Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is echt stukken moeilijker dan een schoolexamen. Veel meer inzicht, veel meer open vragen. En ook hele andere vraagstelling. Naar mijn mening is het echt een groot verschil. Wiskunde is idd wel een kwestie van oefenen, maar je krijgt wel alle onderwerpen op het centraal examen. Op het schoolexamen niet.. voor bepaalde onderdelen scoorde ik 8'en op schoolexamens, andere 3'en.. En dan kom je uiteindelijk (voor alle onderw) op een best laag cijfer uit, zo rond de 5 (bij mij dan, weet niet of dit bij anderen is). Oefenexamens voor betavakken vind ik sowieso moeilijker dan bijvoorbeeld gs of economie, omdat daar echt veel inzicht bij nodig is. Meer inzicht dan bij de schoolexamens. Valt niet altijd bij te houden, en nee, ik heb trouwens niet een heel jaar zitten oefenen..? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ontopic: Ik kan het op zich wel eens zijn met de 5,5 norm, ware het niet dat het in Nederland zo is dat het niet geaccepteerd wordt dat je geen alfa bent. De echte alfa-mensen hebben als enige exact vak wiskunde C (of de optie daarop) en daar een onvoldoende voor halen kun je redelijk makkelijk ophalen met je 7 andere vakken. Een 4 wegwerken zou dan uitkomen op een 5,7 gemiddeld voor de andere vakken. Moet te doen zijn. Maar omdat het niet geaccepteerd wordt dat de pure bèta's geen talen volgen, hebben zij Nederlands, Engels en een MVT. Dat zijn al 3 vakken. Als je daar 4'en voor je CSE voor haalt, moet je voor je 5 andere vakken gemiddeld een 6,4 halen. Dan hoeft maar 1 vak mis te gaan (een 6,0 bijvoorbeeld), en dag diploma. (ik ga er even vanuit dat deze bèta's door bijvoorbeeld leesdossiers en het mondeling voor minstens 1 taal een 7 hebben, anders zouden ze met 3 4'en niet slagen) |
![]() |
||
Citaat:
Ten tweede: echte bèta's hebben Nederlands en Engels meer nodig dan echte alfa's wiskunde. Op de universiteit wordt van bèta's gewoon verlangd dat je goede teksten kunt schrijven en artikelen kunt lezen. Iemand die Frans gaat studeren heeft echter in beginsel geen wiskunde nodig. Ten derde: de echte bèta's die jij noemt moeten wel zulke hoge cijfers voor wiskunde B, natuurkunde en scheikunde kunnen halen, dat slagen geen probleem is. Anders zijn het geen echte bèta's, maar gewoon mensen die slecht zijn in talen en middelmatig in exacte vakken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In de praktijk wordt hier echter weinig gebruik van gemaakt. Maar de rijksoverheid heeft het absoluut mogelijk gemaakt. Leerlingen en hun ouders moeten hier misschien wat alerter op zijn ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik volg zelf een N&G profiel en zo'n vreemde taal derbij zorgt voor veel ellende. Nu maar zien hoe ik het examen zal gaan maken. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Wij hebben verplicht natuurkunde, scheikunde, biologie, alleen wiskunde mag je kiezen uit A of B. Ik zou ook graag Duits of Frans willen laten vallen voor bijv filosofie, maar dat kan natuurlijk niet. En ik zou ook wel meer bewegingsvrijheid in het vakkenpakket willen hebben, mocht één van de vakken niet lukken. |
![]() |
||
Citaat:
Alleen is er vaak veel inzicht bij nodig en dat moet je begrijpen en de tekst goed lezen. Dan moet het niet mis gaan, tenzij je slecht bent in het vak. Bij talen daarentegen kun je blijven lezen en blijven niets begrijpen.. Do you get me. Dat is zo shit man. |
![]() |
||
Citaat:
In N&G mag je in plaats van natuurkunde ook aardrijkskunde (of NLT als je school dat aanbiedt) kiezen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik heb het geluk dat ik heel goed ben in taalbegrip maar heel slecht in actief taalgebruik. Ik ben overgegaan naar v4 door de docentenvergadering op voorwaarde dat ik Frans liet vallen, maar toen ik voor de gekke jen 2 jaar later eens een FA-examen havo maakte had ik toch een voldoende. Dus ik snap wel wat je bedoelt, maar heb er zelf nooit last van. Maar toch, bij veel biologie, en soms ook scheikunde, lappen tekst, heb je behoorlijk wat taalgevoel nodig en geen vakinhoudelijk inzicht. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De 5,5-regeling vind ik een goede regeling. Het examen moet strenger, dat is sowieso. Maar ik vind dat je maar 1 vijf op wiskunde, nederlands en engels mag halen wel een beetje te streng en onrechtvaardig. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik vind de 5,5 regeling niet slecht, maar wel een beetje ongunstig voor iemand die alle jaren hard gewerkt heeft. Stel, je staat voor elk vak een 9 gemiddeld en dan verpest je een paar examens zodat je geen 5,5 gemiddeld haalt. Kan, en dat vind ik best lullig..
Ik denk dat er best veel mensen zijn die zich flink wat meer gespannen voelen voor het CE dan voor een gewone toets. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik vind juist de regel van niet meer dan één 5 bij wiskunde, Engels of Nederlands véél en véél logischer.
Nederlands, Engels én wiskunde zijn belangrijke vakken. Vrijwel iedereen heeft deze vakken nodig voor een vervolgopleiding. Die 5,5-regel daarentegen vind ik dan dus niet logisch. Ik kan nu dus bijvoorbeeld niet slagen doordat ik voor muziek niet zo hoog haal. Gaan er nog andere dingen mis, omdat ik zenuwachtig ben (ook juist door die 5,5-regel vooral), ben ik dus al niet geslaagd. En dat dan waarschijnlijk op vakken zoals muziek of aardrijkskunde wat allebei niet nodig is voor mijn eventuele vervolgopleidingen. En ik heb ook nog van bijna niemand gehoord die ooit havo of vwo gedaan heeft dat ze geslaagd zouden zijn met deze regel. Ik vind het gewoon onnozel in die zin dat ik denk dat de cijfers ook lager gaan uitvallen bij mensen die faalangst hebben. Deze mensen zijn vaak perfectionistisch en halen dus voor hun SE meestal wel hoog, vooral ook omdat hier minder vanaf hangt en ze dan minder druk ervaren. Ik vind het dan niet terecht om te zeggen: 'Je kunt het niveau gewoon niet aan.' En ik heb dus ook geklaagd bij LAKS over dat het geen neutrale tekst was. Normaal gaan de teksten over algemene politiek-maatschappelijke verschijnselen. Emancipatie, vegetarisme, privacy. Kortom: dingen waar niemand voordeel of nadeel bij heeft. Ik vind het dus ook echt oneerlijk dat er voor deze tekst gekozen is. Ik vind dit ook dus echt wel een gegronde klacht en nu jullie zeggen dat jullie dit ook echt merken, vind ik het al helemaal. Laatst gewijzigd op 15-05-2012 om 11:00. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ja, Joke
![]() Weet iemand eigenlijk hoe het zit als je niet geslaagd bent met allemaal zessen en zevens? Ik wil absoluut niet nóg langer op de middelbare school verblijven en ik wil dan graag vavo doen, maar daar doe je dus vakken die je niet gehaald heb en technisch gezien heb je alle vakken wel gehaald... Of moet je dan gewoon kiezen welke vakken je overdoet en die doen? Maar dan lijkt het me nog steeds erg vaag, want dan is die hele 5,5-regel toch al helemaal scheef of niet? |
![]() |
|
![]() |
Ik heb er spijt van dat ik geen 9e vak heb gekozen. Informatica of WisD. WisD zou ook beter uitkomen voor mijn studie.
Ik heb t idee dat je niet echt voorbereid kunt zijn op muziek. Begrippenlijsten leren kun je ja, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Ja dat vraag ik me dus ook af. Ik vraag me af of het ministerie/CvE daar überhaupt over nagedacht heeft voordat ze dit erdoor duwden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En om dan zo afgerekend te worden, auchh.. wat een klote examen ook. Echt bah! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar echt toegegeven, vind ik het ook niet eerlijk voor mensen die kunstvakken hebben. Het gaat hier om een tekst die iedereen moet kunnen begrijpen, het is tenslotte Nederlands. En niet: ''maak een samenvatting over (het vak) kunst.'' Shit zeg. Ben nog steeds aan t balen van t examen van gister! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Rotexamen. Geen discussie over mogelijk! Bahh. Ik laat het hier echt niet bij, pech voor degenen die kunst hebben, sorry het is Nederlands. |
![]() |
|
Sowieso grote kans dat bij vraag 1 zowel alinea 2 als alinea 3 goedgerekend worden. :-)
Bron: www.examenklacht.nl 't LAKS heeft de klacht doorgestuurd naar 't CvE, joepie! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Was wel een kutexamen trouwens hoor, daar niet van. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |