Oud 30-11-2008, 23:19
Lyne
Lyne is offline
Ik zoek een goed recept voor tomatensoep. Alle recepten die ik kan vinden op internet hebben teveel groenten en gedoe erbij (en zonder dat is het gewoon tomaat en water). Ik wil gewoon basisingredienten gebruiken zoals tomaat, water, tomatenpuree, basilicum, vermicelli, bouilonblokjes.. dat soort dingen.

Weet iemand misschien iets? Ik kan wel zelf gaan klooien met iets maar ik zit een beetje met verhoudingen enzo. Misschien heeft iemand nog tips voor wat lekker is om nog toe te voegen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-12-2008, 09:50
flyaway
flyaway is offline
Wij eten vaak simpele tomatensoep met als enkele toevoeging prei. Lekker en makkelijk en niet enkel tomaat+water.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 11:34
martijn1985
martijn1985 is offline
Met wat je zelf al aangeeft kom je al op een prima soep. Koop een blik gepelde tomaten (of gezeefde tomaten, of tomatenpuree), doe dat bij de bouillon en je hebt een prima tomatensoep. Wel nog ff kruiden met knoflook, zout & peper en (afhankelijk van hoe zuur je tomaten zijn) een beetje suiker.

Daar kan dan nog prima basilicum bij, of vermicelli, of een klodder pesto, of wat paddestoelen.
Oud 01-12-2008, 11:35
Martine1986
Martine1986 is offline
dit vind ik echt de lekkerste tomatensoep die er is (of nou ja, die ik ooit gegeten heb dan ) en hij is heel simpel..
Oud 01-12-2008, 16:17
AlopiA
AlopiA is offline
Maak anders een basiscrèmesoep en voeg daar tomatenpuree aan toe. Voilà, tomatensoep. Daar kun je zelf nog dingen als stukjes tomaat en basilicum aan toevoegen.
Oud 01-12-2008, 16:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In de nieuwste Allerhande (nr 12, tijdschrift van Albert Heijn, ook op de website te lezen) staat op blz 45 een redelijk basic tomatensoep recept. Er zit weliswaar ui, bleekselderij en winterpeen in maar die kan je vrij eenvoudig weglaten. Misschien heb je er wat aan Ik wil het eventueel ook wel overtypen voor je, dan moet je het ff zeggen.
Oud 01-12-2008, 17:02
Calyx
Calyx is offline
Bedoel je deze?
http://www.ah.nl/recepten/recipe.jsp...ngs=&id=511948
Oud 01-12-2008, 17:03
Lyne
Lyne is offline
Ooh dat is mooi dan zal ik die allerhande even halen

Maar jullie tips klinken goed iig, ik ga morgen wat proberen denk ik. Ik zal wel laten weten of het is gelukt

Wat is een basiscremesoep eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2008, 17:07
Calyx
Calyx is offline
Lyne. Zie ook mijn vorige post voor het recept uit die Allerhande die Daantje_0705 noemde.

En basiscremesoep, zoiets?
Oud 01-12-2008, 17:50
AlopiA
AlopiA is offline
Nee, basiscrèmesoep is de basis van alle/de meeste crème soepen. Het is erg handig, voeg mosterd toe voor mosterdsoep, basilicum voor basilicumsoep, enzovoort
Basiscrèmesoep maak je van roux en bouillon, zo bijvoorbeeld:
http://passie.horeca.nl/fav/Basiscremesoep%20maken.pdf

Volgens mij heb je van knorr oid ook een poedervorm, dan hoef je het alleen maar aan te maken.
Oud 01-12-2008, 20:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, die is het
Oud 01-12-2008, 20:40
Noddy
Noddy is offline
Mijn moeder gooit er altijd een klein potje appelmoes doorheen. Is heel goed te doen! En een ei klutsen, dit langzaam door de soep roeren. Smaakt ook prima!
Oud 01-12-2008, 21:40
Lyne
Lyne is offline
Wat voor effect geeft dat ei dan?

Die tomatensoep van de AH ziet er goed uit

Aha apart dat basiscremesoep.. wil het wel een keer proberen!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 09:41
blurred
blurred is offline
Zet een pan met water op, voeg een groentenbouillionblokje toe en breng dit aan de kook. Snipper een ui en twee teentjes knoflook. Verhit olijfolie in een pan en bak de ui en knoflook tot de ui glazig is. Was een kilo tomaten, snijd ze in stukjes en bak dit samen met de ui en knoflook, versgemalen peper & zout in de olijfolie tot het gaar is. Voeg de bouillon toe aan de gebakken tomaat en pureer het geheel glad met een staafmixer. Voeg zoveel bouillon toe als je zelf wilt, afhankelijk van hoe dik je wilt dat de soep wordt. Breng de gepureerde soep aan de kook en voeg flink wat gedroogde Italiaanse kruiden toe. Als de soep eventjes kookt voeg je een flinke scheut kookroom toe. Als dit geheel nog eventjes gekookt heeft is de soep klaar. Verdeel de soep over kommen, schenk nog een scheutje kookroom in iedere kom en bestrooi met verse fijngesneden basilicumblaadjes. Het is ook lekker om hier nog wat geroosterde pijnboompitten over te strooien.

Zelf vind ik dit de lekkerste tomatensoep, omdat het het meest naar tomaat smaakt en erg vers is. Ik doe de hoeveelheid ingredienten echter altijd op de gok, dus ik kan je de hoeveelheden niet heel nauwkeurig vertellen... Persoonlijk vind ik het lekker als de soep vrij dik is en 'bite' heeft. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten