Oud 13-04-2003, 19:10
beija_flor
beija_flor is offline
het zit dus zo, een vriendin van mij, ze is 14 en heeft het pas geleden met haar vriendje gedaan. nu zou ze dus ongesteld moeten worden, maar die bleef dus weg. zwangerschapstest gehaald en bleek positief... nu is mijn vraag, ik heb ooit eens gehoord dat er een soort pil bestaat die je binne een bepaalde tijd nadat je sex hebt gehad en dus zwanger bent geraakt moet in nemen en dat die pil het dan ongedaan maakt en dat je dus GEEN abortus hoeft te laten plegen? nu zijn mijn vragen is het waar? en als die pil bestaat ofzo of je die zou kunne halen bij de huisarts zonder dat je ouders erachter komen? ik moet het echt weten want m'n vriendin stresst namelijk echt ongelofelijk.. echt bedankt iedereen.. kus
Oud 13-04-2003, 19:14
Verwijderd
heet dat neit de morning after pil?? die kan je tot 3 dagen drna gebruiken.. denk dat ze daar een beetje laat voor is..

drna kan je je baarmoeder laten leegzuigen wat heel pijnlijk schijnt en abortus laten plegen wat weer iets minder pijnlijk is
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 19:14
Needle_damage
Needle_damage is offline
24 tot 36 uur 'the morning afterpil'
1 tot 5 dagen, het 'spiraaltje'
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 19:17
beija_flor
beija_flor is offline
nee volgens mij was het geen morning after pil, ik had het heel vaagjes ergens gehoord.. t schijnt nog tot twee weken nadat je bevrucht bent ofzo in te kunne nemen alleen nu is ze dus TE laat voor een spiraaltje en de morning after pil.. en abortus heeft ze nog teostemming voor nodig..
Oud 13-04-2003, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Zuig schreef op 13-04-2003 @ 20:17:
nee volgens mij was het geen morning after pil, ik had het heel vaagjes ergens gehoord.. t schijnt nog tot twee weken nadat je bevrucht bent ofzo in te kunne nemen alleen nu is ze dus TE laat voor een spiraaltje en de morning after pil.. en abortus heeft ze nog teostemming voor nodig..
Volgens mij bestaat dat niet... Voor een abortus heb je overigens niet per sé toestemming nodig... Op mijn oude middelbare school heb ik vrij vaak met een vertrouwenspersoon gesproken, niet alleen over mijzelf maar ook over 'gewone' dingetjes. Ze vertelde me dat ze een jaar geleden een meisje van 15 had dat zwanger was, te laat voor de morning-after pil. Ze kwam uit een ongelofelijk gelovig gezin en haar ouders mochten er echt niet achter komen. Zo heeft school dus geregeld dat de abortus gepleegd werd, het meisje goed en wel ondersteunt werd en na de abortus thuis werd gebracht (haar ouders werd verteld dat ze op school zich niet lekker voelde, bij de EHBO is onderzocht en bleek dat ze wat verkeerds had gegeten...). Het meisje hoefde zich nergens druk om te maken... nou, wel een beetje natuurlijk...

Misschien kan je vriendin op school met een vertrouwenspersoon praten, misschien dat er op haar school ook zo'n systeem is opgezet?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Needle_damage schreef op 13-04-2003 @ 20:14:
24 tot 36 uur 'the morning afterpil'
1 tot 5 dagen, het 'spiraaltje'
spiraaltje is een voorbehoedsmiddel.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 20:00
beija_flor
beija_flor is offline
weet iemand van jullie misschien wat meer over de abortuspil? hoe gaat dat in ze wekring en zou dat ook kunnen in dit geval?

thnx mensen kus
Oud 13-04-2003, 21:54
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 13-04-2003 @ 20:57:
klopt, maar wordt ook geplaatst als je onveilig sex hebt gehad, of verkracht bent oid
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Zuig schreef op 13-04-2003 @ 21:00:
weet iemand van jullie misschien wat meer over de abortuspil? hoe gaat dat in ze wekring en zou dat ook kunnen in dit geval?

thnx mensen kus
t enige wat ik ervan weet is dat het 2 jaar geleden veel getest werdt, en daarna niet echt veel meer, maar het zorgt ervoor dat je baarmoeder alles gaat afstoten, dus eigelijk een soort van menstruatie op gang brengt waardoor de hele baarmoeder gereinigd wordt.

Meer weet ik er niet van, bel de dokter op
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 22:21
poesiefox
poesiefox is offline
Er is inderdaad een abortuspil, die kun je nemen om een hele vroege zwangerschap af te breken. Maar dat moet wel onder doktersttoezicht en daarna toch nog een curettage geloof ik, dus het verschil met een gewone abortus zie ik niet echt.

(Ouderlijke) toestemming is niet nodig als er medisch spoedeisend handelen vereist is. Daar kan een arts zich dan op beroepen.

Ze kan ook proberen zelf een spontane miskraam op te roepen door rauwmelkse kazen en niet goed gare kip te eten.
Oud 13-04-2003, 22:29
Verwijderd
Citaat:
poesiefox schreef op 13-04-2003 @ 23:21:

Ze kan ook proberen zelf een spontane miskraam op te roepen door rauwmelkse kazen en niet goed gare kip te eten.
kun je een miskraam oproepen? nooit van gehoord eerlijk gezegt
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 23:55
Infaustus
Infaustus is offline
0800-foeticide
Oud 14-04-2003, 19:44
ekki
ekki is offline
Citaat:
niet erg gezond, nee.

je kan misschien wel naar de rutgersstichting gaan (http://www.rng.nl/).

sterkte!
Oud 20-04-2003, 22:32
Needle_damage
Needle_damage is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 13-04-2003 @ 20:57:
Het doel van het 'spiraaltje' is de inesteling van het klompje cellen tegen tegaan, of verdere celdelingen, dus zodra het spiraaltje wordt geplaatst (ook na bevruchting), kan de eicel niet uitgroeien of verder delen
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 17:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
je bedoelt de morning-after-pil, maar daar ben je nu te laat voor. dat moet geloof ik binnen 24 uur (of 48 uur, k weet t niet meer).
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 10:55
luna_p
luna_p is offline
ik geloof ook dat daar voor een pil is ja....

Maar is het niet beter dat je vriendin het aan haar ouders verteld???
Het lijk me erg moelijk als je straks naar de arbortus niet over kan praten met haar ouders...ze heedft denk ik toch wel moeilijk mee....het weg halen van een kindje doe je niet elke dag...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 14:37
Verwijderd
Triest... Dat wordt dus waarschijnlijk een abortus als ze dat wil.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 20:22
kirsten
kirsten is offline
Citaat:
Zuig schreef op 13-04-2003 @ 21:00:

thnx mensen kus
Bestaat ook, maar het is wel lastiger dan een abortus, zeker als de ouders er niet achter mogen komen.
Je gaat naar een dokter en die schrijft je de behandeling voor. Dan ga je naar zo'n polykliniek en je krijgt 2 (of 3 pillen), die zorgen ervoor dat de celdeling van het embryo ophoudt. De volgende dag ga je terug en krijg je een tweede serie pillen toegediend die ervoor zorden dat je een soort van "miskraam" krijgt (dus dat het embryo wordt afgestoten doot de baarmoeder). Ik denk niet dat dit aan te raden is, want het is ongelofelijk pijnlijk (al na een abortus en dat is met verdoving, heb het zelf meegemaakt . Bij een abortuspil krijg je geen verdoving dus de kans dat je ligt te kreunen van de pijn op je bed is groot.) en ten tweede is er ook een kleine kans op het feit dat je een erge bloeding krijgt (zoals bij een abortus) en dat je naar het ziekenhuis moet.
Bij een abortus word je plaatselijk verdoofd en wordt het embryo eruit gezogen. Je voelt een beetje buikpijn, maar voor de rest niets. Als de ouders er niet mogen achter komen zou ik zeggen, ga logeren bij een vriendin of zo, want het kan behoorlijk pijnlijk zijn achteraf (bij mij toch, zo erg zelfs dat gewone pijnstillers niet meer hielpen). Bovendien kijken ze ook of je niet te veel bloed voordat je naar huis mag.
Ik heb persoonlijk voor een gewone abortus kiezen, omdat er niet zoveel risico aan verbonden is. Bij een abortuspil ben je op jezelf aangewezen en het kan goed zijn dat je in allerheil naar het ziekenhuis zou moeten gaan, maar je niet weet hoe ernstig de situatie is.
Dat het kan dat je daarna geen kinderen meer kan krijgen door die abortus, is ook een fabeltje, want dat kan alleen als je daarna een infectie krijgt aan de eierstokken (omdat de baarmoeder opengemaakt werd voor de abortus en er dus bacterien naar binnen kunnen die je infectie kunnen geven). Daarom vertellen ze je dat je geen bad mag nemen, maar alleen een douche en dat je ook niet mag gaan zwemmen.
Daarna vragen ze je ook om naar de dokter te gaan om te kijken of de baarmoeder opnieuw dicht is. Mijn dokter vond het niet nodig om te kijken...

Veel sterkte ermee...
Oud 26-04-2003, 11:14
josdebos
josdebos is offline
waarschijnlijk is het rond deze tijd beter om een overtijdsbehandeling te doen! ga naar de huisarts en vraag raad!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 11:23
Verwijderd
het in ieder geval tegen iemand zeggen, zodat die haar kan helpen met misschien een morning-afterpil, een abortus, en ik
vind die miskraam oproepen niet zo'n heel erg goed idee... aangezien je daar zelf ook onwijs ziek van word denk ik...

veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 12:28
Balance
Balance is offline
Citaat:
maar met niet goed gare kip eten breng je ook jezelf in gevaar, dus dat zou ik niet proberen.

maar de dokter kan je waarschijnlijk het meest vertellen over de mogelijkheden, dus ik zou zeggen: haal die vriendin over samen langs te gaan.
Oud 28-04-2003, 18:31
Saartje*
Saartje* is offline
Een meisje van op muh school was ook zwanger, en zij beweerde ook al dat ze door middel van een pil, kunnen zorgen dat het eicel afgestoten word in de baarmoeder... Verder weet ik hier ook geen informatie
Oud 29-04-2003, 08:02
Daphne16
Daphne16 is offline
ik heb er ook wel eens van gehoord.....en het is zelfs zo..dat je die pil nog 3 maanden daarna kan innemen. het probleem is alleen wel dat zo´n pil bijna 100 euro kost...Kuss
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 10:06
Verwijderd
Moest ze maar geen onveilige sex hebben op 'r 14de. Ik weet niet eens wat dommer is, het eerste of het tweede. Als ik gemeen was zou ik nu zeggen dat het haar verdiende loon is, maar dat ben ik niet, dus zet ik het hier niet neer maar denk ik het alleen.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten