Oud 01-02-2002, 12:14
Krastain
Krastain is offline
Wat maakt, dat je iemand 'wijs' kunt noemen?
Is iedereen op z'n eigen gebied wijs?
Is helemaal niemand echt wijs?
Zijn alleen geleerde mensen wijs?

(kom nou niet aanzetten met oude griekse filosofen, ik wil je EIGEN ideeen)
Oud 01-02-2002, 13:28
Ianto
Ianto is offline
Geleerde mensen zijn niet 'wijs' zij zijn slechts 'geleerd'.
Wijsheid komt door ervaringen. Aangezien iedereen anders ervaart is ieders wijsheid uniek. (en aan verandering onderhevig)
Oud 01-02-2002, 23:16
Hannibal
Hannibal is offline
Wijsheid is toegepaste kennis.
Oud 01-02-2002, 23:20
Rhinus
Rhinus is offline
Wijsheid is een illusie..
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 07:20
micha
micha is offline
Citaat:
Hannibal schreef:

Precies! wijsheid = geleerdheid en ervaring toepassen in het dagelijkse leven
Oud 04-02-2002, 11:05
Krastain
Krastain is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Wijsheid is een illusie..
Alleen god is echt wijs?

Oud 04-02-2002, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Hannibal schreef:
Er werd gevraagd om eigen ideëen. Dit is een citaat van Neale Donald Walsch.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 16:05
damaetas
damaetas is offline
een strategie om kennis te vergaren , vint ik nog steeds een goeie definitite
Oud 04-02-2002, 16:37
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Er werd gevraagd om eigen ideëen. Dit is een citaat van Neale Donald Walsch.
Nauwelijks een van je ideeën zijn echt van jezelf, allemaal gevormd door je omgeving enz. Maar dit had ik misschien beter tussen quotation marks kunnen zetten, alhoewel ik het niet alleen in conversations with god ben tegengekomen.
Oud 04-02-2002, 17:19
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Ianto schreef:

Wijsheid komt door ervaringen.
Dat is niet waar, want ik ken genoeg mensen die veel hebben meegemaakt en veel ervaringen hebben opgedaan en die nog steeds zo blind zijn als het achtereind van een koe.

Oud 04-02-2002, 17:24
kosmos
kosmos is offline
Ik denk dat wijsheid het vermogen is alles te doorzien en begrijpen op een objectieve manier. En dan kom je snel tot de conclusie dat niemand of weinig mensen wijs zijn.

paar voorbeelden van de weinigen: Jezus, Boeddha, Confucius, Yuansou.
Oud 04-02-2002, 21:26
Ianto
Ianto is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Dat is niet waar, want ik ken genoeg mensen die veel hebben meegemaakt en veel ervaringen hebben opgedaan en die nog steeds zo blind zijn als het achtereind van een koe.

Dan moet je het hele stuk quoten want ik stel verder dat het voor iedereen anders is en dat wijsheid voor ieder persoon uniek is.
Dat die mensen de opgedane ervaringen niet hebben gebruikt zoals jij dat zou doen wil nog niet zeggen dat ze er voor hunzelf niet wijzer van zijn geworden.
Je hebt uiteraard wel het vermogen om verbanden te leggen nodig.
Oud 04-02-2002, 21:28
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Ianto schreef:
Dan moet je het hele stuk quoten want ik stel verder dat het voor iedereen anders is en dat wijsheid voor ieder persoon uniek is.
Dat die mensen de opgedane ervaringen niet hebben gebruikt zoals jij dat zou doen wil nog niet zeggen dat ze er voor hunzelf niet wijzer van zijn geworden.
Je hebt uiteraard wel het vermogen om verbanden te leggen nodig.
Op die manier kan je zeggen dat iedereen wijs is of juist dat iedereen dom is....das iets te makkelijk gesteld denk ik.
Oud 04-02-2002, 21:37
Ianto
Ianto is offline
Het punt is dat je niet zomaar een passende omschrijving van de term 'wijs' kunt geven IMO.
Iedereen zal het anders ervaren en daarom ook anders beoordelen.
Iedereen heeft zijn of haar eigen werkelijkheid en waarheden. Dat is het probleem.

Laat ik de vraag eens anders stellen:

Wat maakt een mens een genie?
Oud 04-02-2002, 21:48
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Ianto schreef:
[B]Het punt is dat je niet zomaar een passende omschrijving van de term 'wijs' kunt geven IMO.
Iedereen zal het anders ervaren en daarom ook anders beoordelen.
Iedereen heeft zijn of haar eigen werkelijkheid en waarheden. Dat is het probleem.

B]
Ik denk niet dat dat waar is....iedereen heeft zijn eigen mening en visie. Het probleem is juist dat iedereen er zijn subjectieve mening over heeft. de werkelijkheid is gewoon de werkelijkheid en nix anders.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (04-02-2002).]
Oud 04-02-2002, 21:48
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
kosmos schreef:
Ik denk dat wijsheid het vermogen is alles te doorzien en begrijpen op een objectieve manier. En dan kom je snel tot de conclusie dat niemand of weinig mensen wijs zijn.

paar voorbeelden van de weinigen: Jezus, Boeddha, Confucius, Yuansou.
Als antwoord op de vraag wat iemand wijs of tot een genie maakt.

Oud 04-02-2002, 22:05
Ianto
Ianto is offline

Ik denk niet dat dat waar is....

dat bedoel ik.
Werkelijkheid is subjectief, daar is trouwens al een lange discussie over gevoerd hier. (waarom subjectief? Juist omdat iedereen alles op z'n eigen manier ervaart, maar da's dus een andere discussie)

Iemand die wijs is is volgens mij overigens nog geen genie.
Oud 04-02-2002, 22:12
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Ianto schreef:

Ik denk niet dat dat waar is....

dat bedoel ik.
Werkelijkheid is subjectief, daar is trouwens al een lange discussie over gevoerd hier. (waarom subjectief? Juist omdat iedereen alles op z'n eigen manier ervaart, maar da's dus een andere discussie)

Nee....das niet zo, want werkelijkheid is een vaststaand iets en NIET subjectief. het beeld van mensen is gewoon vertroebeld, omdat de mens niet meer in staat is objectief te zijn. Je hebt het over de fantasieen en meningen van mensen en niet over de werkelijkheid.

[Dit bericht is aangepast door kosmos (04-02-2002).]
Oud 04-02-2002, 23:03
Ianto
Ianto is offline
Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Het is niet perse vaststaand voor de mens.
Ooit was een platte aarde de werkelijkheid totdat iemand die werkelijkheid anders zag en dat ook kon bewijzen. Er kwam een nieuwe werkelijkheid. Het is wat je waarneemt gecombineerd met wat je weet of denkt te weten.
Leuke discussie maar hier, nogmaals, helaas totaal off topic.
Oud 04-02-2002, 23:06
kosmos
kosmos is offline
Citaat:
Ianto schreef:
Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Het is niet perse vaststaand voor de mens.
Ooit was een platte aarde de werkelijkheid totdat iemand die werkelijkheid anders zag en dat ook kon bewijzen. Er kwam een nieuwe werkelijkheid. Het is wat je waarneemt gecombineerd met wat je weet of denkt te weten.
Leuke discussie maar hier, nogmaals, helaas totaal off topic.
Antwoord op de topic heb ik al gegeven

Oud 05-02-2002, 09:44
PrackaH
PrackaH is offline
Oew, oew (steekt vinger op), ik weet het...mag ik het zeggen? Ik heb eens het boekje 'Gesprek met God' gelezen (ben er verder niet gelovig door geworden ofzow...maar er stonden wel wijze dingen in): 'wijsheid is een toepassing van kennis'.
Gelukkig stond er ook uitleg bij, want ik begreep er ook geen ruk van toen ik dit zo zag. Maar het betekend zoiets als dat je wijs bent als je alles zelf meemaakt. Kennis is datgene wat je op school krijgt...dingen die door anderen zijn ontdekt en die moet jij gewoon uit je kop kennen. Zodra je met die kennis zelf dingen gaat ontdekken die voor jou nog onbekend waren, wordt je wijs. Meer weet ik er niet vanaf, dus hier laat ik het bij...
Oud 05-02-2002, 14:55
Not for Sale
Not for Sale is offline
misschien ook het vermogen om uit verschillende waarheden/ verschillende modellen te denken? en je beperkte kennis over slechts enkele disciplines compenseren door interdisciplinaire toepassingen? dat zijn ongeveer mijn eigen gedachten erover.
Oud 06-02-2002, 14:23
Krastain
Krastain is offline
Citaat:
Ianto schreef:
Laat ik de vraag eens anders stellen:
Wat maakt een mens een genie?
Ho ho! Verwar wijsheid niet met intilligentie!
Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Oud 06-02-2002, 14:27
slisje
slisje is offline
ik kan wel zeggen wat wijsheid is, en dat is in elk geval niet klakkeloos aan nemen van alles wat zogenaamd al is beweerd...
ik denk dat wij zijn je eigen kennis is benutten... zoals hier al eerder gezegt...
maarja
Oud 06-02-2002, 20:15
Angelleyes
Angelleyes is offline
iedereen bezit een vorm van wijsheid en het is ook totaal onafhankelijk van intiligentie.

mijn idee over wijsheid: wijsheid is een probleem in verschillende pespectieven kunnen plaatsen en er de beste oplossing voor te vinden, daarbij hoort ook je eigen mening aan de kant kunnen zetten en open staan voor anderen.
Oud 06-02-2002, 20:20
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Wijsheid zou bij mij zijn het postitief kunnen toepassen van je kennis en ervaringen om de mensen in je omgeving (onbewust) mee te helpen/bijdragen in hun ontwikkeling of leven..

Iedereen kan problemen oplossen. Een kwadratische vergelijking oplossen zegt niks over je wijsheid. Of veel weten net zo min.

Wijsheid komt van binnen. Van je karakter. Als je mensen kunt bijdragen met je ervaringen, hun andere perspectieven kunt laten zien. Hun positief kunt beinvloeden in hun denken, hun doen, hun gevoel. Zonder druk, zonder agressie, zonder manipulatie. Puur en onverstoord. Dan bezit je wijsheid.

Groetjes
Ben(die niet weet of hij wijsheid heeft
Oud 06-02-2002, 21:22
Angelleyes
Angelleyes is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Hun positief kunt beinvloeden in hun denken, hun doen, hun gevoel. Zonder druk, zonder agressie, zonder manipulatie. Puur en onverstoord. Dan bezit je wijsheid.

Ik vind dit altijd zo'n gevaarlijk (ik zeg niet (verkeerd)standpunt... wat is positief in dit geval. Hetgeen dat je zelf vind? is dat wel altijd positief, jij vind misschien van wel, een ander kan daar heel anders over denken. Is positief dat iemand er gelukkiger van word, of alleen als dat samengaat met het niet ongelukkiger maken van anderen?
er zit zeker wat in... maar kan je misschien wat nader uitleggen hoe je het psies bedoelt?

xxx
Oud 07-02-2002, 07:53
~Black~Angel~
~Black~Angel~ is offline
Wijsheid is voor iedereen persoonlijk. iedereen is op zijn eigen manier wijs...

Kuszz
Oud 07-02-2002, 10:53
Ianto
Ianto is offline
Citaat:
Krastain schreef:
Ho ho! Verwar wijsheid niet met intilligentie!
Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Precies, dat bedoelde ik ook aan te geven daarmee. Ik kreeg het gevoel dat die verwarring inderdaad in de discusie aanwezig was. ( ik had moeten zeggen ik stel een andere vraag ipv ik stel de vraag anders, my bad)
Oud 09-02-2002, 19:30
Verwijderd
Ervaringen???
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 21:49
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Angelleyes schreef:
Ik vind dit altijd zo'n gevaarlijk (ik zeg niet (verkeerd)standpunt... wat is positief in dit geval. Hetgeen dat je zelf vind? is dat wel altijd positief, jij vind misschien van wel, een ander kan daar heel anders over denken. Is positief dat iemand er gelukkiger van word, of alleen als dat samengaat met het niet ongelukkiger maken van anderen?
er zit zeker wat in... maar kan je misschien wat nader uitleggen hoe je het psies bedoelt?

xxx
Daarom zei ik ook, invloed Zonder manipulatie, zonder agressie, zonder druk.(onbewust, je gaat er niet bewust mee te werk, het is niet aan de orde dat andere mensen ook die ideeen, levensstijl etc. moetenovernemen.)

Esoterisch zou je kunnen zeggen dat zo'n iemand 'Verlicht' is.

Dus het is niet dat ik het je allemaal opdring. Je hebt altijd je vrije wil en keuze.
Maar dat je door je ervaring en wijsheid juist deuren opent voor mensen(nieuwe inzichten etc). Als ze je zien, als ze je meemaken etc.

Zou ik denken dat ik iets postiefs heb, mijn levensstijl of ideeen en dat ga ik ga ik dogmatisch/indoctrinerend brengen op andere mensen, dan verlies ik daarmee al mijn wijsheid. Dat is het namelijk dan niet.

Maar bij wijsheid, is die (methodische)invloedssfeer niet aan de orde dus.

Groetjes
Ben(die het hopelijk goed heeft uitgelegd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten