Oud 23-06-2013, 14:16
Verwijderd
Kinderopvang is natuurlijk ook niet goedkoop! Even googelen levert mij tarieven op van tegen de 7 euro per kind per uur in Utrecht. Bij 2 kinderen is het dus eigenlijk al goedkoper om een ervaren volwassen prive oppas aan te nemen. En een student van 21 jaar die je minimumloon betaalt, kost dus ongeveer hetzelfde.
Advertentie
Oud 23-06-2013, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Kinderopvang is natuurlijk ook niet goedkoop!
Dat is waar, maar het lijkt me goedkoper per uur, niet?
Ik wil later ook wel een Fizzle die m'n kleine komt koesteren, of er moet toevallig een kinderopvang in de buurt zijn die precies mijn ideeën over opvoeding en eten onderschrijft.
Oud 23-06-2013, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Kinderopvang is natuurlijk ook niet goedkoop! Even googelen levert mij tarieven op van rond de 7 euro per kind per uur. Bij 2 kinderen is het dus eigenlijk al goedkoper om een ervaren volwassen prive oppas aan te nemen. En een student van 21 jaar die je minimumloon betaalt, kost dus ongeveer hetzelfde.
Ah! Ik kreeg al zeventienjarige al 7 euro per uur voor oppassen geloof ik, en dat ging om kinderen van zes tot tien, niet om een baby. Als student zou ik echt bedanken voor zo'n verantwoordelijkheid en zulke uren als het maar 7 euro per uur zou opleveren, denk ik.... al tikt het wel aan als je dat drie dagen in de week doet.
Oud 23-06-2013, 14:21
Verwijderd
Een van de huisartsen in mijn opleidingspraktijk heeft nu bij haar 3e kind een prive oppas aan huis aangenomen, vooral om zichzelf de stress van het halen en brengen te besparen, maar kwam er ook achter dat dat goedkoper is!
Oud 23-06-2013, 14:21
Verwijderd
Wel bizar, met twee kinderen zou ik nauwelijks meer verdienen in een uur dan ik zou uitgeven aan opvang/oppas.
Oud 23-06-2013, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Ah! Ik kreeg al zeventienjarige al 7 euro per uur voor oppassen geloof ik, en dat ging om kinderen van zes tot tien, niet om een baby. Als student zou ik echt bedanken voor zo'n verantwoordelijkheid en zulke uren als het maar 7 euro per uur zou opleveren, denk ik.... al tikt het wel aan als je dat drie dagen in de week doet.
Ja, ik weet ook niet wat Fizzle ervoor krijgt, ik neem aan dat een volwassene die het als Echte Baan doet (en er dus ook voor gecertificeerd moet zijn) het niet voor minimumloon gaat doen.
Oud 23-06-2013, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Een van de huisartsen in mijn opleidingspraktijk heeft nu bij haar 3e kind een prive oppas aan huis aangenomen, vooral om zichzelf de stress van het halen en brengen te besparen, maar kwam er ook achter dat dat goedkoper is!
Dat lijkt me ook fijner, als het om echt jonge kinderen gaat. Sociale vaardigheden aanleren etc is leuk voor een peuter, maar zo'n baby'tje als in Fizzle's geval zou ik echt niet graag aan zo'n massa-instituut overlaten.
Oud 23-06-2013, 14:23
Verwijderd
Na even googelen: Een beginnende SPW'er in de kinderopvang verdient 130% van het minimumloon, iemand met 10 jaar ervaring ongeveer 2 x minimumloon. Dus dat is dan denk ik ook wat je aan de oppas aan huis zou betalen.
Oud 23-06-2013, 14:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ze wonen in een sjieke buurt en ze eten uitsluitend biologisch, ik maak me geen zorgen over mijn salaris. Ik vraag best weinig volgensmij trouwens, 7-8 euro per uur, maar omdat het veel uren zijn tikt het behoorlijk aan. Ik heb baantjes gehad waar ik beter verdiende, maar dit vind ik duizend keer leuker en de verantwoordelijkheid over kinderen durf ik te dragen. Oppassen is zeg maar echt mijn ding
Oud 23-06-2013, 14:44
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Dat is waar, maar het lijkt me goedkoper per uur, niet?
Ik wil later ook wel een Fizzle die m'n kleine komt koesteren, of er moet toevallig een kinderopvang in de buurt zijn die precies mijn ideeën over opvoeding en eten onderschrijft.

Ik denk dat dat ook enorm meespeelt ja: een privéoppas kun je helemaal uitkiezen zodat ze aansluit op jouw ideeën en omdat het een vaste oppas is went en hecht het kind zich ook een beetje aan de oppas, dus voor het kind is dat ook prettiger. Met een opvang heb je daar veel minder zicht op en zijn er wisselende oppasmoeders.
Oud 23-06-2013, 14:49
Verwijderd
Ik kom alleen maar even melden dat ik echt heel veel van mijn vriendje hou en dat hij onmetelijk veel geduld met me heeft en lekker zijn gang gaat en daarom hou ik zoveel van hem en ik kreeg Les Mis van hem cadeau en ik blijf lekker altijd bij hem. En hij hopelijk bij mij. Donderdag zien we elkaar weer
Nu ga ik weer op de bank zitten en mijn nagels lakken/een boek lezen/koffie drinken
Oud 23-06-2013, 15:08
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
aw
Oud 23-06-2013, 15:16
Verwijderd
INEENS BELACHELIJK HARDE REGEN
Oud 23-06-2013, 15:17
Verwijderd
ik wou een vocaroo van regen op het raam voor jullie maken, maar ik heb geen microfoon.
Oud 23-06-2013, 15:52
Verwijderd
Ik heb een huisgenoot met nog een raarder leefritme dan ik. Zo staat hij om 1 uur 's nachts nog te koken. Prima, maar ik woon pal boven de keuken, en het ruikt echt letterlijk alsof hij naast mijn bed staat te bakken. Niet lekker als je net probeert te slapen.

Moet ik er iets van zeggen? Wat ik eigenlijk stom vind, want in principe moet hij natuurlijk doen wat hij wil. Probleem is ook meer de geur, want om 8 uur 's avonds vind ik het waarschijnlijk ook vies en kut (maar wel iets minder kut dan 's nachts).
Oud 23-06-2013, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Oeh! Ik ben pas bei season 2 trouwens, niks verklappen hoor Mijn sociaal-emotionele bevindingen zijn overigens: de hoofdpersoon is een lul en zijn vrouw een stomme doos maar ik wil Jesse zo graag eens knuffelen en zeggen dat de wereld gemeen is en dat het allemaal goedkomt en lekker eten voor hem koken
haha bei
maar wtf hoe kan je walt nou een lul vinden....
Oud 23-06-2013, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een huisgenoot met nog een raarder leefritme dan ik. Zo staat hij om 1 uur 's nachts nog te koken. Prima, maar ik woon pal boven de keuken, en het ruikt echt letterlijk alsof hij naast mijn bed staat te bakken. Niet lekker als je net probeert te slapen.

Moet ik er iets van zeggen? Wat ik eigenlijk stom vind, want in principe moet hij natuurlijk doen wat hij wil. Probleem is ook meer de geur, want om 8 uur 's avonds vind ik het waarschijnlijk ook vies en kut (maar wel iets minder kut dan 's nachts).
je kunt altijd vragen of hij er rekening mee wil houden, zodat als hij voortaaan om een uur 's nachts twijfelt tussen shoarma of een boterham, hij zal denken: ik doe de boterham want dat heeft Stefenootje geen last van me. Maar ik zou dan geen stennis gaan schoppen als hij wel nog eens een keer 's nachts kookt.
Oud 23-06-2013, 16:15
Nemo
Nemo is offline
Fizzle, hoeveel krijg jij per uur normaal? Ik ben vast oppas bij een gezin met een kind van 1,5 jaar. Ik krijg daar 7 euro per uur en ik werk dan van 7 's morgens tot 6/half 7 's avonds en eigenlijk vind ik dat wel een beetje weinig (ik ben namelijk opgeleid om in de kinderopvang te werken en ik studeer nu pedagogische wetenschappen) maar ik vind het zo moeilijk om aan te kaarten en ik vind het werk wel leuker dan in een kdv
Oud 23-06-2013, 16:18
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
haha bei
maar wtf hoe kan je walt nou een lul vinden....
oeps
Vooral om hoe hij shit op mensen afreageert die niet met de situatie te maken hebben. Hij zit in een gigantische kutsituatie en de serie stelt op een heel mooie manier de 'mag een man stelen om zijn gezin te voeden'-kwestie aan de kaak, maar hij doet tegen zijn zoon alsof die er niet is, behalve als het hem uitkomt, en tegen Jesse alsof het nog steeds een vervelende leerling is in plaats van een gelijkwaardige volwassene, en dat vind ik maar niks. Gaaf karakter, maar geen gaaf persoon. Zeg maar.
Oud 23-06-2013, 16:20
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Fizzle, hoeveel krijg jij per uur normaal? Ik ben vast oppas bij een gezin met een kind van 1,5 jaar. Ik krijg daar 7 euro per uur en ik werk dan van 7 's morgens tot 6/half 7 's avonds en eigenlijk vind ik dat wel een beetje weinig (ik ben namelijk opgeleid om in de kinderopvang te werken en ik studeer nu pedagogische wetenschappen) maar ik vind het zo moeilijk om aan te kaarten en ik vind het werk wel leuker dan in een kdv
Ik krijg als kinderoppas, voor de avonduren enzo, meestal 5 euro per uur, en als ik echt een daginvulling moet doen en voor het huishouden moet zorgen vraag ik minstens 7,50. In de thuiszorg kreeg ik ook 7,50 en dat was alleen schoonmaken, zonder de verantwoordelijkheid over kleine kinderen, dus dat vind ik een mooi bedrag. Als jij echt een opleiding gehad hebt mag je best meer vragen. Ik laat het meestal ook een beetje per gezin verschillen. Maar gewoon aankaarten hoor (lekker makkelijk praten voor mij, ik hoef het niet te doen )
Oud 23-06-2013, 16:25
Verwijderd
Het was fijn en gezellig ^^ Mijn ex vond dat ik gewoon mee moet gaan naar de komende LARP. Toen ik vroeg of hij me dan zou dragen als ik niet meer zou kunnen lopen, kreeg hij geen kans om te reageren, want de rest riep al JA in koor ^^
Oud 23-06-2013, 16:27
Nemo
Nemo is offline
Citaat:
Ik krijg als kinderoppas, voor de avonduren enzo, meestal 5 euro per uur, en als ik echt een daginvulling moet doen en voor het huishouden moet zorgen vraag ik minstens 7,50. In de thuiszorg kreeg ik ook 7,50 en dat was alleen schoonmaken, zonder de verantwoordelijkheid over kleine kinderen, dus dat vind ik een mooi bedrag. Als jij echt een opleiding gehad hebt mag je best meer vragen. Ik laat het meestal ook een beetje per gezin verschillen. Maar gewoon aankaarten hoor (lekker makkelijk praten voor mij, ik hoef het niet te doen )
Ze hebben aangegeven dat ze mij heel graag willen houden en ze is hoogzwanger van de 2e, dus straks heb ik ook nog klein babytje erbij. Meh ik vind het heel spannend, maar ik ga inderdaad een hoger bedrag vragen, want volgend jaar moet ik zonder stufi mijn master doen en dan wil ik graag wel van die werkdagen iig mijn huur kunnen betalen
En 5 euro in de avond als ze op bed liggen krijg ik ook en dat vind ik wel prima Maar overdag 7 euro is wel weinig vind ik zelf ook..

En inderdaad, volgens mij zijn zij ook rijk genoeg
Oud 23-06-2013, 16:34
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ze hebben aangegeven dat ze mij heel graag willen houden en ze is hoogzwanger van de 2e, dus straks heb ik ook nog klein babytje erbij. Meh ik vind het heel spannend, maar ik ga inderdaad een hoger bedrag vragen, want volgend jaar moet ik zonder stufi mijn master doen en dan wil ik graag wel van die werkdagen iig mijn huur kunnen betalen
En 5 euro in de avond als ze op bed liggen krijg ik ook en dat vind ik wel prima Maar overdag 7 euro is wel weinig vind ik zelf ook..

En inderdaad, volgens mij zijn zij ook rijk genoeg
Als er een kindje bij komt is dat een uitstekende reden om het aan te kaarten! Jij krijgt extra werk en verantwoordelijkheid, dus dan is dat helemaal niet gek. Het klinkt mij heel redelijk. En dat kun je ook best als argument gebruiken; niet alleen dat je geen stufi meer krijgt maar ook dat je het extra verantwoordelijkheid en werk vindt met de baby erbij.
succes!
Oud 23-06-2013, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Ze wonen in een sjieke buurt en ze eten uitsluitend biologisch, ik maak me geen zorgen over mijn salaris. Ik vraag best weinig volgensmij trouwens, 7-8 euro per uur, maar omdat het veel uren zijn tikt het behoorlijk aan. Ik heb baantjes gehad waar ik beter verdiende, maar dit vind ik duizend keer leuker en de verantwoordelijkheid over kinderen durf ik te dragen. Oppassen is zeg maar echt mijn ding
Ik reserveer je vast voor later. Al hoop ik dat je dan zangeres bent maar hè.

Citaat:
Ik kom alleen maar even melden dat ik echt heel veel van mijn vriendje hou en dat hij onmetelijk veel geduld met me heeft en lekker zijn gang gaat en daarom hou ik zoveel van hem en ik kreeg Les Mis van hem cadeau en ik blijf lekker altijd bij hem. En hij hopelijk bij mij. Donderdag zien we elkaar weer
Nu ga ik weer op de bank zitten en mijn nagels lakken/een boek lezen/koffie drinken

Citaat:

Dat kun je best aankaarten hoor. Niet van ''kutjong, kappen daarmee'', maar je kunt best vertellen hoe jij het ''ervaart''? Dat klinkt heel gewichtig maar mensen reageren beter op ''feedback'' als je het bij jezelf houdt. Waarschijnlijk is hij zich er niet eens van bewust dat jij er zo'n last van hebt en vind hij het heel vervelend voor je.
Oud 23-06-2013, 16:35
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Het was fijn en gezellig ^^ Mijn ex vond dat ik gewoon mee moet gaan naar de komende LARP. Toen ik vroeg of hij me dan zou dragen als ik niet meer zou kunnen lopen, kreeg hij geen kans om te reageren, want de rest riep al JA in koor ^^
Wat leuk! Je bent nog goed bevriend met je ex begrijp ik?
Oud 23-06-2013, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Als er een kindje bij komt is dat een uitstekende reden om het aan te kaarten! Jij krijgt extra werk en verantwoordelijkheid, dus dan is dat helemaal niet gek. Het klinkt mij heel redelijk. En dat kun je ook best als argument gebruiken; niet alleen dat je geen stufi meer krijgt maar ook dat je het extra verantwoordelijkheid en werk vindt met de baby erbij.
succes!
Plus: het is objectief gezien ook echt heel weinig, daar mag echt een euro of twee bij.
Oud 23-06-2013, 16:43
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Dat ook. Ieder pondje gaat door 't portomonneetje
Oud 23-06-2013, 16:46
Nemo
Nemo is offline
Dankjewel voor de tips ik dacht aan 8,50 en het liefst 9 euro maar weet niet of ze dat willen geven
Oud 23-06-2013, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Wat leuk! Je bent nog goed bevriend met je ex begrijp ik?
Een tijdlang hebben we elkaar eigenlijk amper gesproken, we kwamen elkaar wel tegen bij LARP's en dan zeiden we hoi en dat was het. Nu is de 'organisator' van de groep mij een tijd geleden opnieuw beginnen uitnodigen voor bijeenkomsten, fairs, evenementen, trainingen en het is nu een beetje alsof ik nooit ben weggeweest
Oud 23-06-2013, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Dankjewel voor de tips ik dacht aan 8,50 en het liefst 9 euro maar weet niet of ze dat willen geven
Inzetten op negen euro, je kunt altijd nog zakken. Het voordeel is dat ze dan weten dat je gezakt bent, dat je in de onderhandeling dus bereidt bent concessies te doen, (als zij die ook doen). Als je meteen al lager inzet, weten ze niet dat dat al lager was dan je eigenlijk wilde, en heb je grote kans dat ze van dat lagere bedrag nog meer af willen halen (en dan denken ze dat dat redelijk is, want zij gaan iets hoger en jij iets lager).
Oud 23-06-2013, 16:56
Verwijderd
Citaat:
je kunt altijd vragen of hij er rekening mee wil houden, zodat als hij voortaaan om een uur 's nachts twijfelt tussen shoarma of een boterham, hij zal denken: ik doe de boterham want dat heeft Stefenootje geen last van me. Maar ik zou dan geen stennis gaan schoppen als hij wel nog eens een keer 's nachts kookt.
Citaat:
Dat kun je best aankaarten hoor. Niet van ''kutjong, kappen daarmee'', maar je kunt best vertellen hoe jij het ''ervaart''? Dat klinkt heel gewichtig maar mensen reageren beter op ''feedback'' als je het bij jezelf houdt. Waarschijnlijk is hij zich er niet eens van bewust dat jij er zo'n last van hebt en vind hij het heel vervelend voor je.
Oke. Ja, ik heb altijd issues met dingen aankaarten, omdat ik niet de zeikerd wil zijn.
Oud 23-06-2013, 16:59
Qimm
Qimm is offline
Zou ik mijn kip nog uit moeten leggen dat het een kip is en geen papegaai? Hij zit nu al een half uur op mijn schouder
Oud 23-06-2013, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Oke. Ja, ik heb altijd issues met dingen aankaarten, omdat ik niet de zeikerd wil zijn.
Of je een zeikerd bent hangt vaak meer af van hoe je het brengt dan hoe vaak of wat je precies aankaart. In het slechtste geval is hij een botte lul en denkt 'ie inderdaad ''jouw probleem'', maar dan heb je het geprobeerd.
Oud 23-06-2013, 17:02
Verwijderd
Pffft. Ik moet een bolero of een vestje voor bij mijn afstudeerjurkje, omdat het weer zo tegenzit. Het wil maar niet lukken, in de stad niks gevonden en online zijn er ook alleen maar dingen te vinden die of ontzettend glimmen, of van die slobberdingen zijn.
Oud 23-06-2013, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Zou ik mijn kip nog uit moeten leggen dat het een kip is en geen papegaai? Hij zit nu al een half uur op mijn schouder
Konijn Marvin denkt ook altijd dat hij een papegaai is!
Oud 23-06-2013, 17:09
Qimm
Qimm is offline
ah meer dieren met identiteitscrisis dus, dan laat ik hem mooi in de waan, vind het wel heel gezellig
Oud 23-06-2013, 17:12
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Wat Sarah zegt vind ik een goede tip en ik krijg bij het gezin waar ik heel intensief opgepast heb (hele dagen enzo) inderdaad ook 8,50, niet voor de avonden maar wel als ik shit moet doen als naar de creche brengen, schoonmaken, ophalen enzo. Prima bedrag. Succes ermee!

Citaat:
Een tijdlang hebben we elkaar eigenlijk amper gesproken, we kwamen elkaar wel tegen bij LARP's en dan zeiden we hoi en dat was het. Nu is de 'organisator' van de groep mij een tijd geleden opnieuw beginnen uitnodigen voor bijeenkomsten, fairs, evenementen, trainingen en het is nu een beetje alsof ik nooit ben weggeweest
Supergezellig

Citaat:
Gezellig toch, zolang hij niet op je rug kakt
Oud 23-06-2013, 17:17
Qimm
Qimm is offline
Ja dat Doettie wel, maar het zijn van die cavia-achtige stevige poepjes. Geen vlekken, makkelijk op te ruimen.
Oud 23-06-2013, 17:19
Nemo
Nemo is offline
Dankjewel voor de tips Ik ga zelf voor 9 euro, 2 euro meer dan nu en het nibud zegt ook dat je vaak per kind 2 euro op de prijs doet dus wel goed uitgangspunt
Oud 23-06-2013, 17:36
Verwijderd
Citaat:
ah meer dieren met identiteitscrisis dus, dan laat ik hem mooi in de waan, vind het wel heel gezellig
<3 Vandaag een haan gezien die een auto ging uitdagen, maar goed dat ze niet doorreed

Citaat:
Supergezellig
Het is fijn ja. Vooral omdat het larpers zijn die bijna om de hoek wonen. Ik ben echt intens tevreden nu
Alleen waarom ik koppijn moet hebben terwijl ik echt geen zak heb gedaan, is toch wel onbegrijpelijk

Citaat:
Gezellig toch, zolang hij niet op je rug kakt
Oud 23-06-2013, 18:10
Miekje*
Miekje* is offline
Mijn nieuwe tas is af Foto's staan in het naaitopic op Art en op fb, voor wie het interesseert.
Oud 23-06-2013, 18:29
Verwijderd
Ik ben net naar de kermis geweest. Mijn broertje had een suikerspin gekocht van 1 meter hoog en 30 euro aan de grijpautomaat verspilt. Hij wilde pese een perry het vogelbekdier knuffel. Maar dat ding was een bedrieger.

Verder waren we met opa en oma gaan uiteten en hebben we wat over de rommelmarkt gelopen.
Oud 23-06-2013, 18:32
Verwijderd
Ik geef de bolero-zoektocht op. Dan maar een niet-passend jasje erover.
Oud 23-06-2013, 18:32
Verwijderd
Wat doe je aan?
Oud 23-06-2013, 18:36
Verwijderd
Een net maar vrolijk jurkje. Grijsbruin met abstracte bloem-vlekken in redelijk felle kleuren, van voren hoog, van achteren laag, zonder mauwen en tot aan mn knie: ik denk dat het een cocktailjurkje is. Had het vorig jaar al, maar ik heb het pas een keer aangehad dus ik vond het een beetje stom om weer een nieuw jurkje te kopen... alleen dus een beetje jammer dat ik er pas nu aan denk dat het te koud is en ik 0,0 andere kleren in die kleuren heb.
Oud 23-06-2013, 18:41
Verwijderd
Klinkt als een leuk jurkje. Jammer van het weer ja. Heb je geen zwarte bolero??
Oud 23-06-2013, 18:43
Verwijderd
Ja, een zwarte heb ik toevallig wel, maar dat staat juist heel erg raar. En niet alleen de kleur, ook omdat het jurkje van gladde stof is en de bolero gebreid, met van die gebreide bloemen, hele andere stijl dus... Ik denk dat een mooie sjaal om mn schouders draperen nog het mooiste staat!
Oud 23-06-2013, 18:46
Verwijderd
Die sjaal is beter ja. Staat ook heel sjiek.
Oud 23-06-2013, 18:51
Turk February
Turk February is offline
Citaat:

Ik ben het min of meer eens met David Mitchell dat je beter niets kan zeggen totdat het echt de spuigaten uit gaat lopen, want door je irritatie te uiten geef je de ander een vrijbrief om ook zijn irritaties te uiten, en geïrriteerd zijn is beter dan weten dat je een ander irriteert.

Zo leef ik in ieder geval meestal met de jongen met wie ik de keuken deel.

Maar het heeft natuurlijk een grens.
Oud 23-06-2013, 18:52
Hazel
Hazel is offline
Citaat:
Ik ben begonnen aan Girls. Leuke serie! Die Adam, waar men hier zo op sopt, is wel een engnek, ongelooflijk. Zijn gekke hoofd past proportioneel ook niet echt bij zijn gespierde lichaam, alsof het te klein is.

Nou, tot zover mijn intelligente observaties over de serie. Slaaptijd.
Ik zou ten eerste willen vragen of de uitdrukking "soppen op iemand" alsjeblieft afgeschaft kan worden Ten tweede is hij helemaal geen engnek maar bijzonder aantrekkelijk, en heeft dat allicht meer van doen met het personage dat hij speelt dan met zijn uiterlijk.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten