Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik zou niet weten wat er aan die eerste categorie saai is. Of er iemand met een Nederlands paspoort elders burgemeester is geworden lijkt me eigenlijk niet veel meer dan een fait divers, maar als je dat leuk vindt, mag je er van mij over praten.
Ik zat momenteel vooral te denken aan de vluchtelingencrisis, de ontwikkelingen in Polen en Hongarije, dat hele Brexit-gebeuren, de problematiek tussen Oekraïne en Rusland, etc. Allemaal behoorlijk belangrijke onderwerpen waar je hier toch nauwelijks iets over leest.
|
Verwijderd
|
Waarom belangrijk? Noorwegen zit niet in de unie en is een prima partner verder, waarom zou dat voor GB niet gelden bijvoorbeeld? Ik zie niet in hoe dat belangrijk is. Ik vind juist de aandacht er voor nogal overdreven.
Over de vluchtelingencrisis zie ik best wel eens wat langskomen hier. Maar goed, als dat de voorbeelden zijn, dan volg ik het wel een beetje ja. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben met die Brexit vooral bang dat er te grote concessies gedaan worden om GB binnen de EU te houden en dat er daardoor schade ontstaat voor de overige EU. Denk hierbij aan een moeilijkere toegang van EU-burgers tot sociale zekerheidsstelsels of een machtsverschuiving van EU-instituties naar nationale regeringen. Overigens houd ik GB graag binnen de EU, maar dus niet tegen elke prijs.
M.b.t. die vluchtelingencrisis: hier gaat het vooral over relletjes her en der omdat een paar NIMBY's geen asielzoekerscentrum in de buurt willen. Het onderwerp op zich wordt maar heel beperkt besproken.
|
Ik vond dit wel een leuk perspectief op de Brexit-onderhandelingen: http://www.theguardian.com/commentis...vid-cameron-eu
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
Mooi artikel ja. Hij chargeert natuurlijk wel nogal; ik zie niet zo in waarom multinationals een hoofdkantoor binnen de EU zouden moeten hebben, waarschijnlijk vinden ze binnen Europa meer dan genoeg. Maar goed, stel dat hij gelijk heeft, kan dat gunstig zijn voor Nederland, we zijn al een vrij populaire vestigingsplaats voor hoofdkantoren. Vanuit Londen bekeken zijn Dublin en Amsterdam waarschijnlijk de eerste twee opties om naar toe te verhuizen.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik zeg niet dat het niet kan samengaan, het is gewoon niet zo voor de hand liggend als Amsterdam en Dublin. Wees gerust, mochten multinationals inderdaad massaal aan Europees hoofdkantoor verhuizen gaan doen, dan krijgt je geliefde Krautland heus ook best wat hoofdkantoren.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar dit kun je natuurlijk wel een beetje proberen te sturen, om zo de werkgelegenheid een beetje te verdelen en om ervoor te zorgen dat het qua woonruimte ook een beetje te doen blijft. De Londense huisvestingssituatie wens ik de inwoners van geen enkele stad toe.
|
Verwijderd
|
Ik vind (en er is best wat wetenschappelijk bewijs te vinden dat voor de totale welvaart het beste is) dat je dat helemaal niet moet sturen en dat dat nou net één van de sterke punten is van de EU, af zijn van dat regionale geneuzel onderling.
De Londense huizenmarkt is inderdaad dramatisch. Het is echter een raar argument om de Londense huizenmarkt als reden te gebruiken om multinationals te dwingen of sturen in de keuze van vestigingsplaats van hun Europese hoofdkantoor. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
Je deelt de EU op in regio's - of welke andere definitie je er dan ook aan wilt geven. Heel kort door de bocht: de EU was niet meer Duitsland tegen Frankrijk, maar samen sterker. Daarmee is verrassend veel sucecs geboekt. Nu ga je juist weer kijken naar Londen tegen Roemeens Bukovina (ik noem maar wat
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Overigens denk ik niet dat ze in Roemeens Bukovina - los er van dat ik geen flauw idee heb over de werkgelegenheid aldaar maar uiteraard gebruik ik een willekeurige regio in Oost-Europa als gemakkelijk voorbeeld - veel behoefte hebben aan banen behorende bij een continentaal hoofdkantoor. Ik stel me zo voor dat dat qua talenkennis en opleidingsniveau niet aansluit. Dus moet je van elders mensen naar Roemeens Bukovina gaan overhevelen. Die zullen dat alleen overwegen tegen een riant salaris, want wie wil er nu weer in Roemeens Bukovina wonen? Ik niet!
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik denk niet dat een marktdiscussie tussen ons ook maar iets relevants gaat opleveren dus ik laat het hierbij
![]() Ik bedoelde met die laatste opmerking: stel dat het beleid werkt en dat Roemeens Bukovina over twintig jaar een welvarende regio is, en de Costa del Sol tegen die tijd een verpauperde regio vol werkeloosheid. Een goede oplossing: stuur wat van die hoofdkantoren in Roemeens Bukovina naar de Costa del Sol! Dat is beleid dat zich bewezen heeft! Daar moet je toch wel voorstander van zijn? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]()
|
Ik durf geen maatschappelijk/politiek geëngageerde topics meer te openen, want dan vindt Elin3 dat ik teveel over politiek praat, vandaar.
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Sowieso is "want werkgelegenheid" nooit een zinvol argument aangezien er overal al volledige werkgelegenheid is - er is gewoon werk dat niet gedaan wordt. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |