Oud 30-12-2012, 21:09
igfy
igfy is offline
Het huis waarin ik woon is vrij oud en slecht onderhouden. De laatste twee jaar begint het me steeds vaker op te vallen dat er scheuren in het huis zitten, die langzaam breder worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om deurposten en kozijnen die los lijken te komen van muren, maar ook om scheuren tussen muren en plafond. Op een aantal plaatsen zitten ook scheuren in muren, vermoedelijk waar muren van verschillende materialen bij elkaar komen. In het begin zag je die scheurtjes alleen als je goed keek, maar ze lijken langzaam aan langer en breder te worden.

De oorzaak is waarschijnlijk de bus die ieder half uur het hele huis laat trillen, en ander zwaar verkeer dat eventueel bij ons door de straat komt. Nou vroeg ik me af hoe gevaarlijk deze scheuren zijn en of ik de woningbouwvereniging niet een keer moet laten komen kijken. (geen idee wat ze dan zouden gaan doen?). Ons huis is overigens een bovenwoning in een rij met huizen dus ik vermoed dat andere hier ook last van zullen hebben. Iemand verderop in de straat klaagde laatst ook al over het getril van de bus namelijk.
Oud 30-12-2012, 21:39
bloodyb
bloodyb is offline
Is het een huurwoning? Dan moet je idd naar de verhuurder gaan!
Oud 31-12-2012, 08:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Zolang het alleen stucwerk is, hoef je je geen zorgen te maken. Of zijn het echt de muren zelf?
Oud 31-12-2012, 08:57
igfy
igfy is offline
Dat is moeilijk in te schatten. De ruimte die tussen muur en plafond ontstaat is stucwerk. Bij sommige kozijnen is dit ook het geval denk ik, maar bij de deurposten lijkt er echt ruimte te ontstaan tussen muur en deur.

De paar scheuren in muren zien er uit als echte scheuren , maar zijn op plaatsen waar een gipsmuur samenkomt met een dragende muur, dus zouden misschien ook alleen in het stucwerk kunnen zitten.
Oud 31-12-2012, 11:00
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nou ja, iemand van de woningbouwvereniging kan dat natuurlijk beter inschatten, dus als je je zorgen maakt, kun je die misschien wel een keer laten komen. Maar ik weet niet, bij ons zitten er ook allerlei scheuren in het plafond en op mijn oude kamer bij mijn ouders zitten ook echt enorme scheuren en dat schijnt allemaal oké te zijn, dus ik geloof dat gebouwen toch niet al te snel instorten. Maar het is misschien wel anders als het een oud gebouw is, want ik woon in een nieuwbouwflat en dan is het logischer dat het gebouw nog wat werkt, denk ik.
Oud 15-04-2013, 13:04
igfy
igfy is offline
Drie maanden later: We zijn de woonkamer opnieuw aan het inrichten en hebben daarom behang gescheurd. Inmiddels twee diepe scheuren boven het raam gevonden. Een van beiden is op sommige plaatsen een cm breed een een paar cm diep.

We hebben de woningbouw gebeld maar zij lijken er geen ernst in te zien. Woensdag komt er een stukadoor langs, maar ik vraag me af of dat het daadwerkelijke probleem gaat verhelpen of alleen maar symptoombestrijding is...
Oud 15-04-2013, 14:07
bloodyb
bloodyb is offline
Nee, een stukadoor gaat alleen een nieuw laagje over de bestaande scheuren smeren. Het is goed mogelijk dat hij binnen een jaar weer terug moet komen. Maar je kunt hem natuurlijk altijd vragen of hij die scheuren verontrustend vindt.
Oud 15-04-2013, 15:46
Ivo
Ivo is offline
Scheuren in muren zijn op zich niet erg, maar alleen vervelend om tegenaan te kijken.

De vraag is alleen waardoor deze ontstaan. Die oorzaak kan namelijk wel een probleem vormen op korte of lange termijn. In elk geval is de bus die elk half uur voorbij komt geen oorzaak, hooguit wordt het effect er iets door versterkt. Langs drukke hoofdwegen met veel vrachtverkeer staan immers ook gebouwen en die scheuren echt niet allemaal uit elkaar.

In mijn appartement zat in de muur van de woonkamer ook een scheur. Dat was een zettingsscheur op de plek waar een hoog en een laag deel van het gebouw bij elkaar komen. Zo'n scheur is bijna niet te voorkomen. Hoe goed de fundering ook is, elk gebouw 'verzakt' heel langzaam. Niet zichtbaar voor het blote oog, maar het gebeurt wel. En daarbij zakt het hoge (zware) deel nu eenmaal iets meer en sneller dan het lagere deel waardoor je bijna altijd wat scheurvorming krijgt waar de delen samen komen. Bij een goed ontworpen gebouw is dat geen enkel probleem. Alleen vervelend als zo'n scheur net in het zicht zit.

Minder prettig is het als de scheuren ontstaan omdat de fundering niet goed is, of dat de funderingsbalken of vloerbalken aan het rotten zijn. Dan heb je wel degelijk een probleem.

Ook kan het zijn dat de bodem veranderd doordat het grondwaterpeil is aangepast of er vlakbij een grote bouwput is. Dit kan ook (tijdelijk of blijvend) effecten hebben op jouw fundering, en dus zorgen voor scheuren.

In elk geval gaat een stukadoor je niet helpen tegen de scheuren. Een goede stukadoor zal je zelfs dringend adviseren om de oorzaak van het scheuren aan te pakken voordat hij zijn laagje kalk op de muur smeert om het er weer netjes uit te laten zien. Want hij wil niet dat je een jaar later bij hem komt zeuren dat je muur weer vol scheuren zit, maar dat jouw verjaardagsvisite het over die strakke gestukte muur heeft waarna jij zijn visitekaartje of telefoonnummer geeft aan die tante die binnenkort ook gaat verbouwen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 10:01
igfy
igfy is offline
Ik ben er persoonlijk bang voor dat onze scheuren veroorzaakt worden door verzakking. Het huis is al minstens 60 jaar oud en is een aantal keer van indeling veranderd, voor zover ik weet (sommige muren zijn weggehaald, etc). Het lijkt me heel vreemd dat een zettingsscheur van dat formaat nu nog ontstaat. Eigenlijk lijkt het een beetje alsof het raam loskomt. De twee grote scheuren zitten aan de bovenste uithoeken vaan het raam. Ze beginnen waar het kozijn de muur raakt en verdwijnen in het plafond (is ook meteen dak). onder het raam zitten een aantal kleinere scheuren die verder nog niet heel diep zijn. Op de verdieping erboven (uitbouw op het dak) trilt het heel erg als er zwaar verkeer langskomt.

Verder is de weg waar de aan wonen een soort kleine ventweg, waar de bus nog amper door kan. Ik heb van buren ook wel geklaag over getril gehoord En de weg zelf moet ieder jaar opnieuw bestraat worden omdat er gigantische golven in ontstaan. Persoonlijk denk ik dat ze toen deze huizen gebouwd werden geen rekening hebben gehouden met zwaar verkeer/veranderende bodem. Maar goed, ook dat is iets waar een woningbouwvereniging weinig aan kan doen.
Oud 17-04-2013, 08:48
feniks
feniks is offline
Nee, dan zou je dus forse drempels moeten neerleggen, en obstakels zodat zwaar verkeer niet meer sneller kan dan prettig is voor de omwonenden.
Dit is iets dat je aan moet geven bij de gemeente. (Of de woningstichting moet dat doen)
Met citaat reageren
Oud 17-04-2013, 11:40
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
En de weg zelf moet ieder jaar opnieuw bestraat worden omdat er gigantische golven in ontstaan.
Dat klinkt alsof je in een gebied met klei- of veengrond woont. Dan vermoed ik dat de fundering niet goed is uitgevoerd, of door gewijzigd waterpeil aan het rotten is. Daar kan veel aan gedaan worden, maar dat is duur en ingrijpend dus waarschijnlijk wil de woningbouw daar niet aan beginnen. Je hebt zelfs kans dat het goedkoper is om gewoon het hele blok plat te gooien en er wat nieuws neer te zetten.

Overigens is ook je gemeente ook nogal stom door voor die weg niet even een adviesbureau in de hand te nemen en alleen de aannemer opdracht te geven opnieuw te bestraten. Onder die weg kan best een goede ondergrond gelegd worden waardoor deze pas na 15, 20 of 30 jaar weer opnieuw bestraat moet worden. Dat is éénmalig een stuk ingrijpender, maar op lange termijn veel goedkoper.

Citaat:
Nee, dan zou je dus forse drempels moeten neerleggen, en obstakels zodat zwaar verkeer niet meer sneller kan dan prettig is voor de omwonenden.
Dit is iets dat je aan moet geven bij de gemeente. (Of de woningstichting moet dat doen)
Een snelheidslimiet lijkt mij in dit geval vooral symptoombestrijding. Een woning op een goede fundering zal niet 'kapot' trillen door een relatief licht voertuig als een stads/streekbus. Bovendien gaat het hier om een ventweg, dus waarschijnlijk ligt de (toegestane) snelheid al niet heel hoog.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2013, 21:19
igfy
igfy is offline
Citaat:
Dat klinkt alsof je in een gebied met klei- of veengrond woont. Dan vermoed ik dat de fundering niet goed is uitgevoerd, of door gewijzigd waterpeil aan het rotten is. Daar kan veel aan gedaan worden, maar dat is duur en ingrijpend dus waarschijnlijk wil de woningbouw daar niet aan beginnen. Je hebt zelfs kans dat het goedkoper is om gewoon het hele blok plat te gooien en er wat nieuws neer te zetten.
Klopt, ik woon op kleigrond. Aangezien de woningbouw bezig is de huizen te verkopen zodra mensen eruit verhuizen denk ik niet dat ze er nog iets aan gaan doen. Beetje jammer voor de mensen die deze huizen kopen dat wel...
Oud 18-04-2013, 12:16
Adore
Adore is offline
Kun je de woningbouw niet vragen of er nog meer klachten / opmerkingen zijn binnengekomen in je omgeving hierover, en eventueel een bedrijf laten kijken naar de constructie van de woning?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten