Oud 14-10-2010, 13:43
6th
6th is offline
Beste mensen,

Zijn er hier meer mensen die heel laag scoren op de nationale IQ test, maar wel een hoge opleiding volgen?

Ik heb zojuist de test gedaan en er kwam 88 uit. Dit vind ik nogal raar omdat ik de HAVO met 2 vingers in mijn neus heb gehaald en het op de hoge school ook makkelijk heb.

groeten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2010, 15:32
roodvogeltje
roodvogeltje is offline
Ikzelf had een best wel goed resultaat, waarmee je eigenlijk lachend het gymnasium zou moeten kunnen doen, maar ik zit nu op het vwo en heb het best wel moeilijk.
Mijn mening: die dingen kloppen van geen kant.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 15:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Hoe goed je het op school doet, is ook van je inzet afhankelijk. Ben je slim maar doe je niets,
dan lukt het niet. Ben je dom maar doe je veel, dan kom je hoger uit dan verwacht.

IQ-testen zijn niet oneindig nauwkeurig. Het zou best kunnen dat je IQ in werkelijkheid hoger
is dan uit die test bleek. Je zou nog een IQ-test kunnen doen, als je er achterkomen wilt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 16:35
Verwijderd
Uit IQ-testen blijkt vaak vooral of je denkt op de manier van de makers van de vragen. Als jij geen problemen hebt/had met de havo en de hogeschool is er hoogstwaarschijnlijk helemaal niks mis met je verstand
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 19:40
Verwijderd
Zoals je het beschrijft, met 'nationale IQ-test' en 'zojuist gedaan', denk ik dat je een internettestje hebt gedaan. Klopt dat? Die zijn niet betrouwbaar, dus dat zegt niet zoveel een 'echte' IQ test wordt afgenomen door een getrainde professional, in een ruimte zonder afleiding.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2010, 19:41
Balance
Balance is offline
IQ-tests geven een behoorlijk goed beeld van iemands leerpotentieel.
Succes op school is van meer dan dat alleen afhankelijk (denk aan inzet / motivatie), maar leerpotentieel is wel een belangrijk onderdeel, wil je hoog kunnen scoren. Iemand die zich keihard inzet maar gewoon geen goed geheugen heeft of erg inflexibel is in zijn denken, zal waarschijnlijk niet tot het hoogste niveau komen.

Maar nu de test die jij hebt gemaakt.. de nationale IQ test is geen betrouwbare test. Hij wordt niet officieel als IQ test erkend en zegt dus ook niet zoveel. Een score van 88 kan bijvoorbeeld te maken hebben met de tijdslimiet die er zit op de opgaven. Als jij wat langzamer bent in lezen of in nadenken, dan haal je op de nationale IQ-test een lage score, terwijl je prima je toetsen op de havo kan maken. In een echte IQ test is snelheid maar een heel klein onderdeel. Op de meeste opgaven zit geen tijdslimiet. Ook zijn de opdrachten heel anders.
Zolang je geen echte IQ test hebt gemaakt en je met gemak je havo hebt gedaan, is er geen enkele reden om te denken dat je een laag IQ hebt.
Oud 14-10-2010, 23:55
6th
6th is offline
Ahh duidelijke reacties.

Het kan natuurlijk ook gewoon toevallig zijn dat wiskunde mijn enigste slechte vak is en ik al eeuwen een rekenmachine gebruik waardoor ik waardeloos ben in rekenen.

3 jaar geleden heb ik ook de nationale iq test gedaan, daar kwam een score uit van 105. Nogal een verschil en misschien wel het bewijs dat de test inderdaad erg onnauwkeurig is.

groeten
Met citaat reageren
Oud 15-10-2010, 15:18
Verwijderd
uit iq testen blijkt wat je kunt leren, op school blijkt hoe goed je kunt leren.
op een vmbo wordt anders lesgegeven als een vwo.
daarom zullen ws veel mensen op een ander niveau zitten
Met citaat reageren
Oud 16-10-2010, 19:23
I love stars
I love stars is offline
Als je met de nationale iq test, de BNN iq test bedoeld dan is die niet zo betrouwbaar.

Ik scoor altijd vrij laag op de BNN iq test omdat ik door mijn dyslexie niet eens de tijd heb om de wat grotere vragen te lezen, laat staan antwoord te geven. Desondanks doe ik het wel vrij goed op de universiteit .

Zelfs al mocht je een laag iq hebben op een officiële iq test dan zegt dat niet zo veel. De dingen die je bereikt zijn veel belangrijker dan een getalletje dat een of andere psycholoog jou toekent.
Oud 16-10-2010, 20:18
silentbob
silentbob is offline
ik heb nog nooit een iq-test of soortgelijk serieus afgemaakt, ik raak altijd zo enorm geirriteerd van die dingen
dan stat er zo'n cijferrijks waar je het verband in moet zien, dan zie ik een verband, staat het getal waar ik op uitkom er niet tussen, moet ik er weer een ander verband in vinden omdat ik het verkeerde had

we moesten ook eens zo'n soort test maken op school(score nooit te horen gelregen maar was bedoeld om hoogbegaafden eruit te kunnen pikken om ze extra stof aan te kunne bieden, ik had weer dat ik er zoals eerder erg geirroteerd door werd en aangezien het toch niet ergens voor meetelde heb ik de laatste 3 onderdelen niet meer ingevuld, ik ging er dus altijd vanuit dat ik een lage score had omdat ik er ook niks vanterughoorde, maar laatst kreeg ik toevallig te horen dat ik een redelijk hoge score had(hoe hoog weet ik dus niet))

maarja, ik vind die dingen ook maar onzin, als jij zxonder problemen havo kunt doen is dat meer aanwijzing voor iq dan een test die veel korter duurt en minder nauwkeurig is
Met citaat reageren
Oud 17-10-2010, 21:42
Infidel
Infidel is offline
Een IQ-test geeft een accuraat beeld van hoe goed jij bent in het maken van IQ-testen. En zelfs dan is het nog een momentopname.

Niet dat ik tegen IQ-testen ben, ik ben van mening dat het een goed hulpmiddel is bij het signaleren van behoefte aan iets extra's bij kinderen (meer lesstof, meer focus op taal, probleempunten bevestigen), maar dan ook alleen maar naast een goede observatie van bijvoorbeeld een leraar.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten