Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ik blijf zeker mijn best doen, en ik snap die regel ook niet helemaal maar het is gewoon verplicht..
En aangezien ik piloot wil worden is dat ook wel handig. Maar ik raak altijd in de war doordat er zoveel manieren en methodes zijn waardoor ik er soms even helemaal niks meer van snap. Maar mijn best doen blijf ik doen jongens! groetjes |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je moet gewoon nog even in dat ritme komen. Zeker nu zo vlak na de vakantie. Blijf gewoon je best doen en dan komt het allemaal wel goed.
|
Je moet het zien als een getallenlijn.
-1,125............................0.................................... .........---> -------------------------------------------------------------------------------------- Elke waarde van p die groter is dan -1.125 levert meer dan twee oplossingen voor de vergelijking f(x) = 0 Maar als je 0 invult voor p dan is er maar 1 oplossing (ga dit maar na) Dus krijg je: -1.125..............................0.................................. .......---> ------------------------------------------------------------------------------------ |............-1,125 < p < 0......|.....................p > 0 Om even te laten zien welk gedeelte van deze getallenlijn je bedoelt bij die notatie van het antwoord. Hier heb je dus 0 overgeslagen want 0 is niet een waarde van p waar ze om vragen. Ps. Die punten moet je wegdenken.
Laatst gewijzigd op 31-08-2010 om 15:21. |
![]() |
|
![]() |
Ja dat snap ik alg
Maar ik snap zo'n antwoord niet: Bereken voor welke p de vergelijking px^2-3x-4 2 oplossingen heeft Antwoord:-1.125<p<0 v p>0 Mark heeft geprobeerd het uit te leggen alleen ik snap dat niet want soms is het in 1 keer weer bij een vraag p>wortel 8<-wortel 8. Waarom is het dan in 1 keer weer zo'n antwoord. En nog iets, als ze dit vragen: gegeven is de vergelijking px^2=3x=1 Hoeveel oplossingen heeft de vergelijking ovor p=0. Maar dan moet je toch naar de discriminant gaan kijken? Maar het boek doet het anders en komt uit op -1/3 en zegt dat het dus 1 oplossing is. bedankt |
![]() |
|||
Citaat:
Het gaat over een aantal waarden van p hè. Niet één getal. Dat geef je aan door te zeggen dat het antwoord geldt voor alle getallen van p die tussen het ene getal en het andere getal in zitten. Citaat:
Niet dat je moet nagaan voor welke p die vergelijking twee oplossingen heeft. Je moet hier invullen dan p = 0 dus krijg je: 0x²+3x+1 Dan blijft over: 3x+1 3x +1 is een rechte lijn die de x-as 1x snijdt en dat is als je -1/3 invuld. Want: 3 * (-1/3) + 1 = 0
|
![]() |
Ohkee bedankt, dat van die p=0 snap ik nu wel alleen die getallen lijn nog niet maar ik ga er nog even naar kijken.
Ohkee, dus als het 1 rechte lijn is heb je maar 1 oplossing omdat die de as maar 1 keer snijdt? Maar bij wat voor een soort vergelijking moet je ook schrijven zo'n = met een streep erdoor? bedankt |
![]() |
||
Citaat:
Dus als je een vergelijking hebt waarvan alle getallen tussen de 1 en de 5 oplossingen zijn maar 3 niet dan noteer je dat als volgt: 1<x<5 x = (met streep) 3
||
Citaat:
Dan heeft de vergelijking maar 1 oplossing omdat het bij 1 waarde van x de waarde 0 geeft bij y.
||
Citaat:
||
Citaat:
Het domein zijn de x-waarden waarover de functie gaat. Als je bijvoorbeeld Sin(x) neemt met domein [0, 2π] dan kijk je naar die functie over dat stuk. Maar je kun ook kijken naar het domein van een bepaalde functie: Deze functie heeft het domein: [0, -> >
|
![]() |
ze vragen bijvoorbeeld dit: gegeven is de functie: -X^2+6X+3
Bereken Bf in het geval Df= [-1,6] En dan geven ze als antwoord: kleinste functiewaarde f(-1)= -4 Grootste functiewaarde f(3)= 12 Hoe kom je nou aan de kleinste en die grootste functiewaarde? En als je die hebt, en je hebt de grafiek op je rekenmachine geplot, kan je het dan gewoon aflezen ofzo? Ik heb de TI 84 plus |
![]() |
|
Je moet eerst kijken of de functie ergens in het domein een extreme waarde heeft. Dit doe je door de afgeleide te bepalen en te kijken of die ergens 0 wordt op het domein.
De extreme waarde is dus voor Omdat dit op het domein ligt is dus een maximale (want het is een bergparabool) functiewaarde binnen het domein bij x=3. De maximale functiewaarde daar is f(3)=-9+18+3=12 Het minimum ligt dan op de randen van het domein, want verder heeft de functie geen extreme waarde, dus is het minimum enkel begrensd door de domeingrenzen, dus bij x=-1 of bij x=6. f(-1)=1-6+3=-2, f(6)=-36+36+3=3 dus f(-1)<f(6) dus de minimale functiewaarde op het domein ligt bij x=-1 Als je de functie hebt geplot op je rekenmachine kun je makelijk de hoogste en laagste functiewaarde bepalen. Stel evt. je window zo in dat deze over het domein loopt (Xmin=-1 Xmax=6) en dan kun je zo kijken waar de grafiek het hoogst en het laagst is. Door nu de waarde van de functie bij deze punten te bekijken kun je dus je hoogste en laagste functiewaarde op het domein bepalen.
Laatst gewijzigd op 18-10-2010 om 16:49. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Moet je zoiezo de extreme waarden gaan berekenen? En wat doe je hier: f'(x)=-2x+6=0? Ik snap nog steeds niet hoe je dan aan de minimale en de maximale functiewaarde komt. verder helemaal top! |
![]() |
||
Citaat:
Als je wil weten wat de maximale functiewaarde is moet je eerst uitvinden voor welke x de functie maximaal is. Om dat te doen moet je kijken of het maximum op de rand ligt, of dat er een extreme waarde binnen het domein ligt. Dit kan je doen door de functie te plotten in je rekenmachine en te kijken waar het maximum ligt (op de rand of is er ergens een top te zien). Of je kunt de afgeleide bepalen (wat ik hier doe) en daarmee de extreme waarde van de hele functie bepalen. De extreme waarde van de hele functie is natuurlijk ook de uiterste waarde binnen het domein. (Het is dan nog steeds handig om de functie ook even te plotten, de afgeleide gelijk stellen aan 0 is bij ingewikkeldere functies namelijk geen garantie meer dat het werkelijk een extreme waarde betreft, als je de functie plot kun je dit makkelijk zien) Als je eenmaal de x hebt gevonden waarbij je de maximale functiewaarde krijgt kun je de maximale functiewaarde berekenen door deze x in te vullen in je functie. Dus in dit geval was de x voor de maximale functiewaarde x=3. Deze invullen in je functie geeft:
Laatst gewijzigd op 18-10-2010 om 16:38. |
![]() |
||
Die -1 komt van de rand van je domein. Als de functie geen minimum binnen het domein heeft moet deze wel op de rand liggen. Er zijn 2 randpunten x=-1 en x=6. Ik probeerde ze dus allebei uit om te kijken waar het minimum. Als je de grafiek met je rekenmachine geplot hebt kun je dit ook gewoon in je plot zien.
Citaat:
Als je de afgeleide berekenen nog niet gehad hebt dan vergeet dat hele stuk van f'(x)=-2x+6 maar.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Je kunt nu goed zien dat het minimum bij x=-1 zit. Het maximum zit rond x=3. Om het exact te bepalen zul je de afgeleide nodig hebben maar als je die nog niet hebt gehad zal aflezen wel voldoen...
Laatst gewijzigd op 18-10-2010 om 17:26. |
![]() |
|
Bij de functie f(x) = ax²+bx+c vind je voor
f(x) = ax²+bx+c als f(x) = a(x-p)²+q te schrijven. Dit geeft (p,q) als de gevraagde top. Het omschrijven van ax²+bx+c als a(x-p)²+q heet kwadraatafsplitsing. Je vindt dan:
Laatst gewijzigd op 18-10-2010 om 18:34. |
![]() |
||
Citaat:
Dan heb je dus -9=-3*p. Nu deel je allebei de kanten door -3 Dus p=3. Snapte je de rest van de vraag wel?
||
Citaat:
Deze waarde moet dus gelijk zijn aan -2: Oftewel p=3 (zie vorige post)
||
![]() |
Citaat:
Maar als je allebei de kanten met P gaat vermenigvuldigen, dan krijg je toch -9p/p^2? groetjes |
![]() |
|
Nou vermenigvuldig je aan allebei de kanten van de deelstreep met P. Ik bedoelde aan allebei de kanten van het =-teken. Dus vermenigvuldig
||
Citaat:
En dat is dus niet de bedoeling, wat DarkOne bedoelt is: ![]()
|
![]() |
Begin ik nou gek te worden?
-X^2+px-3 is toch een berg parabool ofniet dan? het antwoorden boek zegt dat het een dal is. De vraag is: Bereken algebraisch voor welke P fp een postitief maximum heeft. Dan moet de top toch boven 0 liggen dus dan is D>0 toch? En als je dat dan op gaat lossen kom je op een gegeven moment toch op: -3.46<P<3.46? groetjes |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
dus p^2>12 dus p< Om een kwadraat van een getal zo groot mogelijk zijn moet het getal zo ver mogelijk van de 0 afliggen, immers 3^2>2^2>1^2. Je grenzen liggen dus precies verkeerd om.
||
Citaat:
Als p te klein is valt de hele grafiek onder de x-as en is er dus helemaal geen gebiedje dat boven de x-as valt om aan te geven. Je hebt gelijk dat als x te groot of te klein wordt je ook onder de x-as zit zelfs bij hoge p, maar dat wordt hier niet gevraagd.
||
Citaat:
D=p^2-24P<0 P(P-24)<0 Deze uitdrukking is negatief als 1 (en slechts 1) van de factoren negatief is. dus P<0 of P<24 omdat bij P<0 ook geldt P<24 is nu het gebiedje waarvoor je discriminant negatief is 0<P<24. Het verschil met de vorige vraag is dat je nu wil dat er geen snijpunten met je x-as zijn en dus wil je je discriminant zo klein mogelijk, terwijl je in de vorige vraag juist 2 snijpunten wilde met de x-as wilde en je discriminant dus zo groot mogelijk.
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Wiskunde B vraag voor het leren Commander2 | 3 | 29-11-2014 14:18 | |
Studeren |
Wiskunde b in een halfjaar? mads817a | 3 | 29-07-2013 03:05 | |