Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
18:19 ad mulierem quae patitur menstrua non accedes nec revelabis foeditatem eius
18:20 cum uxore proximi tui non coibis nec seminis commixtione maculaberis 18:21 de semine tuo non dabis ut consecretur idolo Moloch nec pollues nomen Dei tui ego Dominus 18:22 cum masculo non commisceberis coitu femineo quia abominatio est 18:23 cum omni pecore non coibis nec maculaberis cum eo mulier non subcumbet iumento nec miscebitur ei quia scelus est http://theology101.org/bib/vul/lev018.htm Er staat niets in voor vrouwen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dan kan tenminste iedereen het lezen. De nieuwe bijbelvertaling is tenslotte rechtstreeks vertaald uit het Hebreeuws, dat Latijn van je is uit vertaald uit het Hebreeuws dus iets zeggen over fouten zal niks uitmaken.
|
Verwijderd
|
Nou, kerel, het is anders stukken beter dan jouw verwijzing. Ik ken de bijbel niet uit mijn hoofd, weet je.
Waarom baseer je je oordeel eigenlijk op een oeroud geschrift waarvan de betekenis niet eens zeker is? Je hebt trouwens nog geen antwoord gegeven op mijn vraag. Waarom zijn heteroseksuele handelingen geen zonde, en homoseksuele wel? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
En je vraag nog even dan, want ik heb daar denk ik overheen gelezen. Om even te reageren vanuit bijbels perspectief. De man en vrouw zijn gemaakt om samen te kunnen voortplanten. Niet twee mannen die samen kinderen kunnen krijgen. Daarom is het absoluut onnodig om je leuter in iemands gat te steken. Net zo onnodig als gemeenschap hebben met dieren. Van beide dingen gruwt God, maar ik kan zo 1 2 3 niet bedenken waarom dat nou juist een zonde is. Ik kan me alleen voorstellen dat het onnodig is. Als je gaat vragen waarom iets dat onnodig is, niet mag.. Dat is dus niet wat ik zeg: ik zeg dat God er wel een reden voor heeft maar ik niet weet waarom Hij dat zo heeft beslist.
||
Citaat:
En hoezo zeg je dat de betekenis niet zeker is? Als je het dan nog hebt over dat stuk uit leviticus: "Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk." dan vind ik dat vreemd want de betekenis van dit stuk lijkt me aardig duidelijk. Als ik het verkeerd opvat moet je vooral zeggen wat je wel bedoelt.
||
Citaat:
Volgens mij is het gewoon een grote drogreden wat je nu probeert te zeggen want het heeft niks met elkaar te maken. Dat wat ik zei over die fouten was om alvast te ontkrachten wat je eventueel zou kunnen aanvoeren als argument waarom je zo nodig een Latijnse vertaling moest posten. Nu zie ik echt geen reden waarom het Latijn moet zijn. Misschien kun je me dat anders toch nog eens uitleggen.
|
Verwijderd
|
Volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Waar het op neerkomt is, dat jij gelooft dat ''homoseksuele daden'' slecht zijn, omdat dat duizenden jaren geleden door iemand opgeschreven is. Je weet niet, waarom het slecht is. Je hebt alleen een vertaling van een kopie van één zin waarin dat staat. Vind je echt dat je op basis daarvan alle homo's zo kunt afdoen? |
![]() |
||
Citaat:
Deze kun je trouwens opzoeken op: http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl Genesis 1:27 Genesis 2:24 Leviticus 20:13 Romeinen 1:26-28 1 Tim 1:8-10 Daar komt trouwens bij dat ik het idee ook nogal verwerpelijk vind. Maar dat is een emotioneel argument. Ik doe niemand kwaad. Ik heb alleen een bepaalde mening waar ik verder niemand mee lastigval. Als iemand me vraagt naar die mening zal ik die ook geven. Meer niet, ik laat het aan God over om te oordelen. En tja, ik zeg alleen hoe de bijbel over homoseksualiteit spreekt. In die post waar ik dat allemaal uitlegde heb ik ook gezegd dat ik over niemand ga oordelen en accepteer ik iedereen zoals hij/zij is. Ik weet zelf dat ik ook zondig ben dus ga ik anderen daar niet om veroordelen. Eerst moet ik maar eens naar mezelf kijken. Ik liet zien hoe je èn Christen en tegelijk ook homo kunt zijn.
|
Verwijderd
|
Genesis 1:27
God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. Xenophanes: ''(...) als de ossen en paarden en leeuwen handen bezaten en kunstwerken konden scheppen, zoals de mensen, zouden de paarden de goden als paarden afbeelden, de ossen daarentegen als ossen.’' ‘'De Ethiopiërs maken hun goden zwart met stompe neuzen; de Thraciërs zeggen dat de hunne blauwe ogen en rood haar bezitten.’' Dit maakt wel duidelijk dat God er waarschijnlijk níet uitziet als een mens, als hij bestaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Geen zin om alles te lezen, maar als je als christen letterlijk de bijbel volgt... Zo is dat niet bedoelt, iedereen hier snapt dat wel, hoop ik? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Romeinen 1:26-28
''(...) de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand.'' Hoe bepaal je wat natuurlijk is, en wat niet? Misschien is het wel natuurlijk dat sommige mensen 'de omgang met het andere geslacht loslaten'. Er bestaan immers ook lesbische koeien. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat natuurlijke wat jij bedoelt is hetzelfde als toegeven aan je natuur. En dat is juist wat je niet moet doen volgens de bijbel zoals ik eerder al heb gezegd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik wil ook graag antwoord op mijn andere post, Mr.Mark.
Maar dat krijg ik niet. De waarheid is; jij weet het niet. Je volgt selectief wetten en regels in de bijbel, net zoals alle gelovigen dat doen en zoekt excuses om te verantwoorden waarom je bepaalde wetten wel en anderen niet volgt. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
In welk opzicht natuurlijk? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Trouwens, nog even over dat de oude testamentaire wetten nog steeds gelden. We pakken de bergrede er gewoon even bij:
"Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan." Ahum. |
![]() |
||
Het is juist zo dat God iedereen aanneemt. Dus ook al ben je zondig, toch heb je een kans om het goed te maken. En het is zo weinig wat je er voor hoeft te doen. Alleen geloven in Christus en hem belijden als je verlosser.
Vragen aan de ouders: Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Dan kunnen er twee dingen zijn: 1 of jij bent erg dom. 2 of ik heb het niet duidelijk uitgelegd. 3 of ik heb je vraag niet goed begrepen, als dit het geval is moet je je vraag nog eens formuleren. Toch heb ik wel even uitgelegd: Waarom mensen zondig zijn; In welk verband Jezus dat stuk uit de bergrede noemde; Hoe Gods liefde hierin terugkomt. Dat was toch niet onduidelijk?
|
Verwijderd
|
Mijn redenering over dat god niet liefhebbend is is volledig solide en jij pakt er vervolgens een bijbeltekst bij waarmee je 'weerlegt' dat dat niet zo is maar ondertussen blijft mijn argument keihard staan; God is niet liefhebbend. Dan kan je wel zeggen dat hij dat nu wel is want zie deze bijbeltekst maar dat is gewoon simpelweg geen uitleg of verklaring. Hij eist van mensen dat ze tegen hun natuur ingaan terwijl hij ze die natuur zelf heeft gegeven of in ieder geval niet heeft ingegrepen (terwijl de christelijke god dat volgens alle geldende definities kan) om die onschuldige mensen niet te laten zondigen.
|
![]() |
|
Ik krijg altijd zo'n 'je zou maar God zijn'-gevoel van dit soort topics. Heb je toevallig ooit wat gezegd gaan nu miljoenen mensen lopen mierenneuken over wat je precies bedoelt en wat niet en waarom er A staat en geen B en wat de achterliggende gedachte is en alles. /zucht
![]() Gelukkig ben ik God niet, zeg maar. En ik weet niet of het echt wat toevoegt aan het topic, maar ik word er een beetje moe van. Oké, oké, als je in God gelooft en je HEBT maar één boekje dat toevallig erg oud is en ondertussen ook wel een beetje achterhaald (in mijn armzalige onwetende ogen) dan snap ik dat je daaraan alle waarde gaat hechten en elke letter gaat liefkozen, omdat er niet meer is wat de naam heeft echt van 'God' te zijn. (Tenminste, ik denk dat ik dat wel zou doen, als ik God innig zou geloven - zoals hij volgens de bijbel is. Net zoals ik altijd elk gezegd zinnetje, elk gesprek, elke knipoog van iemand, duizend maal ga herhalen en herkauwen en uitpluizen als ik verliefd ben.) Ik zou het trouwens niet lief vinden van God als hij homo's verafschuwd. Of nee, eigenlijk is dat niet wat mij het meest zou raken, het ergste vind ik toch wel dat mensen NU homo's gaan haten op basis van een... boek. Een erg oud boek, stammend uit tijden waarin je het mensen (tenminste, dat denk ik) niet zo erg kwalijk kan nemen dat ze homo's zouden haten. En misschien ook niet dat ze zouden vinden dat hun God dat vond en dat zouden opschrijven. En dat zulke dingen (homohaat tenminste) dan al die eeuwen overleven om er nu nog steeds te zijn en dat allemaal door een boek. Dat vind ik niet zo'n fijne gedachte, eigenlijk. |
![]() |
||
Citaat:
Dat was ook bij de zondeval. Juist omdat God de mensen een eigen wil heeft gegeven ging het fout. De liefde van God komt terug in het feit dat Hij toch een oplossing heeft. Namelijk het sterven van zijn eigen zoon die betaald heeft. Dat mensen gebreken hebben komt dus door de mensen zelf, daar heeft God verder niks mee te doen. God heeft de mensen perfect geschapen. Als God zou ingrijpen hadden de mensen geen eigen wil. En je wil toch wel een eigen wil hebben? Of niet? Aardig van God dat Hij je toch een eigen wil heeft gegeven. Nu kan je zelf kiezen.
|
Wat maken mensen het soms toch onnodig moeilijk voor zichzelf... God zegt dit, God deed dat, en het dan vervolgens proberen te verantwoorden omdat het allemaal maar rationeel moet kloppen. Wat een stom spel.
||
Citaat:
Een dominee die zelf homoseksueel is heeft me verteld dat al die anti homoseksuele teksten slaan op gewone met vrouwen getrouwde mannen die buiten het huwelijk om orgiën en homoseksuele praktijken. Ook is er een leer die zegt dat jezus christus al voor onze zonden gestorven is. Als je gelooft dat hij voor jou gestorven is, en je beleid je schuld, worden dan al je zonden je vergeven. Ik sta hier zelf niet echt achter, je zou het ook kunnen opvatten als een vrijgeleide om alles te doen wat god verboden heeft natuurlijk. In elk geval staat ook in de bijbel niet vast dat homoseksualiteit per definitie een zonde is. Ook hier bestaan weer tientallen theoriën over ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik zie dat het gesprek nu een beetje erover gaat over homoseksuelen.. De Bijbel is er gewoon heel duidelijk in. Homoseksuele daden worden verboden. Er is zelfs een tekst die zegt dat het verboden is, maar waar er later gezegd wordt dat sommigen dat zijn geweest. Wanneer God homoseksualiteit dus ergens goed zou keuren, hoefde die mensen in de eerste eeuw, er niet meer te stoppen. En wat ook erg mooi uit deze tekst blijkt, is dat wanneer iemand wil veranderen voor God, hij dat ook kan! Zijn liefde voor God is dan groter dan de liefde voor zijn eigen. Die tekst was trouwens 1 Kor. 6:11 |
![]() |
||
Citaat:
Wat is jouw idee over deze kwestie dan?
|
![]() |
Maar ik snap niet dat er zo veel theorieën zijn.. De Bijbel veroordeeld het.. Oke, het is misschien een wet, die tegenwoordig veel mensen tegen het hoofd stoot. Maar zal God Zijn regels nu gaan veranderen, omdat de mens het maar een stomme regel vind? Omdat de kijk van de mens op zo'n regel veranderd is? Zal een moeder tegen haar kind zeggen dat hij/zij stelen mag, omdat het kind het wel goed vind?
(Zie ook mijn vorige reactie) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mensen wijzen de Bijbel vaak af omdat het iets leert dat ze niet willen geloven. |
![]() |
||
Citaat:
Maar om even een voorbeeld te geven: Als ergens staat: "er zijn twee beren die broodjes smeren" vat ik op dat er twee beren broodjes aan het smeren zijn. Sommige mensen kunnen zeggen dat het twee honden zijn. Of dat ze pizza's aan het bakken zijn. Iedereen zegt dat ze gelijk hebben en iedereen probeert dat met argumenten te onderbouwen. Daarom sprak ik mezelf niet tegen maar constateerde ik alleen maar iets. Het is trouwens niet altijd het probleem van de tekst als iets verkeerd geintepreteerd wordt. Dat kan namelijk ook liggen aan de persoon die het leest dus de betekenis van de tekst is niet meteen onduidelijk als mensen er verschillende opvattingen uit halen.
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
wat moet ik geloven? bracelance | 7 | 09-12-2004 13:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe ik god zie: nrensink | 16 | 19-11-2004 16:31 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat ik geloof MiniLion | 26 | 07-06-2003 13:42 | |