Advertentie | |
|
05-02-2010, 20:45 | |
Druklagersetje met koppelingsplaten zijn nieuw niet de extreme kosten, het is het aantal manuren dat erin gaat zitten. De hele bak overzetten zal niet extreem veel goedkoper zijn, vermoed ik zo.
Bovendien is het druklager bij de 121 een relatief zwaktepunt, dus met een andere bak weet je nog steeds niet wat je krijgt. Als je het druklager wilt vervangen is het dus beter om een nieuwe erin te zetten. Voorlopig is het nog geen noodzaak, want ik weet precies wat voor geluid een ernstig verlept druklager maakt Nu is het heel flauw waarneembaar. Bij de aanschaf had ik er ook op gelet, maar er is kennelijk een verkooptrucje waarbij de boel even wordt ingespoten zodat het een paar weken niet hoorbaar is. Daarom kwam ik er pas na een week of 3 achter. Hetzelfde met de aandrijfas: door de banden erg hard op te pompen werd het trillen vermindert. Pas toen ik de bandenspanning op normaal zette (want comfortabeler wordt het er niet op) kwam het trillen echt naar voren. Druklager vervangen kan ik, als ik het doe, denk ik het beste door de vader van een vriend laten doen, die is zelf monteur en rekent in z'n vrije tijd een wat lager tarief Volgend weekend er eerst maar eens een lange rit mee maken, en dan kijken hoe de auto zich houdt. Ik heb hem nu sinds september, maar sindsdien is er nog maar 600 km mee gereden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
07-02-2010, 17:42 | |
Verkeerde model 121
Edit: overigens is het meer en zwaktepunt in de vorm van: als het zich voordoet ben je veel geld kwijt en is het zonde omdat het geen regulier slijtageonderdeel is. Over het algemeen doet het zich eens tussen de 100.000 en 150.000 km voor - als je er überhaupt last van krijgt, aangezien het druklager gelijk met de koppelingsplaten worden vervangen. Dat laatste komt vaak sneller voor dan dat eerste - en valt makkelijker te vergeven omdat het een slijtageonderdeel is. Mijn dilemma is meer dat een 121 ook roestgevoelig is, en om de auto daartegen te beschermen (en wat tegen te gaan) kost ook redelijk wat. Het zou dus zonde zijn om de plaat/het druklager (en dan gelijk wat keerringen en mogelijk het toplager, als je daar toch bezig bent) te vervangen als hij over een half jaar afgekeurd wordt op roest.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. Laatst gewijzigd op 07-02-2010 om 18:14. |
19-03-2010, 16:34 | |
Ik zit er nog een beetje over te twijfelen. Of zelf een paar dagen knutselen, of wegbrengen en meteen de kop laten bewerken (inlaat/uitlaat vergroten + polijsten, kop vlakken, kleppen inschuren, nieuwe klepseals, nieuwe klepgeleiders, in/uitlaat spruitstukken aan laten passen op de vergrootte kanalen).
Maar dan wil ik er eigenlijk ook meteen een 273 graden nokkenas in hebben en een andere chip voor in de ECU Dat is een vrij duur grapje, dus ik denk er nog even over na
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
19-03-2010, 19:24 | |
Ken je niet iemand die het voor je kan doen? Het is qua materiaal vrij goedkoop alleen kost het veel arbeidstijd. M'n moeder had dat ook met haar auto en die heeft hem toen verkocht aan m'n oom die het zelf heeft gedaan. Een vriend van me is automonteur en die doet ook wel eens dat soort dingen zelf.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
|
19-03-2010, 21:14 | |
In principe heb je er niet meer nodig dan een momentsleutel en een Haynes werkplaatshandboek of iets dergelijks. En het lef om je eraan te wagen
Maar het is vaak de moeite waard om de kop ook goed te inspecteren en een getraind oog ziet daar sneller problemen aan dan iemand die daar niet zoveel zicht op heeft.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
20-03-2010, 07:56 | |
Alleen de pakking vervangen is opzich niet zo'n probleem, is alleen even goed opletten dat je de distributie niet van tijd af zet. Maargoed, een kop vlakken kan ik zelf al niet en dat is wel verstandig om te (laten) doen bij een lekke koppakking.
Overigens zijn de onderdelen bij elkaar ook al bijna 150 euro
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
20-03-2010, 08:09 | |
Ik kwam er deze week achter dat mijn achter-ruitensproeier niet meer (goed) werkt. Het duurt heel lang voor er vloeistof uit komt (>10 seconden) en dan druipt het er uit, waardoor het niet over de hele ruit verspreid wordt. Als je je vinger er voor houdt en daarmee druk opbouwt, doet hij het wel goed. Voor doet het prima.
Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? |
21-03-2010, 11:09 | |
Hij deed het vorige week nog wat beter dan nu. Toen kwam er nog wel een aardige hoeveelheid vloeistof uit. Het duurt gewoon iedere keer heel lang voor er vloeistof komt, dus ik vrees een beetje dat de leiding van de winter kapot gevroren is.
Maar ik zal het morgen eens proberen met een speld. Mocht dat niet lukken, dan is 't een werkje voor de garage over 2 weken bij de beurt. |
22-03-2010, 21:48 | |
Net 20 euro uitgegeven voor het plaatsen van vier nieuwe remblokjes en het uitboren van het schroefgat in de remarm achter
Een fiets is zoveel goedkoper dan een auto eigenlijk
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
22-03-2010, 22:04 | |
Al wordt het al iets minder goedkoop als je in één keer je ketting, derailleur en tandwielen achter moet laten vervangen. Was toen 150 euro, dat vond ik een duur grapje voor een fiets. Maar dat is al weer 3000 km terug En ik zal je eerlijk zeggen: het is dat (zeker hier in Drenthe) de auto redelijk wat voordelen heeft, anders zou ik het op dit moment waarschijnlijk tot een fiets hebben beperkt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
22-03-2010, 22:57 | |
Da's wel zonde ja, dat hij dan al zo eh... goed is gebruikt
Nou ja, banden en verlichting is het grootste werk niet en dat kan je vrij makkelijk zelf. De rem hangt er van af wat er aan defect is en wat voor type rem het is. Achterwiel en ketting hangen er vanaf wat voor fiets het is (derailleur of naafversnelling). Bij een naafversnelling is het wiel heel duur vanwege het ingebouwde mechanisme, bij een derailleurfiets valt het wiel wel mee maar mag je met de ketting ook in ieder geval je tandwielen achter vervangen (en soms ook de derailleur) Ik had al wat losjes gekeken naar een ligfiets, maar het onderhoud daarvan zijn ook geen grapjes Beetje fanatieke fietser in die klasse houdt ook keurig de km-stand bij.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
23-03-2010, 07:25 | |
Verwijderd
|
haha ja, goed gebruikt huhu nah, ik was er heel zuinig op, maar op een gegeven moment heeft iemand spaken losgedraaid in het achterwiel en weer een week later lag de kettingkast open waar dat niet het geval hoort te zijn.
het is een fiets met naafversnellingen, dus dat zal wel redelijk duur gaan worden, net als de remmerij want sowieso voor de voorrem moet ook de bedrading worden vervangen. mja, die fietsen hebben natuurlijk wel het voordeel dat je er behoorlijk makkelijk relatief grote afstanden mee kunt afleggen, iets dat in drenthe wel de moeite waard is. is het in jouw geval niet goedkoper en handiger dan een auto? |
23-03-2010, 13:47 | |
Goedkoper sowieso Handiger... ik kan er niet echt 400 kranten of een week aan boodschappen of iets anders groots/zwaars op kwijt, in de winter of met regen is het een stuk minder aangenaam dan in een auto en voor echt lange afstanden (zoals naar Breda) schiet het ook niet op
Bovendien kost een beetje ligfiets nieuw vanaf 1500e of zo - ik heb mijn oog laten vallen op het merk Optima - en zelfs bij een goede tweedehands zit je al op de helft van die prijs. Erg goedkoop qua aanschaf is het dus ook niet Ik heb ook nog nooit op zo'n ding gereden, dus eerst later in het jaar maar eens een dagje een ligfiets huren. M'n huidige fiets is een vrij goed onderhouden Be-One crosshybride, en hoewel er niet voor ontworpen en niet extreem comfortabel (zeker niet met een 30 kg wegende hiketas op de rug) kan ik er wel dagtochten van 110+ km op rijden. Nou ja, vorig jaar althans, toen m'n conditie iets beter was
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. |
27-03-2010, 18:52 | |
Mocht vandaag aan m'n auto sleutelen bij het sloopbedrijf waar hij staat. Ik zei dat ik o.a. de remmen er af wilde halen (zo goed als nieuw), dat mocht, maar dan zou ik niks voor m'n auto terugkrijgen. Dus heb ik hem maar zo kaal mogelijk gemaakt
Het volgende heb ik er (samen met een maat) vanaf gehaald Einddemper Voorstoelen + achterbank Kleppendeksel Stationairregelding Luchtfilter + lmm + buis ECU Dashbordkastje Tellerbak Middenconsole Subwoofer + versterker Speakerroostertjes voor in dashbord Velgen + schijven rondom + blokken rondom Verwarmingsknoppen Asbakunit Bougies + bougiekabels Lichtschakelaar Knipperlichten + mistlampen in bumper Sportstuurtje + naaf Luchtroosters + bijbehorend dashborddeel Centraalvergrendeling pomp + ontvanger voor afstandsbediening Klingelateur Hij was al niet blij dat we het interieur er zover uit hadden gehaald. Komt hij later nog eens langs, zijn we ook een groot deel van de motor aan het demonteren, toen keek hij best zuur Het is dat we niet zo lang de tijd hadden (3 uurtjes), maar anders had ik ook nog de katalysator, dynamo en startmotor willen hebben
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
29-03-2010, 10:20 | |
Verwijderd
|
Ik heb een vraagje voor mensen die verstand hebben van auto's.
Is het heel erg als je auto naar links of rechts trekt? Mijn stuur staat een beetje scheef en als ik rijdt, en ik laat het stuur rechttrekken, dan trekt mn auto dus naar links. Kan dat kwaad of niet? Kheb namelijk pas al een reeks betalingen moeten doen bij de garage, dus als ik er onderuit kan, doe ik dat graag. |
30-03-2010, 10:44 | |
Weet iemand hier het verschil tussen een 9A en een ABF blok?
Volgens mij zijn ze identiek op de injectie na... maar dat weet ik niet zeker... En zou het dan mogelijk zijn om de injectie van een ABF blok te pakken zodat dat 9A blok wat meer vermogen heeft?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Laatst gewijzigd op 30-03-2010 om 11:32. |
20-07-2010, 09:48 | |
Verwijderd
|
Wat is deze
Oh ja, lijstje van werkzaamheden die zijn verricht aan de Laguna: - Nieuwe koppeling - Gereviseerde en gemodificeerde versnellingsbak - Nieuwe banden (x4) - Softwarestoringen uit navigatiesysteem/radio/bluetooth-modules gehaald. - Parrot ingebouwd zodat alle foons daarmee via bluetooth kunnen communiceren en iedereen z'n eigen iPod kan aansluiten Kortom, we kunnen er weer even tegen aan |
20-07-2010, 16:48 | |
Verwijderd
|
Mja, met name de koppeling en versnellingsbak waren nogal kostbaar. Blijkt dat dit een Pk6 v1 bak is en die gaat altijd rond de 150.000km kapot omdat ze op een verkeerde manier hebben bespaard. De modificatie heeft dat probleem nu opgelost, maar het was idd niet erg fijn
|
02-08-2010, 10:54 | |
Volgens de ANWB meneer is de distributieriem van tijd gesprongen om onbekende redenen...
Staat nu bij de garage, kan die gozer het uit gaan pluizen Hij zou er toch al heen gaan vandaag, dus de timing is in ieder geval goed Wachttijden bij de garage van 2 weken
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
|
Advertentie |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|