Oud 12-10-2010, 10:48
bart111
bart111 is offline
goedendag,

mij naam is bart en ik loop stage bij een bedrijf, voor deze stage heb ik met nog 2 andere studenten een opdracht aangenomen:

Een reserveringsysteem ontwikkellen om kade's te reserverren in een haven.

De bedoeling is dat mensen online een formulier invullen en dat die gegevens in de inbox van de email komen. Dit spreekt voor zich

Daarna moeten de gegevens ingevoerd worden in een database.

nu is mij mijn vraag welk databasemanagementsysteem is het meest geschikt voor ons?

- Onze kennis over programmerren is klein.
- Het gaat om een redelijk kleine database
- Om de database heen moet een interface gemaakt worden voor de gebruikers (werknemers haven)

ik dacht zelf aan MySql voor de database en met PHP een interface maken..

Alle tips zijn welkom, Als er informatie ontbreekt hoor ik het graag.

Mvg Bart
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2010, 13:10
jacobdb
jacobdb is offline
ik heb idd zeer goede verhalen gehoord over mySQL. voor de rest ben ik helaas (nog) niet thuis in de hele database wereld.
Oud 12-10-2010, 15:01
Verwijderd
MySQL en PHP volstaan hier prima voor.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 12:33
bart111
bart111 is offline
En al zou ik het niet web bassed willen maar via stand alone programma's?

De mensen kunnen niet zelf reserverren,dit gaat via een formulier.

een medewerker hoeft alleen te kunnen reserverren,

dus spaart het met niet veel tijd als ik zou ik het reserveringsysteem op het intranet gooien?

mvg bart
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 14:14
freyk
freyk is offline
Stand-allone?
dan kan je beter in de richting denken van frontend ms access (of base van libreoffice), php standalone, sqllite, enz.
Of je installeert een xampp op de systeem van de medewerker, die de formulier invult.

Laatst gewijzigd op 13-10-2010 om 14:22.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 14:29
Verwijderd
Citaat:
En al zou ik het niet web bassed willen maar via stand alone programma's?

De mensen kunnen niet zelf reserverren,dit gaat via een formulier.

een medewerker hoeft alleen te kunnen reserverren,

dus spaart het met niet veel tijd als ik zou ik het reserveringsysteem op het intranet gooien?

mvg bart
Je kan een virtual instance van Apache/PHP/MySQL downloaden in een handig pakket. Die hoef je dan niet te installeren maar kan je overal direct opstarten.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 14:45
bart111
bart111 is offline
bedankt voor jullie reacties tot nu,

Tog kom ik nog steeds niet echt verder, er zijn echt ontzettend veel megelijkheden en nergens kan ik echt vinden wat nou het meest geschikt is voor mn project,

Ik zoek een pakket om een database te maken en daarom heen gemakkelijk een interface te kunnen bouwen..

alle tips zijn welkom,

heb ondertussen al heel wat bekeken:

MySQL Enterprise
4D v12
SQLite
H2
Postgresql

mvg bart
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 18:27
freyk
freyk is offline
tip: vergelijk eigenschappen van deze pakketten.

maar zie het aan de andere kant: wij maken je school/huiswerk niet, maar geven je tips waar je kan kijken of helpen je verder.

het kiezen van een geschikt pakket, hoort bij jou opdracht.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2010, 20:02
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
bedankt voor jullie reacties tot nu,

Tog kom ik nog steeds niet echt verder, er zijn echt ontzettend veel megelijkheden en nergens kan ik echt vinden wat nou het meest geschikt is voor mn project,

Ik zoek een pakket om een database te maken en daarom heen gemakkelijk een interface te kunnen bouwen..

alle tips zijn welkom,

heb ondertussen al heel wat bekeken:

MySQL Enterprise
4D v12
SQLite
H2
Postgresql

mvg bart
SQLite zou ik enkel gebruiken als het een puur lokaal iets wordt, dat is waar het meestal gebruikt wordt. Verder zijn MySQL en PostgreSQL vaakgebruikt en dus mogelijkheden. Eventueel kan je in dat bedrijf kijken welke DB-servers er al draaien en gewoon dat gebruiken (bv. SQL Server). Op het eerste zicht lijkt me dat de meeste dingen die je noemt wel bruikbaar zijn voor je functionaliteit.

Persoonlijk zou ik gaan voor toch een gecentraliseerde DB-server omdat je daar bv. meerdere mensen aan kan laten samenwerken of dat je vanop verschillende plaatsen aan die gegevens kan. Met iets als SQLite kan je er enkel lokaal aan (dat kan natuurlijk ook op de server); maar het is in mijn ogen vooral gemaakt als licht alternatief voor een echte gecentraliseerde DB. Staar je ook niet blind op de taal die je gebruikt: voor de meest-gebruikte talen (PHP, C#, Python, C/C++, Ruby, Object Pascal, Java, ...) bestaan er packages om de meestgebruikte DBMS'en (SQL Server, MySQL, PostgreSQL, ...) te gebruiken en vaak zelfs frameworks om alles onafhankelijk te maken van het gebruikte DBMS zodat er tijdens de ontwikkeling of zelfs nadien nog veranderd kan worden van DBMS.

Persoonlijk zou ik niet aanraden om met PHP te werken; niet echt een propere omgeving en de frameworks die daar bestaan worden over het algemeen niet aanzien als goed programmeerwerk. Andere talen zoals Ruby , Python (of Java, etc.) hebben propere frameworks (Ruby on Rails bij Ruby, Django bij Python, en laat ik maar niet beginnen over de frameworks bij Java) en veel betere mogelijkheden om je code goed te structureren of in objecten te ordenen dan PHP. Maar je moet die andere talen niet gebruiken als persoonlijke redenen hebt voor PHP of een bepaalde andere taal (bv. als een van beide al PHP kan gebruiken, als er daar bij het bedrijf vooral in PHP gewerkt wordt, als er bij dat bedrijf mensen werken die ervaring hebben met PHP, ...).

Daarnaast heb ik een beetje bedenkingen bij het systeem (of begrijp ik je uitleg niet goed). Ik hoop dat het niet de bedoeling is dat de werknemer die de mail krijgt nog de gegevens moet overtypen in een andere interface (niet doen, dat kan enkel voor fouten zorgen).

Verder: zoals freyk zegt moet je ook zelf in staat zijn je huiswerk te maken. We willen hier best raad geven, maar uiteindelijk moet je zelf die keuze maken en niet verwachten dat er ergens op internet een artikel zou bestaan waarin jouw opdracht al helemaal opgelost is. Er bestaat geen beste DBMS voor jouw toepassing; er bestaan wel DBMS'en die al dan niet geschikt zijn om in een netwerkomgeving te gebruiken of lokaal te gebruiken. Kijk naar jouw eisen en welke functies je dus verwacht van een DBMS (of elk ander stuk software); voldoet het niet, gebruik het dan niet. In de meeste gevallen hou je nog veel over om uit te kiezen; daar raad ik gewoon aan om eens te kijken op internet wat veel gebruikt wordt en ook hoeveel er gescholden wordt op die software (die verdomde Windows XP crasht hier weeral) en of je zo direct documentatie, hulpfora of referentiewerken kan vinden. Als er geen (goede) documentatie is, blijf er dan ook af. Als het er ingewikkeld uitziet (bij Java durft dat wel eens te gebeuren), let dan ook wat op.
Oud 26-10-2010, 09:13
bart111
bart111 is offline
Citaat:
tip: vergelijk eigenschappen van deze pakketten.

maar zie het aan de andere kant: wij maken je school/huiswerk niet, maar geven je tips waar je kan kijken of helpen je verder.

het kiezen van een geschikt pakket, hoort bij jou opdracht.
K was de pakketten al aan t verglijken voordat ik dit topic begon, dus wees daar maar niet bang om
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 16:54
knight
knight is offline
BDSM?
Met citaat reageren
Oud 04-11-2010, 10:37
Rob
Rob is offline
Ik zou, zoals al ILUsion al aangeeft, eerst even rondkijken naar wát er al draait en daarop verder bouwen. Dat is meestal het makkelijkst.

Als je toevallig een .NET omgeving gebruikt in combinatie met MSSQL, kan je een ASP.NET site bouwen die met LinqToSql/Entity Framework de database dingen voor je doet, wat inhoudt dat je geen queries meer hoeft te schrijven en alle communicatie met de database via Linq of EF gaat. Visual Studio maakt het héél makkelijk om interfaces op een grafische manier te bouwen en de data in je ASP.NET applicatie te koppelen.

Als je echt zin hebt in een avontuur en er draait geen MSSQL maar iets anders, dan kan je altijd nog je eigen Linq Provider schrijven die dat doet, maar echt nuttig voor het project is het niet.

Verdere tips: identificeer eerst de eisen van het te ontwikkelen systeem, ga dan pas zoeken naar een DBMS dat aan die eisen voldoet. Het kan best zijn dat er een handvol systemen over blijven (PostgreSQL, HSQLDB, MySQL, MSSQL, ...) en in dat geval is voor de technische eisen elk systeem geschikt en moet je gewoon een keuze maken. Zoek dán pas een taal die makkelijk kan praten met dat DBMS. Ook hier geldt dat er meerdere talen over kunnen blijven en dat moet je wederom gewoon een keuze maken.

Ontwijk talen/DBMS'en/connectoren zonder documentatie als de pest, want het maakt het werk alleen maar lastiger.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten