Oud 25-06-2008, 09:31
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Het verhaal zit zo:

Ik had een pony waar een meisje op reed. Zij mocht gratis gebruik maken van de pony en haar ouders betaalden de kosten voor stalling enz. Dat ging al 2 jaar lang goed.
Toen bij de pony een veulentje laten komen. Toen aan die mensen gevraagd of ze de pony niet wilden kopen zodat het dier gewoon hun eigendom was. Ik had het geld toendertijd nodig dus ik wou der sowieso verkopen. Die mensen wilden dit maar al te graag en ze wilden het veulen er ook graag bij kopen. Toen heb ik een vriendschappelijk bedrag afgesproken omdat er nieuwe papieren bij het dier moesten worden aangevraagd. Kosten hiervan zouden dan op die mensen neerkomen.
Toen hebben ze netjes 400 euro aanbetaald en de rest zou in delen op mijn rekening komen. Ik wist dat ze niet zoveel geld in één keer op konden hoesten dus ik had er alle vertrouwen in dat het goed zou komen. We hadden ook beiden een contract ondertekent.
Na een half jaar nog geen geld te hebben gekregen ging ik maar weer eens bellen. Ze hadden wat financiele problemen maar het geld van de belasting kwam en dat zou ik krijgen. Nou prima dat heb ik dan maar afgewacht.
Zoals iedereen nu al wel kan raden kreeg ik dus geen cent. Later weer regelmatig erheen gebeld maar ze hadden of geen geld of andere problemen. Omdat ik deze mensen goed kende en het geld op dat moment niet meer nodig had heb ik ze nog tijd gegeven.
Tot aan het begin van dit jaar. (inmiddels al 1,5 jaar na de verkoop)
Ik was het toch wel een beetje zat dat ik niets hoorde en geen geld op mijn bankrekening gestort kreeg. Dus toen heb ik ze nog maar eens opgebeld. Toen kreeg ik te horen dat ze van plan waren de pony te verkopen om mij af te betalen maar dat de pony problemen met de benen had. Volgens de dierenarts kwam dat door een oude blesure. Ze beschuldigde mij er toen van dat ik haar een pony met een gebrek verkocht had en dat dus de koopprijs veel te hoog was.
Toen zei ik dat ze mij het rapport van de dierenarts op moest sturen zodat ik dat kon inzien en als het inderdaad een oude blessure was zou ik naar de prijs kijken.
Natuurlijk heb ik tot op heden geen rapport van de dierenarts ontvangen.

Een paar weken geleden belt de staleigenaar mj op. Er was al een jaar geen stalling betaalt en de man had gezegd dat hij mij maar moest bellen om de pony te verkopen. Natuurlijk wil die staleigenaar die pony van zijn erf hebben er wordt immers niet betaalt. Maar hij wil wel de zekerheid dat de pony goed terecht komt. Daarom belde hij mij.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat het niet meer mijn pony was en dat hij dus niet bij mij moest zijn. Ook heb ik hem gevraagd of er een dierenarts bij het dier geweest was omdat ze een beenblesure zou hebben. Dit was dus niet het geval.

Vorige week kreeg ik een brief van die mensen die de pony gekocht hadden. Ze konden het niet meer betalen en daarom gaven ze mij de pony terug (het veulen dus niet) ze wilden wel stalgeld betalen tot 31 juni maar daarna waren de kosten voor mij. Dus vanaf 1 juli moet ik 200 euro stalgeld betalen voor een pony die ik aan hen verkocht heb. Ook zeiden ze dat ik had gezegd dat ik de papieren aan zou vragen en dus nalatig geweest was. Terwijl ik een lagere prijs heb gevraagd omdat er geen papieren bij zaten.

Nou is de pony na 2 jaar behoorlijk in prijs gedaald. Ze is immers 2 jaar ouder geworden en wij reden er op een behoorlijk niveau mee. De afgelopen 2 jaar is ze op een veel minder hoog niveau bereden.
Daar komt bij dat ik chronisch ziek ben en de zorg voor een pony echt niet kan dragen. Maar dat terzijde ik heb het dier verkocht dus het is niet meer mijn verantwoordelijkheid.

Nu is mijn vraag: Wat nu te doen en sta ik in mijn recht?

[Samenvatting: Ts heeft 2 jaar geleden een pony met veulen verkocht aan vrienden voor een schappelijke prijs. Ze zouden in delen betalen maar tot op heden heb ik nog geen betaling (behalve de aanbetaling) mogen ontvangen. Als ik belde kreeg ik smoesjes dat ze geen geld hadden en omdat ik het geld niet nodig had heb ik ze elke keer uitstel gegeven.
Nu na 2 jaar krijg ik een brief van de kopers dat ze het na 2 jaar toch niet kunnen betalen en dat ze de pony terug geven en dat ik vanaf 1 juli weer 200 euro stalgeld moet betalen.
Echter is de pony na 2 jaar veel minder waard doordat ze op een minder niveau is bereden en 2 jaar ouder is.]

Graag advies!
Oud 25-06-2008, 10:06
martijn1985
martijn1985 is offline
Het is natuurlijk je reinste onzin dat de kopers eenzijdig jou de pony teruggeven, terwijl jij niets hebt fout gedaan. De koop is volgens mij dan ook niet ongedaan gemaakt en zij zijn jou nog gewoon geld schuldig. Het wordt echter wel moeilijker en moeilijker om dat geld te krijgen. Heb je alles op papier staan?

Het beste kun je denk ik die mensen een aangetekende brief sturen waarin je stelt dat je het met de gang van zaken niet eens bent, en nog gewoon hun geld wil hebben. Ook zou ik even met de rechtswinkel in de buurt overleggen, die kunnen je vast beter adviseren.
Oud 25-06-2008, 10:12
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
X

X 12 juni 2008

X

Geachte X

Bij deze wil ik mededelen dat ik niet akkoord ga met uw eis de pony terug te nemen.
Ik heb contact opgenomen met een advocaat en deze heeft mij verteld dat een overeenkomst juridisch niet op deze wijze ontbonden kan worden. We hebben een overeenkomst getekend en daar wil ik u aan houden.
Door het sluiten van de koopovereenkomst bent u verplicht de kosten voor de verzorging van de pony's te dragen. Het eenvoudigweg melden dat ik in het vervolg voor de stallingskosten dien op te draaien kan natuurlijk niet aan de orde zijn.

Omdat de redelijke betalingstermijn inmiddels al ruim verstreken is, wil ik u dan ook meedelen dat wanneer het openstaande bedrag van € X,- (X) , te vermeerderen met
€ 126,- rente tezamen € X,- (X) niet binnen dertig dagen na dagtekening is overgemaakt op mijn rekening, ik u hiervoor in gebreke zal stellen. Dat houdt ook in dat ik dan alle kosten die ik in de toekomst moet maken om het bedrag te vorderen op u zal verhalen.
Dit zijn onder andere kosten voor de correspondentie, juridische bijstand, deurwaarder, evt. beslaglegging en de wettelijke rente van 6% (zes procent).

Indien u de overeenkomst wenst te ontbinden, is hierover te spreken.
Over het ontbinden van de overeenkomst zal dan tussen BEIDE partijen overeenstemming dienen te bestaan.
Te denken valt bijvoorbeeld aan de situatie dat wij een redelijk maandelijks bedrag overkomen voor de periode waarin u de pony effectief hebt gebruikt. Gezien de marktprijzen die momenteel rond de € 100,- per maand liggen voor het leasen of huren van een D-pony, zou dit nog betekenen dat u mij een bedrag van circa € 2.000,- verschuldigd bent.
Het gedurende meer dan 18 maanden gratis gebruik maken van een pony is vanzelfsprekend absoluut niet aan de orde.

U wordt verzocht het bedrag van X,- (X) over te maken op bank- rekeningnummer X t.n.v. X te X.

Met vriendelijke groet,

X

Ik heb deze brief gestuurd. Er staan een paar foutjes in maar die heeft mijn vader eruit gehaald. De foutloze brief heb ik hier niet.

Ja ik heb een getekent contract waarop staat wat ze mij nog schuldig zijn.
Oud 25-06-2008, 10:37
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Dan zijn ze screwed.

Ze kunnen niet zomaar iets teruggeven als ze het gekocht hebben. Helaas helaas.

Betalen moeten ze.
Oud 25-06-2008, 11:19
T_ID
T_ID is offline
Een deal is een deal. Jij hebt een bedrag afgesproken, en zij hebben de koop gesloten. Ze moeten dat bedrag betalen, en vanaf dat moment waren zij de eigenaars (die dus ook betalen voor de stalling). Jij hebt een legitieme vordering omdat dat geld er nog niet is.
fuck you, pay me, moet jouw tekst zijn.

Waarom zou je eigenlijk de koop willen ontbinden? Je staat ijzersterk. Zo'n deal sluiten kan je alleen nog maar verder verzwakken, en als jij akkoord gaat met ontbinding en het omzet in een lease, dan ben jij namelijk wel de eigenaar geweest, en betaal jij de stallingskosten, tenzij je dat expliciet anders overeen komt.

Vanzelfspreken betalen ze bij wat voor regeling dan ook eerst, en pas wanneer het bedrag op jouw rekening staat, ga jij jouw deel van wat voor deal dan ook waarmaken.
Oud 25-06-2008, 11:39
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Een deal is een deal. Jij hebt een bedrag afgesproken, en zij hebben de koop gesloten. Ze moeten dat bedrag betalen, en vanaf dat moment waren zij de eigenaars (die dus ook betalen voor de stalling). Jij hebt een legitieme vordering omdat dat geld er nog niet is.
fuck you, pay me, moet jouw tekst zijn.

Waarom zou je eigenlijk de koop willen ontbinden? Je staat ijzersterk. Zo'n deal sluiten kan je alleen nog maar verder verzwakken, en als jij akkoord gaat met ontbinding en het omzet in een lease, dan ben jij namelijk wel de eigenaar geweest, en betaal jij de stallingskosten, tenzij je dat expliciet anders overeen komt.

Vanzelfspreken betalen ze bij wat voor regeling dan ook eerst, en pas wanneer het bedrag op jouw rekening staat, ga jij jouw deel van wat voor deal dan ook waarmaken.
Als ze niet anders willen dan de koop ontbinden wil ik leasekosten. Dit bedrag is uiteindelijk meer dan de prijs waarvoor ik de pony verkocht heb.
Bij paarden is het zo: Als je least draai jij op voor de verzorging van de pony. Dus ook de stallingskosten.

Maar ik wil eigenlijk de pony niet terug. Ik heb de middelen niet om het dier een goed leven te bieden. Dat leasen was meer om ze te laten zien dat je niet zomaar 2 jaar gebruik kunt maken van een pony zonder ervoor te betalen.
Oud 25-06-2008, 15:45
Verwijderd
De rechter kan de koop ongedaan maken en de pony terug geven aan zijn eigenaar.
Incassobureau kan je inschakelen, als je je contract heb natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 17:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De rechter kan de koop ongedaan maken en de pony terug geven aan zijn eigenaar.
Incassobureau kan je inschakelen, als je je contract heb natuurlijk
Dat lijkt me uitgesloten. In dit geval gaat het om 'goederen/producten' die sterk in waarde kunnen verschillen. Simpelweg paard terug, geld terug is geen oplossing omdat stoepkrijtje daarmee flink het schip in zou gaan.

Ga maar na voor jezelf. Als jij een pak eieren koopt in de supermarkt, mag je vier maanden later dan nog terugbrengen?
Oud 25-06-2008, 18:15
Verwijderd
De pony heeft dus, nadat je hem verkocht hebt, altijd in de stalling van een derde gestaan? En je hebt hem pas op de hoogte gebracht van het feit dat je de pony verkocht had toen hij je een paar weken geleden opbelde?

In dat geval is de pony pas op de moment geleverd. Om op een dergelijke manier te leveren is namelijk een mededeling aan de derde nodig....pas vanaf dat moment is de eigendom van het paard overgedragen.

Ik kan niet met zekerheid zeggen of dat nog gevolgen heeft, maar het zou bijvoorbeeld kunnen beteken dat jij verantwoordelijk bent voor de stallingskosten van het paard tot het moment van de levering.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Dat lijkt me uitgesloten. In dit geval gaat het om 'goederen/producten' die sterk in waarde kunnen verschillen. Simpelweg paard terug, geld terug is geen oplossing omdat stoepkrijtje daarmee flink het schip in zou gaan.

Ga maar na voor jezelf. Als jij een pak eieren koopt in de supermarkt, mag je vier maanden later dan nog terugbrengen?
vreemde vergelijking; het gaat toch over een " niet betaalde kwestie"?
voor die pak eieren heb je wel betaald!

Je hebt toch recht op geld te krijgen van die persoon? gewoon afmatsen; waarom zou hij een pony nemen, als hij het niet kan betalen? rare actie hoor.

Overigens, de advocaat bluft, doen ze altijd, dus vertrouw daar maar niet op.( als hun wat terug sturen)Wedden, als hun een advocaat neemt, dat hij/zij heel wat anders zegt!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 18:19
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
De pony heeft dus, nadat je hem verkocht hebt, altijd in de stalling van een derde gestaan? En je hebt hem pas op de hoogte gebracht van het feit dat je de pony verkocht had toen hij je een paar weken geleden opbelde?

In dat geval is de pony pas op de moment geleverd. Om op een dergelijke manier te leveren is namelijk een mededeling aan de derde nodig....pas vanaf dat moment is de eigendom van het paard overgedragen.

Ik kan niet met zekerheid zeggen of dat nog gevolgen heeft, maar het zou bijvoorbeeld kunnen beteken dat jij verantwoordelijk bent voor de stallingskosten van het paard tot het moment van de levering.
Nee die man wist dat ik het dier verkocht had. En zij hebben altijd de stalling daar betaald. Ook toen ze het dier nog in bruikleen hadden. Ik heb dus niets met die man te maken.
Hij zegt dat ook. Hij verwijt mij ook niets. En och ik heb een wajong uitkering en dat weet hij. Dus zou hij wat willen dan kan hij toch niets.

Ik vind dit wel een beetje vreemd. Dus als jij een auto koopt en je zet hem ergens in een garage kun je de vorige eigenaar laten betalen voor de stalling? Wtf heeft hij ermee te maken. Degene van wie de auto is moet betalen. Het zal met dieren niet anders zijn.
Oud 25-06-2008, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dit wel een beetje vreemd. Dus als jij een auto koopt en je zet hem ergens in een garage kun je de vorige eigenaar laten betalen voor de stalling?
haha nee, dat is natuurlijk niet zo. De situatie waar ik vanuit ging is wel wat anders dan dit. Ik wil best een juridische uiteenzetting geven van het in eigendom overgaan van goederen, als je wil...maar dan wel na het eten, ik heb honger.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 20:07
Verwijderd
Misschien kan iemand van ConsuWijzer helpen?

Mijn inziens waren die mensen gewoon eigenaar van die pony's en moeten zij dus voor stalling etc betalen. Dat ze nog niet alles hadden betaald maakt geen verschil. Na 1,5 jaar de pony terug willen geven is natuurlijk bizar; als ze volledig betaald hadden, was dit ook niet aan de orde geweest. Dat jij voor die period voor stalling oid zou moeten betalen lijkt me ook onzin. Maar goed, ik baseer me enkel op wat ik vaag heb onthouden van een of andere Kassa-aflevering...

Ben je al bij de rechtwinkel geweest?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 20:18
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:

Mijn inziens waren die mensen gewoon eigenaar van die pony's en moeten zij dus voor stalling etc betalen. Dat ze nog niet alles hadden betaald maakt geen verschil. Na 1,5 jaar de pony terug willen geven is natuurlijk bizar; als ze volledig betaald hadden, was dit ook niet aan de orde geweest. Dat jij voor die period voor stalling oid zou moeten betalen lijkt me ook onzin. Maar goed, ik baseer me enkel op wat ik vaag heb onthouden van een of andere Kassa-aflevering...

Ben je al bij de rechtwinkel geweest?
Nee maar ik heb wel advies ingewonnen bij iemand die in zijn laatste jaar rechten zit.
Die is heel makkelijk. Ik heb 2 opties.
*Of ik zet het door en schakel een deurwaarder in
*Of ik neem de pony en het veulen terug en ik ontbind de overeenkomst.

Ik wil het dier niet terug omdat ik gewoon niet door mijn ziekte voor het dier kan zorgen.
Maar ik ben gewoon bang dat ik schuldeiser nummer zoveel word. En als ik dan beslag laat leggen dat ik dan de zoveelste ben. Dat betekent dat ik dan oneindig kan wachten op mijn geld. Maar het is nu 2 jaar verder en ik ben het helemaal zat. Helemaal omdat ze gelogen hebben. Ik heb altijd begrip gehad voor hun geldproblemen. (omdat het vrienden waren) en ze daarom altijd gezegd doe maar rustig aan het komt wel goed.
Maar als ik dan zo'n brief krijg waarin ze meededelen dat ik vanaf 1 julie stallingskosten moet betalen omdat zij de pony terug willen geven. Dan word ik pissig.

Ze vergeleken het met een motor die je met een krediet van de bank koopt als je het krediet niet meer kunt betalen wil de bank de motor terug want dat verkopen ze dan om het krediet af te betalen. Maar ik ben gewoon een particulier die mijn geld wil!
Oud 25-06-2008, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
Consuwijzer heeft met je meegelezen, maar kan in dit geval weinig voor je betekenen. Je probleem valt buiten het consumentenrecht.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 21:19
Verwijderd
1 ding snap ik niet?

Als bedrijven niet kunnen betalen, kan je het bedrijf failliet laten verklaren.
Kan dat ook niet bij mensen?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 21:27
Verwijderd
Citaat:
1 ding snap ik niet?

Als bedrijven niet kunnen betalen, kan je het bedrijf failliet laten verklaren.
Kan dat ook niet bij mensen?
Ja, maar dan kan je waarschijnlijk ook naar je geld fluiten.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 02:05
Verwijderd
Hier lopen meerdere juridische problemen door elkaar en naast elkaar. Misschien is het handiger als je even duidelijk maakt wat jij precies wil, dan kunnen mensen hier je ook een goed advies geven.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 05:10
stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Citaat:
Hier lopen meerdere juridische problemen door elkaar en naast elkaar. Misschien is het handiger als je even duidelijk maakt wat jij precies wil, dan kunnen mensen hier je ook een goed advies geven.
Ik wil mijn geld?
Oud 26-06-2008, 07:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, maar dan kan je waarschijnlijk ook naar je geld fluiten.
Nee hoor. Je vordering blijft vrijwel altijd staan. De enige uitzondering is wanneer ze de WSNP in zouden gaan, maar dan ben je tevens schuldeiser en krijg je gedurende de WSNP periode zoveel mogelijk geld terug voordat een schone lei wordt gegeven, áls dat al gebeurd.

Hoewel er op dat gebied uitspraken zijn gedaan die ronduit grof zijn door de manier waarop schuldeisers van roekeloze consumenten worden gedupeerd.
Oud 26-06-2008, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Ik wil mijn geld?
Dan stel je de schuldenaar in gebreke en vorder je dat die gaat betalen binnen de door jouw gestelde redelijke termijn. Thats it. Niets ontbinden, dan ben je wel goed gek, helemaal niet op ingaan. Dan kun jij straks de aanbetaling terug geven, om maar even kort door de bocht te gaan, en zit jij weer met het beest opgescheept dat jij dan moet verzorgen en onderdak moet bieden.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Nee hoor. Je vordering blijft vrijwel altijd staan. De enige uitzondering is wanneer ze de WSNP in zouden gaan, maar dan ben je tevens schuldeiser en krijg je gedurende de WSNP periode zoveel mogelijk geld terug voordat een schone lei wordt gegeven, áls dat al gebeurd.

Hoewel er op dat gebied uitspraken zijn gedaan die ronduit grof zijn door de manier waarop schuldeisers van roekeloze consumenten worden gedupeerd.
Die termijn van 3 jaar hier in nederland is inderdaad schandalig kort, in duitsland is het bijvoorbeeld 6 jaar. Het is natuurlijk geen ramp dat mensen die fouten hebben gemaakt, of die uit een huwelijkssituatie komen waarin de partner allemaal schulden heeft gemaakt, zo weer de kans krijgen om er ooit weer bovenop te komen, maar dan mag toch wel iets meer tegenover staan dan slechts 3 jaar eventjes op een houtje bijten. Die termijn zou van mij flink omhoog mogen plus een flinke cursus hoe leer ik met geld omgaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten