![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Eigenlijk zou ik het moeten negeren, maar ik herhaal wat ik eerder zei: Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik heb een voorbeeld voor je, al eerder door mij benoemd in deze topic. ADO Den Haag tegen Ajax van afgelopen seizoen. Enige wedstrijd in een Nederlands stadion van dit decennium waarvan ik weet dat er oerwoudgeluiden waren. En dat weet ik omdat het enorm breed uitgemeten werd (terecht!). Men vindt dat niet normaal. Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Los daarvan, noemde Azèche wel degelijk, en als enige, voetbalstadions. Geen andere locatie. Voor zover ik begrijp welk punt er geprobeerd wordt te maken, dan is dat punt dat er latent racisme aanwezig is. Ik denk ook dat dat zo is. Het is alleen vreemd dat er vervolgens een voorbeeld wordt genoemd dat nergens op slaat. Dat versterkt haar punt niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||||||||
Verwijderd
|
Ja allemaal heel leuk, maar ik snap nog altijd niet helemaal wat het punt van Azèche of Kristaco is.
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat er andere dingen gebeuren, dat kan kloppen. Mijn punt is ook helemaal niet dat er geen (latent) racisme meer bestaat. Ik kom geregeld in voetbalstadions en het beeld dat racisme daar geaccepteerd en gemeengoed is, klopt gewoon niet. Er zullen genoeg voetbalfans zijn die wel degelijk bijvoorbeeld op social media racistisch zijn. Mijn punt is nu net dat ze dat in het openbaar, dus ook in een voetbalstadion, "verbergen" omdat het niet geaccepteerd wordt. Citaat:
Citaat:
Maar Azèche, wat bedoelde je nu eigenlijk met die eerste post (eerste quote in deze post)? Want eigenlijk snap ik dat nog altijd niet zo goed. |
![]() |
|
Verwijderd
|
En daarnaast wil ik graag iets spiegelen. Hoe krampachtig jullie reageren op dit punt lijkt voor mij best veel hoe veel blanke autochtone Nederlanders reageren op de Zwartepietendiscussie of de Efteling-poppetjes, of de vluchtelingendiscussie for that matter. Na veel vijven en zessen en op het ongelijk gewezen te worden komt er nog altijd niet meer uit dan "ik geef toe dat ik wellicht vooroordelen (...) heb". Nog altijd een slag om de arm
![]() Kristaco en Azèche, wanneer gaan jullie met me mee naar het voetbal? Passen jullie wel op: ons groepje seizoenkaarthouders is voor de helft allochtoon en vijf stoelen verderop zit zelfs een neger. Zo één die op 50 cent lijkt, met gouden tand en pet. Hij gaat altijd samen met zijn slecht ter been zijnde buurman van 70. Typisch zo'n gelukszoekersstreek ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat ik wil zeggen is dat donkere mensen in Nederland best nog wel veel met discriminatie te maken hebben, zoals dat ze bosjesman genoemd worden etc. en dat het daarom geen kwaad zou kunnen om dingen als zwarte piet en attracties waar alle donkere poppen kannibalen zijn te veranderen. Ondanks dat die dingen niet discriminerend bedoeld zijn en voor een heel groot deel van de mensen allicht niet bijdragen aan hun beeld van donkere mensen, helpt het ook niet. En we moeten vooral niet zo krampachtig reageren dat 'ze alle tradities van ons afpakken en dat onze kinderen er de dupe van worden' want dat slaat zoals al eerder door iemand gezegd werd al helemaal nergens op.
En ik zei ook al eerder; of het nou in een voetbalstadion gebeurt of ergens anders maakt mij geen jota uit, feit is dat het gebeurt en dat minderheden in het dagelijkse leven echt veel te maken hebben met bewuste en onbewuste discriminatie. Maar het feit dat meneer Gert zei 'ik ben in 30 voetbalstadions geweest dus ik kan concluderen dat het NOOIT gebeurt' vond ik wel een grappige conclusie dus daar wilde ik even met een tegenvoorbeeld op reageren. Nergens heb ik gezegd dat het vaker gebeurt dan ergens anders, of vaker op amateurclubs of niet, maar het gebeurt zeker nog wel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat je met die laatste opmerking wilt impliceren weet ik niet. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik voel me echt heel kut over dit topic maar ik ben ook een psychisch wrak.
Mijn punt was dat het feit dat er mensen zijn die zo racistisch zijn dat ze oerwoudgeluiden maken tegen voetballers. Ik had ook kunnen zeggen 'buschauffeurs die niet stoppen bij een halte waar alleen Afrikanen staan', zonder daarmee te bedoelen dat alle buschauffeurs dat doen. En mijn vriend is groot voetbalfan. Ik ben vroeger bij meerdere wedstrijden geweest en sluit me wat dat betreft bij Kristaco aan. En je laatste opmerking is gewoon nogal kut. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik had het bovendien, net zoals Azèche, over voetbalstadions, dus dat jij met een voorbeeld aankomt dat niet in een voetbalstadion plaatsvond, bewijst helemaal niet dat "het" zeker nog wel gebeurt. Kortom, je ageert tegen een punt dat ik nooit gemaakt heb en je voorbeeld gaat niet over hetgeen ik het had. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die laatste opmerking was een flauw grapje die helemaal niet persoonlijk aan jullie gericht was, maar die blijkbaar wel zéér persoonlijk geïnterpreteerd wordt. Ik wilde maar aangeven dat bij ons op de tribune mensen van verschillende "rassen" (voor zover verschillende rassen bestaan natuurlijk) zitten en dat dat niemand een hol boeit. De gelukszoekersopmerking sloeg helemaal nergens op, maar was - nogmaals - helemaal niet persoonlijk bedoeld. Ook niet nadelig ten opzichte van de genoemde gekleurde tribunebuurman. Voor wat het waard is: volgens de definitie van de gemiddelde geertwildersfan op facebook ben ik zelf een gelukszoeker en zouden mijn ouders en zussen niet in Nederland mogen wonen. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Is het relevant dat die groep erg klein is? Naar mijn mening wel. Je noemde zelf "de samenleving" in de post waar ik over viel. De samenleving in een voetbalstadion vindt oerwoudgeluiden not done. Volgens mij zocht je een voorbeeld van (al dan niet bewust of latent) racisme dat wat breder aanwezig is en echt niet de enkeling die rare ideeën heeft. Zie de reacties op facebook op Sylvana Simons, dat is inderdaad een goed voorbeeld. Het voorbeeld van voetbalstadion was dus naar mijn mening foutief. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Heb je Festival Carnaval ook al bekeken? Die ligt eveneens onder vuur. ![]() ![]() Ben trouwens wel benieuwd waarom die activisten de Fata Morgana hebben overgeslagen... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De fata morgana is gebaseerd op de verhalen van duizend en één nacht, die komen zelf uit de Oosterse cultuur. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |