Oud 21-02-2002, 09:04
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Wanneer de verkiezingen alleen onder studenten gehouden zouden worden zou Groenlinks de tweede partij van Nederland worden.Zij zouden uitkomen op 33 zetels alleen de VVD met 37 zetels is populairder.Dit is een van de uitkomsten van een enquête dat door de Volkskrant en verschillende universiteitsbladen gehouden werd onder 3600 studenten.

PvdA en CDA zijn bij de studenten duidelijk minder in trek dan bij andere stemmers.CDA boekt 18 zetels verlies terwijl de PvdA een verlies van 14 zetels tegemoet kan zien.
Lijst Fortuyn en Leefbaar Nederland kunnen blijkbaar niet echt indruk op de jeugdige stemmers maken.Samen halen deze twee partijen ongeveer 10 zetels.

De verschillen in stemgedrag op de universiteiten zijn groot. Maastricht is ronduit rechts. De Limburgse studenten gunnen de VVD met 70 zetels bijna een absolute meerderheid. Ook de Vrije Universiteit in Amsterdam en de universiteiten van Rotterdam, Twente, Tilburg en Delft stemmen rechtser dan het landelijk gemiddelde van studenten.

De Universiteit van Amsterdam (UvA) staat aan de andere kant van het spectrum. Daar kan GroenLinks rekenen op eenderde van de zetels en mag D66 23 Kamerleden leveren. Links van het midden bevinden zich verder de universiteiten van Nijmegen, Utrecht, Groningen en - opvallend - Leiden. Het beeld van de Leidse student als rechtse corpsbal blijkt niet te kloppen.

Wageningen Universiteit valt op door het grote aantal stemmen op partijen met een christelijke signatuur. CDA, ChristenUnie en SGP kunnen samen rekenen op 38 zetels, boven het gemiddelde van 17.

De verschillen tussen de universiteiten zijn ten dele te verklaren uit de aard van de aangeboden opleidingen. Van de alfa- en gammastudenten stemt ruim 71 procent op PvdA, GroenLinks, SP of D66. Bij de bètawetenschappen ligt dat percentage op 54 procent. Ook zes van de tien studenten Geneeskunde kiezen voor een 'progressieve' partij. Van de toekomstige economen en juristen stemt minder dan de helft op een van de genoemde partijen. De 'rechtse' universiteiten tellen relatief veel studenten Economie en Rechten.

Het percentage studenten dat gaat stemmen, varieert van 81 procent aan de VU tot 89 procent aan de TU Delft. Het opkomstpercentage stijgt met de leeftijd. Het aantal zwevende kiezers is met 34 procent het hoogst aan de Universiteit Twente. In Rotterdam twijfelt 18 procent.

17 Procent van de studenten ziet het liefst dat PvdA, D66 en GroenLinks samen regeren. Tweede keus is een rechts kabinet van VVD en CDA, eventueel aangevuld met LN. 14 Procent wil Paars van een groene rand voorzien door de huidige coalitie uit te breiden met GroenLinks.

Op de vraag wie leiding zou moeten geven aan het nieuwe kabinet, hebben veel minder studenten een antwoord. Bijna 40 procent heeft geen idee wie er premier moet worden. De rest houdt het op Dijkstal (19 procent), Melkert (14 procent) of Rosenmöller (8 procent). Opvallend is dat de Groenlinks voorman vooral gekozen werd door vrouwelijke studenten.

(volkskrant)

Hmmmm, volgens mij gaan veel van die GL-stemmers meteen op de VVD stemmen als ze zijn afgestudeerd en geld gaan verdienen.
Oud 21-02-2002, 10:40
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Hmmmm, volgens mij gaan veel van die GL-stemmers meteen op de VVD stemmen als ze zijn afgestudeerd en geld gaan verdienen.
Zit er dik in...
Het valt (mij) sowieso op hoeveel mensen alleen op dit forum al SP, GL of het liefst nóg linkser willen stemmen. Maar goed.. de hippies van vroeger zijn tegenwoordig ook nette belastingbetalers.
(niet dat links fout is oid, absoluut niet)
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 10:44
Verwijderd
Damn, ik hoop toch dat ik altijd zo verstandig blijf om links te stemmen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 11:02
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
jah zeker met de opkomst van rechts is een sterke linkse basis genoodzaakt ( )
tschijnt volgens de NOS dat 40% van alle jongeren op LN of Fortuyn gaat stemmen.. tja.

ik ga denk ik ook Groenlinks stemmen en kben ook student...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 11:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
tschijnt volgens de NOS dat 40% van alle jongeren op LN of Fortuyn gaat stemmen.. tja.
*kijkt in het rond*
Geen politiek correcte mensen?

[generalisatie modus]*fluistert: studenten hebben over het algemeen een iets hogere intelligentie, wat wel verklaart waarom daar minder LN en PF gestemt word dan door werkende jongeren (die vatbaarder zijn voor populisme)*[/generalisatie modus]
Oud 21-02-2002, 11:50
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

[generalisatie modus]*fluistert: studenten hebben over het algemeen een iets hogere intelligentie, wat wel verklaart waarom daar minder LN en PF gestemt word dan door werkende jongeren (die vatbaarder zijn voor populisme)*[/generalisatie modus]
om even offtopic te blijven, studenten maken maar 20% (?) van alle jongeren uit

Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 12:00
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
om even offtopic te blijven, studenten maken maar 20% (?) van alle jongeren uit

Dus kom je makkelijk aan die 40% voor Pim (van de (domme) Nederlandse jongeren die er over blijven )
Oud 21-02-2002, 12:22
Mitros
Mitros is offline
Student ben ik niet, maar ik heb wel genoeg herseninhoud om te bedenken dat Pim's denkbeelden fout zijn

Groenlinks 4 Me
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 13:10
DruidessI
DruidessI is offline
GroenLinks heeft me sterk in de steek gelaten wat mijn verwachtingen betreft. Oprotten met die partij dus

Ben student, maar GroenLinks stem ik niet.

Suzan
Oud 21-02-2002, 13:59
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Neuh, PvdA meestal. Pas als ze echt véél geld gaan verdienen, wordt t VVD. Allemaal niet bepaald onlogisch, de VVD beschermt de rijken de PvdA de middenmoot terwijl Groenlinks en de SP altijd al onder studenten populair was en ook voor een belangrijk deel door hen is opgericht...
Oud 21-02-2002, 14:04
Imme
Imme is offline
De actiefste jongerenpartijen zijn ook DWARS en de JOVD. *volgens mij*
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 14:34
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Imme schreef:
De actiefste jongerenpartijen zijn ook DWARS en de JOVD. *volgens mij*
Ik denk dat dat eerder laat zien dat GroenLinksers en VVD'ers actiever bezig zijn met de politiek en dit zo willen laten blijken

Suzan

Oud 21-02-2002, 16:32
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Neuh, PvdA meestal. Pas als ze echt véél geld gaan verdienen, wordt t VVD. Allemaal niet bepaald onlogisch, de VVD beschermt de rijken de PvdA de middenmoot terwijl Groenlinks en de SP altijd al onder studenten populair was en ook voor een belangrijk deel door hen is opgericht...

De VVD is helemaal niet voor de erg rijken, anders zouden ze nooit zoveel zetels hebben. Het is gewoon een partij voor de hogere middenklasse, alleen zien veel mensen dat niet.

Oud 21-02-2002, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef:
*hoopt dat de 'yuppificatie' niet bij hem toeslaat*
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:11
Marnin
Marnin is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
De VVD is helemaal niet voor de erg rijken, anders zouden ze nooit zoveel zetels hebben. Het is gewoon een partij voor de hogere middenklasse, alleen zien veel mensen dat niet.

het is juist jammer dat mensen denken dat ze voor de middenklasse zijn als ze dat niet zijn

Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:42
Imme
Imme is offline
Citaat:
Marnin schreef:
het is juist jammer dat mensen denken dat ze voor de middenklasse zijn als ze dat niet zijn
jaaaAA. Zo wordt je gefOpT waar je bijstaat! Whahaha---
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:57
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Marnin schreef:
Citaat:
Vincent Vega schreef:

Het is jammer dat veel mensen denken dat de VVD een soort elite-partij is terwijl ze dat helemaal niet zijn. Sinds Bolkestein en Wiegel zijn vertrokken is de VVD een hele normale partij.
Oud 21-02-2002, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef:

Ook de Vrije Universiteit in Amsterdam en de universiteiten van Rotterdam, Twente, Tilburg en Delft stemmen rechtser dan het landelijk gemiddelde van studenten.

De Universiteit van Amsterdam (UvA) staat aan de andere kant van het spectrum. Daar kan GroenLinks rekenen op eenderde van de zetels en mag D66 23 Kamerleden leveren.
damn... ik ga aan de vu studeren...
volgens mij zal ik me veel beter thuisvoelen op de uva...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 23:37
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Het is jammer dat veel mensen denken dat de VVD een soort elite-partij is terwijl ze dat helemaal niet zijn. Sinds Bolkestein en Wiegel zijn vertrokken is de VVD een hele normale partij.
... die wel voor een flat-tax-systeem is, de vergroting van de rijkdomkloof, vermindering van de uiteringen enzo, en voor elite-universiteiten. Way to go.
Oud 22-02-2002, 02:16
freaki
freaki is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
*kijkt in het rond*
Geen politiek correcte mensen?

[/offtopic]oeeh ik vind dit een foute opmerking... werkende jongeren zijn echt niet minder intelligent als/dan? werkende jongeren... als een jongere vind dat hij/zij klaar ism et school na de VBO/MAVO/HAVO dan moet hij/zij dat zelf weten en gaan doen wat ie wil... werken.. of verder studeren[/offtopic]

ik ga overigens SP stemmen omdat hun programma IMHO gwoon `t best is

[Dit bericht is aangepast door freaki (22-02-2002).]
Oud 22-02-2002, 10:29
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
McCaine schreef:
... die wel voor een flat-tax-systeem is, de vergroting van de rijkdomkloof, vermindering van de uiteringen enzo, en voor elite-universiteiten. Way to go.

flat-tax ja, weg met die belastingrompslomp, het CDA is daar overigens ook voor. Vergroting van de rijkdomkloof, nee, eerder het intact laten van fincanciële prikkels, elite-universiteiten? nee hoor, je bedoelt die topmasters ofzo?

[Dit bericht is aangepast door Vincent Vega (22-02-2002).]
Oud 22-02-2002, 10:55
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
freaki schreef:
[/offtopic]oeeh ik vind dit een foute opmerking... werkende jongeren zijn echt niet minder intelligent als/dan? werkende jongeren... als een jongere vind dat hij/zij klaar ism et school na de VBO/MAVO/HAVO dan moet hij/zij dat zelf weten en gaan doen wat ie wil... werken.. of verder studeren[/offtopic]
Ik ben gestopt met studie en werk, even voor je informatie

Maar je kan altijd generaliseren, en over bepaalde groepen genomen is dat algemeen gezien gewoon waar. En natuurlijk geldt dat dan niet voor alle mensen binnen die groepen...
Oud 22-02-2002, 13:09
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
flat-tax ja, weg met die belastingrompslomp, het CDA is daar overigens ook voor. Vergroting van de rijkdomkloof, nee, eerder het intact laten van fincanciële prikkels, elite-universiteiten? nee hoor, je bedoelt die topmasters ofzo?
Wel degelijk. Heeft in alle universiteitsbladen gestaan, de VVD vond het helemaal niet leuk dat er geen topuniversiteiten voor rijke mensen waren, dus moest er voor gezorgd worden dat één van de universiteiten enorm duur en goed werd, en de rest veel slechter. Serieus.
En "het intact laten van financiële prikkels" is een mooi eufemisme voor het 'zorg zelf maar dat je in leven blijft'-idee. En dat hoort niet in Nederland.
En de flat-tax is al helemaal belachelijk, maar daarover hoef ik niet eens uit te weiden. Das zo wel duidelijk.
Oud 22-02-2002, 13:37
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Bij mij op school is er een heel ander beeld. Ongeveer de helft bij mij uit de opleiding zou op Lijst Fortuyn stemmen. Een andere enquete van stemmers tussen de 18-40 jaar gaf ook eenzelfde beeld: 40% stemt op Lijst Fortuyn. Ik weet niet of we die enquetes nog serieus moeten nemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten