Oud 25-06-2008, 21:58
CaptainM
CaptainM is offline
Ik heb net de 27 gehit en ik vind dat ik klaar ben om alleen gaan te gaan wonen. Call me a lame ass mofo maar ik weet ook niet waarom ik niet eerder weg ben gegaan. Ik leef hier nu als een god in Frankrijk dus ik zal zeker 1, 2 of misschien wel 3 stappen terug moeten, maar dat neem ik voor lief.

Nu zit ik met het volgende probleem. Ik heb 300euro studiefinanciering nu (basis + prestatie). Als ik alleen ga wonen wordt dat iets van 500euro. Ik werk verder bij een call centre waar ik op basis van een 16-uur contract 600euro per maand verdien. Dat maakt het dus tot een totaal van 1100euro.

Nu wil ik via een woonstichting een appartement huren. Dat kost me ongeveer 350euro per maand aan vaste lasten voor alleen de woning. Ik weet dat er nog heleboel andere dingen bij komen zoals gemeentelijke belastingen, telefoon, internet, verzekeringen noem maar op. Daar maak ik me niet druk om want me ouders zullen mij financieel blijven steunen totdat ik me studie af heb.

Ziet een woningstichting studiefinanciering als een inkomen? Kom ik uberhaupt wel in aanmerking voor een appartement (omgeving heerlen trouwens)? Ik wil niet op kamers maar echt een appartement met minimaal 1 grote slaapkamer en een wat kleinere voor kantoor/studie kamer. Het gaat mij puur om het feit of ik in mijn situatie wel kan aankloppen bij een woningstichting. Is er iemand die in dezelfde situatie zit of misschien meer verstand van zaken heeft??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2008, 23:27
martijn1985
martijn1985 is offline
sociale woningbouw kom je zeker voor in aanmerking. Ik studeer en heb een 3-kamer-appartement in Groningen. De kale huur is idd zo'n 350 euro (iets minder), maar je krijgt huurtoeslag! De woningcorporatie waar ik van huur hoeft geen inkomensgegevens van je te ontvangen, dus dat maakt niet zoveel. Het grote nadeel met sociale woningbouw is dat er een ellenlange wachtlijst voor bestaat, maar ik heb geen idee hoe dat in Heerlen zit.
Oud 26-06-2008, 10:30
Verwijderd
Als student kun je inderdaad via de woningstichting een woning huren.

Enige probleem is misschien dat de wachttijden soms zo lang zijn dat je alweer student af bent voordat je wat vindt.

Je kunt het natuurlijk naast bij de woningstichting ook bij particuliere verhuurders proberen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 13:59
Verwijderd
Citaat:

Je kunt het natuurlijk naast bij de woningstichting ook bij particuliere verhuurders proberen.
Particuliere verhuurders moeten toch boven een miimaal bedrag verhuren ivm huursubsidie?

Ik kan het mis hebben hoor, maar toen ik mijn vorige huis huurde kreeg in zowieso geen huurtoeslag omdat ik particulier huurde.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 14:09
Mobius
Mobius is offline
1100 euro, dat is prima te doen. 350 euro huur en alleenwonend, krijg je tussen de 130 en 150 euro huurtoeslag per maand. Zorgtoeslag er nog bij en het plaatje is compleet. Je zult wel zuinig moeten doen met boodschappen en kleding e.d. maar dat is vanzelfsprekend als zelfstandig wonende student.

Succes.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 14:21
Adore
Adore is offline
Het moet kunnen ja, als je niet al teveel uitgeeft daarnaast. En je hebt het *geluk* dat je in Limburg woont, hier in ZH krijg je voor 350 euro die kans bijna niet.

Wat ik me alleen afvraag, mag je nog wel stufi ontvangen als je 600 euro per maand verdient? Er is een maximum per jaar en dat kan ik best opzoeken en berekenen, maar daar heb ik nu even geen tijd voor.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 14:32
Anika
Citaat:
Wat ik me alleen afvraag, mag je nog wel stufi ontvangen als je 600 euro per maand verdient? Er is een maximum per jaar en dat kan ik best opzoeken en berekenen, maar daar heb ik nu even geen tijd voor.
Volgens mij ligt dat maximum ergens rond de 10000 euro per jaar dus dan is 600 per maand geen probleem.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 14:33
Adore
Adore is offline
Dan moet ik maar eens meer gaan werken.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 15:03
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb ook mijn eigen flat en heb geen vaste baan (alleen studiefinanciering en een maandelijkse bijdrage van mijn moeder). Mogelijk is het dus zeker!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 18:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Het moet kunnen ja, als je niet al teveel uitgeeft daarnaast. En je hebt het *geluk* dat je in Limburg woont, hier in ZH krijg je voor 350 euro die kans bijna niet.
Sociale woningen wel hoor.

@TS: wat de rest ook al zeggen, je hebt te maken met wachttijden. In sommige plaatsen zijn die gebaseerd op de tijd waarin jij als woningzoekende ingeschreven staat. Dat is in jouw geval waarschijnlijk dus erg kort.
In andere gemeenten heeft het te maken met jouw geboortedatum mits je nog thuiswonend bent (en anders met de datum van verhuizen). In dat geval zou je al veel sneller in aanmerking komen voor de sociale woningbouw.
Dus ga op zoek naar hoe het in Heerlen werkt.
Oud 26-06-2008, 18:51
Verwijderd
Ik moest wel een jaaropgave van m'n inkomsten inleveren, ik weet niet of ze akkoord gegaan waren met alleen stufi, maar ik heb er ook niet naar gevraagd omdat het toch niet van toepassing was.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 17:06
fib
fib is offline
Hoe oud is de TP eigenlijk. Want de hoogte van je huurtoeslag is deels afhankelijk van je leefdtijd. Ik kom met mijn 21 jaar niet in aanmerking voor deze toeslag wanneer mijn kale huur hoger is dan 350 euro.. Pas wanneer ik 2 jaar ouder kan ik de toeslag krijgen.
Oud 27-06-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Ik heb net de 27 gehit
27 dus.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 22:12
Nobucta
Nobucta is offline
Ik ben ook student en heb een eigen appartement. Wel via de woningstichting, maar de wachtlijst was minder lang doordat ze soms leeftijdseisen stellen (in mijn geval was dat max. 28 en je mag er maximaal met 2 personen wonen).

Wanneer de huurtoeslag eraf is betaal ik ongeveer 310, inclusief alles, dus ook internet, stoken, etc.

Inkomenseisen worden niet zo vaak gesteld via de woningbouw. Bij mijn woningbouw kijken ze alleen naar overlast in het verleden en huurschulden; dat is het enige waar ze op kunnen weigeren. Soms geldt er ook een maximuminkomen (33.000 dacht ik), maar dat is maar bij een klein percentage.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 11:49
fib
fib is offline
Ooo is de TP al 27! Dan wordt het idd tijd dat hij op zichzelf gaat wonen.
Oud 28-06-2008, 19:19
Verwijderd
Citaat:
Particuliere verhuurders moeten toch boven een miimaal bedrag verhuren ivm huursubsidie?
Daar heb ik nog nooit van gehoord...? Voor particuliere verhuurde woningen gelden precies dezelfde regels als voor andere woningen? Ik heb vier jaar particulier gehuurd en kreeg alle vier de jaren gewoon huursubsidie, mijn zusje net zo (in haar geval huurtoeslag).
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 17:00
Verwijderd
Citaat:

Ik kan het mis hebben hoor, maar toen ik mijn vorige huis huurde kreeg in zowieso geen huurtoeslag omdat ik particulier huurde.
Er zit een maximum huurbedrag aan een sociale huurwoning, particulier kan daarboven, maar ook eronder zitten.
En als je huis meer kost dan een bepaald bedrag (per maand) krijg je inderdaad geen huursubsidie (dacht ik) (en als je onder de 23 bent ligt die grens nog lager).
En als je huur te laag is krijg je ook geen huursubsidie.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 18:55
Balance
Balance is offline
Huurtoeslag is financiële hulp voor mensen die dat nodig hebben. Men gaat er vanuit dat mensen met een achterlijk duur huis geen financiële hulp nodig hebben, anders was je niet in zo'n duur huis gaan zitten. Vandaar dat je bij particuliere woningen vaak geen huurtoeslag krijgt; die woningen liggen vaak qua huur boven het bedrag waarvoor je nog huurtoeslag kan krijgen.

Het is overigens in een combinatie van de huur van de woning en jouw inkomen, maar dit is even de korte versie.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten