Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ik denk dat wijsheid het vermogen is alles te doorzien en begrijpen op een objectieve manier. En dan kom je snel tot de conclusie dat niemand of weinig mensen wijs zijn.
paar voorbeelden van de weinigen: Jezus, Boeddha, Confucius, Yuansou.
||
Citaat:
Dat die mensen de opgedane ervaringen niet hebben gebruikt zoals jij dat zou doen wil nog niet zeggen dat ze er voor hunzelf niet wijzer van zijn geworden. Je hebt uiteraard wel het vermogen om verbanden te leggen nodig.
||
![]() |
Citaat:
|
Het punt is dat je niet zomaar een passende omschrijving van de term 'wijs' kunt geven IMO.
Iedereen zal het anders ervaren en daarom ook anders beoordelen. Iedereen heeft zijn of haar eigen werkelijkheid en waarheden. Dat is het probleem. Laat ik de vraag eens anders stellen: Wat maakt een mens een genie?
||
![]() |
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door kosmos (04-02-2002).]
||
![]() |
Citaat:
|
Iedereen heeft zijn of haar eigen werkelijkheid en waarheden. Dat is het probleem.
Ik denk niet dat dat waar is.... ![]() Werkelijkheid is subjectief, daar is trouwens al een lange discussie over gevoerd hier. (waarom subjectief? Juist omdat iedereen alles op z'n eigen manier ervaart, maar da's dus een andere discussie) Iemand die wijs is is volgens mij overigens nog geen genie.
||
![]() |
Citaat:
[Dit bericht is aangepast door kosmos (04-02-2002).]
|
Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Het is niet perse vaststaand voor de mens.
Ooit was een platte aarde de werkelijkheid totdat iemand die werkelijkheid anders zag en dat ook kon bewijzen. Er kwam een nieuwe werkelijkheid. Het is wat je waarneemt gecombineerd met wat je weet of denkt te weten. Leuke discussie maar hier, nogmaals, helaas totaal off topic.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Oew, oew (steekt vinger op), ik weet het...mag ik het zeggen? Ik heb eens het boekje 'Gesprek met God' gelezen (ben er verder niet gelovig door geworden ofzow...maar er stonden wel wijze dingen in): 'wijsheid is een toepassing van kennis'.
Gelukkig stond er ook uitleg bij, want ik begreep er ook geen ruk van toen ik dit zo zag. Maar het betekend zoiets als dat je wijs bent als je alles zelf meemaakt. Kennis is datgene wat je op school krijgt...dingen die door anderen zijn ontdekt en die moet jij gewoon uit je kop kennen. Zodra je met die kennis zelf dingen gaat ontdekken die voor jou nog onbekend waren, wordt je wijs. Meer weet ik er niet vanaf, dus hier laat ik het bij...
|
misschien ook het vermogen om uit verschillende waarheden/ verschillende modellen te denken? en je beperkte kennis over slechts enkele disciplines compenseren door interdisciplinaire toepassingen? dat zijn ongeveer mijn eigen gedachten erover.
|
iedereen bezit een vorm van wijsheid en het is ook totaal onafhankelijk van intiligentie.
mijn idee over wijsheid: wijsheid is een probleem in verschillende pespectieven kunnen plaatsen en er de beste oplossing voor te vinden, daarbij hoort ook je eigen mening aan de kant kunnen zetten en open staan voor anderen.
|
![]() |
|
![]() |
Wijsheid zou bij mij zijn het postitief kunnen toepassen van je kennis en ervaringen om de mensen in je omgeving (onbewust) mee te helpen/bijdragen in hun ontwikkeling of leven..
Iedereen kan problemen oplossen. Een kwadratische vergelijking oplossen zegt niks over je wijsheid. Of veel weten net zo min. Wijsheid komt van binnen. Van je karakter. Als je mensen kunt bijdragen met je ervaringen, hun andere perspectieven kunt laten zien. Hun positief kunt beinvloeden in hun denken, hun doen, hun gevoel. Zonder druk, zonder agressie, zonder manipulatie. Puur en onverstoord. Dan bezit je wijsheid. Groetjes Ben(die niet weet of hij wijsheid heeft ![]()
||
Citaat:
er zit zeker wat in... maar kan je misschien wat nader uitleggen hoe je het psies bedoelt? xxx
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Esoterisch zou je kunnen zeggen dat zo'n iemand 'Verlicht' is. Dus het is niet dat ik het je allemaal opdring. Je hebt altijd je vrije wil en keuze. Maar dat je door je ervaring en wijsheid juist deuren opent voor mensen(nieuwe inzichten etc). Als ze je zien, als ze je meemaken etc. Zou ik denken dat ik iets postiefs heb, mijn levensstijl of ideeen en dat ga ik ga ik dogmatisch/indoctrinerend brengen op andere mensen, dan verlies ik daarmee al mijn wijsheid. Dat is het namelijk dan niet. Maar bij wijsheid, is die (methodische)invloedssfeer niet aan de orde dus. Groetjes Ben(die het hopelijk goed heeft uitgelegd ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
gemaakte verslag over de multiculturele samenleving smart_girl | 1 | 21-05-2008 21:34 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god samoth | 153 | 06-05-2004 10:16 | |
Mens = Dier Upke | 65 | 02-11-2003 22:14 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De ondraaglijke lichtheid clubje | 124 | 27-09-2003 11:07 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |