Oud 26-01-2009, 18:12
Jolyne
Jolyne is offline
Ik weet dat er al veel topics over zijn maar in de meeste is al een jaar of meer niet gereageerd daarom even een nieuwe topic.

Ik wil gaan interrailen dit jaar met een vriendin.
Onze route gaat waarschijnlijk dit worden: Budapest, Boekarest, Istanbul, Thessaloniki, Athene, Patras, Venetie, Milaan, Amsterdam.

Heeft iemand tips over de kosten per dag, leuke plaatsen op die route, voorbereiding etc.?
Misschien iemand die deze route heeft gedaan?

Alvast bedankt!
Oud 26-01-2009, 23:51
Femic
Femic is offline
Ik heb wel geïnterraild op een andere route, waarbij van jouw steden Budapest, Venetië en Milaan langs zijn gekomen. Venetië zou ik je sterk afraden, omdat het stervensdruk is in de zomer, daardoor overnachtingen heel duur en moeilijk te boeken. Een alternatief (wat wij toen hebben gedaan) is in Verona gaan zitten, prachtige stad met veel historie. Van daaruit kun je vrij makkelijk een dagtocht naar Venetië ondernemen en bijvoorbeeld ook nog een dag naar zo'n enorm meer (ben even de naam kwijt, 't is alweer 1,5 jaar geleden).

Milaan vond ik overigens niet zoveel aan, er zijn veel mooiere plekken in Italië te vinden. Vrij sobere stad, kunt er wel goed shoppen (maar is duur en je bagageruimte waarschijnlijk beperkt ).

Mocht je je route nog wijzigen, neem dan in geen geval een nachttrein van of naar Polen, heel veel berovingen (mijn reisgenootje is ook slachtoffer geworden). Ze spuiten slaapgas in je coupé zodat je niet wakker wordt en jatten al je waardevolle spullen..

Verder, denk eraan dat reizen ook veel tijd kost en dat je wel de tijd moet nemen om plekken goed te bekijken en te genieten van de omgeving (wellicht stop je onderweg ook nog op andere plekken, omdat je niet alleen maar in grote steden wilt zitten). In dat opzicht vind ik je route persoonlijk best wel optimistisch, omdat Istanbul erg ver weg is. Maar goed, dat is een persoonlijke voorkeur.

Ik heb destijds Milaan - Verona - Florence - Ljubljana - Pula (Kroatië) - Praag - Budapest - Balatonfured (aan het Balatonmeer, Hongarije) - Kraków - Berlijn gedaan in een maand. Heb genoten, geweldige reis.
Oud 27-01-2009, 14:47
ecrivaine
ecrivaine is offline
Interrailen is leuk! Ik heb anderhalf jaar terug ook zo gereisd, maar een andere route (Berlijn - Warschau - Krakow - Praag - Boedapest).
In de eerste plaats: hoe lang ga je? Je wil best wat steden bezoeken; zorg dat je daar genoeg tijd voor hebt. Boedapest is erg leuk. Istanboel vond ik heel erg leuk en bijzonder. Athene viel wat tegen, al heeft ze natuurlijk een belangrijke historie. Ik heb ooit wel een rondreis gemaakt door Griekenland, maar Thessaloniki en Patras niet gezien. In Italië zou ik liever een stad als Florence doen, daar is zo veel te zien.

In elk geval zou ik zorgen dat je vast wat overnachtingen boekt. Het is in de zomer heel erg druk en het kan je een hoop geld besparen. Zoek wat leuke hostels uit en neem een goede reisgids mee (Lonely Planet of iets soortgelijks). In Oost-Europa zou ik €15,- per overnachting aanhouden en nog zoiets voor de rest van de dag.
Oud 27-01-2009, 22:08
Nero
Nero is offline
Citaat:
In Italië zou ik liever een stad als Florence doen, daar is zo veel te zien.
Dan wel Verona.
Oud 28-01-2009, 11:01
wouter24
wouter24 is offline
Budapest is inderdaad erg mooi. Bukarest is op zichzelf niet echt een mooie stad, veel 6 baanswegen die er dwars door heen gaan. Je kan er wel heeel erg leuk en goedkoop op stap! De roemenen zijn in mijn beleving erg gastvrij en dansen met je alsof je een van hen bent. Het berggebied waar je waarschijnlijk doorheen gaat (Karpaten) is ook heel erg mooi! Venetie is waarschijnlijk erg druk in de zomer, zelfs in November was het er nog aardig druk. Als ik jou was zou ik met name de niet voor de hand liggende landen bezoeken, Milaan is over 20 jaar ook nog gewoon Milaan, terwijl Roemenie al snel "verwestert" net zoals dat in Tsjechie etc. is gebeurd. Toen ik er was 5 jaar geleden reed er nog heeeel veel op paard en wagen!
Mijn verhaal kan je binnenkort lezen op www.wereldwerk.eu

In ieder geval alvast heel veel plezier gewenst.
Oud 01-02-2009, 13:37
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik heb zelf in 1999 een route gedaan die er enigzins op lijkt:
Amsterdam-Milaan*Florence-Rome-Brindisi*-Patras*-Athene-Litohoro-Thessaloniki-Samothraki-Alexandroupoli*-Sofia-Veliko Tarnovo-Boekarest-Brasov-Boedapest-Wenen*-Amsterdam

In de plaatsen met een * ben ik alleen maar even uit de trein geweest, dit waren eigenlijk overstapplaatsen.

Wat ik zelf heel erg leuk vond aan de reis was de overtocht van Brindisi naar Patras, voor (toen nog) 10 gulden havengeld mocht je mee op de boot, je moest dan wel op het dek slapen. Uiteraard waren wij niet de enigen, was echt een leuke ervaring!

Als ik je nog een tip mag geven dan is het heel leuk om als je van Istanbul naar Thessaloniki reist een tussenstop te maken op het eilandje "Samothraki". Toen ik daar was, was dit absoluut nog niet ontdekt door buitenlandse toeristen. Het is een prachtig eiland, dit is ook het eiland waar het beeld "Victory of Samotrace" vandaan komt wat in het Louvre staat. Op het eiland staat dus alleen een afgietsel.

Thessaloniki zelf vond ik niet zo heel erg bijzonder. Maar wat ook zeker de moeite waard is om, op de weg van Thessoliniki naar Athene de tussenstop te maken bij Litohoro. Dit kon je toen ik er was eigenlijk niet eens een station noemen, gewoon een betonnen plaat middenin de vlakte. Maar vanuit daar wandel je zo naar het dorpje, vanuit het dorpje kun je gaan wandelen op de Olympos. Echt heel mooi! Wij zijn helemaal naar de top geweest (in 2 dagen), maar je kunt ook gewoon in de kloof blijven, het is er echt prachtig.

In Boedapest is het erg leuk om naar (een van) de Thermale baden te gaan. Heel ontspannend! En in Boekarest moet je natuurlijk het paleis van de voormalig dictator Ceauşescu bezoeken. Ik weet niet hoe het nu qua veiligheid is in Roemenië, maar toen wij er waren kon je beter in hotels verblijven (zeer goedkoop!) i.p.v. campings. Toeristen zijn een gewilde doelwit, omdat je daar sowieso eigenlijk al meer geld hebt dan wat de mensen daar in een maand verdienen.

Qua voorbereiding is het handig om je globale planning alvast te maken, en thuis te bekijken hoe laat en op welke dagen belangrijke treinverbindingen rijden, en of hier eventueel een toeslag voor nodig is. Voor de langste ritten (Amsterdam-Milaan en Wenen-Amsterdam) hadden we vooraf een reservering gedaan, zodat we zeker waren van een plek. Ook goed om alvast een beetje te bepalen wat je precies wil zien in een stad, als je er eenmaal bent kun je overweldigd worden door de pracht en praal.

Wij hadden overigens nergens overnachtingen geboekt. Zeker op campings is altijd wel plaats, en de goedkopere hotelletjes (hostels) hebben ook vrijwel altijd plek.

Tsja, en zo kan ik nog wel even doorblijven vertellen, we zijn een maand weggeweest, en echt enorm veel gedaan/gezien/meegemaakt. Het is een echte aanrader!
Oud 11-02-2009, 19:17
Manon9
Manon9 is offline
Handig topic! Ik en een vriendin willen dit van de zomer misschien ook gaan doen. En dat 'misschien' geldt eigenlijk vooral voor haar ,want ik zie het al wel zitten (zij zit nog een beetje in met de kosten en tijd enzo.. bummer).

We willen dan trouwens in 3 weken deze plaatsen bezoeken: Stockholm, Berlijn, e.v.t. Praag, Budapest, Venetië, Florence, Monaco (niet lang ofzo hoor, beetje duur), e.v.t. Parijs
Oud 12-02-2009, 01:25
Femic
Femic is offline
Praag zeker niet overslaan! Geweldige stad, veel te zien, veel cultuur, goed backpackersklimaat (lees: goedkoop, veel hostels, mooi uitgaansleven). Wat betreft Venetië: zie m'n eerdere post.. Raad ik je echt af om in de zomer heen te gaan (en als je toch gaat, ruim van tevoren een hostel boeken!).
Oud 12-02-2009, 16:43
Boeing 747-400
Citaat:
Handig topic! Ik en een vriendin willen dit van de zomer misschien ook gaan doen. En dat 'misschien' geldt eigenlijk vooral voor haar ,want ik zie het al wel zitten (zij zit nog een beetje in met de kosten en tijd enzo.. bummer).

We willen dan trouwens in 3 weken deze plaatsen bezoeken: Stockholm, Berlijn, e.v.t. Praag, Budapest, Venetië, Florence, Monaco (niet lang ofzo hoor, beetje duur), e.v.t. Parijs
In 3 weken tijd? Dan ligt Stockholm volgens mij wel erg ver uit de route... Dan kun je volgens mij beter Berlijn-Praag-Venetië-Florence-Monaco-Parijs doen. Als je overal 3 dagen blijft zit je al bijna aan de drie weken!

Laatst gewijzigd op 13-02-2009 om 15:48.
Oud 13-02-2009, 11:48
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
In 3 weken tijd? Dan ligt Stockholm volgens mij wel erg ver uit de route... Dan kun je volgens mij beter Berlijn-Praag-Venetië-Florance-Monaco-Parijs doen. Als je overal 3 dagen blijft zit je al bijna aan de drie weken!
Precies, Stockholm-Berlijn is alleen al iets van 15 uur... Als je drie weken gaat zou ik een veel kleinere regio nemen, vooral ook omdat er tussen al die steden genoeg andere plekken liggen die de moeite van het bezoeken waard zijn.
Oud 14-02-2009, 12:28
Vlindertje
Vlindertje is offline
Stockholm - Berlijn kun je makkelijk doen door de nachttrein te pakken tussen Malmo en Berlijn. Dan ga je met de trein op de boot. Je vertrekt 's middags (rond een uur of 2/3) in Stockholm en je komt 's morgens al heel vroeg in Berlijn aan.

Alleen het traject thuis - Stockholm kan wel lang duren.
Oud 14-02-2009, 13:13
ook hallo
ook hallo is offline
Ik heb 2,5 jaar geleden ook ge-interraild, alleen toen werkte het nog met zones, dus had ik de zones benelux+frankrijk en italie+griekenland.

Mijn uiteindelijke route (we hadden er vantevoren niet echt een gepland) was Milaan-plaatsje aan gardameer-Verona(middagje)-Venetie-Rimini-Kalambaka-Athene-Korinthos-Rome-Milaan-Parijs

Wij hebben wel alles kamperend gedaan, dan kom je wel op andere plekken terecht maar ik vond het heerlijk om strand en stad af te wisselen. Wat me erg tegenviel was de tijd die je aan het reizen en regelen kwijtbent, dus hou daar reknening mee! Je kan idd maar beter wat minder steden doen en wat langer de tijd ervoor uittrekken, scheelt een hoop gestress en gehaast.

En op de boot tussen Italie en Griekenland op dek slapen vond ik ook super! Ik word normaal heel snel zeeziek, maar op deze boot nergens last van gehad en er hangt een heel leuk sfeertje.
Oud 14-02-2009, 21:35
sicilion
sicilion is offline
Citaat:
Dan wel Verona.
Danwel Turijn boven Milaan! Turijn heeft het mooiste film museum ever, dus alsje dat trekt zeker die kant op gaan! Verder is het een relaxte stad, al zijn er niet zoveel trekpleisters als in Florance.
Oud 14-02-2009, 21:38
sicilion
sicilion is offline
Er zit trouwens in het interrail ticket ook een bootreis van griekenland naar italie, heeft iemand die ooit gemaakt?
Oud 14-02-2009, 23:38
Femic
Femic is offline
Citaat:
Wat ik zelf heel erg leuk vond aan de reis was de overtocht van Brindisi naar Patras, voor (toen nog) 10 gulden havengeld mocht je mee op de boot, je moest dan wel op het dek slapen. Uiteraard waren wij niet de enigen, was echt een leuke ervaring!
Citaat:
En op de boot tussen Italie en Griekenland op dek slapen vond ik ook super! Ik word normaal heel snel zeeziek, maar op deze boot nergens last van gehad en er hangt een heel leuk sfeertje.
Oud 15-02-2009, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Er zit trouwens in het interrail ticket ook een bootreis van griekenland naar italie, heeft iemand die ooit gemaakt?
Hiero! Erg leuk, al duurt het best lang. Maar bij ons zaten er redelijk veel jonge mensen aan boord, dus het was erg gezellig.

Ben twee jaar geleden met een vriendinnetje gaan Interrailen en das erg goed bevallen. Eigenlijk zouden we alleen Italië doen, maar uiteindelijk zijn we toch ook een deel van Griekenland gaan doen. We hebben heen en terug gevlogen, waar we uiteindelijk wel spijt van hadden, maar het scheelde wel veel tijd. De route was Amsterdam-Milaan-Genua-Modena-Ravenna (met een dag Bologna)-Florence-Pisa-Rome-Napels-Brindisi-Patras-Athene-Amsterdam.

Qua Italiaanse steden vonden we Milaan niet zo leuk. Florence, Rome en Athene waren onze favorieten, maar allemaal wel erg warm en toeristisch. Modena was verrassend leuk: heel mooi stadje, maar wel zo klein dat je er na twee dagen wel op uitgekeken bent.

Nog wel een tip: onderschat niet hoeveel tijd je kwijt bent met in de trein zitten. In het buitenland (vooral in Italië) hebben de treinen niet zo'n vaste dienstregeling als in Nederland: je moet dus goed opletten of je trein wel gaat.
Oud 15-02-2009, 12:45
ecrivaine
ecrivaine is offline
Treinreizen inderdaad goed uitzoeken! Wij hadden de gewoonte om bij aankomst op het station meteen uit te zoeken hoe de terugreis werkt; je bent er dan toch. Soms moet je reserveren, op sommige Duitse lijnen moet je bijbetalen en de meeste internationale treinen rijden maar twee of drie keer per dag. Daarbij kost het uitzoeken soms veel tijd; vooral als je in Polen een trein moet reserveren en niemand een woord Engels spreekt / weigert te spreken
Oud 15-02-2009, 17:49
ook hallo
ook hallo is offline
Wij hadden destijds een boek gekocht met alle treintijden in heel Europa. Die kan je bij de treinreiswinkel kopen. Dat is ecth superhandig! Scheelt een hoop gedoe en zo kan je een beetje uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. In een land als Griekenland gaan er op sommige trajecten bijvoorbeeld maar 3 treinen op een dag! en komt de laatste trein pas om half 12 op bestemming aan ( als 2 17-jarige meisjes zijnde is in een donkere onbekende grote stad dan nog op zoek gaan naar een camping niet echt heel leuk )
Oud 16-02-2009, 14:56
tigertje
tigertje is offline
interessant topic. Zelf ben ik van plan(de eerste keer) met wat vrienden in de meivakantie 10 dagen te gaan(5 dagen reizen) Budapest lijkt me wel interessant(Berlijn-Praag-?). Misschien iemand nog tips?(ik denk geen Italie, als klassieke talenstudenten willen we eens andere delen van europa gaan bekijken)

Als ik de topic starter was zou ik inderdaad niet naar milaan gaan maar Verona of Florence. Echt prachtige steden, of vlieg je terug vanuit Milaan ipv met de trein?
Jammer is alleen dat het in de zomer echt superwarm kan zijn in de steden wat geen pretje is. Misschien een idee om er soms een relaxdagje tussen te gooien(strand, park en lekker niks doen)
Oud 16-02-2009, 15:48
Femic
Femic is offline
Tigertje, als je toch een beetje die richting opgaat, zou ik Krakow (incl. Auschwitz) niet overslaan. Interessante stad met veel geschiedenis en cultuur EN een gezellige backpackerssfeer (dus ook prima uitgaansleven).
Oud 01-03-2009, 18:23
Fantôme
Fantôme is offline
@ Femic: Ben jij met je reis vanuit Nederland gekomen? En toen gelijk in één stuk doorgegaan naar Milaan? dus geen andere steden tussendoor?

Zelf wil ik wel graag óf interaillen of anders misschien met de auto verschillende landen aandoen in Europa.
Daarbij zou ik ook graag naar Slovenie willen.
Het lijkt me wel wat (maar dit is echt nog een beetje 'los', geen concrete plannen) om via zwitserland, noord Italie, Slovenie en dan noordelijker te gaan richting Polen en daarna weer door Duitsland naar Nederland.

Maar even: denken jullie dat zo'n route te doen is in ong. 3 weken/4weken
Welke steden/plaatsen/gebieden zou je aan en af raden.
In Wenen ben ik dit jaar nog geweest voor 5 dagen en naar Praag ga ik binnenkort toe. Het zou dus niet heel erg zijn als we deze steden missen.
Oud 01-03-2009, 22:41
Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
@ Femic: Ben jij met je reis vanuit Nederland gekomen? En toen gelijk in één stuk doorgegaan naar Milaan? dus geen andere steden tussendoor?

Zelf wil ik wel graag óf interaillen of anders misschien met de auto verschillende landen aandoen in Europa.
Het lijkt me wel wat (maar dit is echt nog een beetje 'los', geen concrete plannen) om via zwitserland, noord Italie, Slovenie en dan noordelijker te gaan richting Polen en daarna weer door Duitsland naar Nederland.

In Wenen ben ik dit jaar nog geweest voor 5 dagen en naar Praag ga ik binnenkort toe. Het zou dus niet heel erg zijn als we deze steden missen.
Als je die route gaat doen, is het misschien goedkoper om losse kaartjes te kopen in plaats van een interrailticket. In Italië en Oost-Europa zijn treinkaartjes (veel) goedkoper dan in Nederland en er is kans dat je dan het interrailticket er niet eens uit kan halen.
Oud 03-03-2009, 17:48
Femic
Femic is offline
Citaat:

Yep, in één keer van Utrecht naar Milaan. Moesten wel overstappen in Zwitserland (Basel geloof ik, maar weet niet meer ckr). Maar was maar halfuurtje.

Denk dat je route wel prima te doen is in die tijd hoor. Zie voor mijn route een eerdere post in dit topic, ben een beetje dezelfde kant op gegaan.
Oud 03-03-2009, 18:19
Boeing 747-400
Citaat:
Yep, in één keer van Utrecht naar Milaan. Moesten wel overstappen in Zwitserland (Basel geloof ik, maar weet niet meer ckr). Maar was maar halfuurtje.

Denk dat je route wel prima te doen is in die tijd hoor. Zie voor mijn route een eerdere post in dit topic, ben een beetje dezelfde kant op gegaan.
Moest jij overstappen? Ik ben volgens mij met de nachttrein helemaal in een keer doorgegaan naar Milaan, en vervolgens daar overgestapt omdat wij nog verder wilde reizen naar Florence. Nachttrein is overigens zeer goed bevallen! 's Avonds rond 17:00/18:00 vertrekken uit A'dam, en de volgende ochtend uitgerust in Milaan aankomen.
Oud 04-03-2009, 10:44
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Als je die route gaat doen, is het misschien goedkoper om losse kaartjes te kopen in plaats van een interrailticket. In Italië en Oost-Europa zijn treinkaartjes (veel) goedkoper dan in Nederland en er is kans dat je dan het interrailticket er niet eens uit kan halen.
bedankt voor de tip!
en Femic ook bedankt!

Heeft iemand nog tips voor mooie/leuke gebieden op de route die ik ongeveer in mn hoofd had? Wat mag ik dan écht níet overslaan?
Oud 05-03-2009, 17:38
Femic
Femic is offline
In Slovenië is zo'n bergmeer, met de trein een uurtje vanaf Ljubljana ongeveer, het is er prachtig, goede tip als je een dagje wil relaxen.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten