Oud 20-06-2002, 10:09
Arwyn
Arwyn is offline
Hmmz idd. Dat vroeg ik me dus ook al af...
Oud 21-06-2002, 15:20
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
JediJoel schreef:

Als ze die acteur van die elf al erbij zetten, waarom dan niet iedereen die een zinnetje zegt? Hoezo onzinnig?
Omdat het in het boek een vrij belangrijk character is, ik geloof dat 'ie ook later in het verhaal terugkomt.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2002, 12:54
Arwyn
Arwyn is offline
Hmmz dat weet ik zo gauw ff niet. 'T is alweer een tijdeje geleden dat ik de boeken gelezen heb, maar je zou best eens gelijk kunne hebben...
Oud 24-06-2002, 09:38
JediJoel
JediJoel is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Omdat het in het boek een vrij belangrijk character is, ik geloof dat 'ie ook later in het verhaal terugkomt.
Ja, dat is waar ook. hij leidt het leger naar die Barad Dûm ofzo, dacht ik. Ok, dan kan het wel.
Oud 24-06-2002, 12:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Overigens heb ik in mijn versie wel degelijk een duidelijke beschrijving over welke torens het gaat, laat me het er bij pakken:

Citaat:
The second part is called THE TWO TOWES, since the events recounted in it are dominated by ORTHANC, the citadel of Saruman, and the fortress of MINAS MORGUL that guards the secret entrance to mordor; it tells of the deeds and perils of all the members of the now sundered fellowship, until the coming of the Great Darkness.
Aan het einde van boek 1

[edit: typo's ]

Laatst gewijzigd op 24-06-2002 om 21:26.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2002, 15:35
Arwyn
Arwyn is offline
Nou je 't zegt, dat heb ik ook in mijn versie staan maar dan in 't nederlands... Is wat makkelijker
Oud 26-06-2002, 12:24
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Arwyn schreef:
Nou je 't zegt, dat heb ik ook in mijn versie staan maar dan in 't nederlands... Is wat makkelijker
LOTR in Nederlands = bah
Oud 26-06-2002, 14:20
sublime
sublime is offline
de two towers zijn voor mij ook steeds een beetje vaag, maar ik ben er eigenlijk steeds vrij zeker van dat 1 isengard is, omdat het derde boek toch daar eigenlijk over gaat. tenminste over de strijd tegen saruman. of heb ik het heel fout?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 16:05
Arwyn
Arwyn is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

LOTR in Nederlands = bah
Dat zal wel maar ik ben 15 en mijn engels = slecht slechter slechtst. Heb al genoeg moeite met nederlands
Oud 27-06-2002, 18:24
sublime
sublime is offline
Citaat:
Arwyn schreef:

Dat zal wel maar ik ben 15 en mijn engels = slecht slechter slechtst. Heb al genoeg moeite met nederlands
precies kan me het goed voorstellen. ik heb het boek ook voor het eerst in het nls gelezen. en ik snap dat gezeik (sorry) niet. het verhaal is toch hetzelfde? er zijn dan namen wat vernederlandst maar dat veranderd toch nix aan het verhaal zelf? en daar draait het toch om? dat the shire in het nederlands de gouw heet en dat baggins in het nl ballings is verandert daar toch nix aan?

vind persoonlijk dat al die mensen die het altijd in het engels (hebben ge)lezen dat nogal stoer van zichzelf vinden. wat nergens op slaat want we wonen in NL en dus lijkt het me ergens vrij logisch dat mensen de vertaling lezen. daarvoor worden ze vertaald. kijk ik heb m inmiddels ook in het engels gelezen, omdat ik m voor mn lijst ging lezen en ik ben nou eenmaal zo dat ik het boek dan ook echt in het engels gelezen wil hebben; en zelf vind ik het ook leuk om het 'originele' verhaal gelezen te hebben omdat je dat dan kunt vergelijken met de vertaling en blablabla... maar verder?

of je het nou in het engels of in het nls leest, je hébt het gelezen en daar gaat het om.

vind ik.

zo. dat wilde ik toch even gezegd hebben

adieu! gr. sublime
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 21:34
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ben ik niet met je eens, ik heb ook stukken van de vertaling gelezen, en die verliezen gewoon "iets". Is moeilijk te beschrijven, maar dat is weer een discussie apart, die ik hier op dit forum al vaker gevoerd heb volgens mij. Iig staat er dus wel degelijk in FotR welke 2 torens bedoeld worden
Oud 27-06-2002, 21:50
sublime
sublime is offline
mmm en welke torens zijn ut nou?? hou ons niet langer in spanning....

en nog even wat de vertalingen betreft; als je eerst het engels hebt gelezen mist de nederlandse waarschijnlijk wat. dat heb ik ook met harry potter (en ja dat vind ik echt leuk ja ). maar ik zou niet direct zeggen dat de nederlandse versie 'bah' is enzo het is anders, maar niet gelijk slechter. en als iemand niet goed is in engels, of niet goed genoeg, is het fijn dat er een nederlandse versie is en ook voor hem of haar zal het verhaak evengoed geweldig zijn (tenminste, als hij of zij van dit soort boeken houdt)

adieu parapleu!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2002, 21:57
waaromniet?
waaromniet? is offline
Whehe Het was ook weinig serieus, hoewel ik wel van mening ben dat als je het kán, je dit ook het beste kunt doen (het lezen van een boek in de originele taal).

En dat staat in m'n post een stukje naar boven:

Orthanc (van Saruman) en Minas Morgul (van de Nazgul)
Oud 28-06-2002, 15:23
Arwyn
Arwyn is offline
Zoals ik al eerder heb gezegd is mijn engels nogal slecht. Daarom lees ik eerst de nlse versie zodat ik het verhaal en beetje ken. Dit heb ik ook gedaan met Harry Potter (ja, ik vind dat ook leuk. Sublime is niet de enige) en daar werd het wel duidelijker van. Inmiddels heb ik HP dus in het nls en in het engels gelezen en idd, het engels heeft wel wat. Maar nu ik LotR in het nls gelezen heb, ga ik 'm zeker ook nog in het engels lezen, maar zoals ik al eerder gemerkt heb, snap ik het verhaal niet helemaal meer als ik een boek gelijk in het engels ga lezen. Vandaar.
Oud 29-06-2002, 12:21
sublime
sublime is offline
kijk dat deed ik dus ook met lotr > omdat ik het gevoel had dat het best weleens een moeilijk boek kon zijn in het engels; veel onbekende woorden enzo, heb ik het eerst in het nederlands gelezen om aan de namen enzo te wennen....

maar opzich, waar gaat dit over? blijf er bij dat het niet echt boeit of je m in het engels in het nederlands of in beide talen gelezen hebt, als je m maar gelezen hebt
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 12:44
waaromniet?
waaromniet? is offline
Hoewel het niet echt on topic is, wil ik toch nog even melden dat ik HP ook fantastisch vind
Oud 01-07-2002, 13:30
sublime
sublime is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Hoewel het niet echt on topic is, wil ik toch nog even melden dat ik HP ook fantastisch vind
issut ook; balen dat deel 5 vertraging opgelopen heeft....
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 16:20
Arwyn
Arwyn is offline
Best wel ja... Eigenlijk hat hij al uit moeten zijn. Nou nog een paar maand wachten. Jammer, jammer, jammer...
Oud 03-01-2003, 13:50
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
JediJoel schreef:
Als ze die acteur van die elf al erbij zetten, waarom dan niet iedereen die een zinnetje zegt? Hoezo onzinnig?
Hmm. We weten nu waarom: zodat ie kon sterven in part II
Oud 03-01-2003, 21:16
Verwijderd
En bedankt voor het spoilen
Met citaat reageren
Oud 03-01-2003, 23:23
HeerVanHasselt
HeerVanHasselt is offline
Ik heb alledrie de boeken in 1 keer achter elkaar in het Nederlands gelezen maar dat was voor de zomer. Verder heb ik deze kerst The Two Towers gezien en meerdere malen The Fellowship gezien. Misschien dat ondanks mijn bescheiden kennis (ik heb de boeken maar 1x gelezen itt tot velen hier volgens mij).
Het antwoord wordt rechtstreeks in de film gegeven. Toen ik de boeken las heb ik eigenlijk nauwelijks meer aan de titels gedacht en ik kan zelfs tot mijn schaamte niet meer direct herrineren wat de titel van het derde boek is . Maar toen ik de film zag werd het opeens letterlijk gezegd. Ik kan de woorden niet meer exact herrineren maar de interpretatie van het vraagstuk van de regisseur was ongetwijfeld: de twee torens zijn Orthanc, de toren waar Saruman de Witte in is gaan wonen en de Barad-Dur, hoewel ik vanuit het boek niet goed meekreeg dat het een toren was. Zoals al eerder gezegd, het machtspel van Sauron en Saruman.
Over Haldir, hoewel ik me dat niet meer kan herrineren uit het boek is dit een elfse generaal die met zijn troepen het leger van de Rohirrim komt versterken uit naam van het oude bondgenootschap tussen Mensen en Elfen. In The Two Towers is hij in de strijd om Helmsdiep een belangrijk karakter, vandaar dat hij bij de eerste film wordt genoemd in de aftiteling, ook al zei hij maar 1 zin.
Nogmaals, ik kon me het bovenstaande over Haldir niet herrineren uit het boek, misschien dat iemand het kan nakijken want ik heb het boek niet. Het zou misschien die Hoge Elf kunnen zijn die in het eerste boek Frodo naar Rivendel brengt (hoewel dat in de film Arwen is) al had die volgens mij een andere naam. Wanneer het in het boek een elf is die de noordelijke grenzen van Lorien verdedigt dan is dat een beetje zwak in de film, het is namelijk duidelijk dat Elrond hem stuurt (weliswaar aangezet door Galadriele (spelling is fout, naam misschien ook, tovenares in Lorien)).
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 14:16
Celebithil
Celebithil is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Hmm. We weten nu waarom: zodat ie kon sterven in part II
Huil!!! ach in het 2e boek kwam hij niet voor. Ik vond het wel leuk dat ik 'm in de 2e film weer zag. Hem mogen ze best laten opdraven naar the Battle of Helm's Deep. maar om 'm dan weer dood te laten gaan!

maar goed; DE torens in het boek zijn Minas Morgul (Minas Ithil) en Minas Tirith (Minas Anor). Ik vind de titel van het boek zelf niet zo duidelijk want de enige toren waar het daarin om gaat is Orctanc. Minas Tirith komt pas aan het begin van 't 3e boek. hmmz en Saruman heeft wel contact met Sauron in Barad-Dûr. maar dat is geen toren toch? maar een vesting.

hier nog een discussie over de torens

en het is idd Legolas die dat zinnetje zegt. Als ze op de oever van de Amon Hen zijn.
Oud 05-01-2003, 17:00
shadowbb
shadowbb is offline
mensen, deze discussie laaide al op toen het boek uit kwam.
tolkien heeft ooit ZELF antwoord hierop gegeven. hij zei dat je zelf mocht kiezen welke van de 6 (!) torens hij bedoelde in de titel.

En nou mogen jullie weer uitzoeken welke de 5de en de 6de torens zijn
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 09:32
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
shadowbb schreef:
mensen, deze discussie laaide al op toen het boek uit kwam.
tolkien heeft ooit ZELF antwoord hierop gegeven. hij zei dat je zelf mocht kiezen welke van de 6 (!) torens hij bedoelde in de titel.

En nou mogen jullie weer uitzoeken welke de 5de en de 6de torens zijn
Cirith Ungol en uh... Amon Sûl ?
Oud 07-01-2003, 14:43
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

Oh en tweede vraag... misschien HEEEL erg stom ..
De 'Two Towers' , zijn dat Minas Tirith & Minas Morgul (ligt voor de hand, de witte en zwarte toren) of misschien toch Orthanc (Isengard) & Barad-dûr ?
dezevraag is natuurlijk allang beatwoord maar t zijn orthanc en Barad-dûr
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 10:25
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
*~ Toeter ~* schreef:
dezevraag is natuurlijk allang beatwoord maar t zijn orthanc en Barad-dûr
Waarom staat het volgende dan in mijn boek:

Citaat:
The second part is called THE TWO TOWES, since the events recounted in it are dominated by ORTHANC, the citadel of Saruman, and the fortress of MINAS MORGUL that guards the secret entrance to mordor; it tells of the deeds and perils of all the members of the now sundered fellowship, until the coming of the Great Darkness.
Oud 09-01-2003, 19:34
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Waarom staat het volgende dan in mijn boek:
jah datsnap ik ook niet helemaal, want in de film komt minas morgul toch nog helemaal niet voor...of ik moetnu dingen door elkaar aant halen zijn. Ikzat een tijdje gelden ook met deze vraag en toenheb ik het in 1 vanmij boekenover LOTR gelezen en achteraf leek het mijtoch ook wel hetlogisch als hetover Orthanc en Barad-dur gaat
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 10:10
Kozak
Kozak is offline
Citaat:
JediJoel schreef:
De Witte is zijn status, net zoals Gandalf de Grijze is. (binnen de kring van de tovenaars) Orthanc is zijn tijdelijke schuilplaats, en hoeft dus niet wit te zijn.
Orthanc betekend 'Gevorkte Hoogte', en met de witte toren wordt over het algemeen Minas Tirith bedoeld.
Oud 15-01-2003, 17:49
Verwijderd
Het is NIET Barad-Dur en Orthanc.
Zal ik eens wat vertellen: zelfs Tolkien wist niet welke hij bedoelde! Hij moest een titel verzinnen die boek 3&4 linkte. Dat werd dus The Two Towers. Hij zegt later wel zelf dat hij heeft 'besloten' dat het Minas Morgul en Orthanc zijn, een andere keer (eerder of later) was het nog MM en M Tirith. In geen geval barad-dur!

In de film echter wordt gedaan als ware het Barad dur en orthanc

ingewikkeld he ?.

Laatst gewijzigd op 15-01-2003 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 13:26
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
*~ Toeter ~* schreef:
jah datsnap ik ook niet helemaal, want in de film komt minas morgul toch nog helemaal niet voor...of ik moetnu dingen door elkaar aant halen zijn. Ikzat een tijdje gelden ook met deze vraag en toenheb ik het in 1 vanmij boekenover LOTR gelezen en achteraf leek het mijtoch ook wel hetlogisch als hetover Orthanc en Barad-dur gaat
Omdat de film niet parallel loopt met het boek. In het boek komt bijvoorbeeld die hele onzin dat ze met Faramir naar Osgiliath gaan niet voor, dat vind ik 1 van de grootste verminkingen in de film
Oud 16-01-2003, 13:28
waaromniet?
waaromniet? is offline
Verder klopt het wel dat Morgul een flinke rol heeft in boek 2. Barad dur speelt eigenlijk nog geen rol van betekenis. De ene kant van het gezelschap bind de strijd aan met Orthanc, en Frodo en Sam moeten langs Morgul zien te komen, en worden in de gaten gehouden door de ringwraiths. Ook loopt er vanuit Morgul een leger uit...
Oud 16-01-2003, 13:28
sublime
sublime is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Omdat de film niet parallel loopt met het boek. In het boek komt bijvoorbeeld die hele onzin dat ze met Faramir naar Osgiliath gaan niet voor, dat vind ik 1 van de grootste verminkingen in de film
Ik ook - Zeer Stomme Actie
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 17:37
Not for Sale
Not for Sale is offline
Mja, best wel. Een GEVECHT in Osgiliath? Was die stad niet al 200 jaar geleden verloren? Hmm..
Oud 16-01-2003, 21:07
sublime
sublime is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Mja, best wel. Een GEVECHT in Osgiliath? Was die stad niet al 200 jaar geleden verloren? Hmm..
nee dat niet volgens mij, als ik me goed herinner (alweer een jaar geleden dat ik het gelezen heb ) valt osgiliath in het derde boek... maar dat weet ik niet zeker....

[SIZE=0.5]btw heel erg offtopic; rage against the machine > wat goed van je had ik dan weer niet helemaal achter je gezocht (zolang je wat kunt zoeken achter iemand via inet)

nog steeds offtopic; vraag me af waarom ik het ene moment wel plaatjes bij namen zie en dan opeens weer niet[/SIZE]
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:24
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:

Osgiliath - notable dates.
2nd Age

3320 The city was founded
3429 Sauron attacks Gondor and Anarion defends Osgiliath
3434 Last Alliance, battle of Dagorlad and seige of Barad Dur;
Sauron defeated

3rd Age

420 King Ostoher rebuilds Minas Anor
1432 Kin strife in Condor
1437 Burning of Osgiliath and loss of palantir, Eldacar flees to the North
1636 Great Plague, many die including the King and his family
1640 Osgiliath falls into ruins. The Kings House is moved to Minas Anor
2002 Minas Ithil fall~ to the Nazgul and becomes Minas Morgul
2050 The loss of King' Earnur, last king of Condor
2474 Attack on Condor. Osgiliath finally ruined and stone bridge broken
2957-80 Aragorn disguised as Thorongil serves Rohan and Gondor
3018 Sauron attacks Osgiliath

Information reproduced from the Tale of the Years, Return of the King
Appendix B by JRR Tolkien.

Verder, ja , RATM is cool
Battle of Los Angeles is op zich niet de beste cd, maar heeft wel de coolste hoes :-)
'Rage' ideeën komen toch behoorlijk overeen met mijn vorige avatar, (peace en anarchie-teken mocht je 't je niet meer herinneren ) Of heb je daar nooit wat achter gezocht?

Het laatste ligt waarschijnlijk aan verschillende computers enof profielen en hun instellingen, ik niet weet

Baai, Coolkast
Oud 20-01-2003, 18:48
Verwijderd
ik heb gelukkig het nederlandse boek.
en dan alle delen in elkaar.
de engelse namen zijn wel mooier maar het is toch wel makkelijk om zo'n heel boek in het nederlands te kunnen lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten