Oud 03-04-2009, 07:21
Miracle
Miracle is offline
In mijn studie zijn de studenten erg ontevreden over de herkansingen, die in de vakantie worden gepland. Dus nu was ik benieuwd hoe ze het op andere universiteiten doen. Je zou mij er een groot plezier mee doen om je uni te posten, wanneer de herkansingen altijd zijn en of je daar tevreden mee bent.
Oud 03-04-2009, 09:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind dat ook altijd verbazingwekkend, dat er herkansingen in vakanties worden gepland, dan is het toch geen vakantie meer Op de Tu/e schijnt het blijkbaar ook zo te zijn.

Maar bij ons niet. Bij mijn studie (Literatuurwetenschap, UU) werden er sowieso eigenlijk nooit herkansingen gegeven, volgens mij. Als het om essays ging, laten ze je er net zo lang aan ploeteren tot het voldoende is, als het om tentamens gaat, dan was er meestal geen herkansing. Of ik denk dat dat eigenlijk gewoon niet nodig was, mensen lieten dan eerder gewoon het vak vallen of deden het het jaar erna opnieuw. Maar ik kan me herinneren dat er bij één vak wel een herkansing was, bij een take-home tentamen en dat was aan het einde van het blok erna, geloof ik.
Oud 03-04-2009, 09:29
Saam
Saam is offline
voor 2 juni want dan is de diploma uitreiking
Oud 03-04-2009, 11:24
Verwijderd
Herkansingen zijn bij ons voor zover ik weet in de vakantie (kerstvakantie, zomervakantie) en binnenkort is er herkansweek. Dat laatste is dan wel fijn, als je alles hebt gehaald ben je dan vrij! Maar ja, ik vind het ook helemaal niks, om ze in de vakantie te plannen. Ik moet mn vakantie echt verdienen zo, dat werkt wel weer stimulerend. (UU)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2009, 20:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
De herkansingen voor mijn studie (Bmw aan de UU):

Cursussen uit periode 1 -> kerstvakantie
Cursussen uit periode 2 -> herkansingsweek tussen periode 3 en 4 in
Cursussen uit periode 3 -> 1e week zomervakantie
Cursussen uit periode 4 -> volgens mij 3e week augustus

Ik heb nog nooit een herkansing gehad, dus ik heb geen mening over hoe fijn ik het vind. De herkansingen van periode 4 vallen wel naar, dat zou wel beter kunnen. Maar we hebben sowieso een nakijktermijn van 20 werkdagen, dus dan valt het bijna automatisch al achterin de vakantie. Ik vind het stiekem ook wel een mooie stimulans, geen herkansing betekent lekker vakantie.

Moet je een tentamen inhalen, dan worden er soms andere regelingen getroffen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2009, 21:16
Ieke
Ieke is offline
Wat betreft de gewone collegejaren waren we nooit blij. Herkansingen zijn er alleen maar in de zomer (vakantie hebben we ook alleen in de zomer en met kerst) Het komt neer op bijna de hele zomervakantie (afhankelijk van de hoeveelheid tentamens) 1 of 2 hers per week, vaak de laatste week (of de laatste 2) niet meer. Dus als je een slechte combinatie hers hebt is het lastig op vakantie te staan.

Bij biologie vond ik het fijner. Eind van de vakantie in 2 weken alle hers. Dan heb je er als je pech hebt wel 2 op een dag, maar wel gegarandeerd vakantie.
Oud 04-04-2009, 01:26
AzN
AzN is offline
UvT: Midden in de zomervakantie inderdaad. Ik heb daar niet echt problemen mee, omdat ik tot nu toe nog geen hertentamens hoef te maken .
Oud 04-04-2009, 16:37
ecrivaine
ecrivaine is offline
EUR geneeskunde:
Alle herkansingen zijn in de zomer, zoals Ieke al zei. Wel is het sinds twee jaar (geloof ik?) allemaal in juli gepland en ben je dus in augustus gegarandeerd vrij. Opzich prima, alleen jammer dat je in juli niets van tevoren kan plannen. Beter houden ze halverwege het jaar een hertentamenweek ofzo. Heb je zonder herkansingen ook nog eens een weekje vrij. Want EUR = veel te weinig vakantie ()
Oja, EUR filosofie: de hertentamens in het volgende tentamenblok en die van het laatste trimester in juli.

Opzich vind ik niet dat je genoeg aanleiding hebt om over zo'n regeling te klagen. Je zorgt maar gewoon dat je het haalt (al is het natuurlijk pech als je ziek bent). Ik hou wel heel erg van vakanties , maar bij de gemiddelde baan heb je natuurlijk nog veel minder vrij.
Oud 05-04-2009, 12:47
fib
fib is offline
Ik volg nu een externe minor. Ik ben voor een half jaar ingeschreven op de HAN.

Met tentamens heb ik meestal een speciale strategie. Zonder te leren ga ik het tentamen maken. Zodat ik een beetje kan zien hoe het tentamen eruit ziet. Meestal haal ik het tentamen niet. Vervolgens ga ik fanatiek leren voor de herkansing. Deze strategie paste ik ook toe op de HAN. MAar nu kwam ik er deze week achter dat de herkansingen zijn gepland in de zomervakantie.

In één woord BELACHELIJK. Zowizo is de hele HAN waardeloos. Mensen ga er niet heen. Je raakt er vooral gefrustreerd......
Oud 05-04-2009, 12:56
Verwijderd
Wij hebben telkens 7 weken colleges en dan 2 of 3 weken (afhankelijk van of er ook vakanties zijn gedurende de collegeweken) tentamens. Als je een tentamen in blok 1 niet haalt, dan is de her in de tentamenweek van blok 2 (meestal is er één studieweek en zijn er twee tentamenweken, in die studieweek worden herkansingen gepland, geloof ik). Als je een tentamen in blok 2 niet haalt krijg je de hertentamens in blok 3, de hertentamens van blok 3 zijn in blok 4 en de hertentamens van blok 4 zijn in augustus.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 15:40
Miracle
Miracle is offline
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik echt wat mee!! Maar blijf vooral posten, hoe meer ideeen hoe beter!!

Citaat:
Opzich vind ik niet dat je genoeg aanleiding hebt om over zo'n regeling te klagen. Je zorgt maar gewoon dat je het haalt (al is het natuurlijk pech als je ziek bent). Ik hou wel heel erg van vakanties , maar bij de gemiddelde baan heb je natuurlijk nog veel minder vrij.
De universiteit is bereid het aan te passen, maar dan moeten we wel een goed alternatief vinden. Het is dus niet zo zeer klagen, alswel oplossen.
Oud 05-04-2009, 16:12
ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
De universiteit is bereid het aan te passen, maar dan moeten we wel een goed alternatief vinden. Het is dus niet zo zeer klagen, alswel oplossen.
Ah, dat is wel een positieve houding van je uni In dat geval zou ik voorstellen om de hertentamens rond de tentamens van het volgende blok te plannen. Liefst in een aparte week, zodat de niet-herkansers vrij hebben. Dit kost wel meer studiedagen, dus het is de vraag of de universiteit bereid / in staat is het programma daar op aan te passen.
Succes!

Oja, dan moet je studie dus wel een opbouw hebben in blokken of trimesters, anders werkt het niet..
Oud 05-04-2009, 19:32
Verwijderd
Inprincipe gaat het bij mijn huidige opleiding (en heel gedragswetenschappen zo)

kwartiel 1 --> herkansen in tentamenweek kwartiel 2
kwartiel 2 --> herkansen in tentamenweek kwartiel 3
kwartiel 3 --> herkansen in tentamenweek kwartiel 4
kwartiel 4 --> laatste twee weken van augustus

Bij mijn oude opleiding; civiele techniek was het alsvolgt (in het 1ejaar)
kwartiel 1 --> water, inleiding civiele techniek de dag na de kerstvakantie + zomer, wiskunde A in kwartiel 2
kwartiel 2 --> zomer (behalve wiskunde B, die in kwartiel 3)
kwartiel 3 --> zomer
kwartiel 4 --> zomer

Bij ons zijn de laatste weken van augustus, dus tijdens de introductie gewoon de tentamenweken en iedereen weet dat eigenlijk wel.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 22:04
Briseïs
Briseïs is offline
Bij ons (culturele antropologie in Leiden) waren de herkansingen gewoon het hele jaar door, geen vaste periodes. Wij hadden verder ook geen vaste tentamenperiodes. In het eerste jaar waren er trouwens wel herkansingen aan het eind van de zomer, maar dat waren twee herkansingen en dat was alleen dat jaar omdat ze het programma gingen omgooien en mensen natuurlijk wel de kans moesten krijgen hun vakken te halen. Dat programma hebben ze nu trouwens nog verder omgegooid dus misschien is het inmiddels wel veranderd.
Oud 06-04-2009, 19:43
marrel
marrel is offline
Zit op de HAN, wel geen uni maar toch

De eerste herkansing is altijd in de toetsperiode erna, de 2e in de zomervakantie en de 3e de eerste keer dat het blok weer wordt gegeven (dus een jaar later, tenzij ze wat omgooien), 4e poging in de herkansingsperiode weer een maand later etc. Toen ik begon aan de studie waren de herkansingen altijd een half blok later tijdens de lessen, 's avonds rond 6 uur ofzo, voor 2e en volgende geld hetzelfde.
Oud 06-04-2009, 20:07
Verwijderd
Tweede herkansing bestaat bij ons trouwens niet; als je je her niet haalt, dan moet je 't vak gewoon over doen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2009, 23:03
newmapsofhell
newmapsofhell is offline
Bij de RuG letteren:
eerste tentamen in januari (dan is er geen college) --> hertentamen in juni
eerste tentamen in juni (dan is er geen college) --> hertentamen in augustus
Ik heb zelf nog nooit een herkansing gehad, maar ik wel stom vind is dat de herkansing van januari in juni is. want 1. dan heb je ook nog andere tentamens 2. de stof is dan al super ver weggezakt.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 09:18
31337
31337 is offline
Bij ons op de Hanzehogeschool in Grunn zijn de herkansingen meestal pas weer in het volgende blok als het vak aangeboden wordt. De herkansingen van tentamens uit het 4e blok worden 2 week na het tentamen geloof ik weer aangeboden. En daarna pas weer ergens in augustus.
Oud 07-04-2009, 17:23
Verwijderd
Bij de faculteit Geesteswetenschappen in Utrecht kiest de docent gewoon een datum uit die hij/zij leuk vindt en vindt er vervolgens een ruimte voor. Er wordt geen rekening meegehouden als je twee vakken moet herkansen op dezelfde datum/tijd. Nu is het wel zo dat de kans natuurlijk wel erg klein is dat docenten individueel dezelfde datum kiezen, maar het is wel eens voorgekomen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2009, 18:13
Verwijderd
Citaat:
Bij de faculteit Geesteswetenschappen in Utrecht kiest de docent gewoon een datum uit die hij/zij leuk vindt en vindt er vervolgens een ruimte voor. Er wordt geen rekening meegehouden als je twee vakken moet herkansen op dezelfde datum/tijd. Nu is het wel zo dat de kans natuurlijk wel erg klein is dat docenten individueel dezelfde datum kiezen, maar het is wel eens voorgekomen.
En dan mag je 't niet op een andere tijd doen ofzo? Zou wel erg lullig zijn wanneer je je tentamen niet kan maken omdat je op diezelfde tijd nog een ander tentamen hebt
Met citaat reageren
Oud 08-04-2009, 08:14
31337
31337 is offline
Bij ons komt het ook soms wel eens voor dat twee hertentamens op hetzelfde moment voorkomen. Maar dat gebeurt alleen als je een keuzevak volgt waarvan het tentamen op hetzelfde moment is. Maar ik geloof dat je dan meestal wel iets kan regelen.
Oud 08-04-2009, 16:08
light fighter
light fighter is offline
Bij psychologie rug is het als volgt
blok 1: twee tentamen weken geen herkansingen
blok 2: (direct na de kerstvakantie) twee week tentamens en daarna de herkansingen van blok 1 en 2
blok 3: zelfde als blok 1
blok 4: zelfde als blok 2

dus nooit tentamens in de zomervakantie, moet zeggen vind het zelf een prima systeem
Met citaat reageren
Oud 09-04-2009, 11:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
En dan mag je 't niet op een andere tijd doen ofzo? Zou wel erg lullig zijn wanneer je je tentamen niet kan maken omdat je op diezelfde tijd nog een ander tentamen hebt
Jawel hoor. Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat tentamens op hetzelfde tijdstip worden gepland, dan moet je gewoon naar de aardigste docent stappen om te vragen of je het op een andere dag kan doen. Maar goed, het zou wel erg toevallig zijn, want meestal zijn de tentamens gewoon op dezelfde tijd als het college was en je kiest gewoonlijk geen vakken die tegelijkertijd college hebben Bij hertentamens is dat misschien wel anders, want dan heb je natuurlijk geen college gehad. Twee keer een hertentamen doen kon bij ons inderdaad ook niet, vaak moest je dus al na één tentamen gewoon het vak opnieuw doen, laat staan na twee
Oud 09-04-2009, 21:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet of Hogescholen ook mogen?

Bij mij (biologie en medisch laboratoriumonderzoek) aan de Hogeschool Rotterdam was het zo dat je steeds een blok had van 8 weken les en daarna twee weken tentamens. De hertentamens van blok 1 waren in de laatste lesweek of de tentamenweken van blok 2, de hers van blok 2 dat bij blok 3, de hers van blok 3 dat bij blok 4. Blok 4 was meestal een korter blok met de tentamens in week 8 en de hertentamens dan in week 9 en 10. Hekansingen in de zomer heb ik hier nooit gehad hoewel dat in Leuven ook heel gebruikelijk was.
Oud 10-04-2009, 23:13
Verwijderd
Citaat:
In mijn studie zijn de studenten erg ontevreden over de herkansingen, die in de vakantie worden gepland. Dus nu was ik benieuwd hoe ze het op andere universiteiten doen. Je zou mij er een groot plezier mee doen om je uni te posten, wanneer de herkansingen altijd zijn en of je daar tevreden mee bent.
Op de TU delft is het zo dat het jaar is opgedeeld in 4 perioden. Aan het eind van elke periode is een tentamenperiode. De herkansingen zijn in het algemeen in de tentamenperiode die volgt op de eerdere periode. De herkansing van de periode 4, wordt in de vakantie gegeven (een week/ 2 weken voor aanvang van het collegejaar). Soms worden herkansingen uit andere perioden hier ook in gegeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2009, 18:39
Nienna*
Nienna* is offline
Oooh die herkansingen bij ons zijn ook echt belachelijk gepland qua tijdstip (ik zit op de VU).
Als je moet herkansen uit september/oktober/(november?), dan moet je herkansen in de kerstvakantie, maar dit jaar viel dat dus op 22/23/24 (dus ook de dag vóór kerst), dat vond ik vrij irritant (al had ik zelf geen herkansingen.
Vanaf november?/december tot en met april moet je herkansen in de eerste twee weken van juli. Officieel is de vakantie dan geloof ik al begonnen, dus daar ben ik niet heel happy mee, maar dat is nog wel te doen an sich: gewoon na je laatste tentamen nog even heel hard knallen.
De tentamens uit mei en juni echter moet je herkansen in - ik geloof - de 3e en 4e week van augustus, in ieder geval vanaf 17 augustus dacht ik (ik hoor ook weer geluiden dat het verzet is en dat het alleen de 4e week is, maar dat heb ik nog nergens gelezen). Ik heb mijn vakantie hier omheen gepland, maar dat betekende dus dat ik alleen in de laatste twee weken van juli of de eerste twee weken van augustus kon boeken, best lastig.

Liever had ik ergens een periode tussen, maar wij zijn erg strak gepland qua vakken, dus ik denk dat dat niet mogelijk was.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2009, 18:42
Nienna*
Nienna* is offline
Edit: Oja en we hebben inderdaad tussendoor ook weinig vakantie. Eigenlijk alleen twee weken kerstvakantie, waarvan de het eerste weekend en de eerste maandag/dinsdag/woensdag dus eigenlijk herkansingen leren is, als je die hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2009, 20:40
coopergirl
coopergirl is offline
RuG, gedrag- en maatschappijwetenschappen, sociologie: herkansingen zijn in week 27. Dat is ergens in juli. Overige herkansingen vinden aansluitend plaats na de reguliere tentamens van het volgende blok. (Dus, haal je in semester 2a een vak niet, dan volgt de herkansing direct na de tentamens van 2b). Andere faculteiten van de RuG hebben herkansingen ergens in augustus, wat op veel weerstand stuit en een lage opkomst tot gevolg heeft.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten