Oud 20-11-2002, 13:17
DarkCat
DarkCat is offline
Ik ben niet (zoals veel vrouwen) bang voor spinnen, muizen, etcetera.. Maar ik ben als de dood voor honden.. als ik ze niet ken en ze zijn groot, doen wild of ze blaffen, dan ben ik bijna in staat om in een boom te klimmen en vanaf daar naar ze te blazen.
Regelmatig heb ik "doe die godvergeten kankerhond aan de lijn" geroepen naar hondeneigenaren die hun hond op straat loslieten waardoor ik als nietsvermoedende voorbijganger een opgefokte blaffende hond tegen me opgesprongen kreeg. Achteraf schaam ik me dan dat ik zo pissig doe tegen zo iemand, maar ik schrik me dus echt dood.
Als ik een hond eenmaal ken dan gaat het dus meestal goed, maar ik blijf uit de buurt van die tanden, en als ze gaan blaffen schrik ik me nog altijd de pleuris. Aan Mara, de hond van mn vriend, ben ik inmiddels gewend, en die is bestwel groot (euh, weegt ongeveer evenveel als mij).. maarja.. vreemde honden zijn allemaal eng..
Reden kan zijn dat ik twee of drie keer door een valse hond te grazen ben genomen als kind, daar zelfs nog een litteken van heb. Maarja, niet alle honden zijn vals, toch?
Poedeltjes en ander ongedierte vind ik minder eng, die zijn zo klein dat ik ze wel van me af krijg als ze zich vastbijten in mn been.

- Dus... wie helpt mij van mijn hondenangst af? Het zullen nooit mijn lievelingsdieren worden, maar ik ben het zat om een blokje om te fietsen als er weer eens een bouvier los rondloopt.

- Verder de vraag of honden het kunnen ruiken als je bang bent? Want dat zeggen veel mensen, en dat maakt het alleen maar erger..

*zucht* wat ben ik een mietje..
Oud 21-11-2002, 15:59
Imhotep
Imhotep is offline
Ik ben net zo bang voor honden (Ik = Lucky Duck), ik zou niet weten wat je ertegen kunt doen

Wel kan ik er heel erg niet tegen als eigenaars zeggen 'maar hij doet niets'. Nee, dan is mijn angst ook meteen weg; waarom zou ik dan nog bang zijn?

Offtopic:
Tralietango
Oud 21-11-2002, 17:19
eztah
eztah is offline
Oke, misschien kan ik je een klein beetje helpen.

Mijn hond had last van angstagressie, wat inhield dat ze mensen aanviel als ze bang voor hun was. Vooral bij de deurr, bij het binnenkomen kon ze als een gek tekeer gaan, maar bij sommige mensen helemaal niet, zelfs al had ze ze nog nooit gezien.

Wat bleek nou volgens de hondentherapeut?
Een hond heeft een psychologische cirkel, en als je daarbinnen komt kan hij bang worden. 'Binnenkomen' in die cirkel doe je als je vreemd gedrag vertoond, snel erlangs lopen, en vooral: kijken...Wanneer mensen angstig naar mijn hond staren, wordt zij bang en wil ze aanvallen.
Het eerste wat mensen horen als ze bij ons binnenkomen: "Negeer de hond, er is geen hond"

Dit is natuurlijk iets heel anders en bekeken vanuit de hond, maar het kan voor jou wel helpen, omdat je vroeg of honden het merken als je bang bent. Ja dus. Dus probeer gewoon alle honden te negeren als je langsloopt, rustig blijven lopen, vooral niet je handen opzij trekken enzo...

Ik hoop dat dit een klein stukje is waar ik je mee helpen kan

Succes, en laat het weten!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 17:29
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
ga eens in een asiel werken

en als je dat ooit naar mij zou roepen van die kankerhond dan zal ik haar het attack teken geven of ik zou je zelf een tik geven
Oud 21-11-2002, 17:34
eztah
eztah is offline
Citaat:
anonieme_teddybeer schreef:

en als je dat ooit naar mij zou roepen van die kankerhond dan zal ik haar het attack teken geven of ik zou je zelf een tik geven
ooo, wat lullig..
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 20:54
AlopiA
AlopiA is offline
ik weet niet of het werkt, misschien is het niet eens een optie, geen idee. 1 van mijn lievelingsdieren is namelijk de hond.
maar misschien helpt het om een hond te nemen die je wel eng vind, maar niet zo heel eng, zegmaar, waar je al aan begint te wennen, en dat je dan steeds een beetje verder gaat: handje uitsteken, aaien, knuffelen, en dan misschien eens in de tijd uitlaten ofzo, dat je er een beetje aan went, ik weet dus niet of het een optie is...ik heb namelijk zelf een hond die ik dagelijks uitlaat en meestal bij me in bed slaapt hoop dat het werkt!
succes ermee!
Oud 21-11-2002, 21:23
Verwijderd
kijk eerst een naar het gedrag van de hond.. komt ie vrolijk huppelend en kwispelend blaffend op je af, dan hoef je al minder bang te zijn want dan wil die waarschijnlijk alleen maar spelen of je even verkennen.
Letten op de lichaamstaal van de hond kan heel handig zijn.
Als honden kwispelen zijn ze vrolijk en van goede wil.
Als ze hun oren in hun nek leggen zijn ze bang oid.
Als ze hun lippen optrekken en zo hun tanden laten zien (en er ook nog bij grommen) kan je misschien beter even uitkijken.
Kijk een hond ook niet te lang in de ogen want dan denken ze dat je vijandige bedoelingen hebt.

En ook letten op de reacties van de hondenbezitters natuurlijk, als die panisch tegen de hond gaan schreeuwen dat ie moet blijven is dat heel wat anders dan dat de bezitter gewoon vrolijk en rustig z'n/haar hond even komt halen.

Maar hondjes zijn gewoon hele lieve beestjes hoor, eigenlijk niks om bang voor te zijn -(nou dit helpt)- maar daar kan je ook niets aan doen...

remember... blaffende honden bijten niet! ofzo...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 21:45
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
Citaat:
eztah schreef:
ooo, wat lullig..
tis gewoon zo, heb respect voor mens en dier, als ik haar zie lopen en ik schrik me het lazers vraag ik toch ook niet aan haar vriend of hij haar aan wilt lijnen?
Oud 21-11-2002, 23:46
Remqo
Remqo is offline
vroeger was ik ook bang voor honden, zelfs van die kleine kuttelikkertjes. Waar die angst bij mij vandaan kwam,... weet ik niet.

Ik heb nu 7 jaar zelf een hond, en sindsdien ben ik ook niet meer bang voor honden. Waarschijnlijk omdat ik nu wel weet hoe honden op bepaalde situaties reageren.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2002, 16:37
Diddl'tje
Diddl'tje is offline
Citaat:
tis gewoon zo, heb respect voor mens en dier, als ik haar zie lopen en ik schrik me het lazers vraag ik toch ook niet aan haar vriend of hij haar aan wilt lijnen?
Met als grote verschil dat het gebruikelijk is om honden aan te lijnen, mensen meestal niet
Oud 23-11-2002, 16:49
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Diddl'tje schreef:
Met als grote verschil dat het gebruikelijk is om honden aan te lijnen, mensen meestal niet
En omdat honden soms nogal uitbundig kunnen zijn. En dus dingen kapot kunnen maken, kleine kinderen een vijver in kunnen springen (keer gezien, das niet grappig). Als je weet dat je hond vreemde mensen lastigvalt dan kun je hem toch beter aanlijnen? En dan heb ik het niet over 'even snuffelen' maar over blaffen, rennen en springen (in combinatie).. en dat ik dan pissig word op zo'n eigenaar is onterecht, dat weet ik. Dat heb ik alleen een paar keer meegemaakt dat dat eruit flapte.. Maar alsnog vind ik dat die honden (in drukke straten in ieder geval) aan de lijn moeten.
(Mensen die andere mensen lastigvallen kunnen toch ook aangeklaagd worden, trouwens?)
Oud 23-11-2002, 16:52
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Ik heb dergelijke dingen al geprobeert. Ik heb een waakhond uitgelaten, ik probeer goed om te gaan met honden van vrienden. Maar vreemde honden die uit het niets al blaffend een grasveld over komen rennen in mijn richting, om vervolgens tegen me op te springen terwijl je die tanden voor je ogen ziet blinken.. dan zit ik al snel bovenin een boom..
En ik denk niet dat ze me willen hebben in een asiel. Ik ben gek met katten, maar er gaan maanden overheen voordat ik een aantal van die honden durf te voeren..
Oud 27-11-2002, 11:24
Somebody Special
Somebody Special is offline
Laat ze eerst aan je (hand) ruiken!
Nooit een hond van achter benaderen.
En nooit recht in de ogen aankijken.

Zelf heb ik een redelijk grote hond (Akita Inu, Japanse Poolhond,50 kg) die voor sommige 'eng' kan zijn. je moet opletten met haar, even laten snuffelen en nooit van achter benaderen!
Oud 27-11-2002, 16:21
Folklore
Folklore is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
En omdat honden soms nogal uitbundig kunnen zijn. En dus dingen kapot kunnen maken, kleine kinderen een vijver in kunnen springen (keer gezien, das niet grappig). Als je weet dat je hond vreemde mensen lastigvalt dan kun je hem toch beter aanlijnen? En dan heb ik het niet over 'even snuffelen' maar over blaffen, rennen en springen (in combinatie).. en dat ik dan pissig word op zo'n eigenaar is onterecht, dat weet ik. Dat heb ik alleen een paar keer meegemaakt dat dat eruit flapte.. Maar alsnog vind ik dat die honden (in drukke straten in ieder geval) aan de lijn moeten.
(Mensen die andere mensen lastigvallen kunnen toch ook aangeklaagd worden, trouwens?)
Katten richten meer schade aan .
Die doden veel meer dieren.
Vogels, muisen en andere kleine diertjes .
Wat zielig
Oud 27-11-2002, 18:19
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
somebody special schreef:
Laat ze eerst aan je (hand) ruiken!
Nooit een hond van achter benaderen.
En nooit recht in de ogen aankijken.
Die laatste twee dingen weet ik.
Maar dat eerste, dat durf ik dus niet.. beetje mn hand uitsteken naar een hond..
Oud 06-12-2002, 11:50
Somebody Special
Citaat:
DarkCat schreef:
Maar dat eerste, dat durf ik dus niet.. beetje mn hand uitsteken naar een hond..
Als je bang bent zal hij het merken, of je nu wel of niet je hand uit steekt. Je kan aan een hond zien of hij aggressief (sorry, weet niet hoe je het schrijft) is. Als je je hand zal uitsteken om te laten snuffelen zal er weinig gebeuren.

Of schakel anders meneer Ratelband in *TJAKKA*
Oud 09-12-2002, 13:14
heldin
heldin is offline
Ik had hetzelfde, maar door tegen mezelf te blijven zeggen dat ik niet zo raar moet doen en dat heus niet alle honden bijten ben ik niet meer zo bang.
Alleen als een hond zo op me af komt rennen, blaft en tegen me opspringt vind ik dat wel heel eng. Daar kan ik denk ik niks aan veranderen, en ik vind het ook niet raar. Dat is toch best een bedreigende situatie, ook al is het een hele lieve hond die alleen wil spelen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 19:49
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
neem een hond. was zelf vroeger ook doodsbang voor honden en heb sinds 2 dagen zelf ook hondje. angst is meteen over.. t zij echt superlieve beesten die alleen maar op je springen omdat ze aand8 willen... naja kweenie, das t enige dat bij mij hielp.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 19:53
murwari
murwari is offline
Citaat:
nogwatjuh schreef:
neem een hond. was zelf vroeger ook doodsbang voor honden en heb sinds 2 dagen zelf ook hondje. angst is meteen over.. t zij echt superlieve beesten die alleen maar op je springen omdat ze aand8 willen... naja kweenie, das t enige dat bij mij hielp.
Je bent op twee dagen ( genietend van een pup?) je gehele angst kwijt? Voor alle honden??? Ik heb zelf enkele jaren een hond gehad en ik ben er nu nog steeds angstig voor
Oud 11-12-2002, 09:26
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
nogwatjuh schreef:
Ik kan niet zomaar een hond nemen. Een hond heeft ruimte en aandacht nodig. Ik kan hem geen van beide bieden.
Oud 11-12-2002, 13:14
BARON
BARON is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Ik kan niet zomaar een hond nemen. Een hond heeft ruimte en aandacht nodig. Ik kan hem geen van beide bieden.
neem dan een kat: Er zijn tegenwoordig van die lynx-katten verkrijgbaar (kruising tussen lynx en huiskat). Je hebt dan de garantie dat je nooit meer last van honden hebt; die lopen liever een blokje om dan dat ze jou superkat ontmoeten.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 12:37
The Stray Wolf
The Stray Wolf is offline
Honden, zolang ze niet helemaal verziekt zijn in hun karakter, gedragen zich logisch. Als je begrijpt hoe een hond denkt, zal je niets gebeuren.

Een grote fout die veel mensen maken met angst voor honden is dat ze langzamer gaan lopen of zelfs stokstijf blijven staan en daarbij de hond aankijken. Als je iets fout kunt doen, dan is dit het wel De hond ziet het als sluipen en verwacht dat je elk moment aanvalt. En aanval is de beste verdediging, is een devies dat ook de hond kent

Dan zijn er weer anderen die zo lomp zijn en extra aardig gaan doen. "Lief hondje" enzovoorts. Als je in een hoge toon met een vreemde hond spreekt en stress uitstraalt, heb je goede kans dat hij het als een uitnodiging ziet jou te onderwerpen om zijn positie te vestigen. Dan springt hij je dus aan. Ook niet gewenst.

Als ik zelf door een vreemde hond benaderd wordt, negeer ik hem totaal en ga gewoon verder met wat ik bezig was. De meeste honden doen dan hetzelfde bij mij en gaan ook gewoon verder. Is de hond speels en opdringerig, dan is dat vervelend en kun je er weinig aan doen, behalve verder negeren en op zijn baasje wachten.

Nog een regel die handhaaf: raak nooit een vreemde hond aan. Alleen omdat hij nieuwsgierig is, betekent niet dat hij zelf door jou aangeraakt wil worden. Het kan je snel enkele vingers kosten

Wat wel is, als een hond jou bedreigend benadert (misschien omdat hij jou als bedreiging ziet). Bijvoorbeeld voor je blijft staan en gromt, dan is doorlopen niet gewenst. Aanbevolen is dan om jezelf klein te maken (ff gaan hurken). Daarmee toon je hem dat je geen gevaar bent. Dit werkt echter alleen bij een hond die nog een puur honds karakter heeft en niet verziekt is. Er zijn ook beesten die het als de kans zien om je dan aan te vallen. Tsja, bij die helpt alleen nog traangas...

Maar goed. Ik denk dat je angst vanzelf afneemt als je weet hoe je je in het bijzijn van honden hoort te gedragen. Honden zijn erg voorspelbaar als je ze begrijpt
Oud 12-12-2002, 12:51
The Stray Wolf
The Stray Wolf is offline
Citaat:
Zelf heb ik een redelijk grote hond (Akita Inu, Japanse Poolhond,50 kg) die voor sommige 'eng' kan zijn. je moet opletten met haar, even laten snuffelen en nooit van achter benaderen!
Een Akita Inu is nou ook niet bepaald een Golden Retriever!
Oud 14-12-2002, 09:29
Somebody Special
Citaat:
The Stray Wolf schreef:
Een Akita Inu is nou ook niet bepaald een Golden Retriever!
Nee, gelukkig niet
Oud 15-12-2002, 16:47
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
BARON schreef:
neem dan een kat: Er zijn tegenwoordig van die lynx-katten verkrijgbaar (kruising tussen lynx en huiskat). Je hebt dan de garantie dat je nooit meer last van honden hebt; die lopen liever een blokje om dan dat ze jou superkat ontmoeten.
Oh, die wil ik wel Ik ben gek op katten en op lynxen
Maarja ook een kat kan ik geen goed tehuis bieden. Ik heb momenteel een zwerfkatje dat elke dag langs komt, maar meer dan dat kan ik niet doen gezien ik niet weet waar ik het komende jaar ga wonen..
Oud 15-12-2002, 16:56
DarkCat
DarkCat is offline
The Stray Wolf schreef:
Een grote fout die veel mensen maken met angst voor honden is dat ze langzamer gaan lopen of zelfs stokstijf blijven staan en daarbij de hond aankijken.
Nee ik kijk ze nooit aan.. dat heb ik al eerder geleerd. Meestal neem ik gewoon een andere route ofzo. Soms ligt er een vet grote hond voor de deur van de supermarkt. Dan wacht ik verderop even om te kijken hoe ie op andere mensen reageert die naar binnen lopen en zorg ik er daarna voor dat ik zo snel mogelijk langs de hond naar binnen kom. Ik vind het altijd vreselijk als zo'n hond ergens languit voor de deur ligt, ik zie dat als een bedreiging. Net zoals parken waar honden los rondlopen, ik kan daar geen minuut van de omgeving genieten.. is wel jammer

Als ik zelf door een vreemde hond benaderd wordt, negeer ik hem totaal en ga gewoon verder met wat ik bezig was.
Ik wou dat ik dat kon, maar ik schrik me meestal lam als er opeens een hond naast me staat en heb de neiging ervandoor te gaan. Maar, ik doe mn best

Nog een regel die handhaaf: raak nooit een vreemde hond aan. Alleen omdat hij nieuwsgierig is, betekent niet dat hij zelf door jou aangeraakt wil worden. Het kan je snel enkele vingers kosten
Ik heb nu heel erg het zie-je-nou-wel gevoel; honden bijten dus wel bestwel snel als je maar een hand naar ze uitsteekt?

Aanbevolen is dan om jezelf klein te maken (ff gaan hurken). Daarmee toon je hem dat je geen gevaar bent.
En dus kan de hond je met groot genoegen naar de nek vliegen? Nee dankje, ik maak me niet kleiner in de buurt van een hond, dan heb ik het idee dat ik mezelf tot zijn eetbare slachtoffer maak.

Trouwens; ik speel de laatste tijd met de hond van mn vriend.. bal gooien en proberen af te pakken enzo.. dacht eerst dat de hond zn tanden wel (per ongeluk) in mij of mijn vingers zou zetten, maar ze kijkt juist heel erg uit

Wat ik al eerder had geleerd: honden komen agressief over als ze gewoon willen spelen.. dus tegen je op springen en blaffen en je aan kijken enzo..
Oud 17-12-2002, 12:24
Kimmyrockz
Kimmyrockz is offline
Citaat:
eztah schreef:
ooo, wat lullig..
nietes..heel terecht!
Oud 09-01-2003, 11:30
Somebody Special
Onze hond:

Oud 09-01-2003, 16:34
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Onze hond:

[IMG -plaatje- /IMG]
Fuzzy
En zacht, of niet?

Een paar van mn vrienden geven me nu een leer-honden-kennen-cursus
Ik mag niet meer de straat oversteken als er een hond aan komt of omlopen.. en dat gaat me best prima af, zo na een tijdje. En ik moet ze ook aaien.. dat is een stuk enger.. maar ik heb al mn vingers nog

M.a.w. ik werk aan mijn honden angst.

Owja, en nog een note; als ik zoiets lulligs naar een hondeneigenaar schreeuwde, was dat puur uit angst en emotie en had ik daar later spijt van. En ik heb het dus over situaties waar de eigenaar de (wilde) hond los liet rondlopen en die hond agressief tekeer ging tegen mij.
Ik zou nooit een hond opzettelijk pijn doen of wat dan ook en ik heb geen hekel aan ze. Ik ben gewoon doodsbang voor ze.

Cat
Oud 09-01-2003, 20:10
Somebody Special
Citaat:
DarkCat schreef:
Fuzzy
En zacht, of niet?
Jah zeker weten. Heel erg lief maar super waakzaam en met kids niet super betrouwbaar (wil spelen maar gaat allemaal een beetje grof)

Citaat:
Een paar van mn vrienden geven me nu een leer-honden-kennen-cursus
Dat is op zich niet verkeerd denk ik!
Oud 10-01-2003, 16:08
Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Ik was vroeger ook heel bang voor honden, als er een hond aankwam, moest ik altijd meteen huilen enzo. Dat kwam, omdat toen ik klein was, we een keer weggingen met de auto, en er 2 hele grote honden de auto insprongen. Maar daar gaat het nu even niet om.
Mijn ouders zeiden altijd, dat als jij niet naar de hond keek, hij ook niet naar jou keek. Dus als er een hond aan komt, net doen alsof je hem niet ziet, dan zal hij jou ook niet zo gauw gaan besnuffelen. En verder vind ik het inderdaad stom als mensen zeggen dat hun hond niets doet, als hij niets deed, zou hij dood izjn, en dat is niet zo...
Nu heb ik zelf ook een hond, en gaat het echt veel beter. Toen we er over dachten een hond te nemen, vond ik het eerst niet echt super. Ik wou het wel graag, maar ik was nog steeds een beetje bang. Maar sinds ik zelf een hond heb, weet ik veel beter hoe een hond reageert, en wat hij bedoelt als hij gaat blaffen. Het klinkt misschien een beetje stom, maar misschien ken je iemand met een hond, en kun je daar eens heen gaan. Zodat je went aan een hond, en je weet hoe hij reageert. Het werkt echt!!

Nog veel succes met het overwinnen van je angs!!
Oud 12-01-2003, 11:25
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Aardappeltje schreef:
Het klinkt misschien een beetje stom, maar misschien ken je iemand met een hond, en kun je daar eens heen gaan.
Als je iets meer door de topic heen gespit had, had je gelezen dat mijn vriend een enorme hond heeft
En inderdaad, dat werkt zeker.
Oud 12-01-2003, 11:33
DarkCat
DarkCat is offline
De hond van mn vriend

Oud 15-01-2003, 14:20
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:
Je moet de voorkant van je hand laten ruiken, daar kan hij je amper bijten. Als je de onderkant van je hand laat ruiken, kan hij in je muis bijten, heel makkelijk. Oefen het hand ruiken bij lieve honden die je redelijk vertrouwd. Honden doen echt bijna nooit wat als je alleen je hand laat ruiken, hooguit likken ze je, maar dat is een teken dat ze jou als baas zien!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten