Oud 20-09-2009, 11:42
NIMI
NIMI is offline
Hallo iedereen

Op mijn school hebben we een opdrachtje gekregen om een betoog te schrijven over dagbesteding van mensen met een psychische beperking, ik heb hiervan een verhaaltje gemaakt waar mijn eigen mening in staat over de dagbesteding.
Ik wil graag van jullie weten of jullie het hiermee eens zijn of niet, als jullie commentaar hebben hoor ik het heel graag!

Is het belangrijk dat iedereen een zinvolle dagbesteding heeft?

Ik vind het voor mezelf zeker belangrijk dat ik een zinvolle dagbesteding heb, zo hou ik mijn leven in structuur en kan ik merken welke groei ik maak tijdens de dag. Als ik op het einde terug reflecteer vind ik het belangrijk dat ik merk dat ik iets geleerd heb. Ik denk dat het voor mensen met een psychische beperking ook erg belangrijk is om structuur te krijgen in hun dagbesteding. Zo zijn ze er beter op voorbereid als ze terug de maatschappij in gaan en hier fatsoenlijk en goed willen functioneren, want als zij niet weten hoe ze hun dag moeten besteden weten ze ook niet hoe ze structureel een dag door moeten komen op , bijvoorbeeld, hun werk en dan gaan er soms dingen mis die anders voorkomen hadden kunnen komen. Zo hebben ze dan steeds minder vertrouwen in de dingen die ze doen en dat moet verkomen worden. Vaak is het ook goed om zelfvertrouwen te krijgen, omdat als ze iets vaker doen ze het makkelijker onder de knie krijgen en al van te voren weten dat ze het aankunnen (naar veel oefenen) en geen begeleiding meer nodig hebben.

Moet je iemand die hier het nut niet van inziet toch een zinvolle dagbesteding opdringen?

Ik zou die persoon de dagbesteding niet opdringen, maar wel stap voor stap motiveren om iets te doen met dag en ook dat ze vaste activiteiten krijgen in een dag, zoals zich verzorgen. Als zij dit zelf niet willen zou ik samen met hun een stappenplan en een beloningsplan opstellen, wat dit word is per individu natuurlijk verschillend. Ik zou ze ook motiveren op dingen die ze goed onder de knie hebben en ze niet afkeuren op de activiteiten die ze niet kunnen. Zo hou je iemand makkelijker gemotiveerd, dan dat je de hele tijd op zijn handen kijkt bij de dingen waarbij hij moeite heeft, hierbij zou ik hem ondersteunen.

Groetjes!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2009, 15:34
Verwijderd
Geen dagbesteding hebben werkt deprimerend.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 19:17
FunkyLyanneXx
FunkyLyanneXx is offline
Dat is zo
Maar gewoon nergens aan denken en doen wat je gaar wil doen is wel lekker
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten