![]() |
|
Verwijderd
|
Scholen mogen homo nog steeds weigeren
DEN HAAG - Scholen mogen homoleraren in bepaalde gevallen nog steeds weigeren. Het kabinet wil wel korte metten maken met de zogenoemde 'enkele-feitconstructie' in de wet, maar in de praktijk verandert er niets. De botsende waarden antidiscriminatie en vrijheid van onderwijs/godsdienst blijven allebei even belangrijk. De regering wil alleen van de formulering af, omdat die te veel verwarring veroorzaakt. ''Het evenwicht tussen de verschillende grondrechten in de wet verandert daardoor niet'', aldus het ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag. Enkele-feitconstructie De 'enkele-feitconstructie' maakt dat instellingen op godsdienstige en levensbeschouwelijke grondslag, zoals bijzondere scholen, een personeelsbeleid mogen voeren dat past bij hun achtergrond. Persoonskenmerken als ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid op zich mogen niet worden beschouwd als redenen om personeelsleden te weigeren. De beleving van zijn homoseksualiteit kan een leraar bij een orthodox-christelijke school nog wel in de problemen brengen. COC Voorzitter Wouter Neerings van het COC reageerde dinsdag in Den Haag diep teleurgesteld op het plan van het kabinet om in de praktijk niks te veranderen. Hij vreest dat de houding van bepaalde scholen jegens homo's door dit standpunt van het kabinet in zekere zin nog eens wordt gelegitimeerd. ''En volgens onderzoek wil een op de twee leerlingen al niet bij een homo of een lesbo in de klas.'' Wrang Hij vindt het allemaal extra wrang, omdat juist mensen die speciaal voor het onderwijs en ook nog eens speciaal voor christelijk onderwijs kiezen, worden getroffen. ''Omdat dat bij hun hart ligt. Het zijn echt heel christelijke mensen. Het gaat niet om Gordon voor de kleuterklas.'' Volgens de Algemene Onderwijsbond (AOb) lijkt het kabinet de oplossing naar de rechter te verwijzen. ''Weliswaar schrapt zij de enkele feit- constructie uit de wet, maar er blijft onduidelijkheid bestaan over de disbalans tussen twee grondrechten.'' SGP De SGP, fel voorstander van de vrijheid van onderwijs, is gematigd positief. ''Vooralsnog lijkt het voorstel van het kabinet geen verslechtering. Maar het enkele feit dat het kabinet met de wijziging van de wet geen veranderingen in de rechtspraktijk wil bewerkstelligen, stelt de SGP nog niet gerust. Veel zal afhangen van de precieze tekst van de wet en de uitwerking daarvan in de praktijk'', aldus Bas van der Vlies. Boris van der Ham (D66) komt binnenkort met een eigen voorstel om de kwestie aan te pakken. ---------------------------------------- Ontzettend belachelijk natuurlijk. Antidiscriminatie is in mijn ogen velen malen belangrijker dan "vrijheid van onderwijs". En alleen de SP en D66 lijken zich hiertegen de verzetten. Andere oppositiepartijen zoals groenlinks, VVD en PVV houden zich hierover stil en de SGP is "gematigd positief" . Hoe kan het toch zijn dat we dit in Nederland toestaan? Hoe kijk jij hier tegen aan? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Dat, ja.
Wilders' agenda omtrent homorechten wordt trouwens ook weer duidelijk nu hij opnieuw zijn mond houdt als het christelijke in plaats van islamitische discriminatie betreft.
||
Citaat:
Ze ontweken het destijds echter, en de VVD is geen partij om dan een beetje kansloos te lopen rellen als de strijd al gestreden is. De andere partijen ook niet destijds, iedereen maakte zijn punt, en dat was het. CDA, PVDA en CU staan pal voor discriminatie, en ook hun individuele leden kun je niet bewegen tot een meer ethisch standpunt tegen hun fractie in. Daar kan je tot er verkiezingen zijn geweest dan niets aan veranderen, helaas. Het kabinet heeft destijds, leugenachtig genoeg, het volgende gezegd over deze constructie en discriminatie, alvorens het oogluikend toe te staan. "Verhulde discriminatie is echter niet te voorkomen met welke formulering van de wet dan ook. Voor de duidelijkheid: men mag niet discrimineren op basis van het «enkele feit», ook niet op een verhulde manier." Kamerstuk 2007-2008, 27017, nr. 42, Tweede Kamer Plasterk toonde bij datzelfde debat aan dat hij echt een faler van formaat is. Ik verwachtte best wel wat van hem als zijnde een lichtpuntje van verstand binnen Balkenende IV, maar in dat debat zei hij dat iemand die ontslagen wordt vanwege zijn geaardheid de mogelijkheid heeft om naar de Commissie Voortrekking Religieuzen en Allochtonen (soms ook nog wel de Commissie Gelijke Behandeling genoemd) te stappen, en dat die dan 'grote kans heeft om te winnen'. Welnu, bij de CGB win je geen zaak tegen iemand die discrimineert vanuit een religie, je wint nooit als je tegen een religieus iets ingaat bij de CGB. Daarom verwijzen rechters hun oordelen ook aan de lopende band naar de prullenbak. Als hij die staat der dingen niet eens wist, wat weet Plasterk dan eigenlijk wel? ![]()
|
Groenlinks heeft zich ook al meerdere keren uitgesproken tegen dit standpunt hoor, ook terug te vinden op de website van GL.
Voorbeeld: http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/26238
||
Citaat:
Bijzonder onderwijs afschaffen kan ik mee leven, maar dan moeten mensen wel het recht krijgen eigen basisscholen en middelbare scholen zonder overheidssteun draaiend te houden. Dus dat zal wellicht aanpassing van de leerplichtwet betekenen. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Discriminatie is voor de wet onderscheid op zaken die er niet toe doen. Natuurlijk maak je onderscheid op kwalificaties, en bij bijvoorbeeld een film kan huidskleur daar een rol in spelen. Er is echter geen enkele reden om aan te nemen dat een homo of neger niet goed les zou kunnen geven op een christelijke school. Citaat:
||||
Citaat:
Lijkt mij een prima woord. Citaat:
Citaat:
![]() @T_ID: er is geen homohaat omwille van de homohaat. Het kwade doen omwille van het kwade kan niet. Er kan homohaat zijn omdat men de wil van God wil doen, en denkt dat God dat wil, maar ook dat is eigenlijk nooit het geval bij de collega's en directeur. De persoon past niet langer bij het karakter van de school, en de leraren stappen dan ook over het algemeen op omdat ze zich niet meer thuis voelen bij dat karakter. Overigens vind ik het gehaat worden van een docent wel een functioneel onderscheid. Mensen functioneren vaak minder als ze voor een zaal met 20 tot 30 mensen die hen haten staan. Laatst gewijzigd op 01-10-2009 om 01:52. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Ik koop onzinnige theologische excuses niet, net als ik het rotexcuus dat geaardheid een keuze zou zijn ook begroet met hoon. Zoals je weet kan je je ten slotte ook niet als je een moord pleegt erop beroepen dat je van god alle steden met minstens één ongelovige erin moet uitmoorden, of dat je verdoemt bent als je geen moorden pleegt. (ook twee regels uit dezelfde oude joodse wet die homohaat voorschrijft) Citaat:
Christelijk kunnen die scholen sowieso niet zijn, want geen enkele Christelijke stroming brengt de bijbel nog in de praktijk, en vrijwel allen zijn het eens met de redenatie dat de oude joodse wetten voor Christenen niet gelden. Ze beroepen zich dus niet op religieuze vrijheid. Dat is überhaupt niet relevant omdat het non-discriminatiebeginsel daar boven gaat, maar zelfs dat excuus gebruiken die scholen dus niet. We zitten dus met een schoolleiding die puur vanwege een irrationele aangeleerde haat strafbare feiten begaat. Ontslaan en vervangen door wel competente bestuurders lijkt me de enige oplossing. Citaat:
Ten tweede is de conclusie wanneer dat kwaad eenmaal is geschied dan dat 20 a 30 heropgevoed moeten worden.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En wat TI_D al zegt, je mag ook niet volgens iedere leer een school oprichten. Als je als nazi schooldirecteur bent mag je geen negers ontslaan omdat je ze niet bij het karakter van de school vindt passen. Je mag gewoon geen nazischool runnen. Citaat:
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Wellicht is het handig als ik even mijn persoonlijke visie hierop geef, voor men denkt dat ik iets tegen homo's heb. Persoonlijk zou ik nooit naar zo'n school gaan, ik zou er mijn kinderen niet heen sturen, en ik zou de reformatorische scholen zelfs enigszins achterlijk willen noemen. In christelijke kring ben ik fel bestrijder van mensen die dingen roepen als "ach, we zijn toch allemaal zondig" en "ik hou van de homo, maar niet van zijn geaardheid". Allemaal zwakke excuses om eigen stompzinnigheid te mogen behouden zonder een gevaar voor de samenleving te zijn, maar geen wezenlijke verandering in het denken. Ofwel: ik ben geen christenen die reformatorische scholen verdedigt omdat hij er zelf gebruik van wil maken. Aan de andere kant hebben ouders het recht hun kinderen het onderwijs te geven waarvan zij denken dat het goed is. De staat bepaalt de manier van examineren, de kennis die iemand moet hebben voor een bepaalde graad, en daar blijft het wat mij betreft bij. @Uice: jij bent de eerste die in dit topic het woord "persoonlijkheid" gebruikt. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Karakter, persoonlijkheid.
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Dat ook nog: kinderen horen te leren dat je iemand niet uitsluit vanwege zijn etnische afkomst of geaardheid, dus het is absoluut onwenselijk dat de nieuwe leraar ze komt vertellen dat Meester Jan ontslagen is omdat ie homo was.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
@Uice: Bestraffen van discriminatie betekent in dit geval scholen dwingen homo's in dienst te nemen / te houden. Een gerespecteerde leraar die kinderen met zulke denkbeelden uitlegt dat ze ongelijk hebben heeft meer zin. Prediking van haat verbieden lijkt me beter. Verplichte voorlichting over homoseksualiteit mag wat mij betreft ook nog, maar als reformatorische school een homo voor de klas moeten zetten is ronduit onverstandig. |
![]() |
|||
Citaat:
Sterker nog, reeds aangeleerde homohaat kan ongedaan gemaakt worden door die kinderen met homoseksuelen te confronteren. Alle religieuze haatpropaganda sneuvelt vanzelf als kinderen een heel normaal mens zien in plaats van wat hen is wijsgemaakt. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
http://www.blackpack.nl/ Citaat:
![]() ![]()
|||
Citaat:
Hoewel 'dwingen om homo's in dienst te nemen' natuurlijk niet gaat; dwingen de best gekwalificeerde persoon in dienst te nemen en daarbij niet te discrimineren. Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Want weet je dat dat één van de oorzaken is waarom die schooldirecties discriminatie begaan? Ze zijn als de dood dat hun indoctrinatie niet werkt als er elke werkdag levend bewijs dat ze onzin uitkramen voor de klas staat. Jouw standpunt gaat vrijwel alles dat we weten over het aanleren van haat en het opgroeien van kinderen in. Dat maakt het onlogisch. Je kunt wel holle frasen als 'waanzinnig' scanderen, maar dat maakt je stelling niet minder onjuist. De enige oplossingen blijven gewoon het ontslaan van discriminerende bestuurders, om hen te vervangen door capabele mensen, in combinatie met het toezien op haatpropaganda, zodat die geen vaste voet aan de grond kan krijgen. Uiteraard zou opheffen van het sektarisch onderwijs dat alles automatisch bewerktstelligen.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Discriminatie in een bedrijf dat kinderen sociaal op moet voeden =/= discriminatie in een verhuurbedrijf. Discriminatie omdat sommige mensen het blijkbaar leuk vinden met negers rond te hangen =/= discriminatie omdat je denkt dat homo's minder gekwalificeerd zijn bepaalde dingen te doen dan hetero's.
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Aan de andere kant is het met negers ook snel gegaan. Die waren tijden lang ook afstammelingen van kanaän, en daar hoor je nu niemand meer over. Die acceptatie is trouwens niet gegaan door negers voor de klas te zetten volgens mij. Hm, interessante parallel. Citaat:
De plotselinge aversie jegens de gay pride snap ik niet helemaal. Vrijgevochten groepen willen graag gebruik maken van hun vrijheid door de grenzen daarvan op te zoeken, dat lijkt me normaal. Niemand dwingt mij om ernaar te kijken en als ik het toevallig zie krijg ik de indruk dat die mensen zich kostelijk vermaken. Waarom mogen die mensen niet een feestje houden? Homo acceptatie krijg je er niet zo snel door, maar ik denk ook niet dat T_ID bedoelde dat je de gay-pride langs alle reformatorische scholen moet sturen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Zondagse les Rivka | 251 | 07-09-2009 20:11 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het regeerakkoord T_ID | 244 | 03-03-2007 00:21 | |
Media en de islam juno | 20 | 25-11-2005 10:35 | |
Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school? Jabotinsky | 84 | 02-11-2004 01:12 |