![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Zou jij abortus plegen als je nu opeens ongewenst zwanger bleek te zijn, Miek? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Nee even serieus Miekje. Ik heb werkelijk geen idee.
||
Citaat:
|
http://forum.scholieren.com/showthre...9#post29805379 Emg, denkt er een dat elke puber gaat snijden bij problemen.
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
Verwijderd
|
Wel goed om te zien dat abortus steeds minder controversieel wordt, zelfs in gelovige kringen. Maatschappelijke vooruitgang in een oogopslag
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Woorden zeggen niks. Als je je druk gaat maken om eventuele negatieve connotaties bij een woord, heb je gemist waar het om gaat. Namelijk, de context. Niemand gaat 'abortus plegen bij ongewenste zwangerschap op je veertiende is een goede keuze' negatief opvatten, behalve extreem gelovigen. En die vatten het niet negatief op door het woordje 'plegen' maar doordat het hele concept van abortus ze tegenstaat. Om George Carlin maar weer aan te halen: |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar plegen wordt normaalgesproken uitsluitend gebruikt voor negatieve zaken, waardoor het begrip 'abortus' ook weer iets negatiefs krijgt. En woorden zijn weldegelijk belangrijk, aangezien zij, samen met de betekenis die deze woorden krijgen, voor een groot deel het denken van mensen bepalen.
|
![]() |
|
Ik vind het ook altijd zo vreselijk als de 'bruine' jongen in mijn klas het woord kankerjood zegt en er bijna niemand opkijkt, maar als ik bijvoorbeeld in een grapje het woord 'neger' gebruik springt iedereen op! 'Oooooh nee dat mag je niet zeggen da's raasiismuuuuuuh'
wtf.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als woorden het denken van mensen 'voor een groot deel' bepaalden dan waren we qua woordenschat nooit verder gekomen dan 'AAGGGGHH' als geluid voor 'honger'. Invalide betekent daarbij letterlijk 'waardeloos'. Maar mensen die 'invalide' gebruiken denken echt niet allemaal dat alle gehandicapten waardeloos zijn. Wel denken ze dat 'mensen met mogelijkheden' een belachelijke en overdreven politiek correcte term is voor 'invalide'. Mensen die 'abortus plegen' gebruiken staan dan ook niet stil bij de negatieve connotaties van het woordje 'plegen', omdat die connotaties onbelangrijk zijn voor de daadwerkelijke betekenis van de uitdrukking. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met de eerste twee is niets mis. Met de tweede paar woorden wel, omdat er 'kanker' voor staat. En dát is een woord met een negatieve connotatie die wél door iedereen doelbewust negatief gebruikt wordt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iemand uit West-Europa kent maar een paar soorten sneeuw: plaksneeuw, stuifsneeuw, natte sneeuw. Andere soorten sneeuw kan hij of zij niet door taal uitdrukken. De taal die de eskimo's spreken kent echter veel meer verschillende woorden voor sneeuw, daardoor zal een eskimo als hij of zij naar hetzelfde stuk sneeuw kijkt iets totaal anders zien dan een West-Europeaan. Taal vormt zo het filter waardoor wij de werkelijkheid waarnemen. Ik durf zo zelfs wel te stellen dat je je, door een andere taal aan te leren, een andere blik op de werkelijkheid aanleert. |
![]() |
||
Citaat:
Met de eerste twee is niets mis. Met de tweede paar woorden wel, omdat er 'kanker' voor staat. En dát is een woord met een negatieve connotatie die wél door iedereen doelbewust negatief gebruikt wordt. ![]()
||
Citaat:
|
Kanker is een krachtterm, dat het een negatieve lading heeft is iets wat mensen er zelf van hebben gemaakt. Schelden met kanker is overigens ook niet echt mijn ding, maar mensen die er over zeuren vind ik ook een beetje jammer.
![]()
||
Citaat:
Neger gaat dan alleen over negerslaven, terwijl de bevolking gewoon zwarten zwart afrikanen genoemd kan worden. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ze begrijpen het gewoon niet!! Ik stoor me er ook aan als ze opeens 'jood' gaan roepen, maar ik word lang niet zo agressief en kwaad als Surinamers als die het woord neger horen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|