Oud 27-02-2003, 23:42
Verwijderd
wat is emotie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2003, 00:18
Mr.Epp
Mr.Epp is offline
Dat is moeilijk te omschrijven want het is een soort "alles wat je niet kàn omschrijven".

Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 01:13.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 07:15
Imke_BF
Imke_BF is offline
emotie = gevoel
Oud 28-02-2003, 07:22
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Emoties zetten ons aan tot handelen. Bij woede komen wij tot een heel andere lichaamsuiting dan bij verdriet, lachen is duidelijk te onderscheiden van verbazing.

Het lichaam gebruikt emoties om zich kenbaar te maken.
Emotionele gevoelens kunnen heel heftig zijn, maar ze veroorzaken op zich geen fysieke schade.
Oud 28-02-2003, 08:46
Gothic
Gothic is offline
e´motie (de ~ (v.))

1 geëmotioneerde gemoedsgesteldheid => aandoening, ontroering

e´motieloos (bn.)

1 gevoelloos, zonder emotie
Oud 28-02-2003, 08:58
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Imke_BF schreef:
emotie = gevoel
Klopt...emotie is gevoel en ontroering...

Maar mag ik vragen van waar de vraag?
Oud 28-02-2003, 11:06
Verwijderd
Emotie zet aan tot handelen. Gevoel niet (anders wordt het een emotie).
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 11:18
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
Emotie zet aan tot handelen. Gevoel niet (anders wordt het een emotie).
Huh?

Emotie is hoe je lichaam je gevoel uit, zonder dat je er zelf controle over hebt. Zoals huilen, lachen, woede.

Maar .. heu .. beide gevoel en emotie kan aanleiding zijn tot handelen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Huh?

Emotie is hoe je lichaam je gevoel uit, zonder dat je er zelf controle over hebt. Zoals huilen, lachen, woede.

Maar .. heu .. beide gevoel en emotie kan aanleiding zijn tot handelen?
Emotie komt van emoveren. Gevoel van voelen

Het ene zet iets op gang, het andere is meer een waarneming. Unexplained had hier een hele uitleg over, maar ik kan hem niet meer vinden
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 12:07
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
******** schreef:
Emotie komt van emoveren. Gevoel van voelen

Het ene zet iets op gang, het andere is meer een waarneming. Unexplained had hier een hele uitleg over, maar ik kan hem niet meer vinden
Dus als ik het gevoel heb dat een bepaald straatje niet veilig is, en ik sla het maar over om het volgende straatje in te slaan; ben ik emotioneel?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 13:05
Verwijderd
Emotie is een niet-zintuiglijke waarneming.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 13:18
marlies
marlies is offline
Dan heb ik een nieuwe vraag: waar komen emoties vandaan? + Waarom is de ene mens veel emotioneler dan de ander?
Oud 28-02-2003, 13:21
Verwijderd
Citaat:
marlies schreef:
Dan heb ik een nieuwe vraag: waar komen emoties vandaan? + Waarom is de ene mens veel emotioneler dan de ander?
hoe kan deze vraag beantwoord worden als het nog geen eens duidelijk is wat emotie is?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 13:22
Verwijderd
Citaat:
Blueeyez03 schreef:
Klopt...emotie is gevoel en ontroering...

Maar mag ik vragen van waar de vraag?
tuurlijk mag je dit vragen, ik had een discussie met iemand op het forum... (bij artistiek over 2 posten van mij) we hadden het over emotie en wat daaronder te verstaan is...

ik wilde weten hoe de rest er over gedacht
vandaar.. Duidelijk?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2003, 20:54
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
vame schreef:
hoe kan deze vraag beantwoord worden als het nog geen eens duidelijk is wat emotie is?
Een emotie is een bepaalde toestand die tot uiting komt door bepaalde gevoelens en manieren van gedrag en door bepaalde lichamelijke veranderingen als rood worden, trillende handen krijgen en dergelijke. Laten we eens kijken of we aan de hand daarvan de vragen van marlies kunnen beantwoorden:

- Waar komen emoties vandaan?

Deze ontstaan doordat men op een bepaalde manier op een bepaalde situatie reageert, waarbij men gevoelens koestert of uit tegenover dingen of mensen doordat men in een opgewonden toestand verkeert.

- Waarom is de ene mens veel emotioneler dan de ander?

Waarschijnlijk komt dit doordat een gegeven situatie bij de een sneller tot een opgewonden toestand kan leiden dan bij de ander. Het heeft er wat dat betreft mogelijk mee te maken in hoeverre men met zo'n soort situatie vertrouwd is.
Oud 28-02-2003, 21:31
Koning
Koning is offline
emotie is het uiten van gevoelens door uitdrukkingen vooral in het gezicht.. en zo een ander te laten weten hoe je je voelt....
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 09:47
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
vame schreef:
tuurlijk mag je dit vragen, ik had een discussie met iemand op het forum... (bij artistiek over 2 posten van mij) we hadden het over emotie en wat daaronder te verstaan is...

ik wilde weten hoe de rest er over gedacht
vandaar.. Duidelijk?
jah hoor maare volgens mij komen hier alleen maar meer discussies........Schiet nie echt op duzz...
Oud 01-03-2003, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Blueeyez03 schreef:
jah hoor maare volgens mij komen hier alleen maar meer discussies........Schiet nie echt op duzz...
wat is er mis met een goede discussie? emotie is voor iedereen anders, dus iedereen zou het ook anders onder woorden brengen, nix mis mee toch?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 10:40
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
- Waarom is de ene mens veel emotioneler dan de ander?

Waarschijnlijk komt dit doordat een gegeven situatie bij de een sneller tot een opgewonden toestand kan leiden dan bij de ander. Het heeft er wat dat betreft mogelijk mee te maken in hoeverre men met zo'n soort situatie vertrouwd is.
waarom is de ene mens veel emotioneler dan de ander?
omdat de ene meer heeft meegemaakt, het hoeft niet te zeggen dat diegene beter met zo'n situatie vertrouwd is.. maar je levenservaring en wat je dus hebt meegemaakt. Een voorbeeld: je moeder is dood, op haar begravenis draaide ze muziek van uh... volumia (tis maar een voorbeeld) als deze persoon later nog een keer dit nummer hoord (tijdens een schoolfeest bijv.) dan zou ze heel anders reageren (emotioneler dus) dan iemand die dit liedje gewoon kent als een liedje uit de top40
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 10:48
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
marlies schreef:
Waar komen emoties vandaan..
Als reactie is het er gewoon denk ik,
net zoals bloed er gewoon is als je een wondje hebt. Meestal.
(gare vergelijking )
Waarom de een emotioneler dan de ander is..
Hangt voor een deel van je opvoeding af denk ik..
Iemand die nooit geleerd heeft zn emoties
te uiten (of het niet mocht),
zal sneller minder emotioneel overkomen.
Denk dat iedereen evenveel emoties heeft,
alleen uit niet iedereen dat evenveel en op dezelfde manier.

Citaat:
Blueeyez03 schreef:
Leuk juist, leuker dan dat iedereen
het met elkaar eens is imo.

Emotie: een gevoel, verdriet, woede, blijdschap..
't geeft aan hoe jouw geest ervoor staat.
Een reactie op wat en hoe er in jouw leven,
om je heen en met jou gebeurd.
Zoiets denk ik.
Oud 01-03-2003, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Betamethason schreef:

Leuk juist, leuker dan dat iedereen
het met elkaar eens is imo.
[/B]
mee eens
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:11
Isa
Isa is offline
Ik denk dat emoties dingen zijn die ontstaan door een tekort of teveel aan energie in je chakra's.

Citaat:
nare man schreef:
niet per se, tenslotte zijn het meestal zintuiglijke dingen die emoties tot gevolg hebben. een spin waarnemen leid tot angst bv.

Is geilhied trouwens een zintuig?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Is geilheid trouwens een zintuig?
Nee, je kunt het beter omschrijven als een verlangen dat door stimulatie van bepaalde zintuigen wordt opgewekt.
Oud 01-03-2003, 16:08
Bright Halo
Bright Halo is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Is geilhied trouwens een zintuig?
Nee, maar misschien wel een emotie.

If you get lucky
Oud 05-03-2003, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Ik denk dat emoties dingen zijn die ontstaan door een tekort of teveel aan energie in je chakra's.
wat is chakra's?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2003, 15:13
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
vame schreef:
wat is chakra's?
Dit is wat ik er over vond in mijn Encarta Encyclopedie:
Chakra (Sanskriet, = wiel, rad), begrip afkomstig uit het tantristische hindoeïsme, met name uit de hatha-yoga, waarmee de zeven zenuwknooppunten worden aangeduid die zich tussen staartbeen en kruin in het menselijk lichaam zouden bevinden. Elk knooppunt of centrum heeft te maken met bewustzijn en ontwikkeling, met groei en inzicht. De voorstelling is dat de energie van de mens (kundalini), die ligt te slapen in de onderste chakra, gewekt wordt en door de kanalen langs de chakra's omhooggevoerd wordt tot deze zich in het kruinchakra verbindt met het hoogste goddelijke.
De chakra's worden voorgesteld als lotusbloemen.
Oud 05-03-2003, 15:28
karamba
karamba is offline
Citaat:
Imke_BF schreef:
emotie = gevoel
Idd. En mensen die dat niet durven te tonen zijn arrogant. Ik heb bewondering voor mensen die dat wel durven te tonen. Maar je hebt positieve en negatieve, verdrietige en woeste enz... dus op zich vind ik het nog best een breed begrip. Ik zal eens een x opzoeken hoe het woordenboek het omschrijft...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 18:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
addy schreef:
En mensen die dat niet durven te tonen zijn arrogant.
Misschien lijken ze dat alleen maar omdat je niet weet waarom ze dat niet durven. Als jij als jongetje altijd te horen hebt gekregen dat jongens nooit huilen en altijd flink moeten zijn, en als je daardoor als volwassene moeite hebt om je verdriet te tonen als je dat hebt, maakt jou dat toch zeker niet arrogant?
Oud 05-03-2003, 22:11
fil
fil is offline
Citaat:
vame schreef:
wat is emotie?
Emotie is een doelgericht aangeleerd gedrag wat sociaal en cultureel wordt bepaald en aangeeft hoe je je moet gedragen tegenover je medemens.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 23:47
//ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Misschien lijken ze dat alleen maar omdat je niet weet waarom ze dat niet durven. Als jij als jongetje altijd te horen hebt gekregen dat jongens nooit huilen en altijd flink moeten zijn, en als je daardoor als volwassene moeite hebt om je verdriet te tonen als je dat hebt, maakt jou dat toch zeker niet arrogant?
En als je het uitlegt aan een persoon dan, dat het zo werkt en die wil het niet geloven,
mag je hij/zij dan arrogant noemen?

PS.
Fil:
Emotie is niet aangeleerd.
Oud 06-03-2003, 08:52
fil
fil is offline
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef:
PS.
Fil:
Emotie is niet aangeleerd.
Dat weet ik zo net nog niet ... Kijk maar eens naar 100 jaar geleden, of verder, of naar andere culturen, of nog liever naar zogenaamde 'primitieve' stammen (eigenlijk zijn wij de primitieven, maar dat even ter zijde). Daaruit kun je op z'n minst concluderen dat de samenleving waarin je opgroeit bepaalt hoe jij je dient te gedragen in bepaalde situaties wat betreft je emoties.

Een mooi voorbeeld is de top 40 waar we allemaal dood gegooid worden met uitvergrote 'gevoeligheid' doordat er ontzettend veel gewicht wordt gehangen aan 'gevoel' en hoe belangrijk het wel niet is om een 'relatie' te hebben, en dat we zonder die 'relatie' bijna niet meer door kunnen leven, etcetera. Ik geloof dat op dit moment ongeveer 85 procent van de 15-jarigen vermeldt een liefje te hebben. Zegt genoeg, toch?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 10:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef:
En als je het uitlegt aan een persoon dan, dat het zo werkt en die wil het niet geloven,
mag je hij/zij dan arrogant noemen?
Nee, het is beter om te proberen diegene zover te krijgen dat hij of zij wel bereid is om het te geloven.
Oud 06-03-2003, 13:38
karamba
karamba is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Je zoekt als mens toch altijd wel een bepaalde emotie. Als je dus nooit mocht huilen zoek je toch wel een alternatieve emotie? Het moet er toch uiteindelijk wel uit!!! Je ziet gauw aan mensen of ze emotioneel zijn. En de manier waarop ze het verbergen maakt het dan arrogant. Daar heb ik zo een hekel aan. Je doet het tenslotte voor jezelf. De arrogantie is dat mensen het eerder inhouden voor zichzelf dan anderen. In 9 van de 10 gevallen heb ik daar absoluut geen begrip voor!!1
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 13:53
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
emotie=zwak
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 14:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
addy schreef:
Je zoekt als mens toch altijd wel een bepaalde emotie. Als je dus nooit mocht huilen zoek je toch wel een alternatieve emotie? Het moet er toch uiteindelijk wel uit!!! Je ziet gauw aan mensen of ze emotioneel zijn. En de manier waarop ze het verbergen maakt het dan arrogant. Daar heb ik zo een hekel aan. Je doet het tenslotte voor jezelf. De arrogantie is dat mensen het eerder inhouden voor zichzelf dan anderen. In 9 van de 10 gevallen heb ik daar absoluut geen begrip voor!!1
De manier waarop ze het verbergen kan in jouw ogen misschien wel arrogant overkomen, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook arrogant zou moeten zijn. Er zullen misschien wel mensen zijn die het (om wat voor reden dan ook) eerder voor zichzelf dan voor anderen inhouden, maar zolang je niet weet waarom ze dat doen kun je naar mijn idee niet stellen dat het arrogant zou zijn. Niet iedereen is even bedreven in het uiten van emoties, ook al zou je dat misschien wel willen.
Oud 07-03-2003, 13:56
karamba
karamba is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
De manier waarop ze het verbergen kan in jouw ogen misschien wel arrogant overkomen, maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook arrogant zou moeten zijn. Er zullen misschien wel mensen zijn die het (om wat voor reden dan ook) eerder voor zichzelf dan voor anderen inhouden, maar zolang je niet weet waarom ze dat doen kun je naar mijn idee niet stellen dat het arrogant zou zijn. Niet iedereen is even bedreven in het uiten van emoties, ook al zou je dat misschien wel willen.
Intressante mening, je begint me zo langzamerhand wel een beetje te overtuigen dat ik dat niet alle mensen kwalijk kan nemen wanneer ze hun emotie inhouden in mijn ogen...
Maar het lijkt me toch wel in te schatten om wat voor redenen iemand het niet doet aan zijn manier van bewegen ofzo... Dat noem ik dan wel arrogantie.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 13:57
karamba
karamba is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef:
emotie=zwak
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 15:06
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef:
emotie=zwak
Vastberadenheid, ambitie, hoop zijn ook een emotie. Beweren dat emoties zwak zijn, dat zou je tamelijk zwak kunnen noemen.

Citaat:
nare man schreef:
Hier ben ik het wel mee eens. Een ervaring, een waarneming inderdaad, die ontstaat door je zintuigen maar door een andere waarneming. Feedback! Cruciaal voor intelligentie zou ik overigens zeggen...
Oud 08-03-2003, 18:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
addy schreef:
Maar het lijkt me toch wel in te schatten om wat voor redenen iemand het niet doet aan zijn manier van bewegen ofzo... Dat noem ik dan wel arrogantie.
Zolang je niet weet of je inschatting wel of niet juist is kun je dat naar mijn idee niet als arrogantie beschouwen. Iemands manier van bewegen hoeft niet noodzakelijk met het al of niet inhouden van emoties samen te hangen.
Oud 10-03-2003, 20:53
marlies
marlies is offline
Citaat:
fil schreef op 05-03-2003 @ 23:11:
Emotie is een doelgericht aangeleerd gedrag wat sociaal en cultureel wordt bepaald en aangeeft hoe je je moet gedragen tegenover je medemens.
dat noem ik meer normen

Emoties kunnen het tegenovergestelde zijn van hoe je je moet gedragen. Als iemand een iemand vermoord uit "crime of passion" dat hoop ik toch niet dat die aangeleerd gedrag is hoe je je moet gedragen tegenover je medemens.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten