Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
voor god telt iedereen en is iedereen gelijk. Citaat:
![]() maar ik denk dat het niet so symbolisch is ![]() btw: ik wil eens een goed argument krijgen om te geloven ![]() ik heb nog nooit een goede reden gehoord.
||
Citaat:
Dat zou bijvoorbeeld een reden kunnen zijn, lijkt me. De houvast die je eraan hebt. Het idee dat er nog een hogere macht is die je helpt, een hoger doel, een voortbestaan na de dood, zoiets. |
![]() |
||
Citaat:
Je zegt dat een god geen schepsel is. Toch ben ik het wel eens dat complexiteit over het algemeen een afgeleide is van regels. Complexiteit ontstaat nooit zonder opmars. Als je een god wil definiëren als iets dat dermate complex is dat het (voor ons begrijpelijke, maar omnipotente) beslissingen kan nemen, zal dat ook betekenen dat er een opmars naar die complexiteit moet zijn geweest. Een belangrijke stelregel blijft dat niets 'perfect' is, en imperfectie complexiteit verhoogd (kijk maar naar mutaties in DNA). Een zeer complex organisme moet dus uit een zeer imperfect creatie-proces komen. Als dat niet zo is, dan zal het uiteindelijk complexiteit missen. Het lijkt me wat dat betreft veel makkelijker om een godheid te bekijken als een psychologisch element. Niet een omnipotent wezen of schepsel, maar een resultaat van eeuwenlange ontwikkeling als een onderdeel van beschaving. Iedereen heeft zijn eigen interpretatie van wat een godheid wel of niet moet zijn. Die interpretatie veranderd met de tijd, omdat deze altijd imperfect is. Voldoende imperfectie en tijd zorgen dus voor een hoge complexiteit. Aangezien veel van de huidige goden aan veel gelijkende complexiteit-regels en eigenschappen voldoen, geeft dat ook te denken dat ze een gemeenschappelijke voorouder hebben. Deze gemeenschappelijke voorouder zal minder complex zijn geweest. Wat ook belangrijk is; je verteld dat volgens jou god oneindig is in tijd. De succes van het leven is gekoppeld aan de dood. Over het algemeen zijn organismen met een kortere levensduur veel flexibeler als het gaat om hun eigenschappen als gemeenschap, terwijl individuen dat veel minder zijn. Als je geen dood hebt, heb je geen leven en geen bestaan. Als er een wezen is dat ontsnapt aan de simpele regels van verandering, dan moet je er van uitgaan dat dat wezen simplistisch en ongeschikt is voor de eigenschappen die je het toedicht.
|||
Citaat:
Citaat:
De natuurkundige entropie van een bacterie is waarschijnlijk wel lager dan die van de mens. Dit zal echter niet altijd gelden als je een organisme (van vroeger of nu) vergelijkt met de mens. Overigens moet een systeem wel altijd groot genoeg zijn om over de natuurkundige entropie te praten, dit om statistische fluctuaties uit te middelen.
Laatst gewijzigd op 02-12-2010 om 21:08. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Het is ook erg moeilijk om God te begrijpen, ik zeg niet dat ik dat kan, ik geef alleen een idee van hoe ik God zie maar daar kan van alles weer niet aan kloppen. Uiteindelijk komt dat neer op: "ik weet het niet" en dan zijn we weer terug bij af. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Sommigen hebben er houvast aan, anderen blijven liever met hun 2 voeten op de grond. De zin van "het leven" is alleen maar de continuëring ervan, verder bar weinig..sorry.. Zelfs al vind ik iets fantastisch als de remedie tegen kanker, dood gaat de patient toch een keer. |
![]() |
|
![]() |
Maar als je gelooft dat er een god is die altijd heeft bestaan en altijd zal blijven bestaan. Het idee dat het heelal uit een oerknal is ontstaan vind je ongeloofwaardig en het ontstaan van leven té toevallig. Valt er dan niet over de mogelijkheid na te denken dat het heelal zelf er altijd is geweest en altijd zal blijven bestaan. Dat hij in een cyclus van een oneindig aantal inkrimpingen en uitzettingen zit (is natuurkundig mogelijk). Waarbij wij nu het begin van de laatste uitzetting de Big-Bang noemen.
In het geval dat het heelal inderdaad telkens overnieuw begint is er ook telkens weer kans op het (wel heel erg toevallige) ontstaan van leven. Maar aangezien het heelal oneindig lang bestaat is het opeens goed mogelijk dat er iets heel toevallig gebeurd. En poef, daar zijn wij, zonder god. -EDIT- Hmm, nu ik het nog een keer doorlees is het niet zo'n duidelijke post, als je een gedeelte niet snapt moet je het maar zeggen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
@me-nu ik begrijp helemaal wat je bedoelt, en wel ja laten we daar over na gaan denken. Maar dan? dan heb je het probleem volgens mij alleen maar complexer gemaakt... volgens andere niet (zie je wel dat complex in zekere zin subjectief is). Want waar kwam het heelal dan vandaan? ja, dat was er altijd al. Die vraag is toch zeker zo, of nog erger onbevredigend dan de vraag waar God vandaan komt?
En je houdt nog steeds vast aan 'de mening' dat alles toevallig is ontstaan! dus in zekere zin schiet je er niets mee op. En als ik nou in God geloof, in de God van de bijbel wel te verstaan. Een God dien niet psychologisch is, maar een God die wezenlijk is. Een God die de aarde is 6 dagen heeft geschapen. Een God die zelf voor onze zonden naar de aarde is gekomen. Een God die voor ons stierf, maar na 3 dagen weer opgestaan is uit de dood. Een God die na nog 40 dagen op de aarde te zijn geweest opvoer naar de hemel. Een God die eens weer terug zal komen op de wolken om alle mensen te oordelen. Ja, dat doe ik inderdaad. Dan vinden jullie dat naïef, dom en stiekem verklaren jullie (nier iedereen hoeft zich aangesproken te voelen, en voel je vooral niet beledigd, want dat is niet mijn bedoeling!!) me voor gek. toch? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar dat is een andere discussie, ik had het over de overeenkomende denkwijze.
||
Citaat:
Het is weer wat anders als je probeert de werkelijkheid te passen naar het beeld dat je hebt. Het gebeurt (te) vaak dat mensen die merken dat de werkelijkheid niet past bij hun godsbeeld, ze proberen de werkelijkheid te verklaren aan de hand van het godsbeeld. Ik denk dat het beste voorbeeld het ontstaan van creationisme als pseudo-wetenschap is. Voor mij is wetenschap de manier om te wereld om mij heen te begrijpen. Ik heb geen doel in mijn leven nodig, geen godheid om mij te ondersteunen. Het zoeken naar de werkelijkheid en het snappen van de wereld een psychologisch proces en het geloof in een god kan daar een rol in spelen. Ik heb die rol niet nodig, terwijl anderen er veel troost en geluk uit halen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En natuurlijk heeft dat alles met religie te maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik zeg ulieden die dit hoort: hebt uw vijanden lief, doet wel degenen die u haten. Zegent degenenen die u vervloeken, en bidt voor degenen die u geweld aan doen. En eigenlijk gaat dat zo het hele hoofdstuk door, eigenlijk de hele bijbel (begin in het nieuwe testament!) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat is slechts de bijbel, bovendien staan daar ook vaak genoeg boze dingen in. God die wraakzuchtig is, mensen/dieren laat lijden voor zijn eigen plezier, aanmoediging om andersdenkenden te doden.
Dus dat valt best mee, met dat het die hele bijbel zo door gaat. Mijn vraag is dan ook, waarom zouden de vredelievende gelovigen gelijk hebben en degenen die het gebruiken voor moord en genocide niet? |
![]() |
||
Citaat:
De waarheid in pacht denken te hebben is ook een constructie. Al zou je de waarheid hebben, dan kan je het niet aan iemand geven. Maar je kan de waarheid niet hebben, want zodra je het denkt te hebben, is het een idee. Een idee kan de waarheid niet omvatten, want waarheid is per definitie alomtegenwoordig, onze ideeën niet.
||
Citaat:
Mijn antwoord zou zijn: Zorg dat je een goed leven leeft naar de waarheid van je geweten. Offtopic: Minder caps-lock gebruiken a.u.b.
||||
Citaat:
Ezechiël 25:13: Citaat:
![]() en het is natuurlijk ook niet helemaal "voor zijn eigen plezier" Citaat:
|||
Citaat:
Ten eerste omdat de Joden alleen het oude testament hebben en ze geloven dat God hen alleen als uitverkoren volk ziet dus ze evangeliseren niet. Ten tweede hebben christenen ook het nieuwe testament en daar wordt juist de boodschap verkondigd je naaste lief te hebben èn het evangelie te verkondigen. Als je oorlog gaat voeren hierom doe je dat dus niet en heb je toch iets niet goed gelezen en ligt het probleem bij degene die dit doet. EDIT: misschien ook handig om nog even te vermelden: God kent misschien wel toorn en Hij wordt wel eens boos (in ieder geval in het OT) maar de liefde van God is veel sterker. Een duidelijk voorbeeld vind ik de wet zoals in Exodus 20:5,6 staat. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mijn persoonlijke keuze voor je? Tja, ik ben een beetje van alles eigenlijk, indianenapostel en rabbijn. Ik vroeg het daarvoor ook hier, wat ik nou moet zijn, zij vertelden me er ook nog Tibetaanse monnik bij. Iets te veel naar mijn smaak. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat citaat is een van de redenen van de uitroeiing van schitterende culturen en religies van de oudheid, zoals het Germaanse heidendom en de Keltische cultuur. Door het Christendom ging het hier mis, vooral met Karel de Grote. Geloof of voel mijn toorn, is niet waar religie over gaat, en toont de fouten in de bijbel aan.
||
Citaat:
Maar ik zie wel dat je dit op verschillende manieren kunt opvatten. Zoals jij het nu noemt heb ik er nog niet echt over nagedacht. Ik keek meer naar het verschil tussen het 3e en 4e geslacht en daarna tot in het duizendste geslacht. Volgens mij kan ik hier wel weer op zeggen dat er niet wordt gezegd dat je anderen met geweld moet bekeren (dat staat voor zover ik weet nergens) en als om een tekst als deze culturen worden uitgeroeid ligt dat dus aan degene die dat doet omdat hij niet met de Bijbel kan omgaan. Dit gaat trouwens over Israël en niet over andere volken. Je moet ook kijken naar de context want het volk Israël was juist uit Egypte geleid. (volgens mij ken je het verhaal wel). Dan lijkt het me niet echt heel raar als God zegt: "heb mij lief of ik neem je te grazen". Maar oké, het klinkt hier een beetje oneerlijk zo op het eerste gezicht, dat moet ik je toegeven. Het gaat wel om het vereren van andere Goden zoals hier wordt gezegd. De context is dus dat God niet wil dat het volk Israël andere goden gaat vereren om die bevrijding uit Egypte maar dat ze blijven weten dat God dat heeft gedaan en Hem er ook om lief blijven hebben. (vers 4,5 en 6) Ik denk dat dat hier zo wordt bedoeld.
|||
Citaat:
Citaat:
In dit geval wilt god dus aandacht en dat vind ik van die kinderachtige dingen die juist de alomtegenwoordige pracht van een god ondermijnen. Dit is een storende projectie van mensen op hun godsbeeld. Vind jij zulke dingen niet storend aan de bijbel?
|||
Citaat:
Citaat:
Waarom dat niet zou mogen weet ik ook niet, maar een mooie uitleg zou zijn dat elke aardse afbeelding van God toch geen recht doet aan zijn "alomtegenwoordige pracht". De entiteit God is misschien niet te bevatten in een beeld of een afbeelding. Dus juist om die "storende projectie van mensen op hun godsbeeld" te voorkomen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En ik ben genezen van het syndroom van Marfan door gebed volgens een vage 'gebedsgenezer' die in het nieuws kwam. Alleen was ik daar naar toe gegaan om het te debunken. Marfan is grotendeels een definitie van je lichaamsbouw (spanwijdte armen > lichaamslengte, bijvoorbeeld). En omdat mijn lichaamsbouw hetzelfde bleef, en ik van tevoren onderzocht was en de wel-medische symptomen niet had, kan ik er per definitie niet van genezen worden. Daar gaat hun 'power of prayer' dus.... Niet meer dan een doelbewuste leugen.
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Er zijn toch genoeg planeten die ouder zijn dan de aarde waar die meteorieten/bacterien vandaan konden komen? De aarde is trouwens niet ontstaan door een meteoriet of bacterie maar door een wolk van gas, stof en puin. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik geloof namelijk nog steeds dat de aarde (en laat ik even duidelijk wezen, het hele heelal) in 6 dagen is geschapen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als je het gaat gooien op 'zeker weten' komt het God/geloof gedeelte er nogal slecht vanaf, denk ik. Want juist het wetenschappelijke verhaal is gebasseerd op 'dit zie ik, dit weet ik, dit reken ik, dit onderzocht ik' en het geloof is juist iets van "gevoel" en "voor mij is het waar" en iets voor jezelf en wat je fijn mag uitzoeken en geloven. Geloof is geloof omdat je het moet geloven voordat het bestaat. Wetenschap hoef je daarentegen niet te geloven, want al geloof je nog zo hard dat één en één geen twee is, het wordt er heus geen drie van. Hoewel dat niet wil zeggen dat wetenschap de absolute wijsheid is. Ze zal in véél dingen gelijk hebben, ze zal een aantal dingen fout hebben, ze zal nog veel meer dingen (nog) niet weten of misschien wel nooit kunnen weten - omdat het haar gebied niet is. Probeer maar eens te onderzoeken wat het 'doel' van het leven is, komt daar niet altijd een stukje geloof (of gewoon: een mening) bij kijken? |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Bovendien zijn planeten (of wat dan ook) geen vereisten voor leven, want er bestaan geen "vereisten" voor een almachtige god.
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Allah en God MaxiDirk | 3 | 23-01-2011 21:10 | |
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ? Paulo | 7 | 11-08-2006 22:17 | |
Why science fails to explain God gallil | 11 | 02-01-2006 12:21 | |
Jezus, de hindoeistische Zoon van God. KingOfGod | 7 | 06-10-2005 15:09 | |
Waarom zou god bestaan? akumabito | 1 | 28-08-2005 09:39 | |
bewijzen tegen het bestaan van een christelijke god samoth | 153 | 06-05-2004 10:16 |