Oud 08-04-2003, 16:42
geen punt.
geen punt. is offline
Hmm, ik vat het ff niet hoor. Toen er een oorlog aan zat te komen op Irak, zeiden mensen, 'waarom nou Irak, er zijn zoveel landen die zich niet aan verdragen houden en massavernietigingswapens hebben. Noord-Korea heeft zelfs kernwapens. Waarom doen ze daar dan niets aan.' En nu neemt men het op voor N-K. Die zijn echt niet te beroerd om chemische wapens, biologische wapens of zelfs kernwapens te gebruiken om Seoul uit te moorden of Tokyo. Daar zijn ze toe in staat en dat kan hen geen bal schelen.
Oud 08-04-2003, 16:47
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Nate schreef op 08-04-2003 @ 17:11:
Ja, maar dat kennen we. 'Iets op de agenda' resulteert nooit in een vriendelijk gesprek. Daarnaast, kijk eens op de kaart naar Korea; zoals je ziet is er niet zoveel keus wat het afvuren van raketten betreft. 'T was toch over Japan, niet erop? Atoomproeven op Mururoa destijds vond ik ook redelijk provocerend, hmm? Als we daar allemaal boodschap aan gaan hebben, dan vind ik een militair budget hoger dan dat van de overige top-9 tezamen ook provocerend. Een land dat 50 jaar geleden fascistische ideeën had, tja, dat kunnen we dan natuurlijk ook niet helemaal meer vertrouwen. En so what, die raket over Japan, Japan was immers het land dat Korea altijd heeft willen bezetten.

See where I'm going to? Als de hele wereld zo snel op z'n teentjes getrapt is, dan wordt het een mooie boel.
De VN zijn een vredelievende orranisatie die bedoeld is om oorlog te voorkomen, en niet om oorlog uit te lokken. De VS staan ook niet bepaald te trappelen om N Korea aan te vallen heb ik het idee. Er valt niets te halen, is relatief dichtbij, het beschikt over kernkoppen die L.A. misschien kunnen raken en het is georafisch gezien buitenewoon onaantrekkelijk voor een invasie. Tussen N en Zuid korea liggen bergen en China zit ook niet op edonder aan zijn grenzen te wachten. Een invasie op de stranden kost altijd veel slachtoffers, daar zit de VS nu echt niet op te wachten.
maar back to the point: Nkorea zit duidelijk een conflict uit te lokken, het minacht de VN, is toenemend militaristisch, houd zich niet aan verdragen, rovoceert Japan, Zuid Korea en de VS, en het vormt wel degelijk een evaar voor de vrede in het ebied. Anders dan bij Irak, waar het gevaar zomaar uit het niets kwam, uit de lucht gerepen werdt. Natuurlijk kun je de VS ook provocerend noemen, maar de noodzaak om de kwestie Korea in de VN ter sprake te brengen is wel degelijk aanwezig, waar dacht je dat de VN anders voor zijn?

Laatst gewijzigd op 08-04-2003 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 17:53
k28
k28 is offline
Citaat:
Nate schreef op 08-04-2003 @ 17:11:
See where I'm going to? Als de hele wereld zo snel op z'n teentjes getrapt is, dan wordt het een mooie boel.
Als er één land snel op zn teentjes getrapt is (' (..) dan mobiliseren we!! ') is dat Korea wel.
De VN is er om oorlog te voorkomen, niet om terug te provoceren.

Als Nederland ineens een raket gaat testen (waarom eigenlijk?) en ze schieten die over Engeland heen (waar moet je anders heenschieten?), dan neem ik aan dat de Engelsen daar ook niet over zitten te juichen. En als de VN dan overweegt om er eens naar te gaan kijken waarop meteen gezegd wordt: ga je over deze kwestie vergaderen, dan mobiliseren we en dan wordt het 1 dikke oorlog, dan vind ik de Koreanen hypocriet en niet de VN.

Ik snap dus heel goed dat de VN er kritisch naar kijken, en ook dat de VS er niet gelukkig mee zijn: LA ligt binnen het bereik van zo'n raket!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 18:03
Nate
Nate is offline
Wat naïef allemaal. De hele wereld kijkt al tijden even naar Korea. Maar weet je, jullie moeten het zelf maar weten. Er wordt hier altijd het hardste geroepen om 'geen oorlog', maar toch schijnt het niet over te komen dat je op deze manier bemoeien met Korea oorlog betekend. En ik geef ze er groot gelijk in.

Ik word nu moe van de discussie. Ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, en meer argumenten heb ik niet, en krijg ik ook niet van jullie. We merken het vanzelf wel, hmm?
Oud 08-04-2003, 18:21
Blitzkrieg Bop
Nate, met alle respect; lees mijne en andere posten eens en laat het rusti op je inwerken, want volgens mij begrijp je het probleem niet helemaal....
Oud 08-04-2003, 18:24
CraigDavid
CraigDavid is offline
laat NK gewoon met rust. Wat hebben ze nou gedaan dat zó verkeerd is? ja ze hebben een paar kerncentrales geopend. Dat bush dan gelijk paranoide wordt en schreeuwt dat BK nukes maakt is wel begrijpelijk. Je hebt gewoon geen reden om ze aan te vallen.
Als je ze toch aan gaat vallen omdat ze een 'axe of evil' zijn dan moet je maar de consequenties die daarop zullen volgen aanvaarden.

het wordt wel tijd dat de VN israel en vs aan de banden gaat leggen.
Oud 08-04-2003, 18:29
k28
k28 is offline
Je begrijpt het zelf niet helemaal Nate. Ik ben bijvoorbeeld helemaal niet per definitie voor of tegen een oorlog, ik vind alleen dat Korea door haar gedrag een oorlog uitlokt, en jij vind van niet. Ik vind dat de VN door dat gedrag in mag/moet grijpen, jij van niet. Wat is het probleem nou?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 18:33
Blitzkrieg Bop
@ Craig David:
Aanvallen niet nee, ik ben absoluut geen voorstander van pre-emptive strikes. Maar ik vind het wel degelijk een zaak voor de VN. Het land vormt wel degelijk een gevaar in de regio, en zit de laatste tijd duidelijk op een conflict aan te sturen.
Oud 08-04-2003, 18:58
Nate
Nate is offline
Duyvel, ik heb je een privéberichtje gestuurd. K28, dan hebben we een meningsverschil. Laten we het hierbij houden. Veel plezier met dit topic verder nog, mede-forummers
Oud 08-04-2003, 19:46
k28
k28 is offline
Citaat:
Nate schreef op 08-04-2003 @ 19:58:
Duyvel, ik heb je een privéberichtje gestuurd. K28, dan hebben we een meningsverschil. Laten we het hierbij houden. Veel plezier met dit topic verder nog, mede-forummers
jammer, had er graag nog over gepraat, interessante discussie met jou
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 22:01
Ayeltsnikov
Ayeltsnikov is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-04-2003 @ 18:28:
Ik haal m toch maar weer aan (want het blijft toch zorgelijk):
Noord-Korea

------
123 Teletekst zo 06 apr
Felle oorlogsretoriek uit N-Korea

SEOUL Als de VN-Veiligheidsraad besluit
om sancties tegen Noord-Korea in te
stellen,zal dat land dat opvatten als
een oorlogsverklaring.Een woordvoerder
van de regering liet verder weten dat
Pyongyang de mobilisatie afkondigt als
de raad woensdag de nucleaire crisis
met Noord-Korea op de agenda plaatst.

Noord-Korea heeft gezegd elke resolutie
van de VN te negeren.Door de oorlog in
Irak heeft de VN zichzelf buitenspel
gezet.Het wil de crisis alleen in
direct overleg met de VS bespreken.

De VS bewandelt juist de multilaterale
weg en hoopt dat Noord-Korea via de
V-raad tot de orde wordt geroepen.

Ja de VS vechten liever tegen een zwak Irak dan tegen een tot de tanden bewapend N Korea. Dat laten ze liever aan de V raad over om dat op te lossen. American Heroes. Die Noord Koreanen zijn veel gekker en gevaarlijker dan de Iraqis. Noord Korea is nog echt een Communistisch land waar de bevolking nog dagelijks gehersenspoeld word.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2003, 22:12
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Nate schreef op 08-04-2003 @ 19:58:
keb hem eezien, ik reaeer er strax nog wel even op
Oud 08-04-2003, 22:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
meelman schreef op 08-04-2003 @ 17:42:
Hmm, ik vat het ff niet hoor. Toen er een oorlog aan zat te komen op Irak, zeiden mensen, 'waarom nou Irak, er zijn zoveel landen die zich niet aan verdragen houden en massavernietigingswapens hebben. Noord-Korea heeft zelfs kernwapens. Waarom doen ze daar dan niets aan.' En nu neemt men het op voor N-K. Die zijn echt niet te beroerd om chemische wapens, biologische wapens of zelfs kernwapens te gebruiken om Seoul uit te moorden of Tokyo. Daar zijn ze toe in staat en dat kan hen geen bal schelen.
Omdat ik me serieus af aan het vragen ben wie de werkelijke agressor is.
Oud 08-04-2003, 22:43
Gatara
Gatara is offline
Overigens, het viel me op dat de VS opeens de VN meer omarmde ("jullie krijgen je rol in Irak! en nee, we zullen Irak niet besturen, dat wordt door irakis gedaan" en "de houding met de VN moet niet door wat in het verleden was, verneukt worden door de vraag hoe irak bestuurd moet worden") dan voor de dreigementen van N-K ("wij willen niet dat de VN een grote rol speelt in Irak, wij willen alles zelf doen").

Volgens mij is Bush' onderbroek poepbruin geworden.
Oud 08-04-2003, 22:44
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Gatara schreef op 08-04-2003 @ 23:40:
Omdat ik me serieus af aan het vragen ben wie de werkelijke agressor is.
wie denk je?
Oud 08-04-2003, 22:45
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
duyvel schreef op 08-04-2003 @ 23:44:
wie denk je?
Dat ben ik me nog aan het afvragen
Oud 09-04-2003, 10:06
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Nate schreef op 08-04-2003 @ 15:14:
Dus... Je bent voor 'actie' in Korea, maar tegen hetzelfde in Irak?

Nee, ik heb me helemaal niet uitgesproken over het voor of tegen een actie in N.-Korea zijn. Ik heb alleen gezegd, dat als de VN dat nodig achten, ze mogen spreken over mogelijk te nemen maatregelen, in de vorm van acties of sancties. Dat ze zich niet door Noord-Korea daarvan mogen worden weerhouden.

Citaat:
En, nogmaals, ook jij begrijpt het niet. Wie maakt er precies het dreigement in deze kwestie, de VN of N. Korea? Juist. De VN wil hier sancties ondernemen, Korea niet. Doet de VN niets dan doet Korea ook niets. Dus elk 'dreigement' waar hier over te spreken valt komt van 'geallieerde' zijde.
Dat is niet waar. Er komt ook een dreiging van Koreaanse zijde; zij brengen alles in gereedheid om chemische wapens te kunnen produceren. Dat doen ze niet voor niets, lijkt me. Dus het klopt niet dat Noord-Korea niets doet, zolang de VN zich er niet mee bemoeien.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten