![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Straffen is niet de juiste manier om eetbuien te bestrijden. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
ik denk dat de eetbuien niet zo 'gemakkelijk' op te lossen zijn door daarin zelfdiscipline aan te brengen, omdat dit soort dingen vaak wel wat dieper zitten en ergens vandaan komen. Misschien heb je (ts) zelf een idee in welke richting je het moet zoeken of miss. kun je erachter komen met behulp van een proff. hulpverlener. Dat klinkt natuurlijk eng (en miss. voelt het ook overdreven oid) maar het kan jou helpen erachter te komen wat de oorzaak is van dit gedrag. Want het lijkt niet te gaan om het 'lekkere' eten waar je ook van 'geniet' maar eerder om de drang zoveel mogelijk zo snel mogelijk op te (vr)eten.
|
![]() |
ik heb (staat best dom) opzich wel zelfdiscipline, maar dit is gewoon sterker dan mij. ik weet niet, maar is dat inderdaad niet wat overdreven?? het klinkt mischien raar, maar mijn ouders weten het niet en dat wilde ik graag zo houden, maar als ik proff. hulp ga zoeken komen ze het zeker te weten. maar als ik de oorzaak te weten zou komen, zou ik er dan wel vanaf kunnen komen?
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nog wat betreft dat laatste. zodra je meer en meer ontdekt wat voor jou de achterliggende gedachten en redenen zijn voor de eetbuien, des te meer leer je (een stukje van) jezelf kennen en kom je erachter wat voor jou werkt om het niet te doen en/of waar je nog aan moet werken om dat in de toekomst te kunnen voorkomen. Ik wil niet zeggen dat je er meteen vanaf bent. het is geen antibioticakuurtje (ow, dit klinkt mss. sarcastisch, maar bedoel het wel aardig hoor ![]() Verder vroeg ik me af hoe oud je bent? En ook waarom het voor jou niet goed voelt dit met je ouders te delen? (ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar wil het graag van jou horen ![]() En tenslotte, om er nog maar eens de nadruk op te leggen, NEE, het is niet overdreven hier hulp voor te zoeken ![]() ik zou het iig niet raar vinden als een client zich (wanneer ik over een paar maandjes hopelijk écht maatschappelijk werker ben)) zich hiermee aanmeldt (hoewel je, denk ik, beter op je plaats bent bij een psycholoog hiermee).
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
hoeveel eet je dan, tijdens zo'n "eetbui" ? want iedereen zegt hier maar direct 'professionele hulp', 'praten met ...', 'huisarts' ... ik heb eerlijk gezegd de indruk dat het hier gewoon gaat om een vijftienjarige met issues ivm uiterlijk/gewicht, en sjiesj, misschien bedoelt ze wel gewoon dat ze dan een zak chips eet, of twee of drie boterhammen vlak na school, en dat ze daar dan achteraf gewoon spijt van heeft. dan moet je écht niet naar de huisarts oid, dan moet je gewoon a) je een beetje inhouden, of b) niet janken.
daarom wil ik dus weten: één: wat eet je op een 'normale' dag, zonder 'eetbuien' en ten tweede: wat eet je dan tijdens zo'n beruchte 'eetbui'? |
![]() |
|||
Citaat:
"No! Cancer is a disease." Citaat:
Gelul, volgende keer als je als een smerig varken voer in je mond aan het proppen bent gewoon eens even bewust stilstaan bij wat je in vredesnaam aan het doen bent. Als je dat doet en je hebt de zelfdiscipline die je zegt te hebben, dan stop je ermee en anders moet je je niet zo aanstellen en lekker eten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
edit: boulimie is een ernstige ziekte met strak afgebakende criteria. TS lijdt volgens mij in elk geval al niet aan boulimie zoals omschreven in de DSM-IV. dat er sprake is van eetbuien kan goed zijn, maar om te weten of dit topic werkelijk zo serieus moet worden genomen dat er wordt verwezen naar professionele hulp, is in mijn ogen toch écht afhankelijk van een antwoord van TS op een aantal vragen. of is er sprake is van plotselinge en/of ernstige gewichtstoename bijvoorbeeld (wordt niet over gesproken door TS), compenserend gedrag (overgeven (doet ze niet, zegt ze), laxeren (wordt niet over gesproken), of extreem sporten (wordt niet over gesproken)), manier waarop wordt gedacht over eten (TS zegt dat ze buiten de eetbuien om normaal eet, maar mijn vraag is dan: wat is voor jou "normaal"? is dat effectief normŕŕl, met genoeg fruit en groenten en vlees en af en toe iets koekjesachtig, of ben je er veel mee bezig dat het maar zo weinig mogelijk is, of ... ? ), zelfbeeld qua uiterlijk/lichaamsgewicht, ... Laatst gewijzigd op 27-03-2008 om 13:16. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() en eigenlijk heb je gelijk, zal post ff aanpassen. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast, de kwalificatie ziekte kan ik echt nergens terugvinden. Aandoening, psychologische toestand, et cetere, maar ziekte nee. @Blue Angel: Ik ben ferm gedegouteerd door alle tijd geld en energie die in dit soort 'aandoeningen' wordt gestoken, terwijl dat beter naar kanker/aids/xlmr/cardiovasculaire ziekte zou kunnen uitgaan.
|
Verwijderd
|
@ De Veroorzaker:
ik ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe jij denkt de TS te kunnen helpen met je posts/wat je in het algemeen toe te voegen hebt dat nuttig is. Als jij per se een discussie wilt voeren of eetstoornissen als anorexia, boulimia, BED en andere stoornissen wel of geen ziektes zijn en of ze behandeld zouden moeten worden, dan moet je misschien maar een eigen topic openen. En het lijkt me sowieso vrij raar om mensen (want dat zijn ze) 'smerige varkens' te noemen. Dat vind ik op zn minst vrij ongepast (en eigenlijk zelfs hooguit grof, beledigend en getuigen van weinig inlevingsvermogen en een te grote mond). |
![]() |
|
Ik wil haar duidelijk maken dat ze geen probleem heeft en dat lijkt mij constructiever dan iemand aanpraten dat ze professionele hulp nodig heeft en het zelf niet kan oplossen (want daar kweek je luiheid mee).
Daarnaast heb ik niemand een smerig varken genoemd, ik weet dat begrijpend lezen erg moeilijk is, maar probeer het eens. Het kan je leven echt verrijken als je begrijpt wat andere mensen zeggen, heus waar. Verder wil ik best met je discussieren over wat een mens is en wat niet, maar dan moet je even een topic openen. (Wat wilde je nu eigenlijk bereiken met je post? Hoe denk jij TS met die post te kunnen helpen? Vragen, vragen en zo weinig antwoorden.)
||
Citaat:
|
![]() |
|
Vriendelijke verzoeken schuif ik doorgaans achteloos terzijde, maar deze keer niet. Je verzoekt mij om een manier van discussieren achterwege te laten, maar ik heb mijn mening gegeven en als reactie daarop krijg ik te horen dat het de moeite niet waard is om uit te leggen waarom ik volgens iemand geen gelijk heb, dat keur je goed? Als mensen geen tegenargumenten kunnen of willen verzinnen dan heb ik toch ook gelijk tot iemand het tegendeel laat zien. Ik zie het probleem wel, maar ik geloof niet dat dat bij mij ligt.
Waar is dit dan wel de plek voor? (Gokje: Mensen te overtuigen dat ze een probleem hebben en dat ze te stom of zwak zijn om dat zelf op te lossen.)
|
![]() |
ik ben inderdaad een vijftienjarige, maar ik let niet echt op mijn gewicht, aangezien dat ook (nog) niet nodig is, omdat ik een normaal BMI heb, hoewel ik de laatste tijd duidelijk merk en zie dat ik aankom!
mischien vinden jullie het niet normaal, maar als ik normaal eet, dan eet ik voor ik naar school ga 2/3 boterhammen op tussen de middag 3 boterhammen en als ik thuis kom iets fruit en snoep en bij het avond eten gewoon een bord met groenten.. dan wil ik graag weten of dat normaal is of niet? en als ik een (vr)eetbui heb, maar mischien vinden jullie dat normaal, ik kwam thuis uit school, had trouwes gewoon normaal(voor mijn doen) gegeten, at een half brood op maakte een halve zak chip leeg, reed naar de winkel en kocht 4 koffiebroodjes, die at ik in 5 min op... als jullie dat normaal vinden, eet ik inderdaad normaal. dit heb ik dan alleen tijdens die eetbuien en die heb ik niet iedere dag(gelukkig) daarna voel ik me vreselijk ***, maar durf niet meer zover te gaan, dat ik ga braken. mischien stel ik mezelf inderdaad aan, dan hoor ik dat graag, want dan zal ik tegen jullie er niet meer over zeuren. @Fantôme: ik zeg het niet tegen ze, omdat ik niet wil dat ze achter de oorzaak komen. sorry dat mijn reactie zo laat komt, maar de pc was kapot. |
![]() |
|
Weet je wat de oorzaak is dan? Dat lijkt me namelijk wel een belangrijk punt in de oplossing van je probleem. De dingen die je eetbuien noemt zou ik denk ik ook zo noemen, het is in ieder geval niet "normaal" om in zo'n korte tijd een half brood, een halve zak chips en 4 koffiebroodjes te eten als dat vaker voorkomt.
Bij boulimia compenseer je je eetgedrag, bijvoorbeeld door veel te sporten, te braken of laxeerpillen te gebruiken. Als je dat niet doet heb je misschien geen boulimia, maar kan er wel sprake zijn van een probleem. Zoals ik al zei, als je vermoedt dat je eetpatroon een oorzaak heeft, kan je daar dan aan werken? Eventueel met hulp van bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon op school? Overigens heeft je huisarts geheimhoudingsplicht, dus daar kun je ook naartoe. Los daarvan, je hóeft geen groot probleem te hebben. Toen ik jouw leeftijd had (haha, oma spreekt) at ik soms ook heel veel in een keer, inclusief de zakken chips en pakken koekjes achter elkaar. Het kan ook gewoon bij de puberteit horen en ik ben met de Veroorzaker eens dat er niet direct een andere oorzaak dan "gewoon lekkere trek/honger" achter hoeft te zitten. Maar als je problemen wegeet, elke dag die eetbuien hebt of er andere dingen meespelen is het misschien slim om eens met iemand te praten. |
![]() |
|
Ik denk ook niet dat je boulimia hebt, aangezien de eetbuien niet samen gaan met een enorm vertekend zelfbeeld en niet uit het feit dat je heel ontevreden bent met je uiterlijk bent. Weet je de reden waarom je eetbuien hebt?
Voor de rest ben ik het Bloem eens dat het echt niets ernstigs hoeft te zijn. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
je zegt dat je je ouders niet kan vertellen over je eetbuien, omdat je niet wilt dat ze de oorzaak ervan weten, maar kan je het ons misschien vertellen? of heb je bepaalde vrienden die je erg vertrouwt en waartegen je het kan zeggen? praten over bepaalde problemen die je hebt kan vaak al een heleboel doen in het verwerken ermee, of een oplossing zoeken... als je de oorzaak kan aanpakken, zal je eetprobleem ook wel ophouden. het eetprobleem is immers niet het probleem, maar een symptoom van het probleem, als ik het goed begrepen heb... |
![]() |
|
![]() |
ik denk dat ik weet wat de oorzaak hiervan is. ik denk nu eigenlijk ook dat ik geen boulima heb, maar dat het eerder is om `gewoon` al mijn problemen weg te (vr)eten. ik eet`uiteraard`niet alleen maar groeten, maar ook dingen als vlees, aardappel enzo. ik heb het vertelt aan m'n vriendin, die ik vertrouw, maar die zat er toen zelf mee en daar ben ik van afgeschrokken en heb er daarna met niemand meer over gepraat. ik zou het jullie wel willen vertellen, maar mischien moet daar dan een ander topic voor geopend worden.
(een koffiebroodje is niet echt vet, lijkt wel een beetje op een krentenbol, maar dan in de vorm van een bollus, als je weet wat dat is ![]() op school had ik nogal eens heibel met leraren en toen heb ik wel met een keer met een vertrouwenspersoon van school gepraat(toen was ik verplicht, anders was ik niet gegaan) die zei dat ik altijd bij haar terecht kon, maar dat heb ik nooit gedaan, omdat ze had gezegd als het ernstig was dat ze hulp van buitenaf en mijn ouders in zou schakelen... |
![]() |
|
Het verstandigste zou idd zijn om naar die vertrouwenspersoon te gaan. Maar dat is wel makkelijk gezegd natuurlijk. Ik heb het zelf ook nooit gedaan (ik heb een eetstoornis en niemand weet het, in elk geval niet in die mate). Het is goed dat je op tijd doorhebt dat dit niet door kan gaan. Laat jezelf nooit verleiden tot overgeven. Het is ontzettend slecht voor je lichaam. En sta bovendien niet te vaak op de weegschaal, dat demotiveerd alleen maar.
Jouw eetbuien vallen trouwens best wel mee, maar grote dingen beginnen altijd klein. Je kunt ze misschien voorkomen door gezelschap op te zoeken (dan kán je niet zoveel eten) en caloriearme dingen te eten. Wat ik soms doe (op goede dagen), is een lijstje te maken met de dingen die ik de volgende dag mag eten. Dat houdt in een goed ontbijt (yoghurt/fruit), 's middags 2 boterhammen of 1 broodje en dan 's avonds 1 bord avondeten maar geen desert (tussendoor eet ik soms wel rijstwafels). Het heeft geen zin om maaltijden over te slaan, want daar krijg je alleen maar meer honger van. En zeg nou zelf, het is toch vreselijk om met een lege maag of een volle maag te zitten. Dat zorgt er alleen maar voor dat je nog meer aan eten moet denken. Laat het je leven niet beheersen. Niemand is perfect.
|
Dat lijstjes idee lijkt me niets, ochtend alleen yoghurt/fruit, 's middags 2 boterhammen of 1 broodje en dan 's avonds 1 bord avondeten maar geen dessert is natuurlijk vragen om eetbuien. Dus kijk maar bv op http://www.voedingscentrum.nl/voedin...heden+per+dag/ voor minimaal hoeveelheden
|
Verwijderd
|
er zijn op internet ook een boel standaardlijsten te vinden, bijvoorbeeld hier: http://www.eetstoornis.net/5-medisch....php#Standaard
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het is toch goed om met iemand te gaan praten. Ik ken je dilemma van wel/niet naar de vertrouwenspersoon gaan. Ik was, toen ik op de middelbare school zat, 2x in de les flauwgevallen door mijn slechte eetgedrag en toen heeft de vertrouwenspersoon naar mijn ouders gebeld. Ik was kwaad op hem en wilde echt niet naar hem toe, maar het ging wel steeds slechter met me. Uiteindelijk is hij een keer vrij pissed naar me toegekomen dat ik écht moest moest komen praten. Ik liep er inmiddels behoorlijk depressief bij. Ik heb toen een hele tijd hele fijne gesprekken met hem gehad. Na een jaar kon hij de verantwoordelijkheid echt niet meer dragen en heeft hij, in overleg met mij, contact opgenomen met mijn ouders. En natuurlijk was ik bang en in het begin ging het ook echt niet goed tussen mij en mijn ouders, maar nu ben ik zo blij dat ze het weten en heb ik echt steun aan hen.
Dus mijn tip is: praat! Desnoods ga je naar de vertrouwenspersoon toe en "onderhandel" je met haar en leg je je angst uit, dat je niet wilt dat je ouders het te weten komen. Overigens denk ik niet dat ze zomaar je ouders in kan schakelen, tenzij je echt een gevaar vormt. |
![]() |
||
Citaat:
@TS: Praat gewoon eens met de vertrouwenspersoon, dat heeft ze je immers zelf aangeboden. Het is heel fijn dat je niet met een vertekend zelfbeeld rondloopt, maar zulke dingen kunnen ontwikkelen als je het -met de problemen in jouw stadium- laat sluimeren en er verder met niemand over kan praten. Je geeft zelf al aan dat je het idee hebt dat je er geen controle over hebt, dat is de eerste stap. Ik denk niet dat je op dit moment een eetstoornis hebt, vooral omdat je er niet die inktzwarte gedachtes bij hebt die daarbij horen. Desalniettemin lijkt voorkomen me beter dan genezen. Want tussen eetbuien en boulimia zit natuurlijk ook nog Binge Eating Disorder (een andere eetstoornis), waarvan we natuurlijk ook niet willen dat je die gaat ontwikkelen. Dus, kan je concrete stappen gaan zetten?
|
![]() |
ik heb er met m'n vriendin over gepraat en ik ga met haar naar een vertrouwenspersoon..
ik ben echt wel benieuwd, jullie spreken er allemaal heel positief over, maar mijn vriendin sleept mij eigenlijk mee, want uit mezelf zou ik nooit gaan. ik weet nog niet wanneer, maar ik ga wel contact opnemen.. ik wil jullie wel alvast bedanken voor jullie tips en bemoedigingen. |
![]() |
||
Citaat:
Laten we allemaal hulp gaan zoeken, iedereen heeft vast wel iets en volgende week is het misschien echt iets.... ![]() Of niet natuurlijk.
|
Verwijderd
|
[sarcasme]ja en laten we dat vooral afwachten!
hee kijk een scheur in de dijk! de dijk zou kunnen breken, zou ie ook niet kunnen doen. laten we afwachten! want we gaan natuurlijk niet iets doen dat wellicht niet nodig is, risico's zijn hip.[/sarcasme] wie ben jij om te zeggen dat het niet nodig is, als de TS er overduidelijk last van heeft? |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
boulimia? Verwijderd | 3 | 01-03-2009 09:45 | |
Psychologie |
onderzoek naar boulimia sanjo | 37 | 15-10-2008 19:03 | |
Psychologie |
vriendin met boulimia kita | 19 | 01-06-2005 21:16 | |
Psychologie |
boulimia wezen meld zich Shitonya | 71 | 30-03-2005 16:04 | |
Lichaam & Gezondheid |
mijn vriendin heeft anorexia+boulimia en doet zichzelf pijn! -x-Laartje-x- | 23 | 27-09-2004 11:23 | |
Psychologie |
Boulimia, mijn leven... littlegurl | 40 | 27-03-2004 14:56 |