Ik vind het een beetje raar dat ze moeilijk doen over de afstand, ze hoeven je toch niet op te komen halen zeg.. voor het afhandelen van formaliteiten kan het lastiger zijn, maar zelfs een contract kan worden opgestuurd en die kun jij getekend weer terugsturen. Een bedrijf dat zo lastig doet zou ik laten liggen.
Ik heb zelf op Vlieland gewerkt (wel 8 jaar geleden), de meeste hotels hebben wel een verblijf voor medewerkers. Zoiets moet je sowieso zien te regelen, als je het moet betalen ben je gelijk veel geld kwijt. Veel bedrijven vragen een klein bedrag voor inwoning en eventueel voor maaltijden, maar dat is redelijk. Ze hebben altijd wel mensen 'van buitenaf' nodig, zeker in het hoogseizoen. Ze hadden mij toen al nodig terwijl het winter was, kun je nagaan.
Ik heb ook gezien dat particulieren bijvoorbeeld een schuur of garage hebben verbouwd voor (tijdelijk) verhuur, zoiets is ook ideaal omdat je dan een eigen optrekje hebt. Kan wat meer kosten, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Bellen, mailen, je van je beste kant tonen. Ze kunnen niet verwachten dat je in eerste instantie al langskomt!

Ik denk dat het gemotiveerder overkomt dan brieven schrijven. Laat weten dat je er bent! En kijk wel iets breder dan alleen een bakkerij of ijsverkoop, want er is zoveel te doen en daarnaast kun je genieten van een prachtig eiland.
Misschien ook leuk om met iemand samen te gaan die dan ook ergens op het eiland gaat werken? Zo is het naast geld verdienen ook nog een leuke vakantie.