Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar als jij mij in een 'lege' donkere kamer zet en zegt: "Er is een mogelijkheid dat er 'iets' is in deze kamer. Onderzoek het even," dan weet ik natuurlijk niet waar en hoe ik moet beginnen, omdat ik geen flauw idee heb waar ik naar zoek. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-08-2009 om 14:41. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-08-2009 om 15:58. Reden: Taalfail |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Omdat je het dan omkeert. Het is heel makkelijk om gewoon een woord te verzinnen en dan te zoeken naar iets wat wij nog niet kennen, en dan daar die naam aan te geven.
Maar als jij wilt onderzoeken of iets, in dit geval God, bestaat, dan moet je het wel eerst kunnen definieren. Anders kan ik nu het bos inlopen, een plant zoeken die we nog niet kennen en dan zeggen: "Hey kijk, ik heb God gevonden," want je had God immers niet gedefinieerd. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je kan toch achteraf bepalen of het gevonden object invloed op ons kan uitoefenen of andere eigenschappen heeft die je aan een god zou kunnen toeschrijven. Ik snap niet zo goed wat jullie er raar aan vinden dat je eerst iets vindt en het daarna pas gaat classificeren, that's the way it works. Op het moment dat je het bos in loopt en je vindt een plant die nog niet bekend is, weet je toch al dat hij tot de familie van de planten behoort.
Laatst gewijzigd op 14-08-2009 om 08:15. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, maar God is verzonnen door mensen. Ze hebben niet eerst God gevonden en zijn het toen gaan classificeren. Ze hebben de term God bedacht en gaan er zonder reden vanuit dat het bestaat. En als er dan kritische mensen zijn die het bestaan van God willen 'onderzoeken', dan is God opeens niet meer definieerbaar? Het slaat gewoon nergens op.
God is nooit gevonden. God is verzonnen. En als je dan wilt bewijzen of hij wel of niet bestaat, moet je het toch op z'n minst kunnen definieren. En de 'definitie', of althans de eigenschappen die God volgens de Bijbel (of gelovigen überhaupt) heeft, sluiten het bestaan van een dergelijke God toch echt uit. En als 'die' God dan niet bestaat, welke dan wel en hoe vinden we dat uit? Dan moeten we eerst een definitie hebben, anders weten we niet waar we naar zoeken. En dan zou alles wel kunnen bestaan. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Lucky Luciano heeft nu zoveel dingen gezegd die nergens op slaan, dat ik niet eens meer weet waar ik moet beginnen.
Het komt er gewoon op neer, dat als je ergens naar op zoek gaat, je wel moet weten wat je zoekt. Zolang God niet gedefinieerd is, zoals Uice al aangeeft, kan ALLES doorgaan voor God. |
![]() |
|
![]() |
Ik bedoelde eigenlijk eerder dat iets dat op'n plant lijkt, niet noodzakelijk ook echt een plant is. Zoals jij lijkt te suggereren
![]() Anyway, je kan inderdaad onderzoeken of het daadwerkelijk een plant is omdat planten gedefinieerd zijn. Omdat we weten aan wat iets moet voldoen om'n plant te zijn... Is heel de discussie net niet dat we god niet kunnen definiëren? |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De discussie was of de godhypothese slecht was, omdat de omgekeerde hypothese niet bewijsbaar was. Dat is dus wel het geval, het is alleen praktisch gezien onmogelijk. Laatst gewijzigd op 14-08-2009 om 14:00. |
![]() |
|
Voorbeeld van een plant? Geen idee. Maar door het kansloos hakketakken van LL is de discussie wel aan het vegeteren in een ver offtopic.
Wellicht een idee om ons te beperken tot het onderwerp van het topic?
|||||
Citaat:
Als het niet om een algemeen geaccepteerde god gaat, zijn er geen eigenschappen waaraan het god zou moeten voldoen en kan letterlijk alles er dus voor doorgaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, de oude Egyptenaren zagen hun farao als god. Betekent dat voor jou dat er toen goden bestonden?
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-08-2009 om 07:36. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het altijd zo vreemd als mensen zeggen: "Blijf alsjebliefton topic."
Het is toch normaal dat gesprekken en discussies overgaan van het één op het ander, ook al zijn het meestal wel gerelateerde topics. Als ik een gesprek heb met iemand beginnen we ook met "heb jij dat stuk in de krant gelezen vandaag over..." en eindigen we bij welke tv-serie er helemaal geweldig is (om maar een stom voorbeeld te noemen). Nu is dat wel erg overdreven en moeten we hier natuurlijk geen tv-series bespreken, maar zolang het nog gerelateerd is vind ik dat we best iets toleranter mogen zijn ten opzichte van 'offtopic'-gaan. Anyway, my two cents. ![]() |
![]() |
|
Ieder topic wordt gestart met een intentie.. en dat is vaak om een mening over het onderwerp te delen/ te bediscussiëren.. een topic is in mijn ogen niet per se een gesprek..
Die hele discussie of god wel of niet bestaat of hoe het te definiëren boeit mij totaal niet, dus zie ik liever de oorspronkelijke discussie terug..
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-08-2009 om 11:41. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Een hypothese is gewoon waardeloos als die niet gefalsifieerd kan worden. En als je beweert dat iets bestaat moet je er toch op z'n minst bepaalde eigenschappen aan toekennen, anders kun je die claim niet testen.
'God bestaat' zeggen, maar dan weigeren God te definieren is dus gewoon onzin. Pas als je weet waar je naar zoekt kun je kijken of het wel of niet waar is. Daarom is het ook zo dat de christelijke, almachtige, alwetende en barmhartige God niet bestaat, want dat kunnen bewijzen. Wanneer je dan zegt dat God misschien wel bestaat, maar niet in die vorm, moet je wel duidelijk maken in welke vorm dan wél, want anders is er geen land mee te bezeilen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
[gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II Machiavelli | 500 | 28-09-2004 20:34 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 |