Oud 16-06-2003, 15:12
Phileine
Phileine is offline
Dit klinkt misschien onrespectvol en ik wil met klem zeggen dat dit niet mijn bedoeling is.

Ik ben zelf een "liefhebster" van documentaires over psychische aandoeningen en waarom weet ik nog niet zo goed.

Er zijn twee dingen die ik ontzettend moeilijk om te zien vind en dat zijn haatgevoelens die zo erg opspelen dat ze tot zelfverwonding leiden. Zo inmens verdrietig als dat is. En daarnaast vind psychoses ook erg ingrijpend. Het lijkt alsof je een vreemde van jezelf wordt en alsof je jezelf voor de gek houdt.
Oud 16-06-2003, 15:16
bloemkool
bloemkool is offline
KUT!-gilles de la tourette-GODVER-lijkt me echt een -KUT-ziekte
Oud 16-06-2003, 15:17
Tandpasta
Tandpasta is offline
Bulimia nervosa lijkt me ontzettend erg. Het gedrag van mensen met bulimia is tegenovergesteld aan dat van mensen met anorexia. Zij stoppen niet met eten, maar hebben juist aanvallen van vreetbuien. Regelmatig eten zij binnen een korte tijd veel meer dan normaal nodig is. Deze mensen hebben geen zelfbeheersing meer over dit gevoel; ze kunnen niet stoppen. Om hun gewicht toch op peil te houden zorgen ze ervoor dat ze dit eten niet binnen houden, door bijvoorbeeld over te geven of geneesmiddelen te gebruiken. Deze mensen kunnen geen goed oordeel vormen over hun lichaam en gewicht. Deze stoornis kan alleen voorkomen of tijdens anorexia.

Ja, het is een vreselijke stoornis.
Oud 16-06-2003, 15:23
Koning
Koning is offline
Citaat:
Tandpasta schreef op 16-06-2003 @ 16:17:
Bulimia nervosa

dan heb ik dat volgens mij
Oud 16-06-2003, 15:40
Nona
Nona is offline
Bwèh, ik wil helemaal geen aandoening. Maar manische depressie lijkt me toch wel ongeveer de ergste.

Ik heb een vriend die zo ongeveer alle syndromen heeft die er maar bestaan, ook Tourette. Hij schijnt er best mee te kunnen leven; Asperger vindt hij minder leuk.
Oud 16-06-2003, 15:42
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
't lijkt me allemaal erg ja, maar manisch depressief zou ik echt erg vinden... Aangezien ik zowat altijd vrolijk ben, zou dat echt een tegenstelling zijn voor mij..
Oud 16-06-2003, 15:51
Phileine
Phileine is offline
Citaat:
-x-Kaa-x- schreef op 16-06-2003 @ 16:42:
't lijkt me allemaal erg ja, maar manisch depressief zou ik echt erg vinden... Aangezien ik zowat altijd vrolijk ben, zou dat echt een tegenstelling zijn voor mij..
Manische depressiviteit houdt in dat je of extreem vrolijk - of extreem down bent.
Oud 16-06-2003, 15:53
the tourist
the tourist is offline
Pfft, ik zou het niet weten. Het lijkt me allemaal niet bepaald leuk (goh).
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 15:55
-x-Kaa-x-
-x-Kaa-x- is offline
extreem vrolijk ben ik altijd al, maar ik bedoel dat ik de andere (down zijn) variant zeker niet zou willen hebben...
Omdat dat nogal grote verandering is..
Oud 16-06-2003, 15:57
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
HPPD (Hallucinogen Persisting Perception Disorder).
Oud 16-06-2003, 15:58
Quiana
Quiana is offline
Ik weet het niet. Psychische aandoeningen waaraan
ik anderen (heb) zie(n ) lijden sowieso,
omdat het zo'n pijn kan doen om te zien hoe een
ander eraan onderdoor gaat.

Dingen die een persoon volledig vernietigen. Anorexia. Zware depressies. Schizofrenie. Borderline. Suïcide.
Gevoelens die zo ontzettend uit de hand lopen dat men rare dingen gaat doen.

Àlle psychische aandoeningen lijken me (zijn) verschrikkelijk.
Oud 16-06-2003, 15:58
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Zo depressief en gek zijn dat je in een inrichting moet worden opgenomen
Oud 16-06-2003, 16:15
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Eigenlijk allemaal wel, kzou er niet aan moeten denken wat voor psychische aandoening dan ook te hebben

Is het trouwens ook een aandoening als je altijd, wat er ook gebeurt, vrolijk bent? Volgens mij lijden daar ook veel mensen aan
Oud 16-06-2003, 16:50
Verwijderd
Citaat:
MoonMonkey schreef op 16-06-2003 @ 16:53:
Pfft, ik zou het niet weten. Het lijkt me allemaal niet bepaald leuk (goh).
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 16:52
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
eetafwijkingen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 16:53
miro
miro is offline
Ik denk dat ALLE psychische aandoeningen wel min of meer verschrikkelijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 16:59
Verwijderd
Manisch-depressiviteit lijkt mij erg vervelend, schizofrenie is ook geen pretje, borderline wens je ook niemand toe en een bipolaire stoornis is nou ook niet iets waarover je trots vertelt op een verjaardag.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 17:02
Phileine
Phileine is offline
Citaat:
miro schreef op 16-06-2003 @ 17:53:
Ik denk dat ALLE psychische aandoeningen wel min of meer verschrikkelijk zijn.
Zie mijn eerste regel.

Uiteraard is elke psychische aandoening erg, maar je hebt altijd dingen die je persoonlijk erger vindt.
Oud 16-06-2003, 17:05
WolterB
WolterB is offline
Pddnos
Oud 16-06-2003, 17:22
Verwijderd
@Maureen-de-topicstartster: Dan ben je niet de enige, want ik ben er ook door gefascineerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik graag psychologie wil gaan studeren, hm? Overigens klopt jouw beschrijving van psychoses niet, het is juist andersom. Je wordt geen vreemde van jezelf maar van de wereld om je heen, in sommige geval zelfs in die mate dat het je niet meer opvalt dat er uberhaupt een wereld om je heen is - omdat je zo in jezelf gekeerd bent.

Wat optopik betreft, hmm. Ik denk dat schitzofrenie me verreweg de ergste lijkt. Omdat het me verschrikkelijk lijkt om 'iemand anders' in m'n hoofd te hebben, om het gevoel te hebben dat ik er niet alleen zit, zeg maar. Mijn hoofd is van mij, netzoals de gedachtes die er in zitten, daar mag niemand anders mee klooien. Zelfs als die iemand anders onbewust door mijzelf bedacht is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 17:33
Elisa200
Elisa200 is offline
dwangneurose in erge mate (dan denk ik bv. aan mensen die alles overal tellen, enz)
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 17:39
Verwijderd
Smetvrees in de uiterste vorm lijkt me ook verschrikkelijk trouwens.. Dat je niet meer buiten op een grasveldje kunt gaan zitten omdat je je gaat bedenken hoeveel bacterien er wel niet op de grond rondhopsen en dat je al gek wordt als iemand zonder zijn schoenen uit te doen je huis binnenloopt enzo. Gelukkig dreigt die aandoening mij niet bepaald, geloof ik. *kijkt naar kamer*
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 18:44
Sithan
Sithan is offline
Wernicke's aphasia...

Dat jezelf overtuigd bent dat je een compleet kloppende zin verteld, maar anderen je gewoon niet willen begrijpen, terwijl in de werkelijkheid er geen draad aan is vast te knopen wat je bedoelt en dat je dat begint te realiseren...dat lijkt me afgrijselijk...

Het draait in deze wereld immers om communiceren en als dat zelfs door gebaren, geluiden en praten niet meer lukt omdat je uiting niet overeen komt met het doel wat je wil bereiken, wat kan je dan nog...

Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 19:20
Verwijderd
Schizofrenie met als gevolg niet meer te weten wat realiteit is en wat niet :/
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 19:23
Fortisi
Fortisi is offline
(er begint nu een nare ziekte op te borrelen, het vermoord-het-mentaal-gestoorde-zwaar-hyperactieve-buurjongetje-die-net-een-drúmstel-heeft-gekregen syndroom )

Maar serieus, welke mij het ergste lijkt..hmm...inderdaad, wat al eerder genoemd is, dwangneuroses in de ergste vorm, ik heb zelf héél soms een soort-van dwangneurose, en dát vind ik al vermoeiend...
Oud 16-06-2003, 19:26
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
******** schreef op 16-06-2003 @ 20:20:
Schizofrenie met als gevolg niet meer te weten wat realiteit is en wat niet :/
A beautiful mind gezien?
Oud 17-06-2003, 00:21
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
depressie lijkt me fucked
Oud 17-06-2003, 00:40
Big Boi
Big Boi is offline
Agorafobie! Dat heet ook wel populair 'pleinvrees'. Dan kan je niet tegen open ruimtes. Dit lijkt me echt vreselijk om te hebben omdat je dan vrijwel opgesloten zit in je eigen huis. Je durft gewoon de straat niet op enzo. Lijkt mij dat je er uiteindelijk flink contactgestoord van wordt...
Oud 17-06-2003, 00:40
FloatAZiggy85
FloatAZiggy85 is offline
Wat mr. 86dagreed heeft.. oew nasty
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 06:30
Verwijderd
chronische depressie lijkt mij heel erg klote.. Je meot niet vergeten dat er wel pillen voor zijn maar dat die pillen je heel erg verdoven zodat je toch vrij weinig in de gaten heb.

shizofrenie lijkt me ook heel moeilijk.. hoe overtuig je de wereld dat wat jij ziet echt is, en hoe kan de wereld jou overtuigen dat het nep is....

(ik heb zelf hallucinaties dus ik kan me een beetje voorstellen hoe het is en het is echt kut, je bij alles meoten afvragen of het echt kan zijn, en als je shizofrenie heb kan je zelfs dat niet.. die mensen weten neit beter dan dat die meneer in dat pak echt is, alleen vreemd genoeg verteld de rest van de wereld van niet.. je zou bij iedereeen die je onbtmoet een 3e persoon erbij moetern halen om te vragen of die persoon wel echt is)

Laatst gewijzigd op 17-06-2003 om 06:33.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 08:22
Verwijderd
DIS of borderline. DIS lijkt me nog mee te leven als je controle hebt over je persoonlijkheden, maar als je dat niet hebt, lijkt het me echt een hel.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 09:50
Phileine
Phileine is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 16-06-2003 @ 18:22:
@Maureen-de-topicstartster: Dan ben je niet de enige, want ik ben er ook door gefascineerd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik graag psychologie wil gaan studeren, hm? [size=1]
Mashamens, kun je meteen beter psychiater als doel nemen.

Telt autisme ook als psychische aandoening? Nee he? Maar dat lijkt me dus ook erg eng.
Oud 17-06-2003, 10:20
chipmunk
chipmunk is offline
schizofrenie lijkt me heel erg, vooral omdat ik wel eens gehoord heb dat deze mensen bijna altijd heel erg bang zijn enzo, ik weet niet of het waar is hoor, maar dat hoorde ik eens. Het lijkt me verschrikkelijk om altijd in angst te moeten leven. er zijn vast veel stoornissen die ik niet ken, maar van degen die ik ken lijkt dit me de ergste.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Scatterheart schreef op 17-06-2003 @ 10:50:
Mashamens, kun je meteen beter psychiater als doel nemen.

Telt autisme ook als psychische aandoening? Nee he? Maar dat lijkt me dus ook erg eng.
als je autistisch bent weet je niet beter.. dus zo eng is het echt niet.. ken paar mensen die het zijn.. ze hebben gewoon niet echt behoefte aan contact

dingen zoals meerdere persoonlijkheden lijkt me ook eng *denbkt terug aan aflevering van ally mcbeal*
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:20
Optima
Optima is offline
Alzheimer ik kan accepteren dat uiteindelijk mijn lichaam gaat verzakken, maar om mijn geest kwijt te raken lijkt me verschrikkelijk. geen mij dan maar euthenasie
Oud 17-06-2003, 12:32
Fantôme
Fantôme is offline
er zijn zo veel psychische aandoeningen die me verschrikkelijk lijken. zoals bijvoorbeeld afasie... lijkt me echtheel erg.
er zijn er echt zoveel!!!!
Oud 17-06-2003, 12:43
Optima
Optima is offline
Citaat:
... schreef op 17-06-2003 @ 13:32:
er zijn zo veel psychische aandoeningen die me verschrikkelijk lijken. zoals bijvoorbeeld afasie... lijkt me echtheel erg.
er zijn er echt zoveel!!!!
ehm, dat is een TAALSTOORNIS, niet zozeer een psychische aandoening.
Oud 17-06-2003, 12:46
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Optima schreef op 17-06-2003 @ 13:43:
ehm, dat is een TAALSTOORNIS, niet zozeer een psychische aandoening.
het valt wel onder psychiatrie
en ja, ik weet wat het is.
Oud 17-06-2003, 12:47
Verwijderd
schizofrenie
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:48
Verwijderd
Depressie.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 17-06-2003 @ 13:20:
Alzheimer ik kan accepteren dat uiteindelijk mijn lichaam gaat verzakken, maar om mijn geest kwijt te raken lijkt me verschrikkelijk. geen mij dan maar euthenasie
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 13:05
Tourniquet-
Tourniquet- is offline
Citaat:
... schreef op 17-06-2003 @ 13:46:
het valt wel onder psychiatrie
en ja, ik weet wat het is.
oh .. kwist niet dat het onder psychiatrie valt.. me moeder heeft het, dus ik weet ook wel wat is..maar nog nooit gehoord dat het onder psychiatrie ?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 13:35
Phileine
Phileine is offline
Citaat:
******** schreef op 17-06-2003 @ 11:35:
als je autistisch bent weet je niet beter.. dus zo eng is het echt niet.. ken paar mensen die het zijn.. ze hebben gewoon niet echt behoefte aan contact
Laten we geen algemeenheden verkondigen als je zelf niet weet wat het is, alsjeblieft. Jij kunt niet weten of een autist het erg vindt dat hij zo is. Er zijn ook vormen van autisme waarbij de persoon wel degelijk heel goed weet dat hij niet algemeen geaccepteerd normaal is. En dat weet ik, omdat ik ontiegelijk veel boeken heb gelezen die geschreven zijn door autisten.
Oud 17-06-2003, 13:51
Party_Bunny
Party_Bunny is offline
Chronische depressie lijkt me gruwelijk. Wat heb je dan nog voor leven? Nooit blij kunnen zijn. Met niks. Nergens van genieten en een enorme zelfhaat hebben.
Ik weet wat het inhoudt om je ontzettend kut te voelen en antidepressiva te slikken, maar ik word wél blij van dingen. Ik voel me absoluut niet 24/7 slecht en kan gewoon nog heel erg genieten van bepaalde bezigheden. Als je dat niet meer kan... Vreselijk.
Oud 17-06-2003, 15:14
Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
Hmm..het is allemaal verschrikkelijk om te hebben
Maar dan lijkt me het het minst erg om gewoon 'gek' te zijn en gewoon helemaal in je eigen (veel leukere) wereldje te leven

En het ergst.. altijd depressief denk ik
Oud 17-06-2003, 15:18
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik denk niet dat je kan zeggen; dat is erger dan dat...

Het gaat ook vooral om de gevolgenvan het gezin....Die van mij is namelijk verwoest daardoor...
Welke ziekte er dan ook in t spel is...Dat maakt dan niet meer zo veel uit!
Oud 17-06-2003, 15:54
Verwijderd
owja altzeimer ookja.. neit zozeer voor die persoon zelf maar ook voor bijv zn vrouw

onze overbuurman heeft altzeimer.. kan niks meer.. plast elke nacht in bed, is oevrdag weg.. zn vrouw zit zwaar aan de antidepressiva om het vol te kunnen houden.. nee geloof me.. das geen leuke ziekte
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:01
Verwijderd
Citaat:
******** schreef op 17-06-2003 @ 16:54:
owja altzeimer ookja.. neit zozeer voor die persoon zelf maar ook voor bijv zn vrouw

onze overbuurman heeft altzeimer.. kan niks meer.. plast elke nacht in bed, is oevrdag weg.. zn vrouw zit zwaar aan de antidepressiva om het vol te kunnen houden.. nee geloof me.. das geen leuke ziekte
Als het zo erg gesteld is dan worden ze toch meestal op genomen.. lijkt me iig
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Cytherea schreef op 17-06-2003 @ 17:01:
Als het zo erg gesteld is dan worden ze toch meestal op genomen.. lijkt me iig
hij stat bovenaande wachtlijst en kon allang opgenomen worden.. amar hij wou het niet en zij wou hem bij zich houden.. maar nu laatie zich wel opnemen als dr een plekje vrij is
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 17:20
florine&claudia
florine&claudia is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 17-06-2003 @ 16:14:
Hmm..het is allemaal verschrikkelijk om te hebben
Maar dan lijkt me het het minst erg om gewoon 'gek' te zijn en gewoon helemaal in je eigen (veel leukere) wereldje te leven

En het ergst.. altijd depressief denk ik
Hallo allemaal,

Mag ik jullie doorverwijzen naar een topic dat wij geopend hebben in Psychologie en vragen om jullie reactie? Het gaat over gek zijn en wat dat volgens jullie is.
**klik hier om meteen naar het topic te gaan

Alvast bedankt!

Florine & Claudia
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten