Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Heel mooi gezegd! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb normaal geen moeite met vergeven.
Er is 1 persoon die ik nooit vergeef, maar dat ff niet in openbaar forum. Ik vind dus dat je jezelf te kort doet als je met haat gevoelens rond blijft lopen en zo. Je kunt je er beter beter overheen zetten , je les uit de gebeurtenis trekken en vrolijk doorgaan. hehe alleen jammer dat het zoveel makkelijker is te zeggen dan te doen
||
![]() |
Citaat:
Misschien dat er ooit een moment komt dat je ook die ene persoon kan vergeven..ik hoop het voor jou! |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als je zoiets niet kan vergeven is dat niet heel begrijpelijk, dan ben je precies de zwakkeling waar ik het over heb want dat is juist het vergeven van 1 van de kleinste zondes. Natuurlijk weet ik niet wie en wat jij niet vergeeft, ik kan me heel erg vergissen, is niet persoonlijk bedoeld verder. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar dit gaat niet om een klein iets, wel een persoonlijk iets. er is gewoon 1 persoon die van mij voor mijn ogen mag sterven en ik zal hem een dikke trap na geven ook. Voor de rest ben ik gewoon gelukkig en leidt ik een relaxed leven etc. etc. etc. Ik vat dit niet persoonlijk op omdat je mij niet kent en je geen flauw idee hebt waar je het over hebt. Wel vind ik dit soort antwoorden ontzettend dom omdat je ergens vanuit gaat waar je niks vanaf weet. Als iemand wel ergens nog steeds badend in het zweet 's nachts van wakker schrikt en iemand op internet komt hem/haar ff vertellen dat het waarschijnlijk nergens over gaat kan dat pijn doen. Ik weet dat er veel te veel gezeurd wordt maar sommige mensen hebben echt dingen meegemaakt en hebben echt pijn. wees dan aub wat voorzichtiger met commentaar. In mijn geval is het idd niet zo dat ik in pijn leef of 's nachts wakker wordt, maar heb wel dingen meegemaakt en kan die persoon gewoon niet vergeven. that's it. Het heeft ook niks met vreemdgaan te maken, maar ook dat is iets wat niet voor iedereen makkelijk is. als je je leven voor iemand geeft en diegene bedriegt je kan het verdomd hard aankomen. Wie ben jij dan om diegene te zeggen dat het om een futiliteit gaat? Als jij geen gevoel in je donder hebt okay, maar respecteer minstends dat anderen dat wel kunnen hebben
||
Citaat:
Dat dat je geraakt bent door de fout van de ander zodat er vergevingkje vanaf moet laat dus eigenlijk merken dat je zwak bent aangezien je anders geen vergeving nodig had.. Toegeven dat je zwak bent is moeilijk. Toegeven dat je gevoel hebtblijkbaar soms ook. (tis so kan ut ook nie helpen) Hebben jullie moeite om anderen en jezelf te vergeven? Jah want dan moet ik eerst toegeven dat het de fout van een ander is en niet die van mijzelf of iets anders. Mezelf vergeven kan ik niet (altijd) goed. Wat zou je iemand nooit kunnen vergeven? Ik vertrouw erop dat anderen er niet voor zorgen dat ze in een situatie komen die zo erg is dat ik die niet kan vergeven. Offtopic: psychologie. Indien niet WEER het geloof erbij betrokken word.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dan vertrouw ik diegene gewoon niet meer..
Laatst gewijzigd op 29-05-2003 om 01:41. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Als er een ding is wat het overlijden van mijn vader me geleerd heeft dan is het wel dat alles draait om vergiffenis.
Er zijn twee soorten mensen op de wereld: diegenen wie je alles vergeeft, en die ook jou alles vergeven aan de ene kant, en de rest, ach, die doet er eigenlijk niet toe.
Laatst gewijzigd op 29-05-2003 om 22:53. |
![]() |
||||
Citaat:
ik kan je ervan verzekeren dat ikzelf ook zeer veel pijn heb gehad en daardoor nog steeds heb. maar als ik dat vertel verklaar je me voor gek wat begrijpelijk is in deze wereld. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Hebben jullie moeite om anderen en jezelf te vergeven?
Anderen vergeven gaat me meestal wel goed af, tenzij ik echt gekwetst ben, dan gaat het wat moeilijker, maar dat gebeurt niet vaak. Mezelf vergeven doe ik niet vaak, maar dat vind ik over het algemeen moeilijker dan anderen vergeven. Ik kan het anderen niet kwalijk nemen dat ze me teleurstellen, ik kende ze dan gewoon niet goed genoeg. Mezelf ken ik wel goed, daarom gaat dat moeilijker denk ik. Waarom is vergeven vaak zo moeilijk? Het vertrouwen in iemand is dan vaak weg, dat moet eerst weer opgebouwd worden. Wat zou je iemand nooit kunnen vergeven? Ik denk dat ik op den duur alles wel zal kunnen vergeven, ik ben een beetje een goedzak soms.
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
maar dan nog is het het beste als je voor iedereen openstaat. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weet wanneer iets mijn schuld is, dan neem ik ook de volle verantwoording. Maar sommige mensen kunnen het nou eenmaal niet laten om jou te naaien om hun behoeftes te bereiken, en die mensen vergeef ik niet. Behalve als ze echt berouw tonen, en ik weet wanneer iemand echt spijt heeft. Herhaalt dit zich, dan is het ook over met de vriendschap. (niet dat ik uit ervaring spreek, ik heb hele betrouwbare vrienden/vriendinnen, maar ik vertel gewoon wat ik in die situatie zou doen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Nut? Ik weet niet of je dat op die manier kunt zeggen. Het nut is naar mijn idee dat je de eenheid-harmonie herstelt, die ik erg hoog in het vaandel heb staan. Ik voel me alsof ik mezelf bovendien beperk als ik niet vergeef. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De stap na vergeving is onvoorwaardelijke liefde. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je op een bepaald punt komt,ervaar je die vrees niet meer.Alles wat gebeurt is..... |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind dat dat aan je karakter ligt... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bovendien hoef je iemand niet echt vergeven te hebben, wil je redelijk normaal met iemand omgaan. Doen alsof je vergeet is misschien wel een kleinere stap dan ook werkelijk vergeven. Daarmee is de eenheid en harmonie ook hersteld, maar op een minder gekunstelde manier.
||
![]() |
Citaat:
Het MOET ook niet maar het verlost je wel van een heleboel vervelende gevoelens en angst. Als je doet of je vergeeft,gebeurt dat waarschijnlijk alleen uit angst |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En waarom zou vergeving niet gebaseerd zijn op angst, en vergeten wel? Niet dat ik wil pleiten voor vergeten; het lijkt me niet zinvol om te handelen in strijd met je eigen gevoelens. Al kun je er wel proberen een bepaalde sturing aan te geven.
||
![]() |
Citaat:
Dat lijkt makkelijk en dat is het ook als je gaat inzien dat er eigenlijk niemand is die jou iets ergs kan aandoen. Zolang mensen zich afgescheiden voelen van elkaar is er angst,angst dat een ander jou pijn doet of iets ergers misschien. Als die angst plaats maakt voor liefde en eenheid ervaar je dat niet meer. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bent als je bij jezelf bedenkt: ach, er valt eigenlijk niets te vergeven.
Vergeven klinkt zo moreel superieur, zo: jij bent een hufter, maar ik vergeef je uit de goedheid van mijn hart en de verhevenheid van mijn ziel. Bleh, dan kunnen ze van mij nog een hengst krijgen. Of nog erger: je bent een laag bij de gronds, verachtelijk wezen, maar je kunt er niets aan doen en verdient eigenlijk alleen medelijden dus ik vergeef je, arme stakker. JIJ vergeeft me? Gatsie! Dus nou ben je pas echt beter dan ik? Pas als je denkt: er valt niks te vergeven, ben je zuiver. Anders ben je voornamelijk hooghartig. Vergeving doe je uit respect, niet uit mededogen. Pretentious? MOI? (uit: Fawlty Towers)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Vergeven kun je ook in jezelf doen,het hoeft geen theatraal gebeuren te worden van 'ik vergeef jou' . Als er niks te vergeven is,voel je de eenheid omdat er niemand is die jou iets ergs aan kan doen want zo voel je dat niet meer. Vaak kun je dat pas als je zuiver bent,ja. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat is natuurlijk het allerfoutste he, een afgedwongen maar totaal niet gemeend excuus en dan een theatraal openlijk vergeven. Vernedering als straf is dat. Veel mensen zitten nog in dat zogenaamd opvoedkundige stramien, maar het is machtsmisbruik. Ik word daar bijzonder dwars van! Ik zeg alleen dat het me spijt als ik dat zo voel, en dan is het uit mezelf en gemeend. En anders is het toch maar een leugen. De vergeving in kwestie is dat dan evenzeer.
||
![]() |
Citaat:
Volgens mij heeft het niets met superieuriteit te maken want dan kijk je als het ware neer op iemand.Het heeft met mededogen en liefde te maken,vergeven met je hart is nooit superieur. |
![]() |
|
'Niet-vergeven' is juist gebaseerd op superioriteit, omdat je dan oordeelt dat die persoon niet meer goed genoeg is voor je omgang omdat hij of zij een fout gemaakt heeft en vindt dat die persoon jou iets schuldig is...vergeven gebeurt juist vanuit het principe dat iedereen gelijkwaardig is, ook zij die fouten maken. Hoewel fouten eigenlijk niet bestaan...
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Vergeving Silver_Rose | 32 | 22-02-2006 12:22 | |