Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hebben we het over:
Een complottheorie of samenzweringstheorie is een theorie die buiten de gangbare hypothese voor de verklaring van een waarneming treedt, en in plaats daarvan stelt dat de waarneming een gevolg is van manipulaties door twee of meer mensen, geheime diensten, of andere samenspanningen. Of over: In de volksmond is een complottheorie elke onconventionele theorie over verschijnselen of gebeurtenissen die naast onconventioneel ook ongefundeerd of irrationeel is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Complottheorie En ook: Complottheorieën zijn veelal te herkennen aan het feit dat de zogenaamde bewijsvoering voor het bestaan van de betreffende theorie grotendeels en vaak geheel uit vragen bestaat. |
![]() |
|
Ik zeg ook niet dat ze betrouwbare documenten zoeken, ik zeg alleen dat ze niet meer klakkeloos dingen aannemen
![]()
|
Verwijderd
|
Dat geldt helaas niet alleen voor de jeugd.
Woekerpolissen bijvoorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Woekerpolisaffaire |
![]() |
||
Citaat:
En geschiedenisboeken zijn niet betrouwbaar. En al zijn ze dat wel, ze zijn heel beknopt. Ik heb ooit een leraar horen zeggen dat wikipedia nog betrouwbaarder en meer up to date is dan de meeste boeken, en ik geef hem helemaal gelijk.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar het is duidelijk dat onze meningen daarin verschillen.
|
Ja, dat is wel duidelijk. Dus het enige wat ik er nog over wil zeggen, is dat ik denk dat heel veel mensen sowieso niets aannemen, dat het heel geaccepteerd is om te zeggen: ik weet het niet. Mensen nemen kennis van allerlei verschillende bronnen, docenten, geschiedenisboeken, wikipedia, en ik denk niet dat ze tenslotte zeggen: oké, ik geloof die bron, ik denk dat ze zeggen dat ze het niet precies kunnen weten.
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ik heb er geen moeite mee om dingen te veronderstellen, hoor. Alleen mij hoor je niet oordelen over wat onder de waarheid valt en wat niet.
||
Citaat:
|
mensen geloven wat ze willen geloven, dat zegt toch genoeg?
Ken je trouwens het verhaal van zecharia sitchin? over de annunaki? Zoek maar eens naar In den beginne, van bram vermeulen. Erg interessante docu die in mijn ogen enorm veel verklaart in deze wereld. Beter nog kan je de boeken van sitchin lezen, maar die docu is een goede introductie tot zijn verhalen.
|
Verwijderd
|
Ik zou best in god willen geloven (geruststellend en makkelijk), maar toch geloof ik niet dat hij bestaat. Dat mensen over het algemeen eerder geloven wat ze willen geloven, geloof ik best, maar ik denk niet dat het zo eenvoudig is.
Over Zecharia Sitchin, na twee regels wikipedia geef ik het al op. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zecharia_Sitchin Zecharia Sitchin is een Amerikaanse schrijver die een theorie over de buitenaardse oorsprong van de mensheid uitdraagt. In zijn werk spreekt hij van een mythische planeet Niburu, die door verschillende bewegingen werd opgepikt. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het voorbeeld met WOII niet echt op zijn plaats. Dat is geen complottheorie meer te noemen, gezien het feit dat in 1940 alle burgers in Europa geregistreerd waren. Dan is het simpel om te zien hoeveel slachtoffers er zijn geweest en kan je niet meer om de gruwelijke misdaden heen.
Andere complottheorieën kunnen inderdaad kloppen, bijvoorbeeld die van het WTC. Maar ik wil je wel wijzen op het punt dat mensen niet bepaald goed zijn in het bewaren van geheimen. Vaak komen zulke dingen uit, puur door het feit dat er bij zulke acties verschrikkelijk veel mensen betrokken zijn. Altijd wel één die het niet voor zich kan houden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
![]() Ik denk dat dit wel een passend stripje is voor deze comic. Ik zeg dat alles in een zee der mogelijkheden ligt. Iemand moet altijd sceptisch zijn over een onderwerp waar een ''Officiële'' mening over moet zijn. Die gene die een theorie uitdenken die in strijd is met het algemeen geaccepteerd paradigma die worden verklaard voor gek, paranoia, en worden in het generale sceptisch over gedaan (zie het zeitgeist topic) Het enigste wat ik stel is dat de overheid helemaal niet het beste met ons voorheeft en democratie een fijne illusie is. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Chaos vliegverkeer door terreuralarm; politie Londen verijdelt terreurplan Gatara | 90 | 29-08-2006 15:52 | |
[9-11] Wat gebeurde er echt? IGRA | 120 | 07-03-2006 16:48 | |
Protesten in Syrie? Moet Westen steun geven? hhendrikxx | 219 | 18-03-2005 12:19 | |
"Vrouw raakte tasjesdief opzettelijk" Levitating Nun | 313 | 18-02-2005 14:42 | |
Lastercampagne AD tegen LPF Hippielove | 52 | 04-09-2002 18:24 | |
Alle jongeren ingeënt tegen meningokok-C PV | 40 | 25-03-2002 16:04 |