Oud 11-03-2009, 12:12
Verwijderd
Doden bij schietpartij Duitse school

BERLIJN - Bij een schietpartij woensdag op een middelbare school in het zuidwesten van Duitsland zijn tien doden gevallen. Ook zijn er diverse gewonden. De schutter zou zelfmoord hebben gepleegd nadat hij een elfde slachtoffer had gemaakt bij een kliniek.

Dat meldden Duitse media woensdag. De politie heeft die berichten niet bevestigd.

De jongen zou zichzelf hebben doodgeschoten in de parkeergarage van een winkelcentrum.

De 17-jarige jongen schoot op zijn voormalige school in het Zuidwest-Duitse Winnenden bij Stuttgart om 09.30 uur wild om zich heen.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Baden-Württemberg zijn alle slachtoffers leerlingen.

Bekende

De dader uit het naburige Leutenbach zou een bekende van de politie zijn. Na zijn daad vluchtte hij naar de binnenstad. De politie zou hem daar hebben opgepakt, maar die melding is later ingetrokken.

De dader zou bij een naastgelegen psychiatrische kliniek een persoon hebben doodgeschoten. Dat heeft een woordvoerster van de kliniek gezegd. Het is onduidelijk of het om een patiënt gaat.

Een medewerkster van de kliniek zei: "Ik heb zes tot zeven schoten gehoord. Ik mag niet meer weg van mijn plek." De kliniek is hermetisch gesloten.

Stad afgesloten

Volgens de NOS is de hele stad afgesloten en mag er niemand meer in of uit. Er zijn honderden politie-auto's en helikopters ingezet. ''We zetten alles in wat we hebben'', zegt een polietiewoordvoerder.

Volgens Duitse media heeft de dader na een lange klopjacht zelfmoord gepleegd.

Ouders

De politie had het huis van de ouders bestormd. Zij zouden over een legaal wapenarsenaal beschikken.

De in donkere kleren gehulde schutter betrad de Albertville-school toen de lessen bezig waren. Hij zou een zwart gevechtstenue hebben gedragen. Hij had zijn gezicht niet bedekt. Volgens getuigen zou hij in het wilde weg om zich heen hebben geschoten.

Helikopters

Kort na de schietpartij werden delen van de school en de binnenstad afgezet. De politie opende een klopjacht met helikopters en speurhonden. De politie waarschuwde automobilisten geen lifters mee te nemen.

Scholieren en leerkrachten zijn opgevangen door artsen, psychologen en andere hulpkrachten. De Albertville-school maakt deel uit van een scholengemeenschap die in totaal duizend leerlingen telt.

Arts

Volgens een arts die noodhulp verleende, lagen in twee klaslokalen elk vier doden. Twee andere doden lagen buiten het gebouw.

Kort na de schietpartij kwam het gsm-verkeer in de stad met haar ruim 27.000 inwoners plat te liggen.

Basisscholen

Op Twitter wordt druk gecommuniceerd over de schietpartij bij Winnenden. Lokale Twitteraars doen verslag. Diverse personen melden dat de scholieren van basisscholen in de naaste omgeving inmiddels zijn geëvacueerd.

De website van de school ligt er momenteel uit. Spiegel heeft foto's van de situatie op de school. De NOS heeft livebeelden van de locatie.

© NU.nl/ANP
--------------------------------------------------------------------------------
Zou de media nu bewust reclame maken voor Twitter, net zoals ze bij hyves en secondlife deden?

Nee grapje, wat bezielt die kinderen wat tegenwoordig toch Waar zou de oorzaak liggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2009, 12:20
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Nee grapje, wat bezielt die kinderen wat tegenwoordig toch Waar zou de oorzaak liggen?
Dit soort sadistische moordpraktijken vindt voornamelijk plaats in landen waar de menselijke drang naar vrijheid en onbevangheid wordt geremd door regeltjes en hoge sociale verwachtingen.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 17:18
Mobius
Mobius is offline
Geen idee wat kinderen geestesziek maakt. Misschien is het wel aangeboren. Feit is dat er veel te gemakkelijk aan een wapen gekomen kan worden.
Oud 11-03-2009, 18:19
Hulk
Hulk is offline
Zieke gekken blijf je altijd houden. Als er geen schietwapens waren had ie wel een mes gepakt. En als je bedenkt dat het gemiddeld 1/100.000.000 die zoiets doet is het naar mijn mening geen reden om aan de bestaande wapenwetgeving (in Duitsland) te tornen.
Oud 11-03-2009, 19:18
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Sweet home Alabama (11 doden).

Spoiler

(ANP)
Oud 11-03-2009, 19:27
Mobius
Mobius is offline
Over 25 jaar hebben we iedere dag zoiets.
Oud 11-03-2009, 19:32
PV
PV is offline
wel apart dat het bijna allemaal vrouwelijke slachtoffers zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 22:26
Bastiaan84
Bastiaan84 is offline
Ik vind het vreselijk!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 22:43
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Zieke gekken blijf je altijd houden. Als er geen schietwapens waren had ie wel een mes gepakt.
Dan waren er wellicht wel minder slachtoffers te betreuren geweest.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 22:44
Verwijderd
Jammer dat hij geen An Hero is geworden
Met citaat reageren
Oud 11-03-2009, 23:25
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Dan waren er wellicht wel minder slachtoffers te betreuren geweest.
Misschien had hij dan wel een creche gepakt om het zichzelf wat makkelijker te maken
Oud 11-03-2009, 23:44
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
wel apart dat het bijna allemaal vrouwelijke slachtoffers zijn.
Die van Jack the Ripper ook. Daar is niets aparts aan, hij had gewoon een hekel aan vrouwen.

Vergeet trouwens wat ik heb gezegd over wapens. Guns don't kill people.
Oud 12-03-2009, 06:23
Verwijderd
Ze maken het alleen een stuk makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 07:35
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Oud 12-03-2009, 08:13
Hulk
Hulk is offline
hahahaha
Oud 12-03-2009, 08:26
Kitten
Kitten is offline
Ja hoor. Volgens nu.nl onderzoekt de Duitse politie de computer van de jongen. Er zou Counter Strike op staan! Oh nee! Ik heb ook Counter Strike gespeeld, betekent dat nu dat ik morgen een geweer ga pakken en de vakgroep hier omleg?

Offtopic: Link: http://www.nu.nl/algemeen/1931275/du...ige-games.html
Oud 12-03-2009, 08:38
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ja hoor. Volgens nu.nl onderzoekt de Duitse politie de computer van de jongen. Er zou Counter Strike op staan! Oh nee! Ik heb ook Counter Strike gespeeld, betekent dat nu dat ik morgen een geweer ga pakken en de vakgroep hier omleg?

Offtopic: Link: http://www.nu.nl/algemeen/1931275/du...ige-games.html
Ja, stom. Ik speel zelf Call of Duty, maar dat maakt mij nog geen moordlustige freak.

Het lijkt me omgekeerd wel logisch: als jij het in je hebt moordlustig om je heen te schieten en dat ook zal doen bij een psychologische natrap in je psyche, dat je dan ook dergelijke games zult spelen en niet de Sims ofzo.
Oud 12-03-2009, 08:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ja, dat is het gevaar.

Zo zal een pollepel Rosie O'Donnel sneller dik maken, dan een theelepel
Oud 12-03-2009, 09:42
Verwijderd
De dader moet wel:
a) eenzaam en een einzelganger zijn geweest, zo niet/en/of
b) geweldadige games gespeeld hebben, zo niet/en/of
c) geen andere reden is mogelijk, want we willen het simpelhouden.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 09:54
BendeBen
BendeBen is offline
het blijft dom om te zeggen dat games slecht zijn.

alle moordpartijen die voorkomen zijn juist door gewelddadige games zul je immers nooit te weten komen.

dat is net zoiets als zeggen dat de regering niets doet tegen aanslagen omdat er een aanslag is gepleegd
Oud 12-03-2009, 09:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar al te vaak in dat de school weigerde kinderen met een gedragsstoornis waardoor ze anderen gingen pesten te corrigeren.

Soms drijft dat iemand over het randje en komen ze met een wapen in plaats van boeken naar school. Vreemd genoeg heeft er nog nooit een schooldirecteur ontslag genomen omdat hij dat liet gebeuren. Voor zover mij bekend is de directeur van het Tec college waar iemand toen een bendelid die hem al maanden pestte omlegde ook aangebleven, terwijl het falende beleid op die school de steekpartij mogelijk maakte.

Maar soms komt het ook uit een andere hoek. De moord op Hans Van Wieren kwam voor een deel omdat de dader krankjorum was door slechte familieomstandigheden en uit een achtergrond kwam waarin geweld normaal was. Hoewel ook die school bekend stond om geweld. De schietpartij op een school in Veghel in 1999 was het gevolg van slechte integratie, en ging om het nemen van eerwraak. Alle Duitse schietpartijen op scholen gaan tot dusver om mensen die van school gestuurd waren of gezakt waren voor hun examen.

Een overzicht van alle schietpartijen op scholen:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...n_scholen.html
Oud 12-03-2009, 11:36
De Veroorzaker
Citaat:
De dader moet wel:
a) eenzaam en een einzelganger zijn geweest, zo niet/en/of
b) geweldadige games gespeeld hebben, zo niet/en/of
c) geen andere reden is mogelijk, want we willen het simpelhouden.

d) ouders hebben die een gun of 20 in en om het huis bewaren.
Oud 12-03-2009, 11:39
Verwijderd
Citaat:
Maar al te vaak in dat de school weigerde kinderen met een gedragsstoornis waardoor ze anderen gingen pesten te corrigeren.

Soms drijft dat iemand over het randje en komen ze met een wapen in plaats van boeken naar school. Vreemd genoeg heeft er nog nooit een schooldirecteur ontslag genomen omdat hij dat liet gebeuren. Voor zover mij bekend is de directeur van het Tec college waar iemand toen een bendelid die hem al maanden pestte omlegde ook aangebleven, terwijl het falende beleid op die school de steekpartij mogelijk maakte.

Maar soms komt het ook uit een andere hoek. De moord op Hans Van Wieren kwam voor een deel omdat de dader krankjorum was door slechte familieomstandigheden en uit een achtergrond kwam waarin geweld normaal was. Hoewel ook die school bekend stond om geweld. De schietpartij op een school in Veghel in 1999 was het gevolg van slechte integratie, en ging om het nemen van eerwraak. Alle Duitse schietpartijen op scholen gaan tot dusver om mensen die van school gestuurd waren of gezakt waren voor hun examen.

Een overzicht van alle schietpartijen op scholen:
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...n_scholen.html
Het is altijd een combinatie van factoren. Je zou nooit één factor aan kunnen wijzen en stellen dat dat de oorzaak is. Zo denk ik dat iedereen die zon daad begaat tot over het randje is gedreven en krankjorum is.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 11:40
Verwijderd
Citaat:
d) ouders hebben die een gun of 20 in en om het huis bewaren.
Dat heeft het voor hem makkelijker gemaakt, maar dat is geen oorzaak.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 12:05
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dat heeft het voor hem makkelijker gemaakt, maar dat is geen oorzaak.
een mogelijke oorzaak kan wel in die hoek gezocht worden. bij ouders die wapens (nog ongeacht de hoeveelheid) onbeveiligd binnen het bereik van hun kinderen bewaren, kun je vraagtekens zetten bij hun algehele opvoedkwaliteiten. welke waarden heeft zo'n kind meegekregen?

een beetje oefenen op je pc en een nare pestpartij/gezakt examen kunnen dan enge dingen losmaken.
Oud 12-03-2009, 12:11
T_ID
T_ID is offline
Ware het niet dat voor zover ik weet de wapenwet in Duitsland ook vrij streng is, en je alle wapens achter slot en grendel moet bewaren. In Nederland is een kluis zelfs verplicht.
Oud 12-03-2009, 12:13
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ware het niet dat voor zover ik weet de wapenwet in Duitsland ook vrij streng is, en je alle wapens achter slot en grendel moet bewaren. In Nederland is een kluis zelfs verplicht.
Ik had ergens gelezen dat dat in Duitsland ook zo is. De vader van de jongen wordt waarschijnlijk onderzocht voor nalatigheid ten opzichte van de beveiliging van zijn wapens.
Oud 12-03-2009, 12:54
Verwijderd
Citaat:
een beetje oefenen op je pc en een nare pestpartij/gezakt examen kunnen dan enge dingen losmaken.
wuuuuut Check op bild.de eens de berichtgeving over de jongen zelf
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 13:11
De Veroorzaker
Citaat:
Mja en als iedereen doet wat moet zou de wereld er al beter uitzien Volgens mij was er 1 wapen niet goed opgeborgen.
Oud 12-03-2009, 15:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik had ergens gelezen dat dat in Duitsland ook zo is. De vader van de jongen wordt waarschijnlijk onderzocht voor nalatigheid ten opzichte van de beveiliging van zijn wapens.
Yep:
"De moorden zijn gepleegd met een pistool van de vader van de 17-jarige Tim Kretschmer. Het wapen lag in een kast in de ouderlijke slaapkamer.
De vader heeft meer wapens, allemaal met een vergunning. Alle andere wapens liggen in een kluis."
http://www.nos.nl/nosjournaal/artike...winnenden.html
Oud 12-03-2009, 16:29
Joostje
Joostje is offline
ik durf te wedden dat hij, net als zoveel highschool killers, Windows geinstalleerd had. Heb jij ook Windows, meldt je dan nu bij de politie!

Maar effe serieus: tiswa!
Oud 12-03-2009, 16:55
fractuur
fractuur is offline
Jammer van dat wapen. Ik hoop dat menigeen (lees: dit kabinet) het niet aangrijpt om de wapenwet aan te passen oid nav zo'n exces.
Oud 12-03-2009, 21:55
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Misschien had hij dan wel een creche gepakt om het zichzelf wat makkelijker te maken
Het is toch wel duidelijk dat een mes minder schadepotentieel heeft dan een vuurwapen?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Maar effe serieus: tiswa!
Nonsens, je kunt best over motieven discusseren
Met citaat reageren
Oud 12-03-2009, 23:34
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Heeft niet echt veel zin om dat te doen n.a.v. nieuwsberichten. Je kan zoiets ook niet tegenhouden. Als iemand ziek in z'n hoofd is kan ie veel schade aanrichten. Ik kan hier ook een broodmes uit de la trekken en lekker op donderdagavond berserk gaan in de locale club, daar heb ik geen gunz voor nodig.

Die gast is geboren met een kronkel in z'n kop > zag eruit als een nerd > werd daardoor gepest > had geen succes bij vrouwen > 1+1=2.
Oud 12-03-2009, 23:59
Verwijderd
Citaat:
Jammer van dat wapen. Ik hoop dat menigeen (lees: dit kabinet) het niet aangrijpt om de wapenwet aan te passen oid nav zo'n exces.
Waarom niet? Ik zie het nut niet van een vuurwapen in een kluis in huis hebben. Er is geen probleem met de schietsport, maar laat de wapens achter slot en grendel op de schietvereniging.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 08:31
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Het is toch wel duidelijk dat een mes minder schadepotentieel heeft dan een vuurwapen?
Toch is het moeilijk aan te tonen dat er weinig van dit soort slachtpartijen zijn omdat er strenge wapenwetgeving is.
Oud 13-03-2009, 09:56
Verwijderd
Citaat:
Heeft niet echt veel zin om dat te doen n.a.v. nieuwsberichten. Je kan zoiets ook niet tegenhouden. Als iemand ziek in z'n hoofd is kan ie veel schade aanrichten. Ik kan hier ook een broodmes uit de la trekken en lekker op donderdagavond berserk gaan in de locale club, daar heb ik geen gunz voor nodig.

Die gast is geboren met een kronkel in z'n kop > zag eruit als een nerd > werd daardoor gepest > had geen succes bij vrouwen > 1+1=2.
Hoe kunnen we dus alleenstaande nerds met kronkels in hun kop helpen niet tot dit soort daden over te gaan?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 10:20
mepsteen
mepsteen is offline
dat of hij ging gewoon voor een m-m-m-m-monsterkill!
Oud 13-03-2009, 11:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom niet? Ik zie het nut niet van een vuurwapen in een kluis in huis hebben. Er is geen probleem met de schietsport, maar laat de wapens achter slot en grendel op de schietvereniging.
Da's alsof je een uithangbord neerzet "Georganiseerde misdaad, kom hier uw wapens stelen. 's nachts zijn alle leden immers naar huis".

Het huidige systeem werkt prima.
Oud 13-03-2009, 11:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Waarom zouden die ertoe doen?
Oud 13-03-2009, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Da's alsof je een uithangbord neerzet "Georganiseerde misdaad, kom hier uw wapens stelen. 's nachts zijn alle leden immers naar huis".

Het huidige systeem werkt prima.
Wat een grove nonsens Alsof het voor welke crimineel dan ook moeilijk is om aan veel praktischer wapens te komen dan die bij een schietvereniging hangen.

Maar ik ben ook tegen. Thuis moet kunnen als het aan alle veiligheidseisen voldoet
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Waarom zouden die ertoe doen?
:')
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 11:47
De Veroorzaker
Citaat:
Mja en als bij het maken van wetten wat jij wel en niet als nuttig ervaart meegewogen zou worden dan zou ik nog eerder verhuizen.
Oud 13-03-2009, 11:48
De Veroorzaker
Citaat:
Hoe kunnen we dus alleenstaande nerds met kronkels in hun kop helpen niet tot dit soort daden over te gaan?
Iedereen die niet in de pas loopt elimineren. Of ermee leven dat er ook wel eens wat misgaat.
Oud 13-03-2009, 13:37
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Niet.
Oud 13-03-2009, 13:55
ganralph
ganralph is offline
bepaalde "risicojongeren" zouden gebaat zijn als ze uit hun isolement gehaald worden. kansen verkleinen kan wellicht, garanties krijg je nooit.
Oud 13-03-2009, 14:58
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
bepaalde "risicojongeren" zouden gebaat zijn als ze uit hun isolement gehaald worden. kansen verkleinen kan wellicht, garanties krijg je nooit.
Hoe herken je een "risicojongere"?
Oud 13-03-2009, 15:08
ganralph
ganralph is offline
lange zwarte regenjas, bewapend en rondhangend in de buurt van een school?
maar je bedoelt waarschijnlijk een eerder stadium.

goeie vraag aangezien "de" risicojongere niet bestaat natuurlijk. maar een tiener die zich volledig afsluit van de buitenwereld (voor langere periode) verdient m.i. wel wat extra aandacht. ik krijg bij dit soort gebeurtenissen altijd sterk de indruk dat de dader totaal in een eigen wereld leefde. contact met anderen is volgens mij de eerste stap om zo iemand de context van zijn eigen bestaan (en dus ook van zijn eventuele handelen) beter te laten in zien.
Oud 13-03-2009, 15:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
lange zwarte regenjas, bewapend en rondhangend in de buurt van een school?
maar je bedoelt waarschijnlijk een eerder stadium.

goeie vraag aangezien "de" risicojongere niet bestaat natuurlijk. maar een tiener die zich volledig afsluit van de buitenwereld (voor langere periode) verdient m.i. wel wat extra aandacht. ik krijg bij dit soort gebeurtenissen altijd sterk de indruk dat de dader totaal in een eigen wereld leefde. contact met anderen is volgens mij de eerste stap om zo iemand de context van zijn eigen bestaan (en dus ook van zijn eventuele handelen) beter te laten in zien.
Dat extreme opvattingen slechts kunnen bestaan bij gratie van leven in een bel van het eigen wereldje is een algemene vuistregel. Niet voor niets komen de grootste religieuze extremisten uit de bible belt, en heeft geen enkele creationist een noemenswaardige relevante opleiding afgesloten.

Dat is het isolement dat nodig was om hun opvattingen te laten ontstaan.

Echter, hetzelfde dilemma als de huidige gang van zaken versus de ideale samenleving door heel Staphorst in een heropvoedingskamp te stoppen: wanneer mag je ingrijpen in iemands levenssfeer?

Al gauw krijg je dan van die PVDA-vertoningen a la 'oh nee, hij speelt twee uur per dag Counterstrike, hij is vast in een gewelddadige crimineel aan het veranderen!'.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten