Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Njah, ik heb relatief vaak het 1ste uur les (08:30 tot 09:30) en dan het 7de (15:30 tot 16:30), waarbij ik weet dat we in beide lessen zelfstandig moeten werken, ... dan laat ik mij ziek melden en studeer ik thuis. Over het algemeen zijn mijn ouders het er mee-eens dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, in de zin dat als ik niet naar school wil, dan bellen ze wel, maar als ik blijf zitten oid dan zijn de consequenties wel voor mij (TV weg van kamer, computer weg, dat soort dingen).
Het bevalt me goed, want ik kan zelf goed inschatten welke lessen nuttig zijn voor goede resultaten en welke daar niet aan meewerken. Voorbeeld, bij onze geschiedenis lessen lult de docent een uur in de ruimte over bijv. heksen vervolging, maar dan is in werkelijkheid het onderwerp van het SE nationalisme in zuid-afrika ofzo. Er zal vast wel ergens een verband ergens zijn, maar op het SE merk je hier niks van terug. Ondanks dat ik zelf mag bepalen wanneer ik wel- en niet ga, en daarbij gedekt wordt. Ga ik toch gewoon dagelijks naar school... hier en daar misschien een uurtje niet. |
![]() |
|
Mwoah, ik zit tot nu toe aan de 40(?) uur ofzo, vooral laatste uurtjes en veel ik-heb-me-verslapen eerste uren.
Er wordt wel redelijk gecontroleerd, maar het is een beetje vaag, want soms wordt je heel lang niet geroepen. Eigenlijk is het bij 3 spijbeluur brief naar je ouders, maar blijkbaar wordt er meer gebruikt gemaakt van 1e waarschuwing 2e waarschuwing 3e waarschuwing=brief. En als je dus 40 uur spijbelt voor je je eerste waarschuwing krijgt is er niet echt wat aan de hand, zeker als je goede cijfers hebt. Het zou bij mij meer kunnen zijn, maar omdat ik in het schoolorkest zit en dat per jaar zo'n 2 weken extra vrij geeft zit dat er niet bij ![]()
|
![]() |
Ik denk dat ik in mijn gehele middelbare school carriere zo'n 100-200 uur gespijbeld heb. Persoonlijke redenen hiervoor waren in de onderbouw dat ik zeer slordig met plannen omging en dan ook zeer vaak op school kwam niet realiserende dat we die dag proefwerk hadden, spijbelen dus. In de bovenbouw, nu mijn laatste jaar, spijbel ik omdat ik de lessen echt niet nodig heb. Ik heb sinds kerst niet opgelet en morgen begint mijn eerste PTA, ik ben vrijdag begonnen met studeren en heb nou eigenlijk alles al bijgehaald. In de klas merk ik het aan mezelf dat ik me verveel bij profielvakken, aangezien er dan ook nog geen leuke meisjes zitten ga ik dan maar vaak spelletjes spelen op mijn GR, zeer kinderlijk maar wel tijdverdrijvend. Gemeenschappelijke lessen blijf ik bijna nooit weg aangezien ik gezegend ben met een paar van de mooiste vrouwelijke exemplaren van mijn school waar ik zeer goed mee kan opschieten. Het zijn dus vooral profielvak lessen die ik wegblijf, ik heb het niet nodig en meerendeel van mijn klas daar is ronduit kut. De school treedt redelijk actief op, ze sturen brieven naar huis, die ik onderschep, of ik lever absentieformulieren in. Echt bellen naar huis doen ze niet, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik op een van de grootste middelbare scholen zit: meer dan 3000 leerlingen. De maatregelen die ze treffen zijn vaak systematisch en op grote schaal, het is geen sociale controle.
|
![]() |
|
Ik heb een aantal keer gespijbeld. Op mijn eerste school heb ik mij een aantal keer ziek gemeld of ik kwam gewoon niet. Na een aantal keer werden mijn ouders opgebeld en ik heb het toen ook niet meer gespijbeld. Tot ik in de 3e op een nieuwe school kwam. Daar kwamen leerlingen regelmatig niet opdagen voor een proefwerk/so o.i.d. Ik kwam vaak te laat. Er waren nl. stempelkaarten en als je 3 stempels had, moest je naar de coördinator. Maar die kaarten waren natuurlijk hevig in de omloop. Bovendien had ik het geluk dat de conciërge een kennis was , dus als ik 3x te laat was gekomen, dan was het voor mij dus geen probleem. Ook gebeurde het dat als ik het eerste uur te laat was, ik gewoon het eerste uur niet naar school ging. Maar sinds de 4e zit ik op een andere school en die staat erom bekend dat het streng is. Voor elk uur dat je hebt gespijbeld, moet je een uur terugkomen en dan gaat het ook naar de leerplicht. Je mag per jaar maar 6x te laat komen. Dat valt me wel zwaar xD Maar het is wel beter.
|
Verwijderd
|
In de vierde en vijfde ben ik gaan spijbelen, eerst gewoon soms een uurtje niet, daarna ging ik gewoon een heel semester niet meer naar Duits
![]() ![]() ![]() Verder sloeg ik soms het eerste uur ook wel eens over, nooit iets bijzonders over gehoord. Geen strafwerk, niks. En bij economie spijbelde ik niet echt maar zat ik altijd iets anders te doen, de docent ging alle leerlingen 1 voor 1 af met een vraag en sloeg mij altijd gewoon over ![]() ![]() |
![]() |
|
Onzinnige vakken als tekenen, muziek, CKV en ANW waren oververtegenwoordigt op mijn kaart met gemiste uren. De rest waren hoofdzakelijk vakken die in laatste (of eerste) uren vielen waar door lesuitval één of meerdere uren niets aan vooraf ging.
Maar goed, op onze school mochten we destijds elke lesperiode tien uren missen als je de reden opgaf, waarvan er maximaal 3 van hetzelfde vak mochten komen. Bij wie aan zat te kloten met uren kon die regeling worden ingetrokken voor de volgende lesperiode. Dat systeem werkte prima. Willekeur was de norm; sommige mensen onder wie ikzelf konden 15-20 uren missen zonder gedoe, en andere kregen bij 11 uren al op hun donder. Niet dat dat slecht was, want de afdelingsleiders wist van bijna iedere leerling uit hun hoofd hoe die er qua cijfers en mentaliteit voorstond. Hun optreden was daar ook op gebaseerd. Wie een 9 stond voor een klotevak als CKV mocht gerust vijf lessen missen, maar wie moest vechten voor een zes kreeg al gezeik als diegene 2 uur van een vak miste per periode. Helaas sloeg onder Balkenende IV de bureaucratie toe, werd de school beboet wegens die regeling en te weinig lesuren, en is stompzinnig lessen volgen van 8.30 tot 17.00/17.30 nu de norm. De leiding en docenten klagen als ik met hen praat over de werkdruk, inflexibiliteit, en afgenomen motivatie van de leerlingen.
|
Verwijderd
|
Oh ja, ik ging ook erg weinig naar CKV, ANW en gym, bij de eerste twee vakken vertelden de docenten me wel wanneer ik écht moest komen (dus wanneer er iets belangrijks werd gezegd, dat was niet erg vaak
![]() ![]() Bij geschiedenis mocht ik altijd wegblijven zolang ik maar nette cijfers haalde. Ik zat in een ongelooflijke kutklas, dus de meeste docenten begrepen wel dat ik liever buiten de klas m'n werk deed, er waren er maar een paar die daar moeilijk over deden. |
![]() |
|
hmm... Ik heb een tijdje een zware periode gehad en toen heb ik de laatste 3 jaar van mijn havo veel gespijbeld. Maar vooral in de laatste 2 jaar veel. Ik vond dat ik minstens 1 uur per dag aanwezig moest zijn. Ik was wel de hele dag op het schoolterrein, maar ik was niet in de lessen. Mocht eigenlijk ook niet meer examens doen omdat ik dus maar zo'n 5 a 7 lessen per week volgde (dus zo'n 28 lessen per week miste) Maar dat is gelukkig toch goedgekomen
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nu zijn ze op mijn middelbare school véél strenger geworden, spijbelen zit er echt niet meer in. Ik was dus net op tijd ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik vond het altijd wel leuk in de les, dus ik spijbelde neit zo veel. Mijn vriendin was goed in briefjes vervalsen, dus dat was altijd wel handig. Toen deed ze hetzelfde met haar rapport, maar daar kwamen haar ouders en de leraren achter en toen lukte het niet meer om iets te vervalsen.
Ik doe nu vavo, als ik nu niet naar de lessen ga is er opzich geen probleem, maar ik moet 80% van de lessen aanwezig zijn wil ik nog een toets kunnen herkansen.
|
Heb het in het laatste jaar van het vmbo heel erg veel gespijbeld, Had verschillende reden maar grootste geen zin. Dus begon af en toe eens met een dagje niet gaan en hoorde ik niks van. En steeds verder opgevoerd tot naar een week, en hoorde op school nog steeds nik van deden er erg makkelijk over. Heb 1 keer 4 uur moeten inhalen omdat ik bij gym had gespijbeld. En een keer een brief gestuurd aan me moeder eind van het jaar hoeveel dagen ik had gespijbeld en te laat was gekomen. dusja
![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik was daar veel te braaf voor
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
was verder gezien mijn meer dan redelijke cijfers ook niet echt nodig. Citaat:
[/QUOTE]
|
hoe vaak doe/deed je dat dan en wat waren de voornaamste reden (als je niet wilt, hoef je hierover niet in de detail te treden uiteraard ![]() Geen motivatie meer dankzij een landurig conflict met meerdere docenten. Vond je dat de school genoeg deed om te voorkomen dat je vroegtijdig van school ging? Wat deed de school en hielp het jou? waarom wel/niet? Het enige wat de school deed was de leerplicht inschakelen, op kantoortje daar gekomen op het gemeentehuis en ben gelukkig wegekomen met een waarschuwing. Het hielp niet echt omdat de oorzaak van het probleem (ruzie met de docenten) nog steeds aanwezig was. En: Stel je werkt zelf op de school waar je nu op zit. Hoe zou jij het dan aanpakken om te voorkomen dat leerlingen voortijdig de school verlaten? Meer kijken naar de problemen die mensen hebben waardoor ze gaan spijbelen dan alleen maar straffen voor het spijbelen zelf.
|
Ik ben echt verbaasd hoeveel mensen hier hebben gespijbeld, bij ons op school kon dat helemaal niet
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Ik spijbelde eerst niet of nauwelijks, ik bleef wel af en toe een dagje (met toestemming van mijn ouders) gewoon thuis omdat-ik-daar-zin-aan-had.
Ik ben pas echt begonnen met lessen overslaan in de 4de, en nuja dat ging van kwaad tot erger eigenlijk. Ik was geen tegenstribbelende emo-alto, ik heb ook nooit aan de drugs e.d. gezeten maar ik vond sommige lessen gewoon saai, en het was verplicht en er waren andere leukere dingen te doen. Of ik vond zelf iets te doen wat ik leuk vond. Wat mij had kunnen tegenhouden is een andere manier van leren, denk ik, ik ben er uiteindelijk niet meer of minder op geworden en het heeft trouwens ook niet echt een effect gehad op mijn cijfers uiteindelijk. Mjah, I'm no better... or worse off. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Spijbelen SPOED Reinz | 3 | 23-02-2009 23:06 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Spijbelen dmv rechter landelijk aangepakt nieuwszicht | 47 | 11-11-2005 09:57 | |
Algemene schoolzaken |
De Tweede Fase bevordert het spijbelen Femic | 92 | 04-02-2005 15:25 | |
Algemene schoolzaken |
spijbelen spaarvarken | 84 | 14-03-2004 18:54 | |
Algemene schoolzaken |
spijbelen punkyfish | 78 | 11-07-2002 19:35 | |
Algemene schoolzaken |
Spijbelen... Een problematiek om aan te pakken? Frida | 29 | 30-04-2002 15:43 |