![]() |
|
Ey,
Ik ben gister begonnen met overklokken door de FSB te verhogen. Eerst in stapjes van 1 en toen van 135 naar 140. Dit ging allemaal foutloos. ![]() Zonet zou ik de FSB op 145 zetten en toen gaf hij bij het booten een BSOD met de melding : inaccessable_boot_device Ik denk dat de HDD zo'n FSB niet aankan? Ik heb ook gelezen dat het voltage verhogen kan helpen maar ik zie de relatie tussen voltage en HDD niet helemaal.. Aida 32 'log' Grtz, megadeth ![]() specs : Athlon XP 1800+ (Palomonio core) MSI KT3 Ultra (MS-6380E) 512 DDR PC2100 ram
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Precies. Het is heel moeilijk te controleren wanneer iets 'stabiel' is. De meeste n00bs vinden hun PC al stabiel in overgeklokte staat wanneer hij in Windows boot en een paar spellen kan opstarten. Als je echt wilt benchen zul je inderdaad veel en complex rekenwerk moeten doen en daar de uitkomst van controleren.
Als er bv. fouten insluipen kan het best dat je een spel wel kunt spelen maar dat is dus geen garantie voor stabiliteit. Overigens zoals Enlightenment zegt kun je de (oude) Palomino-core nauwelijks overklokken. Ik heb zelf een Thouroughbred-A core 1700+ en die draait stabiel op 2000+ met standaard FSB (12.5x133). Hij draait ook stabiel op 10.0x166 maar dan moet ik de latency van m'n geheugen een stuk terugzetten omdat het maar PC2100 is. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind : Je moet er op zich ook rekening mee houden dat als je echt wil overklokken je veel zelf moet uitvinden.
En niet meteen naar een forum toe gaat om andere je problemen op te laten lossen. Los daarvan : Als jou bak het niet leuk vind om met een FSB van 145 op te starten laatst aan stabiel te lopen zou je eens kunnen beginnen om eerst dus gewoon op 140 te draaien en vervolgens kijken of het echt 100% werk en vervolgens door of zelf te knutselen (of eventueel ergens te zoeken zoals google en of tweakers) hoe je toch op 145 kunt lopen. Maar je moet eerst zeker weten dat iets stabiel is voordat je verder gaat klokken. Nu zeg ik dus niet dat je bij iedere Mhz 3 uur moet testen maar op een gegeven moment zul je op een grens komen waar je er achter komt dat dit wel het geval is. Hierdoor zul je inderdaad soms een week met je systeem bezig zijn voordat je hem helemaal stabiel hebt. Het is niet zo dat je een perfect systeem hebt als je ff wat in de bios verzet en zo doende je processor 1.5x zo snel laat lopen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb ook een keer zo'n CPU stability tester gedraaid, die dus inderdaad complexe berekeningen maakt en daarna controlleert, maar ook in niet-overclockte toestant ging dat niet altijd goed, wat houdt dat in dan? Ik neem aan dat dergelijke berekenfouten niet zomaar in applicaties gebeuren, want dan zou ik toch erg vaak last moeten hebben van rare problemen en crashes/BSODs. Prime95 is ook een utility wat daarvoor gebruikt kan worden dacht ik.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar goed ik probeer wel wat.. in kleine stapjes werken en als hij een BSOD geeft de Vcore wat verhogen. Ik heb gister een hele dag op een FSB van 140 gewerkt (ook gegamed UT2K3 dus neem aan dat dat wel zwaar genoeg is)
||
Citaat:
![]() Nee dat was het probleem niet, en volgens mij gaat het bij geen enkele PC wel 100% goed.
|
Ik heb hem even teruggeklokt naar 1533 mhz en de temp is na een half uurtje Postal 2 spelen 37 graden. Had trouwens de FSB zonet even op 144 gezet en bij het opstarten van Postal 2 en UT2K3 gaf hij een of andere error en zodra ik gewoon een map van UT2K3 opende starte hij wel op maar gaf hij na een tijdje een BSOD.
Vcore verhogen kan echt geen kwaad? Wil niet dat hij straks ineens iets 'opblaast' o.i.d. (De warmte zal het niet wezen..)
||
Citaat:
VCORE verhogen naar 1,85V kan geen kwaad, zo lang je temperatuur onder de 55 graden blijft. Door het verhogen van het voltage kun je hoger overclocken.
|
Ik meet m'n temp zeker goed.. PC alert geeft die temp aan en het BIOS geeft zelfs nog iets lager aan dus..
![]() Hij draait nu trouwens 'stabiel' op 145 FSB met de Vcore op 1,8.. heb ff een kwartiertje Postal2 gedaan en geen BSOD o.i.d... zal zo nog even pcmark2002 en 3dmark2003 doen... jullie horen het nog! ![]()
||
Citaat:
![]() Als ik van't zomer een bigtower, een betere koeler en casefans heb ga ik wel verder denk ik. ![]()
|
Bigtower is niet persé beter voor je koeling hoor, kan zelfs veel slechter zijn.
Je moet goede airflow hebben. Als je een beetje kunt en wilt knutselen: Maak een pijpje van de zijkant van je kast naar je processor toe, buiten een 120mm fan erop die blaast en je hebt perfecte koeling. ![]() En stil.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
Ja het is geen super tekening maar het zal voldoende zijn hoop ik : schema
fototje: http://www.thermaltake.com/images/pr...ies/interB.jpg van dichtbij : http://www.thermaltake.com/images/pr.../dual8Fans.jpg afdekplaatje : http://www.thermaltake.com/images/pr.../airfilter.jpg of http://unpopular.itfyer.net/~unpop/case/14.jpg |
![]() |
|
unpopular
![]() Dat bedoelde ik inderdaad. ![]() Gewoon bij gamma zo'n pijpje halen, als het kan idd naar 12cm converten, kun je een 12cm fan op 7V laten blazen. Mooier is nog een schakelaartje waarmee je tussen 5V, 7V en 12V kunt kiezen. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|