Oud 20-01-2003, 11:09
Boogie
Boogie is offline
De snelheid van het ijs en vooral de lage luchtweerstand maken de ijsbaan in Salt Lake City, waar vorig jaar de Olymische Winterspelen zijn gehouden, tot de allersnelste baan van de wereld. Bijna ieder wereldrecord is gereden op die baan.

Tot voor kort was het nog zo, dat op meerdere ijsbanen wereldrecords gereden konden worden. Ik was zelf in Thialf toen er meerdere records werden gebroken, vooral op de 1500 meter en de langere afstanden. Behalve het iets snellere ijs in Calgary was het in Nagano en Hamar was het mogelijk om records te breken.

Die tijden lijken voorbij. De baan in Salt Lake City steekt er qua snelheid en hoogte zó ver bovenuit, dat het praktisch onmogelijk is om op lager gelegen banen sneller te rijden.

Dit maakt het schaatsen saai, want nu kan er niet meer zomaar ergens een WR gereden worden, het wordt altijd voorspelbaar wanneer dat is.

Wie is het met mijn stelling eens of oneens en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2003, 12:54
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
Neuh, dat maakt het schaatsen niet saai, het gaat er toch niet alleen maar om of er een WR gereden wordt?
Ik vond het afgelopen WK Sprint heel leuk en spannend
Oud 20-01-2003, 15:00
PV
PV is offline
er zal toch ooit een eind komen aan wr's, maakt mij niet zoveel uit.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:11
Mitros
Mitros is offline
Ik denk dat de baan op Salt Lake toch snel gesloten zal worden, aangezien er maar weinig publiek zal zijn en de kosten hood zijn
EN BTW: alle toppers kunnen toch wel naar salt lake, dus dat maakt niks uit
Tis alleen jammer voor banen als Thialf en Vikingschip
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 15:53
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Aan de ene kant ben ik het wel met Boogie eens omdat er dan minder concurretie is voor de banen en niet onderling kunnen concurreren. Als er dan nog enigszins een baan is die aan Salt Lake kan concurreren is het Calgary al werd daar gister maar 1 WR gebroken en dat wel door de nederlander Beorn Nijenhuis.
Hij verbrak het WR voor Junioren tijdens de 1000 MT op het WK Sprint wat gewonnen werd door Wotherspoon voor Van Velde en Wennemars maar dat even terzijde.

Aan andere kant maakt het het schaatsen niet saai, het is leuk om te kijken maar ook af en toe voorspelbaar wie er wint het is meestal op allround toernooien toch een Nederlander en eens met uitzondering een Rus. Maar ja blijft leuk om na te kijken.
Oud 20-01-2003, 18:06
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Toen er voor het eerst een binnenbaan was, was dat net zo.
Toen Calgary nieuw was, was dat ook zo.
Nu SLC nieuw is, is dat zo.

Er komt wel weer een nieuwere, betere baan.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 18:07
alwaysgood
alwaysgood is offline
het is wel zow, dat er alleen maar daar wr's worden gereden, maar op toernooien hoeven niet perse wr's gereden te worden om het spannend te maken
Oud 20-01-2003, 18:42
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Een voetbalwedstrijd in Nederland kan toch ook leuk zijn zonder dat Henry, Zidane, Totti enz. hier spelen
het gaat mij eigenlijk veel meer om de spanning van een tournooi dan om of er wel of geen WR wordt gereden. Buitenijs wedstrijden hebben ook wel wat.

gister en zaterdag verbeterde Shimizu trouwens ook het (officieuze) wereldrecord op de eerste 100m: 9,39
Oud 20-01-2003, 19:23
Tofke_H
Tofke_H is offline
Iedereen was zo blij met Salt Lake City zijn binnenpiste. Geweldig dat zoveel WR verbroken konden worden. Volgend jaar ofzo krijgt men in Duitsland ofzo het in hun hoofd om een supermodern gebouw te zetten, dat nog een beetje sneller is.
De lage luchtweerstand kunnen ze met technieken misschien wel kunnen nabootsen.

Maar het schaatgebeuren is toch ook leuk zonder nieuwe WR?

Dus ik begrijp je wel, maar ben het oneens.
Oud 20-01-2003, 19:55
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Mwah ik ben het wel eens wat je allemaal neerzet, maar dat Salt Lake nu alles verpest vind ik niet. Het maakt toch (voor mij iig) helemaal niet uit WAAR je een Wereld Record schaatst? BTW: de ijsmeesters van de banen zijn ook voor een gedeelte verantwoordelijk voor de snelheid van de baan... althans dat lijkt me toch he...
Oud 21-01-2003, 00:19
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef:
Mwah ik ben het wel eens wat je allemaal neerzet, maar dat Salt Lake nu alles verpest vind ik niet. Het maakt toch (voor mij iig) helemaal niet uit WAAR je een Wereld Record schaatst? BTW: de ijsmeesters van de banen zijn ook voor een gedeelte verantwoordelijk voor de snelheid van de baan... althans dat lijkt me toch he...
Mart Smeets zei van het weekend in een van de uitzendingen heel treffend: "Tegen hoogte kun je als ijsmeester gewoonweg niet opboksen en dat weten ze hier in Calgary nu ook." (of iets van die strekking)

Heerenveen dacht ook een tijdje net zo snel als Calgary te zijn...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 02:18
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
Er zal idd wel weer is een nieuwe supersnelle baan komen.

En er zijn genoeg wedstrijden in salt lake.. is ook wel leuk: world record time
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 11:24
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Mart Smeets zei van het weekend in een van de uitzendingen heel treffend: "Tegen hoogte kun je als ijsmeester gewoonweg niet opboksen en dat weten ze hier in Calgary nu ook." (of iets van die strekking)

Heerenveen dacht ook een tijdje net zo snel als Calgary te zijn...
Aha, jah dat wist ik niet... (A)
Oud 21-01-2003, 19:15
Smartie
Smartie is offline
Nou, SLC verpest het schaatsen alleen als het om wereldrecords gaat, maar verder boeit het me niet zo waar er gereden wordt. Als het maar een spannende strijd is ...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 20:01
shanne
shanne is offline
Ik vind niet dat dat het schaatsen verpest, want ik vind het altijd spannend. ook al worden er geen wereldrecords gereden, er kan er maar 1 winnen,
Oud 28-01-2003, 16:14
dewdrop
dewdrop is offline
Oneens met je stelling, waarom?? omdat wij nederlanders eens moeten accepteren dat thialf allang niet meer de snelste baan ter wereld is!! IK ben het trouwens ook niet met je eens dat de Salt lake baan de enige echt snelle is, vergeet calgary alsjeblieft niet, beorn nijenhuis kan daar dus met zijn 18 jaar wel een jeugdwereldrecord punten rijden! Schaatsen maakt het echt niet saai, ik verheug met nu al op de tijd dat 500 meter in 23 seconden word gereden!
Oud 28-01-2003, 16:30
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Er komt wel weer een nieuwere, betere baan.
Nieuwe banen worden meestal bij de Olympische Spelen gebouwd en die zijn in 2006 in Turijn. Dat ligt niet zo gek hoor en veel ruimte om een baan op hoogte te maken is er ook niet in Italië.
Oud 03-02-2003, 19:03
Doopy
Doopy is offline
ik vind het niet zo erg, Beorn Nijenhuis reed in calgary weer een mooi wereld record op de 1000meter!

Groetjes Bas

Mijn Website
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:07
Doopy
Doopy is offline
Citaat:
shanne schreef:
Ik vind niet dat dat het schaatsen verpest, want ik vind het altijd spannend. ook al worden er geen wereldrecords gereden, er kan er maar 1 winnen,
Heej jij weer hier!!!!

ehhm ofd topic, ehhm ben het ben dus helemaal mee eens!

-xxx- Doopy
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten