Oud 13-06-2003, 17:55
dragonrider
dragonrider is offline
Ik vind zelf dat mijn digitale camera niet echt scherp is, ik heb 3 mega pixels en dat is toch wel genoeg dacht ik. Ik laat ff een stukje van een foto hier zien en dan hoor ik wel of dit hoort of dat het te onscherp is.

Alvast bedankt.

Dit is dus een stukje uit een normale foto.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2003, 17:56
ice-dive
ice-dive is offline
Wat voor camera heb je dan? (volgens mij wordt de foto door op te slaan .jpg nog waziger)
Oud 13-06-2003, 19:34
de postbode
de postbode is offline
post eens een link naar een foto in vol formaat dan kan je het wat beter zien dan zo'n crop

-de postbode-
Oud 13-06-2003, 19:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Handig als je vermeldt wat voor digicam je dan hebt.

Verder zegt MegaPixels niet zo veel. Mensen kijken graag naar cijfertjes, zodat ze makkelijk kunnen vergelijken. Op papier klinkt dat mooi, helaas werkt het in de praktijk heel anders.

Post zoals gezegd eerst maar eens je digicam (exact type) en een link naar een full size image.
Oud 13-06-2003, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-06-2003 @ 20:40:
Handig als je vermeldt wat voor digicam je dan hebt.

Verder zegt MegaPixels niet zo veel. Mensen kijken graag naar cijfertjes, zodat ze makkelijk kunnen vergelijken. Op papier klinkt dat mooi, helaas werkt het in de praktijk heel anders.

Post zoals gezegd eerst maar eens je digicam (exact type) en een link naar een full size image.
Precies een foto van een canon d30 kan je niet vergelijken met een trust camera met plastic lens
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 20:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Alex schreef op 13-06-2003 @ 20:55:
Precies een foto van een canon d30 kan je niet vergelijken met een trust camera met plastic lens
Lens is één factor, maar de belangrijkste factor voor de kwaliteit is toch wel de CCD, het apparaat wat de ingevallen lichtstralen omzet in digitale signalen.
Oud 14-06-2003, 09:11
dragonrider
dragonrider is offline
Ik heb een olympus C-300 zoom.

En hier is nog een volledige foto:
http://www.euronet.nl/users/meerlogi/tester2.jpg

Enlightenment: ik zei een link, niet zomaar iedere threadlezer een image van 667KB laten ontvangen.

Laatst gewijzigd op 14-06-2003 om 12:45.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 10:04
Chimera
Chimera is offline
Nou, het is niet zozeer onscherp, maar je hebt nogsal last van ruis, wat voor'n cam heb je?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 11:19
SuperS
SuperS is offline
inderdaad die foto's zijn niet echt goed, ik heb 'n 2.1m-pixxels (canon digital ixus (eerste versie) en 'k heb veeeel scherpere foto's
Oud 14-06-2003, 11:27
dragonrider
dragonrider is offline
Ik schreef hierboven al, ik heb een Olympus c-300 zoom.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 12:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nog geeneens een goedkope cam (300Z, toch?).

http://www.tweakers.net/pricewatch/30293

Maar toch geeft dit denk ik mooi aan wat voor invloed de CCD heeft. M.a.w. toch niet zo'n goede kwaliteit camera. Aangenomen dat je deze ruis bij alle foto's hebt die je maakt. Hoe zit het met outdoor foto's? Sommige digicams zijn duidelijk gemaakt voor outdoor gebruik.
Oud 14-06-2003, 16:09
dragonrider
dragonrider is offline
buiten zijn ze idd stuk mooier, maar je kan verder nix aan doen. Zoals een andere stand. Je heb deze camera modes: auto program, night scene, landscape, landscape + portrait, portrait.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2003, 22:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Weinig wat je kunt doen dan. Je hebt een cam die duidelijk voor buitenlicht bedoeld is. Bij gering licht kan de CCD moeilijk onderscheid maken, en krijg je een soort ruis.
Oud 15-06-2003, 09:49
dragonrider
dragonrider is offline
Het heeft beetje weinig nut om nieuw topic bij S&M aan te maken, maar kan je dit met psp of photoshop beetje wegwerken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 13:47
MrOizo
MrOizo is offline
Als dit maar een gedeelte van de foto is, dan is deze scherp genoeg, alleen valt te zien aan deze foto dat er wat ruis in zit, waar ik ervanuit ga dat dit te maken heeft met te weinig licht.
Oud 15-06-2003, 15:13
iamcj
iamcj is offline
Is dit de werkelijke groote van je foto, mijn vriendin heeft een 1,2 megapixel en op full size zijn die dingen A3 formaat.

Als je camera op zijn scherpst staat, kan je met 8 mb ook maar 8 foto's maken ongeveer.

Wij zetten op 1/4, kna je 70 foto's kwijt en heb je gewoon goede fotokwaliteit.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 02:29
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
iamcj schreef op 15-06-2003 @ 16:13:
Is dit de werkelijke groote van je foto, mijn vriendin heeft een 1,2 megapixel en op full size zijn die dingen A3 formaat.

Als je camera op zijn scherpst staat, kan je met 8 mb ook maar 8 foto's maken ongeveer.

Wij zetten op 1/4, kna je 70 foto's kwijt en heb je gewoon goede fotokwaliteit.
Ja die is 3MP. Kijk maar naar de grootte: 1984x1488 = 2.952.192 = 3MP.

1280*1024 = 1,3MP.

Let wel dat er veel goedkope digicams zijn die dus eigenlijk 1,3MP zijn maar de 'mogelijkheid' bieden om 2MP of hoger te maken, maar dit is gewoon interpoleren en heb je echt niets aan, behalve het verspillen van ruimte.

Valsspelen is dit ook, de cams dan als 2MP verkopen b.v. Dat vind ik oplichting.

Hetzelfde gebeurde tijd terug met scanners. Optische reso was dan 1200x600dpi ofzo, terwijl ze als 2400x1600dpi verkocht werden, tsk.
Oud 17-06-2003, 19:22
dragonrider
dragonrider is offline
Ik vroeg het al eerder, maar kan je dit met paintshop pro of photoshop verwijderen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 23:52
CrazY G
CrazY G is offline
wel een beetje erg veel ruis voor zo een dure cam heh. mijn ouwe trust cam maakt ook zulke fotos.
Je moet denk ik ff beter handmatig instellen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 06:46
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
dragonrider schreef op 17-06-2003 @ 20:22:
Ik vroeg het al eerder, maar kan je dit met paintshop pro of photoshop verwijderen
Ligt er aan hoe handig je bent. Sommige mensen kunnen schilderen en andere niet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 10:10
dragonrider
dragonrider is offline
Nou kom maar op, ik snap het vast wel.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 11:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ik geloof wel dat er filters voor zijn (al dan niet een plugin) maar helaas doen die weinig meer dan de afbeelding vervagen. Ruis ontstaat meestal bij lange belichtingstijden, zorg er dus voor dat als je binnenshuis fotografeert dat er dan voldoende licht is, zet desnoods een halogeenspot op 't voorwerp/de persoon die je wilt fotograferen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 20:22
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Hee! dat boek ken ik.. Leuk ding om artiesten op de voorkant te vinden.. Zappa staat er zeker op, Beatles ook, Simon & Garfunkel volgens mij ook wel..

Maar wat heel veel uitmaakt qua scherpte is de mogelijkheid tot scherpstellen.. Er zijn heel veel camera's die je niet kan scherpstellen, en alleen op oneindig kunnen staan (ongeveer 3 meter afstand)..
Dan komt pas de kwailiteit van de lens en de CCD..
Oud 20-06-2003, 13:07
<*)_><
<*)_>< is offline
Citaat:
PSP > Effects > Noise > Edge preserving smooth

die helpt vaak wel wat, maar verwacht geen wonderen
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten