Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat het in de zin van 'wekt het een het andere niet op' wel enigszins klopt. Door drugsgebruik kunnen mensen spirituele ervaringen hebben. Maar ik denk zeker niet dat mensen die drugs gebruiken meer bezig zijn met spiritualiteit. Iedereen die ik ken die drugs gebruik,t is er hélemaal niet mee bezig.
|
Ik denk dat Nederlanders daar gewoon te nuchter voor zijn. Als je eens op internationale drugsfora komt merk je toch al redelijk snel dat vooral de psychedelische (duh) gebruikers daar veel spiritueler zijn dan hier. Maar inderdaad ook verhalen over openbaringen na het gebruik van MDMA, ketamine en zelfs cannabis zie je regelmatig langskomen.
|
Ik word er wel spiritueler van, maar ik zou het zo niet willen noemen, want ik krijg een vieze smaak in mijn mond van dat woord.
Ik denk dat het sowieso afhangt van de gebruiker en van het type drugs. Als je al 'spiritueel' van jezelf bent, dan zal dit versterkt kunnen worden.
||
![]() |
Nee. Ik ben absoluut niet spiritueel, maar ik heb aardig wat drugs uitgeprobeerd. Sterker nog, door drugs zie ik alles realistischer en word ik minder spiritueel... In tegenstelling tot m'n moeder, die heel erg spiritueel is en nooit drugs gebruikt.
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk zijn er veel intelligente mensen die ook drugs gebruiken, maar ik heb het idee dat de meerderheid dat niet is, omdat zij minder goed over de gevolgen nadenken of het hun gewoon geen reet uitmaakt wat de gevolgen zijn, en dan dus eerder geneigd zijn te gebruiken. |
![]() |
|
Ik weet niet wat je onder intelligent verstaat, maar als je daarmee bijvoorbeeld een iq van boven de 120 (ik noem maar wat) rekent, dan heb je het over ongeveer 15% van de nederlandse bevolking ( ik weet even niet meer de percentages van de standaard normale verdeling, maar zoiets). Dus kun je dat dan wel zo stellen? En daarbij vraag ik het me af of het klopt wat je zegt...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit komt ook precies overeen met hoe ik het in mijn omgeving zie. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik weet toevallig dat een best groot gedeelte van mijn huisgenoten wel eens drugs gebruikt, en wij doen allemaal een universitaire opleiding. Dus je mag best zeggen dat we in ieder geval niet op ons achterhoofd zijn gevallen. Maar goed, dat zijn denk ik, een stuk of 5/6 van de 16. Dat is dus ongeveer 30%. We zijn verder een behoorlijk gemiddeld studentenhuis. Nou zal ik niet direct beweren dat dus ook 30% van alle studenten hier drugs gebruikt, het zullen er vast iets minder zijn, maar het geeft wel iets aan. Bovendien vind ik je redenatie nergens op slaan, alleen maar omdat mensen weten wat de gevolgen zijn betekent dat niet dat ze geen drugs zullen gaan gebruiken. Als het mij ooit aangeboden zou worden door een huisgenoot zou ik het zeker proberen ondanks dat ik weet wat de gevolgen zijn. Die boeien me op het moment echt niet zo. En ik weet van heel veel meer mensen, allemaal studenten, die er precies hetzelfde over denken
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Sowieso is het onzin. Onlangs nog een onderzoek gelezen waar juist uitkwam dat hoger opgeleide jongeren in nederland meer aan de drugs zitten dan de highschool dropouts. Logisch ook, trouwens. Slimmere mensen begrijpen dat de meeste drugs lang niet zo gevaarlijk zijn als wordt beweerd.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zocht al voor een linkje (ik vind het ook kut als mensen met "ik heb iets gelezen" slingeren en vervolgens niet laten zien wat ze gelezen hebben) maar ik heb het nergens opgeslagen en het kwam ondertussen zo'n 2 maanden geleden al voorbij op reddit, waar ieder uur compleet nieuwe veelbesproken topics zijn.
Als ik hem nog eens tegenkom zal ik het posten, maar tot die tijd moet je maar even van mijn eerlijkheid uitgaan. Maar het punt wat ik vooral ter discussie wil stellen is de connectie tussen "slimmer zijn" en dus geen/minder drugs gebruiken. Omdat iets slecht voor je is hoeft dat niet te betekenen dat je 'dommer' bent als je het dan gaat gebruiken. Voorzichtigheid met je lichaam/gezondheid heeft in mijn ogen weinig te maken met intelligentie, het hangt er meer van af hoe je wil leven. Met dezelfde logica zou je kunnen zeggen dat minder intelligente mensen vaker met de auto gaan, omdat fietsen veel gezonder is. Of dat 'slimme' mensen per definitie geen suikerige drankjes drinken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk overigens wel dat minder intelligente mensen veel minder goed maat kunnen houden en daardoor een grotere kans hebben op verslaving. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast is intelligentie ook een erg vaag begrip. Is iemand intelligent als hij goed kan rekenen? Is iemand intelligent als hij geen drugs gebruikt? Is iemand intelligent als hij gelovig is? Uiteindelijk is het nogal subjectief allemaal. Wat dat betreft kan ik achteraf ook wel een beetje concluderen dat dat onderzoek waar ik naar refereerde eigenlijk vrij nietszeggend is. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als we net al hebben bevestigd dat het sowieso vrij lastig is om de connectie tussen intelligentie en drugsgebruik aan te duiden dan zou je kunnen concluderen dat er niet per sé een connectie behoeft te zijn. Net als met andere vergelijkbare gezondheidszaken kan je moeilijk zeggen dat 'gemiddelde slimme mens' gezonder met zijn lichaam omgaat. Ik zie niet zo goed in waarom een slimmer persoon meer op zijn gezondheid zou letten. IQ lijkt me wat dat betreft even fanta om als maatstaf te gebruiken. Daarnaast zou je kunnen zeggen dat de mensen met een hoog IQ 'gemiddeld' juist een slechtere gezondheid hebben omdat zij 'gemiddeld' minder vaak in contact komen met beweging en buitenlucht. Maar uiteindelijk lijkt het me vooral heel nutteloos om naarstig naar een connectie te zoeken in deze. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar als de gevolgen je koud laten of je neemt de risico's voor lief, wat blijft er dan over? Iedereen weet wel dat drugs 'bad' zijn. Zelfs als je de VMBO niet haalt. De een maakt zich er alleen minder druk om dan de ander. Ik ben me er heel goed van bewust dat drugs slecht zijn maar alsnog maak ik me vaak genoeg schuldig aan iets gebruiken.
Heb ik dan een lager IQ? Ben ik dan minder slim als iemand die precies dezelfde kennis heeft als ik maar die niet gebruikt? Het blijft niets meer dan een persoonlijke overweging, en sommige mensen hechten nou eenmaal meer waarde aan hun fysieke conditie dan anderen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zie het zo: Groep 1 bevat 100 mensen met een IQ tussen de 80 en de 110. Velen hiervan denken minder na over de gevolgen dan groep 2, die 100 mensen bevat met een IQ tussen de 110 en de 140. Het verschijnsel dat men nadenkt over de gevolgen van drugs, en daardoor besluit om niet of minder drugs te gebruiken, is in groep 1 minder aanwezig dan bij groep 2. Daardoor zullen, als er geen andere factoren meespelen, automatisch meer mensen uit groep 1 drugs gebruiken. Je bent dan helemaal niet automatisch dom, het gaat om de hele groep in zijn algemeen. Uiteraard spelen wel andere factoren mee, zoals hierboven al genoemd is (bijvoorbeeld open-minded, of juist weten dat de gevolgen helemaal niet zo groot zijn als wordt beweerd). Mochten die factoren meer uitmaken dan wat ik net beschreef, dan is het mogelijk dat juist intelligente mensen vaker drugs gebruiken. |
![]() |
||
Citaat:
Jouw redenatie, tenminste, dat maak ik er van: minder intelligente mensen denken minder na -> dus ook niet over de gevolgen van drugs -> gebruiken daarom vaker drugs. Aha.
Laatst gewijzigd op 19-06-2012 om 19:15. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Wat een draak van een discussie
![]() Ik merkte in ieder geval bij mezelf dat drugs gaan gebruiken en een nieuwe nieuwe vrienden groep krijgen hand in hand ging(al ging een deel van mijn oude vrienden groep rond dezelfde tijd drugs gebruiken). Terug kijken op deze verandering merkte in vooral dat wat mij het meest aanspreekt aan deze mensen het (afwijkende) wereld beeld is wat wij delen, en veel van dit wereld beeld is in meer of mindere mate spiritueel te noemen. En toen sprak ik laatst met een vrouw (die nooit wat voor drugs dan ook (vroeger en nu) die zei dat vanuit de antroposofie(iets waar ik hier waarschijnlijk ook niet helemaal mee hoef aan te komen ![]() Maar als ik het hier zo lees is het niet een breed, vaak voorkomend fenomeen ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jezus, feit of fictie ? leonkorn | 123 | 03-04-2007 18:49 | |
Drugs & Alcohol |
energetische/spirituele ontwikkeling met drugs gewoonmax | 58 | 23-01-2007 00:24 | |
Psychologie |
meisje van 11 ziet vanalles nivava | 81 | 20-01-2007 23:40 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloofgevoelens merijn | 27 | 30-07-2004 22:52 | |
Drugs & Alcohol |
Designer Drugs Hannibal | 41 | 16-03-2004 16:42 | |
De Kantine |
politie-inval in disco de abt van sion | 49 | 29-05-2003 09:08 |