Oud 11-01-2002, 12:57
ExTeRmInAtOr2
ExTeRmInAtOr2 is offline
Een huisarts werd opgeroepen omdat iemand acute hartproblemen had. Hij en zijn chauffeur reden in hun speciale huisarts auto naar de patient. Onderweg reden zij te hard zodat zij de patient die in kritieke toestand was konden redden. Onderweg werden zij achtervolgd door een politiewagen die zag dat zij te hard reden. Aangekomen wilden de agenten de arts arresteren zonder hem zijn werk te laten doen. Na veel andringen mocht hij eerst de patient helpen. Na verloop van tijd kwam er een ambulance. Als de arts later was gekomen was de patient waarschijnlijk overleden. Nu wordt de arts voor het gerecht gesleept omdat hij te hard reed.

Dit is toch van de zotten. De patient had zware hartproblemen en toch wilden ze hem arresteren! Hij had een speciale opvallende wagen en er was weinig verkeer. Ik vind dat ze die agenten op zouden moeten knopen. De patient was haast overleden!

Wat vinden jullie hier nou van??
Oud 11-01-2002, 12:58
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
misverstanden, misverstanden
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 12:59
Eaglewing
Eaglewing is offline
Volgens mij werd hij beboet nadat hij bij de patient was geweest.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 13:13
soulless
soulless is offline
Kweet niet of et waar is... Bovendien getuigt opknopen van een zeer barbaarse mentaliteit, uiteindelijk is alles goed gekomen toch?
Oud 11-01-2002, 13:47
Verwijderd
Hij wordt gedagvaard, verschijnt ter terechtzitting, beroept zich op overmacht-noodtoestand, de rechter gaat daarin mee en hij wordt ontslagen van alle rechtsvervolging. Case closed.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 13:49
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
nare man schreef:
Hij wordt gedagvaard, verschijnt ter terechtzitting, beroept zich op overmacht-noodtoestand, de rechter gaat daarin mee en hij wordt ontslagen van alle rechtsvervolging. Case closed.

dat zal wel gebeuren denk k.. en tis ook wel noodzakelijk.. hard rijden is verboden en ook artsen staan niet boven de wet.. hoewel hij natuurlijk wel gelijk had om hard te rijden
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 13:50
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
nare man schreef:

idd. maar het is wel belachelijk dat hij überhaupt wordt aangehouden!!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 14:44
Verwijderd
Citaat:
ModuM schreef:
idd. maar het is wel belachelijk dat hij überhaupt wordt aangehouden!!
Tuurlijk niet, dat wisten ze vantevoren toch niet? Hij reed niet in een ziekenwagen!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 15:52
Regalk
Regalk is offline
Citaat:
nare man schreef:
Tuurlijk niet, dat wisten ze vantevoren toch niet? Hij reed niet in een ziekenwagen!
hij had toch een lichtje op zijn auto
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 15:56
soulless
soulless is offline
Ja, karretjes van de plantsoenendienst ook.
Oud 11-01-2002, 15:59
japie
japie is offline
Citaat:
Regalk schreef:
Ja maar daar gaat het niet om. Ik kan ook een lichtje op mijn auto zette, te hard gaan rijden en tegen meneer de agent zeggen: "ja maar ik heb toch een lichtje op mijn auto." Zieken-, politie- en brandweerwagens zijn van de snelheidslimieten ontheven als zij zowel de sirene als de geluiden aanzetten. En in dit geval reed de huisarts niet in een ziekenwagen.

Kijk, het is natuurlijk stom dat je iemand bekeurd omdat hij een leven redt. Dat is gewoon krom en daar ben ik het helemaal mee eens en uiteindelijk zal die huisarts ontzegd worden van rechtsvervolgens, zoals nare man al zei.

Ik zeg alleen dat je offcieel niet te hard mag rijden en dat de politieman zich alleen netjes aan de regels heeft gehouden.
Oud 11-01-2002, 16:34
Verwijderd
Inderdaad. Ten eerste kan elke boerenlul een zwaailichtje op het dak van z'n auto zetten. Ten tweede is er ook nog zoiets als een belangenafweging. Kijk, als je wéét dat een patiënt echt op sterven ligt zullen er meer risico's genomen mogen worden dan wanneer iemand kiespijn heeft. Maar dat weten de agenten die zo iemand aanhouden dus niet vantevoren. Als een huisarts nou écht roekeloos rijdt en er valt een verkeersdode door zijn schuld dan kan ik me wel voorstellen dat hij straf krijgt.

Noodsituaties rechtvaardigen wel een hoop, maar niet alles...het is aan de rechter om te beoordelen of in dit concrete geval de afweging van belangen juist is geweest en daarom moet die man nog voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 10:22
Undeclinable
Undeclinable is offline
Als de hulp ook echt spoedeisend was zal die arts echt neit vervolgd worden hoor...

Voorkomen != beboet worden..

Altijd leuk hoe je met een beetje creatief woordgebruik dingen veel dramatischer kunt laten lijken dan ze zijn ...
Oud 12-01-2002, 11:32
Verwijderd
Citaat:
Undeclinable schreef:
Altijd leuk hoe je met een beetje creatief woordgebruik dingen veel dramatischer kunt laten lijken dan ze zijn ...
Citaat:
Topictitel:
Huisarts beboet voor het reden van leven.
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 13:32
Undeclinable
Undeclinable is offline
Overigens, ik hoorde net dat dr dus helemaal geen wet bestaat voor dit soort dingen. Een (proef)proces lijkt me juist een heel goed idee, om wat duidelijkheid te scheppen over dit soort dingen. Momenteel worden dit soort dingen gedoogd, maar als je het lullig wild spelen kan men dus bestraft worden, wat overigens amper tot nooit gebeurd.
Maar stel dat iemand in zo'n situatie nou een ongeluk krijgt? Hoe dan? ..
Hoop dat het proces wat duidelijkheid opleverd. En wie weet een wetsaanpassing voor dit soort dingen...
Oud 12-01-2002, 13:47
J-roen
J-roen is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
Overigens, ik hoorde net dat dr dus helemaal geen wet bestaat voor dit soort dingen.
Hoop dat het proces wat duidelijkheid opleverd. En wie weet een wetsaanpassing voor dit soort dingen...
que?

Citaat:
nare man schreef:

Oud 12-01-2002, 15:14
rodina
rodina is offline
Citaat:
Regalk schreef:
huisartsen mogen geen zwaailichten op hun auto laten zetten, de enige die dat mogen zijn ambulance's, politie en de brandweer.

Die speciale huisartsen auto's zijn, van die busjes met speciale uitrusting voor apparatuur, maar geen zwaailichten.

Verder wat nare man al zei hij komt er zonder verdere gevolgen waarschijnlijk wel van af.

Oud 12-01-2002, 15:20
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Undeclinable schreef:
Overigens, ik hoorde net dat dr dus helemaal geen wet bestaat voor dit soort dingen. Een (proef)proces lijkt me juist een heel goed idee, om wat duidelijkheid te scheppen over dit soort dingen. Momenteel worden dit soort dingen gedoogd, maar als je het lullig wild spelen kan men dus bestraft worden, wat overigens amper tot nooit gebeurd.
er bestaat wel een wet voor "dit soort dingen": die van de gewone automobilist. een huisarts hoort zich aan precies dezelfde regels te houden als de gewone automobilist, ookal is hij opweg naar iemand met vijf gebroken nekken en drie hartaanvallen. een zwaailicht/sirene is verboden voor een huisarts en hij heeft dan ook geen verheffing voor het te hard rijden en het rijden door rood licht e.d.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 15:35
pseudoniem
pseudoniem is offline
Kort geleden was er een huisarts die 2 keer geflitst was in de bebouwde kom. De eerste keer reed hij 90 en de tweede keer bijna 120. De eerste boete is kwijtgescholden maar de tweede niet geheel.

Ik weet van mijn vader dat hij zich 's nachts ook totaal niet aan de regels houdt als hij een spoedgeval heeft. Hij is al meerdere malen aangehouden maar als hij dan zegt dat hij liever ook in bed ligt mag hij vaak gewoon doorrijden.

En dan komt er bij dat wij in een buurt wonen waar het minstens 30 minuten duurt voor je in het ziekenhuis ligt als je met de ambulance gaat... Mijn vader heeft 's nachts 2 keer iemand naar het ziekenhuis gebracht binnen 10 minuten (hij reed dan ook 180 op 100-weg)... Dat is wel een uitzondering hoor...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 17:11
Tampert
Tampert is offline
tuurlijk, ik vind het best dat hij wordt aangehouden, als zijn straf achteraf wordt kwijtgescholden...
Oud 12-01-2002, 18:45
chatfreak2002
chatfreak2002 is offline
Citaat:
rodina schreef:
huisartsen mogen geen zwaailichten op hun auto laten zetten, de enige die dat mogen zijn ambulance's, politie en de brandweer.

Die speciale huisartsen auto's zijn, van die busjes met speciale uitrusting voor apparatuur, maar geen zwaailichten.
Je hebt niet helemaal gelijk, er zijn nu WEL wat auto`s voor artsen MET zwaailicht en opvallende kleuren! Het zit wel in een proefstadium maar het bestaat dus wel!

Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 19:40
hotguy
hotguy is offline
ik vind het ook helemaal nergens op slaan dus die hartpacient had eigenlijk maar dood mogen gaan?stel dat ze hem wel eerder hadden aangehouden.nee,nee,WEG met de politie
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 19:50
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
hotguy schreef:
ik vind het ook helemaal nergens op slaan dus die hartpacient had eigenlijk maar dood mogen gaan?stel dat ze hem wel eerder hadden aangehouden.nee,nee,WEG met de politie
Ja, daar is over naged8.....

De politie mag iemand die te hard rijd aanhouden, zo'n zwaailicht zegt nix, iedereen kan zo'n ding kopen nml...
Oud 12-01-2002, 19:53
Undeclinable
Undeclinable is offline
Dus moet dr gewoon duidelijkheid komen hoe men in het vervolg dit soort zaken kan vermijden, bijv met een groen zwaailicht zoals nu in drenthe gebeurd...
Oud 13-01-2002, 12:24
japie
japie is offline
Citaat:
chatfreak2002 schreef:
Je hebt niet helemaal gelijk, er zijn nu WEL wat auto`s voor artsen MET zwaailicht en opvallende kleuren! Het zit wel in een proefstadium maar het bestaat dus wel!
Die auto's zijn er inderdaad. Maar ze mogen officeel niet van die zwaailichten op hun dak zetten, te hard gaan rijden en dan zeggen: "Ja maar ik heb een licht op mijn dakkie staan".

Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar zo is het wel.
Oud 13-01-2002, 12:25
japie
japie is offline
Citaat:
hotguy schreef:
Ga jij ze maar lekker wegjagen jochie...
Oud 13-01-2002, 16:08
Verwijderd
Dit is niet de eerste keer dat zo iets gebeurt.
En die huisartsen kwamen er ook niet vanaf, die konden gewoon betalen of voorkomen wegens roekeloos rijden.

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 10:07
PrackaH
PrackaH is offline
Sinds wanneer wordt je gearresteerd als je te hard rijd?/? Dan moet je wel heeel hard rijden volgens mij, wat heeft die doktor voor wagen, een McLaren???? (dat was volgens mij de snelste 'personenauto'). Je vermeld trouwens ook geen bron, das namelijk ook wel fijn voor mensen die betwijfelen of dit waar is, zoals ik...
Oud 14-01-2002, 10:08
PrackaH
PrackaH is offline
Sinds wanneer wordt je gearresteerd als je te hard rijd?/? Dan moet je wel heeel hard rijden volgens mij, wat heeft die doktor voor wagen, een McLaren???? (dat was volgens mij de snelste 'personenauto'). Je vermeld trouwens ook geen bron, das namelijk ook wel fijn voor mensen die betwijfelen of dit waar is, zoals ik
Oud 14-01-2002, 13:32
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
PrackaH schreef:
Sinds wanneer wordt je gearresteerd als je te hard rijd?/? Dan moet je wel heeel hard rijden volgens mij, wat heeft die doktor voor wagen, een McLaren???? (dat was volgens mij de snelste 'personenauto'). Je vermeld trouwens ook geen bron, das namelijk ook wel fijn voor mensen die betwijfelen of dit waar is, zoals ik
te-le-graaf

Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 12:26
PrackaH
PrackaH is offline
Owja, tuurlijk...stom van me...
Oud 15-01-2002, 12:30
Verwijderd
je mag gewoon niet te hard rijden zonder blauw licht en sirene!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 12:39
soulless
soulless is offline
Regels zijn regels is een stom argument.

Regels zouden de RECHTSgang moeten dienen. In dit geval doen ze dat niet dus wordt er ook echt geen boete opgelegd.
Oud 15-01-2002, 13:14
japie
japie is offline
Citaat:
soulless schreef:
Regels zijn regels is een stom argument.

Regels zouden de RECHTSgang moeten dienen. In dit geval doen ze dat niet dus wordt er ook echt geen boete opgelegd.
Regels dienen de rechtsgang ook. Je mag nou eenmaal niet te hard rijden als je niet in een zieken-, politie- of brandweerwagen zit zonder sirenes en geluid aan. Het klinkt heel cru dat wanneer een leven redt achteraf nog eens een boete krijgt. De zaak van deze huisarts zal wel behandeld moeten worden om die boete kwijt te schelden.

En waarom is "regels zijn regels' geen goed argument??
Oud 15-01-2002, 14:03
Filosofie
Filosofie is offline
Wat een onzin topic naam: "Huisarts beboet voor het reden van leven."

En dan hopen dat iedereen klikt! Welke arts wordt nou beboet om het redden van een leven...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten