Oud 23-02-2003, 01:12
joopie
joopie is offline
Ik vind ze echt geweldig! Heb nu mulholland drive en lost highway gekeken, beide 2x...prachtig. Lekker duistere sfeertjes, goede muziek, prachtig gefilmd, veel kippenvel momenten... beide waren onbegrijpelijk voor me de eerste keer. Maar dat hoeft niet negatief te zijn, lekkere mind fucks, nog een keer kijken en er valt al een heel stuk meer op zijn plaats.

Lees voor lost highway ook eens deze recentie:

http://www.movie.nl/artdet.cfm?tekstnr=374&rubrieknr=5

ohja, Naomi Watts in mulholland drive Woei! Haar beste rol ooit imo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2003, 03:44
86dagreed
86dagreed is offline
Recensie
Naomi watts heeft dan ook nooit echt betekeniswaardige rollen gespeeld, maar ik vind mulholland drive wel erg goed. En toch vraag ik me sommige dingen nog af.

Is het de cowboy die de rollen omwisselt en het doosje dat illusie naar werkelijkheid omzet?
Oud 23-02-2003, 08:16
Anonymous John
Anonymous John is offline
Misschien ben ik een slap excuus voor een filmfan, maar Lost Highway kon me totaal niet boeien. Mulholland Dr. aan de andere kant weer wel.

Blue Velvet vond ik echter wel geweldig, en vind ik de beste film van hem (die ik gezien heb).

The Elephant Man is ook ondergewaardeerd.

Citaat:
ohja, Naomi Watts in mulholland drive Woei! Haar beste rol ooit imo
Mee eens.
Oud 23-02-2003, 10:58
joopie
joopie is offline
Citaat:
Anonymous John schreef:

Blue Velvet vond ik echter wel geweldig, en vind ik de beste film van hem (die ik gezien heb).

The Elephant Man is ook ondergewaardeerd.
Die twee ga ik deze week kijken, ben benieuwd!

Owja, Everything you wanted to know about Mulholland Drive Onderaan staat een goede uitleg.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 13:10
Verwijderd
Ik heb veel films van em gezien, aangezien mn vriend het helemaal geweldig vindt.

Sommigen zijn wel cool, sommigen vind ik niet echt geweldig.

Lost Highway vind ik te vaag, en zooo irritant af en toe. Vooral die enge man..*brr*
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 13:34
empyrian
empyrian is offline
ik heb Mulholland Drive, Lost Highway en The Elephant Man gezien...alledrie topfilms, maar van de eerste snapte ik echt geen hol...binnenkort maar nog een keer kijken.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 14:27
Diesel
Diesel is offline
Blue Velvet, Lost Highway en Mulholland Drive vind ik goed. The Elephant Man vind ik erg goed. Eraserhead vind ik werkelijk geweldig. Zelfs Kubrick nam er een voorbeeld aan:

TRIVIA for THE SHINING :
Kubrick made the cast watch Eraserhead (1977) to put them in the mood he wanted from them.

Dune (1984) en The Straight Story (1999) wil ik nog zien.
Oud 23-02-2003, 14:40
battlestar
battlestar is offline
bij mulholland drive heb ik echt de hele tijd gezeten van: ik snap 'm wel, ik snap 'm niet, ik snap 'm wel, huh?
mja, degenen die meekeken vonden 'm niet echt leuk enzo.. ik vond 'm nog wel interessant, en toen ik later de spoiler las, bleek dat mijn vermoedens nog wel redelijk klopten, maar ik zou nu echt niet meer uit kunnen leggen hoe het zit

vaag
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 16:39
Quistnix
Quistnix is offline
Na het zien van Lost Highway was ik meteen verliefd op de stijl van deheer Lynch. De sfeer, het bizarre verhaal, de perfect bijpassende muziek, alles klopte gewoon helemaal en zorgde voor een van de beste filmervaring tot op heden.

Toen keek ik Mulholland Drive.

Wat een onuitgebalanceerd misvehikel was dat. Ik heb exact 3 goede scenes kunnen ontdekken: "It is just a tape", de zwerver uit de droom en "The Beast", die enorme man die die regiseur komt zoeken en wordt aangevallen door de vrouw en zwembadreiniger. Verder miste de film gewoon de sfeer en de aantrekkingskracht van Lost Highway. Bij Highway werd je het scherm ingezogen en bleef je met enorme vragen achter, die je ook weken bleven achtervolgen. Bij Drive dacht ik oké, het is wat onlogisch, maar als ik het zo en zo zet kan ik er een beetje chocola van maken en dat was het.

Eraserhead moet ik nog eens kijken, maar het komt er nooit van.

Q.
Oud 24-02-2003, 16:26
joopie
joopie is offline
Citaat:
Quistnix schreef:
Bij Highway werd je het scherm ingezogen en bleef je met enorme vragen achter, die je ook weken bleven achtervolgen. Bij Drive dacht ik oké, het is wat onlogisch, maar als ik het zo en zo zet kan ik er een beetje chocola van maken en dat was het.
Bij Mulholland drive werd ik juist ook het scherm ingezogen. De muziek (die spannende zoemende geluiden steeds), het goede acteerwerk, het camerawerk. Ik heb 2 uur aandachtig zitten kijken. Natuurlijk bleven er ook bij deze film veel vragen achter maar wat chocola van maken? Lees eens alle spoilers en kijke hem nog eens zou ik zeggen. Er zit erg veel in deze film hoor, kijk ook maar eens bij de link die ik hier eerder heb geplaatst.

Lost Highway en Mulholland drv...ik vond ze beide ijzersterk. Mulholland drive mischien nog wel beter...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 16:52
ganralph
ganralph is offline
ik vind Lynch's beste film nog altijd 'the straight story' (1999), helaas niet heel erg bekend, maar voor zover bekend heb ik er nog weinig slechts over gehoord. (een van mijn favoriete films aller tijden zelfs)

dune vond ik daarentegen weer erg matig, gedeeltelijk door de beperking van (niet-breedbeeld) tv; het lijkt mij echt een bioscoopfilm.

verder blijft twin peaks een geweldige serie (de film helaas nooit gezien)

mulholland drive was een leuke film, maar ik ga hem niet ijzersterk noemen omdat niemand hem begrijpt...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 19:32
Quistnix
Quistnix is offline
Citaat:
joopie schreef:
Natuurlijk bleven er ook bij deze film veel vragen achter maar wat chocola van maken? Lees eens alle spoilers en kijke hem nog eens zou ik zeggen. Er zit erg veel in deze film hoor, kijk ook maar eens bij de link die ik hier eerder heb geplaatst.
Dat was het probleem: ik snapte hem bijna meteen (afgezien van die paar miereneukerige Details waar je bij elke David Lynch-film blijft zitten.

Q.
Oud 24-02-2003, 21:13
joopie
joopie is offline
Citaat:
Quistnix schreef:
Dat was het probleem: ik snapte hem bijna meteen (afgezien van die paar miereneukerige Details waar je bij elke David Lynch-film blijft zitten.

Q.
Is dat negatief?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 21:39
Quistnix
Quistnix is offline
Hij bleef niet in mijn hoofd rondspoken, en dat was juist de kracht van Lost Highway. Na het zien van Drive had ik meer de gedachte "Nou en?".

Q.
Oud 24-02-2003, 22:44
86dagreed
86dagreed is offline
ik vind mulholland beter dan lost highway

Lost highway is gewoon een film die soms niet kan krijg ik het gevoel.

ik wil 'twin peaks' en 'eraserhead' nog x checken, deze week eens doen

maar ik wil nog antwoord op mijnv raag

is de box voor de omdraaing van illusie en droom
en de cowboy voor de rollen of niet?
Oud 25-02-2003, 08:30
Quistnix
Quistnix is offline
Volgens mij is de film gewoon zo uit te leggen, met de box als leukigheidje om het wat mysterieuzer te maken:

**SPOILERS**

Chronologische volgorde van gebeurtenissen:

De regisseur weigert een bepaald meisje te gebruiken voor zijn film. Daarom wordt zijn film geannuleerd en gaat hij verdrietig naar huis, waar hij ontdekt dat zijn vrouw vreemdgaat. Hij gaat weg en begint een andere film met Rita in de hoofdrol. Een van de mensen van de italiaanse filmmakers komt hem in zijn huis opzoeken, waarschijnlijk met het doel hem te dwingen toch de film te maken, maar hij vindt de regisseur niet thuis. De regiseur wordt verliefd op Rita, en andersom, en tijdens een feest vertellen ze dat ze gaan trouwen. De vriendin van Rita wordt gek van verdriet en pleegt zelfmoord.
Op een dag worden de chauffeurs van Rita haar auto vervangen door handlangers van de italianen, en ze doen een poging haar te ontvoeren om zo de regiseur over te halen de oude film toch te maken met hun meisje, maar met loopt mis en Rita ontsnapt met geheugenverlies. Ze ontmoet Betty en samen gaan ze op zoek naar haar ware identiteit. Zodra Rita echter een belangrijke herinnering terugkrijgt (van het theater) schiet het verhaal terug naar wat eerder gebeurd was en zien we dus niet hoe het eigenlijk afloopt.

Wat ik gehoord heb is dat de Mystery Man uit Lost Highway en de Cowboy uit Mulholland Drive (beiden witgesminkt en zonder wenkbrauwen) belichamingen zijn van respectievelijk de Duivel en God. De Duivel probeert de hoofdrolspeler ervan te overtuigen dat hij geen keus heeft en de man wel moet vermoorden, en daarmee dus een zware zonde begaan, terwijl God vertelt dat de regisseur eigen keuzes kan maken en zelf verantwoordelijk is voor de gevolgen van zijn daden. Extra hint hiernaar is het feit dat er "hemels" licht schijnt als God verschijnt.

Q.

Laatst gewijzigd op 25-02-2003 om 10:04.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 23:14
joopie
joopie is offline
Citaat:
Quistnix schreef:
Volgens mij is de film gewoon zo uit te leggen, met de box als leukigheidje om het wat mysterieuzer te maken:

**SPOILERS**

Chronologische volgorde van gebeurtenissen:

De regisseur weigert een bepaald meisje te gebruiken voor zijn film. Daarom wordt zijn film geannuleerd en gaat hij verdrietig naar huis, waar hij ontdekt dat zijn vrouw vreemdgaat. Hij gaat weg en begint een andere film met Rita in de hoofdrol. Een van de mensen van de italiaanse filmmakers komt hem in zijn huis opzoeken, waarschijnlijk met het doel hem te dwingen toch de film te maken, maar hij vindt de regisseur niet thuis. De regiseur wordt verliefd op Rita, en andersom, en tijdens een feest vertellen ze dat ze gaan trouwen. De vriendin van Rita wordt gek van verdriet en pleegt zelfmoord.
Op een dag worden de chauffeurs van Rita haar auto vervangen door handlangers van de italianen, en ze doen een poging haar te ontvoeren om zo de regiseur over te halen de oude film toch te maken met hun meisje, maar met loopt mis en Rita ontsnapt met geheugenverlies. Ze ontmoet Betty en samen gaan ze op zoek naar haar ware identiteit. Zodra Rita echter een belangrijke herinnering terugkrijgt (van het theater) schiet het verhaal terug naar wat eerder gebeurd was en zien we dus niet hoe het eigenlijk afloopt.

Wat ik gehoord heb is dat de Mystery Man uit Lost Highway en de Cowboy uit Mulholland Drive (beiden witgesminkt en zonder wenkbrauwen) belichamingen zijn van respectievelijk de Duivel en God. De Duivel probeert de hoofdrolspeler ervan te overtuigen dat hij geen keus heeft en de man wel moet vermoorden, en daarmee dus een zware zonde begaan, terwijl God vertelt dat de regisseur eigen keuzes kan maken en zelf verantwoordelijk is voor de gevolgen van zijn daden. Extra hint hiernaar is het feit dat er "hemels" licht schijnt als God verschijnt.

Q.

Ik denk dat je mist wat nu het werkelijke plot is. De eerste drie kwartier van de film is gewoon een soort van droom van Diane(betty.) Alles in het laatste kwartier is ook werkelijk gebeurd. (vanaf het blauwe doosje)

Camillia (Rita) was een sucesvolle actrise die het goed kon vinden met Adam, Diane was verliefd op haar maar ze ging voor de Adam.
Uit pure Jaloerzie huurde ze een huurmoordenaar en die heeft Camille vermoord. In haar droom is het echter heel anders, camilla ontsnapt in het begin aan de dood, en zelf wordt ze Betty die haar kan helpen. Betty valt nogal in de smaak in de filmwereld, iets wat in real life niet zo was. Hun relatie is daar ook beter. Adam ziet ze als een regisieur die nogal veel pech heeft. zijn vrouw gaat vreemd, zijn bankrekening wordt geplunderd enz.

Wanneer ze wakker wordt kan ze het allemaal niet meer aan, haar schuldgevoel is zo groot dat ze zelfmoord pleegt.

o zit het in hele grote lijnen in elkaar (denk ik) Het draait om pure jaloerzie.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 00:50
Shadow X
Shadow X is offline
grootste gedeelte is idd een droom.
Zoek maar eens met google ofzo op filmexplanation (schrijf je dat eigenlijk wel zo?)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 08:58
joopie
joopie is offline
Citaat:
86dagreed schreef:
ik vind mulholland beter dan lost highway

Lost highway is gewoon een film die soms niet kan krijg ik het gevoel.

ik wil 'twin peaks' en 'eraserhead' nog x checken, deze week eens doen

maar ik wil nog antwoord op mijnv raag

is de box voor de omdraaing van illusie en droom
en de cowboy voor de rollen of niet?
De box is idd de omschakeling tussen illusie en droom. De cowboy is denk ik degene die haar wakker maakt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten