Oud 08-01-2009, 13:15
Verwijderd
Ik heb gesolliciteerd bij een fotospeciaalzaak hier in de buurt die behalve de verkoop van camera's en toebehoren, lijsten, fotoboeken, etc. ook portretten en reportages verzorgd. Ik ben daar aangenomen en het is de bedoeling dat ik in principe alles ga en kan doen, dus van contact met klanten tot daadwerkelijk fotograferen en van verkoop tot de nabewerking van foto's. In het begin zal ik wel nog veel moeten leren, vooral op het gebied van studiofotografie, maar dit was geen probleem.

Ik ga er op de zaterdag en andere vrije dagen werken en of dit op basis van oproepkracht of op basis van een bepaald aantal uren-contract wordt is nog niet helemaal duidelijk. Ze zijn op dit moment aan het uitzoeken wat ik per uur zou gaan verdienen en dit zouden ze baseren op de CAO. Nu heb ik op internet gezocht en kon ik alleen een CAO mbt Fotografische detailhandel vinden en ik weet niet of die daarop van toepassing is en sowieso kom ik er niet echt wijs uit. Heeft er iemand een idee wat ik daar (bruto) minimaal zou moeten verdienen per uur of zou mogen vragen? Ik ben 20 jaar (in april wordt ik 21), heb een VWO-diploma en volg momenteel een HBO Vormgeving, studierichting Fotografie aan een kunstacademie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2009, 14:13
Fantôme
Fantôme is offline
Kun je ze niet opbellen om te vragen onder welk CAO je valt, zodat je vast het een en ander kan doorlezen?
Anders kun je hem misschien terugvinden op www.cao.startpagina.nl?
Oud 08-01-2009, 14:30
Verwijderd
Over het algemeen verdien je in winkels, als je niet heel veel uur werkt, het minimum jeugdloon...?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2009, 23:14
PV
PV is offline
Ik vind het wel raar dat je wordt aangenomen zonder dat je weet wat je gaat verdienen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2009, 01:47
Verwijderd
Per uur als 20-jarige wordt dat 5.57 inclusief vakantietoeslag bruto. Maarja het zal waarschijnlijk hoger liggen. Ik denk wel dat je er 7.5-8 euro per uur uit kunt halen omdat je een opleiding hebt. Als ik jou was zou ik gewoon die baan nemen, ookal betalen ze minimumloon. Het ligt in het verlengde van je studie en als het het zat bent, kun je altijd nog stoppen of om meer loon vragen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2009, 10:22
martijn1985
martijn1985 is offline
Het klinkt niet onlogisch dat jij onder de CAO fotografische detailhandel zou vallen. Sowieso is het natuurlijk werk wat niet iedereen kan doen, ze hebben jou deels aangenomen vanwege je opleiding, dus je verwacht dat ook terug te zien in je salaris. Maar dat zijn toch dingen waar je het gewoon over kunt hebben?
Oud 10-01-2009, 10:24
marrel
marrel is offline
Het is idd detailhandel en van een meisje dat ik ken die soortgelijk werk doet weet ik dat het niet ver boven minimum loon zit. Verwacht maar iets rond de 6 euro. Maar misschien valt het mee.
Oud 10-01-2009, 10:55
Balance
Balance is offline
Ik begrijp uit je openingspost dat je weliswaar een passende opleiding volgt voor dit baantje, maar dat je er weinig voordeel uit haalt? Je zegt dat je bijna alles nog moet leren. Ook gaat het enkel om werken op zaterdag (en evt. andere vrije dagen). Reken dan toch maar gewoon op minimumloon.
Overigens zou ik er op aandringen om eerst het loon te weten alvorens je beslist of je door gaat met het baantje. Op deze manier is het wel heel makkelijk voor hen om met een laag bod te komen.
En ik zou je niet laten afschepen met een oproepcontract.
Oud 10-01-2009, 20:45
palindrome
palindrome is offline
Vriendin van mij deed precies ditzelfde werk. Valt onder detailhandel --> minimum jeugdloon
Met citaat reageren
Oud 12-01-2009, 17:40
remy476
remy476 is offline
TS heeft nog geen opleiding in die richting, maar is ermee bezig als ik mij niet vergis dus ---> minimumjl
Oud 19-01-2009, 07:37
Verwijderd
Citaat:
Ik begrijp uit je openingspost dat je weliswaar een passende opleiding volgt voor dit baantje, maar dat je er weinig voordeel uit haalt? Je zegt dat je bijna alles nog moet leren. Ook gaat het enkel om werken op zaterdag (en evt. andere vrije dagen). Reken dan toch maar gewoon op minimumloon.
Overigens zou ik er op aandringen om eerst het loon te weten alvorens je beslist of je door gaat met het baantje. Op deze manier is het wel heel makkelijk voor hen om met een laag bod te komen.
En ik zou je niet laten afschepen met een oproepcontract.
Ik zeg niet dat ik nog alles moet leren, ik zeg alleen dat ik nog veel moet leren op het gebied van studiofotografie, dus mbt tot het gebruik van studiolicht e.d. Ik heb een vrij uitgebreide fotografie cusus gevolgd en afgerond en volg een voltijd beeldende opleiding met als studierichting fotografie, op basis daarvan hebben ze me ook aangenomen. Maar naast zelf portretten en reportages verzorgen zal ik ook gewoon als verkoopmedewerker gaan werken, contact met klanten hebben over mogelijke reportages, digitale nabewerking van foto's, in principe alles. Ik heb overigens ook 4 jaar werkervaring als receptioniste bij een sportcentrum en indoor speelparadijs, dus ik weet hoe ik klanten correct kan benaderen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 07:42
Verwijderd
Citaat:
Per uur als 20-jarige wordt dat 5.57 inclusief vakantietoeslag bruto. Maarja het zal waarschijnlijk hoger liggen. Ik denk wel dat je er 7.5-8 euro per uur uit kunt halen omdat je een opleiding hebt. Als ik jou was zou ik gewoon die baan nemen, ookal betalen ze minimumloon. Het ligt in het verlengde van je studie en als het het zat bent, kun je altijd nog stoppen of om meer loon vragen.
Eigenlijk wil ik er heel graag beginnen, omdat het in het verlengde van mijn opleiding ligt en ik er ook nog dingen kan leren. Alleen kan ik voor het minimumjeugdloon niet gaan werken, aangezien ik ook een opleiding volg die betaald moet worden en andere vaste lasten zoals huur, verzekering e.d. heb. Waar ik momemteel werk, verdien ik 8 euro (netto) per uur en waarschijnlijk zou dat rond de zomer weer iets meer worden. Ze zijn daar heel tevreden over mij, dus ze hebben mij gezegd dat wanneer ik toch zou besluiten niet bij die fotozaak te gaan werken, ik daar altijd mocht blijven.

Het probleem is nu dat ik wel een beetje van mijn huidige loon wil 'inleveren' omdat daar een ontzettend leuk baantje tegenover staat wat veel beter bij me past, maar ik kan niet teveel van mijn loon inleveren omdat ik dan mijn opleiding en vaste lasten niet meer kan betalen.

Overigens heb ik vanmiddag een gesprek met de eigenaar en ga ik hem bovenstaande dingen ook voorleggen. En wanneer hij mij vanmiddag nog geen uitsluitsel kan geven over het loon ga ik zeggen dat ik het niet ga doen, want mijn twee sollicitatiegesprekken hebben inmiddels al een maand terug plaats gevonden. Ik zou overigens pas in maart beginnen daar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten