Oud 24-05-2003, 17:50
sui
sui is offline
onlangs hoorde ik bij de dermatoloog dat je van veel henna te gebruiken een allergie kan ontwikkelen...kgeloof er eigenlijk niet veel van want ik gebruik henna al lang en veel. tgaat dus niet over haarverf, maar het spul uit een tube dat je dus aanbrengt op je huid.

zoiets dus.
heeft der al iemand een allergie op gekregen? of slechte ervaringen mee? en hoe lang laten jullie t erop? en hoe lang houdt het? en heb je nog tips mag je ze ook geven hoor, of als je zelf fotos hebt...
alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 17:56
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
sui schreef op 24-05-2003 @ 18:50:
onlangs hoorde ik bij de dermatoloog dat je van veel henna te gebruiken een allergie kan ontwikkelen...kgeloof er eigenlijk niet veel van want ik gebruik henna al lang en veel.
Denk dat dat per persoon verschilt,
de een is gevoeliger voor dat soort dingen dan de ander..

Heb er niet echt ervaring mee, heb ooit zo'n
ying-yang ding laten zetten op m'n enkel,
die bleef misschien twee weken zitten..
Heb geen tips oid.
Oud 24-05-2003, 18:09
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
ey, dat zwarte.. is dat als het henna er zegmaar nog op zit,
of is dat het tijdelijk resultaat? tis wel vrij zwart voor henna toch?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 18:11
sui
sui is offline
ja de henna zit der nog op, tis net genomen. kga dr em nu afhalen. straks mss fototje posten met t resultaat, of morgen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 18:17
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
nou, als verder mijn mening wilt hebben,...

je huid bestaat uit 4 lagen:
een hoornlaag,
een kiemlaag,
een blablabla laag
en een laag waar vet in op geslagen ligt
(se over 3 dagen)

die eerste laag bestaat uit dode cellen, en daar kijk je door heen. Een blank persoon ziet dus eigenlijk zijn kiemlaag, niet de hoornlaag. Een zwarte ziet de kleurstof in zijn hoornlaag.
zo ver ik kan bedenken, zou henna zich binnen aan die bovenste, dode laag. das geen probleem. Maar als de henna door dringt tot de "levende" lagen kan de stof als lichaamsvreemd herkent worden. met gevolgen vandien.

maar verder geen ervaring met henna
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 18:50
Miracle
Miracle is offline
Sja, ik denk niet dat je er nu nog een allergie tegen zou kunnen krijgen omdat je het zo lang gebruikt. Het ligt er ook maar net aan wat voor aanleg je hebt.

Ik weet van mezelf dat als ik teveel en te lang hetzelfde smeer (waar dan ook op m'n lichaam) ik er een allergie tegen ga ontwikkelen. Tis nu nog niet echt gebeurt, behalve bij een maskertje voor je gezicht van de hema (alhoewel ik dat niet heel vaak gebruikte, maar er zit gewoon iets raars in ofzo). Maar ik weet dus dat ik niet de hele tijd dezelfde producten moet gebruiken. En sowieso bepaalde dingen moet vermijden.
Ik denk dat zoiets is wat die dermatoloog heeft bedoeld...
Oud 24-05-2003, 19:47
ekki
ekki is offline
ja, er zijn volgens mij heel erg veel mensen allergisch voor dat spul dat in henna zit (vooral de zwarte kleurstof). ik heb daar een keer iets over op tv gezien. twee jongetjes hadden op vakantie zo'n henna-tatoeage genomen en daardoor zijn ze allergisch 'geworden' voor dat spul. komt vooral geloof ik door de concentratie.
Oud 24-05-2003, 20:35
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 24-05-2003 @ 20:47:
ja, er zijn volgens mij heel erg veel mensen allergisch voor dat spul dat in henna zit (vooral de zwarte kleurstof). ik heb daar een keer iets over op tv gezien. twee jongetjes hadden op vakantie zo'n henna-tatoeage genomen en daardoor zijn ze allergisch 'geworden' voor dat spul. komt vooral geloof ik door de concentratie.
Klopt, daar dacht ik ook meteen aan
In NL zie je die concentratie van die zwarte kleurstof niet, alleen in sommige andere landen. Vrijwel niemand kan er tegen, omdat het dus zoveel is.. Maar als je je henna-ding in NL hebt laten maken/gekocht hoef je je geen zorgen te maken.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 11:01
Qimm
Qimm is offline
Je kan overal allergisch op reageren... Of een allergie voor ontwikkelen...
Oud 25-05-2003, 20:40
**FrenchKiss**
**FrenchKiss** is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 24-05-2003 @ 19:17:
nou, als verder mijn mening wilt hebben,...

je huid bestaat uit 4 lagen:
een hoornlaag,
een kiemlaag,
een blablabla laag
en een laag waar vet in op geslagen ligt
(se over 3 dagen)

die eerste laag bestaat uit dode cellen, en daar kijk je door heen. Een blank persoon ziet dus eigenlijk zijn kiemlaag, niet de hoornlaag. Een zwarte ziet de kleurstof in zijn hoornlaag.
zo ver ik kan bedenken, zou henna zich binnen aan die bovenste, dode laag. das geen probleem. Maar als de henna door dringt tot de "levende" lagen kan de stof als lichaamsvreemd herkent worden. met gevolgen vandien.

maar verder geen ervaring met henna
uhmz.. hoe kom je aan die informatie??
je huid bestaat uit:
-opperhuid
-lederhuid
-onderhuids vetweefsel

de opperhuid bestaat uit 5 lagen:
basaalcellenlaag,
stekelcellenlaag
korrellaag
doorschijnende laag
en de hoornlaag

de laatste 2 lagen zijn de bovenste lagen, zij bestaan uit verhoornde huid. Dat wil zeggen dat die huid dood is, als de henna hierop komt kan dat geen kwaad. Want uiteindelijk schuiven alle lagen een stukje door (om het maar ff makkelijk te zeggen) en zal de henna dus verdwijnen. Komt de henna in de andere lagen van de huid dan komt de henna in het levende gedeelte van de huid en dat kan dus slecht zijn voor je.

En over dat wat je zei over pigment klopt ook niets van:
Een hoornlaag heeeft en ziet iedereeen!!!
De pigment wordt aangemaakt door pigmentvormende cellen. Deze bevinden zicht tussen de cellen van de basaalcellen laag. De pigmentcellen bevatten melanogeen, onder invloed van uv stralen word het melanogeen omgezet in gekleurde melanine en het pigment dat daaruit gevormt word word doorgegeven aan de volgnde huidlagen. En zo naar boven toegeschoven. Een donkere huid is gewoon beter gepigmenteerd!! En de hoornlaag is wat dikker zodat donkere mensen niet snel verbranden aangezien zij meestal in een wat warmer klimaat leven..

Volgens mij zou henna dus écht geen kwaad kunne, 'k heb het zelf gekocht bij zo'n duits blad.. maarruhmz, ik vroeg me af, is het moeilijk op te brengen enzo.. *want ik vrees dat er geen nederlandse uitleg bij dat blad zal zitten*
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 23:59
ekki
ekki is offline
Citaat:
Qimm schreef op 25-05-2003 @ 12:01:
Je kan overal allergisch op reageren... Of een allergie voor ontwikkelen...
Inderdaad, maar er zijn (extreem) veel mensen allergisch voor die zwarte kleurstof. Maar dat zal inderdaad wel aan de hoeveelheid liggen (in het buitenland) die je dan van die kleurstof op je huid krijgt. Er wordt echt wel voor gewaarschuwd.
Oud 28-05-2003, 18:19
blondiejzz
blondiejzz is offline
Citaat:
**FrenchKiss** schreef op 25-05-2003 @ 21:40:

-onderhuids vetweefsel
het is onderhuids bindweefsel en niet vetweefsel, teminste tot zover ik het zo op sgool geleerd heb...
Oud 28-05-2003, 22:31
**FrenchKiss**
**FrenchKiss** is offline
Citaat:
blondiejzz schreef op 28-05-2003 @ 19:19:
het is onderhuids bindweefsel en niet vetweefsel, teminste tot zover ik het zo op sgool geleerd heb...

jah, 't staat er nogal krom
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten