Oud 22-03-2009, 17:28
nickhirsch
nickhirsch is offline
Ik geloof niet dat het een vereiste is dat je buitenlandse ervaring hebt, het gaat er inderdaad meer om dat je niet een 4 staat voor engels denk ik en dat het je eigenlijk niet zoveel kan schelen.. Ik stond een 7 op mijn eindlijst voor engels en dat vonden ze prima! althans bij de RA

@ red orange
Als je al bent aangenomen bij de RA heb je dan ook al die 200 euro betaald en waar ga je liever?
Ik vond het een beetje jammer dat die documentaire niets liet zien over wat je buiten school kan doen en hoe het 's nachts is, dat is toch een beetje wat je wilt zien zeker als je vanuit de randstad komt en geen idee hebt wat er in Middelburg allemaal te doen valt..
Advertentie
Oud 22-03-2009, 17:30
East
East is offline
Citaat:
Hoi allemaal,
Ik volg al een tijdje dit en andere UCU topics en ik heb een paar vragen, misschien zijn ze ooit al gesteld maar ik hoop dat jullie er toch antwoord op willen geven.

- Hoe belangrijk is buitenlandse ervaring? Gaat het er echt om dat je naar school in het buitenland bent geweest of een talencursus heb gedaan of is interesse genoeg?
- Hoe hebben jullie dat gedaan met het bewijs dat je Engels op niveau is?

Dat was het eigenlijk wel, ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Ik sta een 8.4 voor Engels, dus heb mn rapport meegestuurd en dat was voldoende (iig ik ben uitgenodigd op interview).

En over buitenlandse ervaring... Tja, zelf heb ik heel veel aan MUN gedaan, ook in het buitenland dus dat heb ik in m'n brief gezet.
Oud 22-03-2009, 17:33
East
East is offline
Citaat:
Ik geloof niet dat het een vereiste is dat je buitenlandse ervaring hebt, het gaat er inderdaad meer om dat je niet een 4 staat voor engels denk ik en dat het je eigenlijk niet zoveel kan schelen.. Ik stond een 7 op mijn eindlijst voor engels en dat vonden ze prima! althans bij de RA

@ red orange
Als je al bent aangenomen bij de RA heb je dan ook al die 200 euro betaald en waar ga je liever?
Ik vond het een beetje jammer dat die documentaire niets liet zien over wat je buiten school kan doen en hoe het 's nachts is, dat is toch een beetje wat je wilt zien zeker als je vanuit de randstad komt en geen idee hebt wat er in Middelburg allemaal te doen valt..
Vond ik ook! Al wil ik helemaal niet naar RA (ik hou van stad en uitgaan en in Middelburg... ja), ik vond niet dat ze echt goed in gingen op wat er buiten de opleiding allemaal te doen is. Ze hebben daar ook student union en zo toch? Of iig dingen die er op lijken.. en dat lieten ze helemaal niet zien.

Ik vroeg me eigenlijk uberhaupt af waarom ze RA hadden gekozen voor die documentaire en niet Utrecht, dat was toch de eerste?
Oud 22-03-2009, 21:13
Alyssia
Alyssia is offline
Bij de open dag in RA was het hartstikke leuk hoor, anders ^^ Je zit namelijk veel meer in de stad (dorp?) zelf, bij Utrecht zit je er echt buiten en moet je toch een end fietsen wil je in het centrum uitgaan... Dan lijkt me de barrière juist veel groter.

En over dat internationale ervaring... Volgens mij is dat toch wel best belangrijk. Ik ben afgewezen bij Utrecht, terwijl ik toch tweemaal naar Londen en eenmaal naar Rome ben geweest met school (= ontzettend cultureel gericht dus)... Geen idee verder o.O" Sowieso was die afwijzing nogal vaag.

Maar ik heb al mijn goede punten even extra benadrukt bij de motivatiebrief voor RA.. Heb overigens nog niks gehoord van of ze het überhaupt al binnen hebben, terwijl ik dinsdag heb opgestuurd. o.o"
Oud 23-03-2009, 10:16
smartiepants
smartiepants is offline
Uhm dat is niet waar, ik woon in Utrecht en de campus van UCU is ongeveer 10 minuten fietsen van het centrum... maar wel bedankt voor je antwoord, dan weet ik in iedergeval wat ik kan gebruiken als ik mn brief ga schrijven.
Oud 23-03-2009, 12:57
Alyssia
Alyssia is offline
Ik heb een interview bij RA! Ik ben ZO BLIJ
Het is 1 april al, wat niet uitkomt want dat is in mijn toetsweek... Ik heb gevraagd of het na 8 april kon (dan heb ik ook ckv2 examen gehad enzo). ^^ Wel snel eigenlijk al, ik heb dinsdag opgestuurd, vrijdag gemaild voor confirmation, vandaag om 11 uur kreeg ik confirmation en een uur geleden al een interview datum!
OMG<3
Oud 23-03-2009, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een interview bij RA! Ik ben ZO BLIJ
Gefeliciteerd! Fijn voor je zeg Laat ons weten hoe het ging!
Oud 23-03-2009, 15:50
RedOrange
RedOrange is offline
Jaa gefeliciteerd Alyssia! (Ook al had ik dat al gezegd)

Ik vond trouwens dat ze op de open dag van RA veel meer over het leven naast het studeren lieten zien dan in de documentaire. We kregen ook een jaarboek mee met daarin foto's e.d. en er was een presentatie over de verschillende committee's. Het zag er heel gezellig uit! Het is dus niet zo dat er niets te doen is, het is alleen waarschijnlijk wel minder dan in Utrecht..

@ Nickhirsch: Ik heb inderdaad die 200euro van RA al betaald. Ik ging er eigenlijk niet van uit dat ik bij alle twee op gesprek mocht komen en RA heb ik toch altijd wel iets leuker gevonden. Ik weet het nog niet 100% zeker, maar als ik bij UCU ook word aangenomen ga ik waarschijnlijk wel gewoon naar RA. Maar om de keuze te hebben ga ik ook maar bij UCU op gesprek
Oud 23-03-2009, 16:57
nickhirsch
nickhirsch is offline
ja dat dacht ik ook wel, was helaas dus niet in staat om naar de open dag van de RA te gaan, dus ik zal maar eens een keertje mijn kennis over Middelburg moeten bijschroeven denk ik
Oud 24-03-2009, 15:06
Alyssia
Alyssia is offline
Woensdag 15 april heb ik mijn interview, om 10:30! (Dat wordt dus echt om half 7 opstaan.. :'D Maar wel een vrije dag van school ^__^). Geen idee met wie, dat stond er niet bij. Maargoed.
Yay!
Oud 24-03-2009, 15:22
les
les is offline
Gefeliciteerd Alyssia! Hoop voor je dat je hier wel wordt toegelaten!
Oud 24-03-2009, 20:49
Verwijderd
Woeh! Heb vandaag een mailtje gekregen dat ik uitgenodigd ben voor een interview bij AUC. Echt een opluchting zeg, vond het nl aardig spannend!
Oud 25-03-2009, 15:03
les
les is offline
Wat leuk Freei, gefeliciteerd! Wanneer heb je je interview?
Oud 25-03-2009, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Wat leuk Freei, gefeliciteerd! Wanneer heb je je interview?
Dankje Ik heb hem volgende week donderdag om 10:50. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden!
Heeft iemand al een beetje een idee van hoe het gesprek er uitziet? Is het meer echt een interview met een heleboel vragen of meer gewoon een goed gesprek?
Oud 25-03-2009, 20:14
ACertainRomance
ACertainRomance is offline
gefeliciteerd Alyssia en Freei!
ikzelf heb mn interview 17 april pas (in utrecht)
van wat ik hoorde kon ik opmaken dat de meeste interviews eigenlijk heel gezellig zijn, gewoon gesprekken dus. dan heb je dus ook voldoende kansen om het gesprek toch een beetje te draaien in de richting die jij wilt en je kan je ook wel redelijk goed voorbereiden, ze willen natuurlijk je goede (en minder goede) eigenschappen weten en interesses en of je wel bij hun school past enzo
Oud 27-03-2009, 09:16
AliceV
AliceV is offline
Dan denk ik dat ik jou gezien heb, Freei! Ik had namelijk mijn interview van 10.20 tot ongeveer 10.40 in Amsterdam. Help me even, was jij al aangenomen in Maastricht of niet? En hoe ging je gesprek?
Oud 27-03-2009, 09:49
Quruxleey
Quruxleey is offline
Hey dames,

Ik had gisteren mijn interview. Het was eigenlijk gewoon een gesprek met wat vragen over mijn essay en personal statement. We hebben zelfs nog over mijn ouders gehad, een heel casual gesprek. Ik had mijn gesprek met de dean Marijk van de Wende en Belinda Stratton. Beide dames heel aardig en stelde me echt op mijn gemak. Over een maandje krijg ik de uitslag te horen .

Ik wens jullie heel veel succes zij die nog een interview krijgen!
Oud 29-03-2009, 17:19
Verwijderd
Ik heb een interview in Amsterdam
alleen kan ik eigenlijk niet op de opgegeven datum..
dus even een andere datum afspreken
Oud 31-03-2009, 09:26
Ver_weg
Ver_weg is offline
Hey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum! Heb vorige week een interview gehad met UCU en dat ging heel goed. Vroeg me af of iemand weet hoelang het duurt voordat ik te horen krijg of ik wordt aangenomen of wordt afgewezen? Zit in spanning!
Oud 31-03-2009, 16:19
harpje
harpje is offline
Citaat:
Hey allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum! Heb vorige week een interview gehad met UCU en dat ging heel goed. Vroeg me af of iemand weet hoelang het duurt voordat ik te horen krijg of ik wordt aangenomen of wordt afgewezen? Zit in spanning!
dat verschilt echt heel erg. sommigen krijgen het na 3 dagen te horen, en anderen moeten er 2 maanden op wachten. succes!
Oud 31-03-2009, 19:13
Verwijderd
Mij is verteld dat pas na alle interviews bekend wordt gemaakt wie er zijn aangenomen.
Dit is ongeveer eind april.
Volgens mij is er ook nog niemand aangenomen bij de UCU.
Oud 01-04-2009, 13:49
Jannekus
Jannekus is offline
Nou ik kreeg het wel vrij snel (=2 weken) te horen dus toen hadden ze iig niet gewacht tot iedereen het interview had gehad. Ik had in februari al iets gehoord. Dus tenzij ze dat dit jaar anders doen, zal ik erop rekenen dat het lang kan duren. De kans is er ook dat je op een wachtlijst terecht komt en dat je dus echt pas in juli hoort dat je toch naar UCU mag komen.

Ik zal voor jullie duimen!
Oud 02-04-2009, 13:05
TimmyFCG
TimmyFCG is offline
Volg dit topic al een tijdje, ook maar eens aangemeld.

Citaat:
Mij is verteld dat pas na alle interviews bekend wordt gemaakt wie er zijn aangenomen.
Dit is ongeveer eind april.
Volgens mij is er ook nog niemand aangenomen bij de UCU.
Ik heb vorige week vrijdag (27 maart) mijn brief gekregen dat ik ben aangenomen op het UCU voor Fall 2009.
Mijn gesprek was op 4 maart volgens mij. Maar dat zegt niet zoveel, ik ken mensen die voor mij en op dezelfde dag het gesprek hadden en die hebben nog niks gehoord. Enige wat je kan doen is afwachten.
Oud 02-04-2009, 15:12
crazydutch1989
crazydutch1989 is offline
Ik heb dit topic doorgespit en ik heb nog niets gevonden over mensen die met een hbo P naar een university college zijn gegaan. Ik ben in februari begonnen met HBO en university college spreekt me wel aan. Maar kan ik me dan wel voor februari aanmelden in 2010, aangezien het dan nog niet zeker is of ik mn P dan wel heb...??
Oud 02-04-2009, 15:18
Alyssia
Alyssia is offline
Ik geloof dat er wel mensen met een HBO P naar een UC zijn gegaan. Ik heb het wel eens gelezen op UC sites zelf. Je kan je voor februari 2010 sowieso nog aanmelden tot ergens in oktober, dus ik denk dat je dan wel onderhand weet of je het zou kunnen halen, je HBO P voor februari 2010.
Oud 02-04-2009, 21:52
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Ik heb dit topic doorgespit en ik heb nog niets gevonden over mensen die met een hbo P naar een university college zijn gegaan. Ik ben in februari begonnen met HBO en university college spreekt me wel aan. Maar kan ik me dan wel voor februari aanmelden in 2010, aangezien het dan nog niet zeker is of ik mn P dan wel heb...??
Denk dat je je al best kan aanmelden zonder dat je je P hebt. Mensen uit 6VWO worden immers ook aangenomen voor dat ze eindexamen hebben gedaan. Weet niet hoe het met andere UCs zit, maar op RA zitten in ieder geval mensen die via het HBO zijn doorgestroomd.
Oud 03-04-2009, 13:09
Neutie
Neutie is offline
Ben een beetje in de war. Ik heb nl afgelopen weekend mijn papieren opgestuurd naar RA, en ik kreeg net een mailtje met daarin mijn interviewdatum. Ik dacht dat dat pas na de deadline (15 april) bekend zou worden. Zijn er nog meer mensen die nu al uitgenodigd zijn?
En ik kan op die dag niet, moet ik dan gewoon terugmailen met een datum waarop ik wel kan ofzo?
Oud 03-04-2009, 13:47
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Ben een beetje in de war. Ik heb nl afgelopen weekend mijn papieren opgestuurd naar RA, en ik kreeg net een mailtje met daarin mijn interviewdatum. Ik dacht dat dat pas na de deadline (15 april) bekend zou worden. Zijn er nog meer mensen die nu al uitgenodigd zijn?
En ik kan op die dag niet, moet ik dan gewoon terugmailen met een datum waarop ik wel kan ofzo?
Volgens mij worden de interviews ook al voor de deadline gedaan. Als je niet kan op die datum, kan je, denk ik, gewoon even terug mailen of bellen.
Oud 03-04-2009, 14:27
Neutie
Neutie is offline
Oke, dankje!
Oud 03-04-2009, 14:29
nickhirsch
nickhirsch is offline
Op de RA hebben ze al mensen aangenomen, ze zijn wel redelijk snel ermee, volgens mij kan je ze emailen en vragen of je op een ander tijdstip jeinterview kan doen..
Oud 04-04-2009, 14:55
Ver_weg
Ver_weg is offline
Oke, thanks voor de reacties! Dat wordt gewoon afwachten...

Zijn er nog meer mensen al aangenomen voor UCU?
Gefeliciteerd TimmyFCG! Had je ook een mailtje gekregen dat je was aangenomen of alleen een brief thuis gehad?
Oud 04-04-2009, 15:02
Alyssia
Alyssia is offline
Volgens mij is TimmyFCG op dit forum de enige die al weet dat hij is aangenomen, de meesten moeten hun interview nog krijgen. ^^
Op RA zijn er al wel een heel aantal aangenomen.
Oud 05-04-2009, 12:35
East
East is offline
een vriend van me heeft ook al gehoord dat hij is toegelaten op UCU.

en ik heb morgen mn gesprek bij AUC! waahh
Oud 05-04-2009, 16:09
Quruxleey
Quruxleey is offline
Citaat:
een vriend van me heeft ook al gehoord dat hij is toegelaten op UCU.

en ik heb morgen mn gesprek bij AUC! waahh
Hey east, veel succes morgen!
Maak je maar geen zorgen hoor, ze zijn echt supervriendelijk!
Oud 06-04-2009, 17:00
OOlivier
OOlivier is offline
Hi allemaal,

Nu eindelijk maar eens lid geworden om ook maar eens mee te gaan doen op dit topic. Heb me in Februari opgegeven voor UCU en heb inmiddels afgelopen vrijdag mijn interview gehad. Ging geloof ik allemaal wel redelijk goed. Had een erg aardige docent filosofie die het interview deed. Iemand anders ook? (zijn naam is mij even ontschoten....) Heeft trouwens iemand een idee hoeveel interviews er nou in totaal zijn dit jaar bij UCU?
Oud 06-04-2009, 17:24
RedOrange
RedOrange is offline
Ik heb vandaag mijn gesprek bij UCU gehad! Ook bij een docent filosofie, van den Burg o.i.d. Ik heb alleen geen idee van hoe het ging. Hij zei dat het meestal 4-6 weken duurde tot dat je iets hoorde (wat ik overigens wel heel erg lang vind maar goed), en hij wist helaas niet hoeveel interviews er dit jaar waren (wel dat het er heel erg veel waren). Nu maar afwachten dus!
Oud 07-04-2009, 15:02
East
East is offline
Ik heb gisteren mijn gesprek gehad bij AUC, met de dean (Marijk) en nog een professor in professional english o.i.d. Was een gezellig gesprek! En ik hoor het voor 1 mei... volgende week interview bij UCU, hoop dat 't net zo relaxt gaat als in Amsterdam!
Oud 07-04-2009, 20:24
AliceV
AliceV is offline
Ik ben toegelaten in Utrecht! Een week geleden heb ik een brief gehad. Maar een vriendin van mij die moet nog een gesprek krijgen, dus ik heb geen idee hoe zij volgorde aanbrengen in de aanmeldingen.

Ik weet niet hoeveel interviews er dit jaar waren, maar wel dat er tussen de 500 en 600 aanmeldingen waren. Dus altijd nog minder interviews dan dat

Succes voor degenen die nog een gesprek moeten!
Oud 07-04-2009, 21:02
Alyssia
Alyssia is offline
Hm, tussen de 500 en 600 is iig niet meer dan vorige jaren.. Vreemd dat ze er dit jaar dan nóg langzamer over lijken te doen.
Maar gefeliciteerd!
Oud 07-04-2009, 21:13
OOlivier
OOlivier is offline
Gefeliciteerd met je toelating!!

Had eigenlijk verwacht dat er heel wat meer aanmeldingen zouden zijn dit jaar. tussen 500 en 600 valt best wel heel erg mee (nog steeds wel erg veel...). Nou weet ik niet wat het vorig jaar was, misschien heb ik gewoon een volledig verkeerd beeld van die aanmeldingsprocedure. Ach ja, het is ook niet de meest doorzichtige....
Oud 09-04-2009, 20:51
Lengar
Lengar is offline
Hee hoi!
Ik heb me ook aangemeld voor UCU. Ik was al 23 feb geinterviewd, maar heb ook nog nisk gehoord. Mij is week 16 als uitslagweek opgegeven. Overigens zijn er twee beslissingsmomenten: in april en mei. Ik wacht in spanning af!
Oud 09-04-2009, 21:08
Neutie
Neutie is offline
Ik heb binnenkort (volgende week woensdag) mijn interview bij RA, en ik vraag me af wat ik kan verwachten. Heeft iemand nog tips?
Oud 11-04-2009, 07:04
Alyssia
Alyssia is offline
Neutie: Ik heb ook woensdag mijn gesprek bij RA! Hoe laat moet je? Ik om 10:30.
Ik weet ook niet zo heel goed wat ik moet verwachten, ik ga gewoon proberen een vrolijk, gezellig gesprek te houden. Wel enigszins serieus natuurlijk. Waarschijnlijk krijg je wel vragen van 'Waarom moeten we jou aannemen?' enzo, maar vast ook leuke vragen over je hobby's ofzo.
Oud 13-04-2009, 01:35
wouser
wouser is offline
Ik weet niet of mensen dit gezien hebben maar ik raad aan om hier even naar te kijken...

doku van tegenlicht...
http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ngen/41571522/

Maar sorry mij spreekt university college helemaal niet aan. En laten we in godsnaam daar ook niet naar toe gaan met ons onderwijs systeem. Ons systeem is een van de beste ter wereld waarom anders levert Nederland al jaren hoog gekwalificeerde arbeidsmensen af op de arbeidsmarkt over de gehele wereld... Waarom heeft Nederland de meeste R&D centra's ter wereld? Waarom staat Nederland al jaren bekent als design land van hoogstaande innovatie en architecteur? Alles in verhouding nemen natuurlijk nee jongens we doen het zo slecht nog niet in de wereld...

En dat die internationale term erbij wordt geplakt staat me ook helemaal niet aan want kom op? Engels praten == internationaal? Ga liever een studie doen waarbij je eerst 2 jaar in Nederland doet en dan in Japan bijvoorbeeld DAT is internationaal. En niet wat in de klas zitten waarbij de helft van klas wat belabberd steenkolen Engels zit te praten.

Ook wat me totaal niet aanspreekt is het vele zelf studie en juist naar de indrukken die ik krijg weinig contacturen. Je kan wel een kleine klas hebben maar als je maar weinig contacturen hebt kent de leraar je over 4 jaar nog steeds niet bij naam.

Laatst gewijzigd op 13-04-2009 om 01:44.
Oud 13-04-2009, 10:12
Alyssia
Alyssia is offline
Ja, ik denk dat we allemaal die docu hebben gezien. Prima als het jou niet aanspreekt; ons doet dat het wel.
Het zal best zijn hoe je zegt hoor, dat hoe het nu is ook prima werkt, maar moeten we dan maar allemaal zo doen? Wij vinden dít systeem beter bij ons passen.
En dat er veel zelfstudie is, ja. Vrij weinig contacturen, ja. Maar men kent elkaar wel. Bij een normale studie, neem psychologie, is dat ook niet zo. Daar heb je nóg minder contacturen en ook in totaal minder zelfstudie en zit je met 500 man in een hoorcollege. Vreselijk lijkt mij dat, en ik denk dat iedereen het hier wel met mij eens is.
Wij willen gewoon een studie waarbij we veel verschillende dingen tegelijk kunnen doen en veel verschillende mensen kunnen ontmoeten. What do you care?
Oud 13-04-2009, 12:12
East
East is offline
Citaat:
Ik weet niet of mensen dit gezien hebben maar ik raad aan om hier even naar te kijken...

doku van tegenlicht...
http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ngen/41571522/

Maar sorry mij spreekt university college helemaal niet aan. En laten we in godsnaam daar ook niet naar toe gaan met ons onderwijs systeem. Ons systeem is een van de beste ter wereld waarom anders levert Nederland al jaren hoog gekwalificeerde arbeidsmensen af op de arbeidsmarkt over de gehele wereld... Waarom heeft Nederland de meeste R&D centra's ter wereld? Waarom staat Nederland al jaren bekent als design land van hoogstaande innovatie en architecteur? Alles in verhouding nemen natuurlijk nee jongens we doen het zo slecht nog niet in de wereld...

En dat die internationale term erbij wordt geplakt staat me ook helemaal niet aan want kom op? Engels praten == internationaal? Ga liever een studie doen waarbij je eerst 2 jaar in Nederland doet en dan in Japan bijvoorbeeld DAT is internationaal. En niet wat in de klas zitten waarbij de helft van klas wat belabberd steenkolen Engels zit te praten.

Ook wat me totaal niet aanspreekt is het vele zelf studie en juist naar de indrukken die ik krijg weinig contacturen. Je kan wel een kleine klas hebben maar als je maar weinig contacturen hebt kent de leraar je over 4 jaar nog steeds niet bij naam.
Leuk, eindelijk eens een tegenstander in dit topic Maar je moet wel oppassen met wat je zegt, je redenering is een beetje onzinnig namelijk.
Nederland staat inderdaad bekend om hoogstaande innovatie en architectuur, maar dit kun je niet zomaar linken aan het Nederlandse opleidingssysteem. Hoogstaande innovatie en architectuur zijn heel specifieke beroepen, die specifieke vooropleidingen vereisen en daar voldoet ons systeem zeker aan.

Maar daar gaat het University College niet om. Het is juist bedoelt voor mensen die niet helemaal into techniek of helemaal into architectuur zijn, maar die ook filosofie heel leuk vinden of psychologie of Chinees. Voor hen is er University College. Dat leidt dus juist meer interdisciplinair op; een deel van de arbeidsmarkt waar Nederland nog niet zo sterk is. En het groot aantal aanmeldingen bewijst maar dat er inderdaad wel degelijk behoefte aan is....
Oud 13-04-2009, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Leuk, eindelijk eens een tegenstander in dit topic Maar je moet wel oppassen met wat je zegt, je redenering is een beetje onzinnig namelijk.
Nederland staat inderdaad bekend om hoogstaande innovatie en architectuur, maar dit kun je niet zomaar linken aan het Nederlandse opleidingssysteem. Hoogstaande innovatie en architectuur zijn heel specifieke beroepen, die specifieke vooropleidingen vereisen en daar voldoet ons systeem zeker aan.

Maar daar gaat het University College niet om. Het is juist bedoelt voor mensen die niet helemaal into techniek of helemaal into architectuur zijn, maar die ook filosofie heel leuk vinden of psychologie of Chinees. Voor hen is er University College. Dat leidt dus juist meer interdisciplinair op; een deel van de arbeidsmarkt waar Nederland nog niet zo sterk is. En het groot aantal aanmeldingen bewijst maar dat er inderdaad wel degelijk behoefte aan is....
Wat ik dan wel lastig vind is het 'specialiseren'. Een interdisciplinaire brede opleiding vind ik allemaal wel prima, maar een specialisatie kan dan pas in de masterfase plaats vinden. Voor mij was het normaal dat een master heel diepgaand en specifiek was, maar zoals ik nu bijvoorbeeld mijn master onderwijskunde (1 jaar) zie, dan vind ik dat wel tegenvallen. Je hebt 4 vakken die een beetje specifiek zijn en dan 30 EC aan masterthesis. Veel mensen zullen uiteindelijk een 1 jarige master gaan doen (alle masters behalve research masters + technische / geneeskundige masters zijn bijna 1 jaar)

Terwijl je bij een 2 jarige masteropleiding gewoon 1,5 jaar vakken krijgt + eventuele stage en dan een masterthesis. Dan ben je voor mijng evoel meer specialist.

Is het daarom niet zo dat als je een bachelor volgt van 3 jaar die je voorbereid op een master je dan meer een specialist bent? Of heb je met UC als basis een meer academische houding dat je uit jezelf meer boeken over je gebied zal gaan lezen?
Oud 13-04-2009, 15:25
wouser
wouser is offline
Citaat:
Ja, ik denk dat we allemaal die docu hebben gezien. Prima als het jou niet aanspreekt; ons doet dat het wel.
Het zal best zijn hoe je zegt hoor, dat hoe het nu is ook prima werkt, maar moeten we dan maar allemaal zo doen? Wij vinden dít systeem beter bij ons passen.
En dat er veel zelfstudie is, ja. Vrij weinig contacturen, ja. Maar men kent elkaar wel. Bij een normale studie, neem psychologie, is dat ook niet zo. Daar heb je nóg minder contacturen en ook in totaal minder zelfstudie en zit je met 500 man in een hoorcollege. Vreselijk lijkt mij dat, en ik denk dat iedereen het hier wel met mij eens is.
Wij willen gewoon een studie waarbij we veel verschillende dingen tegelijk kunnen doen en veel verschillende mensen kunnen ontmoeten. What do you care?
heb ik je ziel geraakt liefje?

Veel verschillende mensen ontmoeten kun je bij een normale studie niet? Tuurlijk krijg je wat meer buitenlandse vriendjes maar wat heb je aan hun? Als zij op een ander vakgebied zitten?

Verder denk ik dat je met 'tegelijk veel dingen doen' bedoelt 'veel verschillende dingen doen'. En tjah tuurlijk is dat leuk. Maar naar mijn mening heeft een minder leuk vak (wat helaas toch nodig is voor je diploma) toch een groter voordeel namelijk het vermogen om toch te werken aan zaken die je af en toe minder aanstaan.

Citaat:
Nederland staat inderdaad bekend om hoogstaande innovatie en architectuur, maar dit kun je niet zomaar linken aan het Nederlandse opleidingssysteem.
Ik denk het wel, iig gedeeltelijk. Bijvoorbeeld TUe stond laatst op plaats 1 als beste onderzoeks universiteit van de wereld, die dus het beste aansluit op het bedrijfsleven. Dit kan dus beteken dat of de TUe heel bedrijfsgericht is of dat men leerlingen goed leert hoe te innoveren.

Citaat:
En het groot aantal aanmeldingen bewijst maar dat er inderdaad wel degelijk behoefte aan is....
Ik denk eerder dat die aanmeldingen komen omdat studenten denken dat het erg 'internationaal' is wat imo dus niet het geval is, (behalve voor studenten van andere landen natuurlijk ) En ook dat dit gedeeltelijk komt door de media.

Verder nog een ding de meeste university colleges hier in Nederland zijn in no time opgezet... Wat zegt dat dan daarover? Veel mensen erop gezet om het zo snel mogelijk op te zetten om de kwaliteit te waarborgen? Of...

Daarnaast nog 1 laatst ding... over wat het meisje zegt in de docu van tegenlicht, die eigenlijk wilt stoppen. Vervolgens biedt de college haar een aangepast vakkenpakket aan... dat is dus echt een no-go voor mij om zo zieltjes over te halen tóch te blijven.

Laatst gewijzigd op 13-04-2009 om 15:45.
Oud 13-04-2009, 15:58
Alyssia
Alyssia is offline
Citaat:
heb ik je ziel geraakt liefje?
Doe niet zo zielig.

En natuurlijk zullen er ook wel vakken zijn op UC die tegen zullen zitten. Ik zie bijvoorbeeld niet bepaald uit naar statistiek en een science vak, maar ik zal ze toch moeten doen. Ik zie ook niet uit naar het feit dat ik veel zelfstudie zal moeten doen, maar gelukkig zijn het dan iig wel onderwerpen die me interesseren of waarvan ik weet dat ik ze nodig zal hebben.

Overigens kan het wel zijn dat de TUe erg bedrijfsgericht is blabla wat je nog meer zei, maar dat ligt misschien eerder aan het soort mens dat er studeert? Als men vráágt naar dit soort dingen, komt er ook aanbod voor.

En als jij iets niet internationaal vindt, dan is het dat ook niet? Ga maar eens naar een Political Science class, kan je zien hoe erg niet-internationaal het is. o.ô
Citaat:
Daarnaast nog 1 laatst ding... over wat het meisje zegt in de docu van tegenlicht, die eigenlijk wilt stoppen. Vervolgens biedt de college haar een aangepast vakkenpakket aan... dat is dus echt een no-go voor mij om zo zieltjes over te halen tóch te blijven.
Blijkbaar zien ze toch een hoop in haar. Volgens hen heeft ze dan dus duidelijk iets in haar mars. Het kwam er alleen niet uit zoals men gehoopt had.
Oud 13-04-2009, 16:27
harpje
harpje is offline
Citaat:

Het kan zijn dat het universitair onderwijs in nederland goed is, maar bekijk het dan ook zo: de university colleges zijn de paradepaardjes van de universiteiten. Ze zetten er hun beste leraren op, en zijn streng in het selecteren van hun leerlingen. Doordat je slimme en vooral gemotiveerde leerlingen en docenten hebt, wordt het onderwijs dus beter dan bij de normale studies!

Citaat:
En dat die internationale term erbij wordt geplakt staat me ook helemaal niet aan want kom op? Engels praten = internationaal? Ga liever een studie doen waarbij je eerst 2 jaar in Nederland doet en dan in Japan bijvoorbeeld DAT is internationaal. En niet wat in de klas zitten waarbij de helft van klas wat belabberd steenkolen Engels zit te praten.
Wat university college zo internationaal maakt is de grote verscheidenheid aan nationaliteiten die er rondloopt. Hoewel het natuurlijk gewoon leuk is, maakt het het netwerken voor later ook alvast gemakkelijk. En de cijfergeving op UC gaat volgens het GPA. De overgang naar buitenlandse universiteiten wordt daardoor vergemakkelijkt omdat het systeem herkenbaar voor ze is.

Citaat:
Het klopt dat er weinig contacturen zijn (16 uren op UCU) maar de kleine klassen zijn nog altijd veel intensiever in vergelijking met de massale hoorcolleges. En in plaats van dat je saai de stof uit je hoofd moet leren, leer je presenteren, essays schrijven, etc.

een onzichtbare onbekende student zijn zoals je dat bij de hoorcolleges kunt, is op UC zeer moeilijk zo niet onmogelijk.

En ok, op UC is het moeilijk om te specialiseren, maar daar heb je altijd nog je master voor. Met UC laat je zien dat je breed geinteresseerd en inzetbaar bent, dat je skills bezit (presenteren, schrijven, mening geven, etc), en dat je hard kunt werken. En ik denk dat dat voor toekomstige werkgevers best wel uit maakt.

En ik geef toe dat dat met normale studies ook allemaal kan, maar op UC wordt het je allemaal gewoon wat makkelijker gemaakt.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten