Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2003, 20:24
KELLY777
KELLY777 is offline
Ik weet zeker dat deze vraag als eens is behandeld, maar ik wil het toch nog graag weten... Ik heb een vraag waarop ik graag jullie mening zou willen weten... In de afgelopen 2 jaar heb ik veel mensen verloren, voornamelijk familieleden. Ik ben toen eigenlijk na gaan denken over de vraag: wat is er na de dood?

Ik heb al veel verschillende antwoorden gehoord die allemaal wel wat hebben. Ik denk dat als je dood gaat je samen met je gids (een soort engel die je je hele leven beschermt) naar de "overzijde" gaat en dat je daar je hele leven door neemt. Je keert daarna weer terug op aarde om je foute te verbeteren. Op gegeven moment heb je geen fouten meer en wordt je zelf een gids....

Ik denk dat er zoiets gaat gebeuren. Maar wat denken jullie? Ik ben erg geïntereseerd dus alstjelbieft geef je mening...

Bedankt
Oud 21-06-2003, 21:05
elledc
elledc is offline
Denken dat er nog iets is na de dood is enkel uit verlangen dat het zo gebeurt.
Maar 1 ding kan ik je bijna met zekerheid zeggen, na de dood is er niets.
Voordat we geboren werden was er niets en na ons leven is er ook niets. De mens zijn ziel vergaat samen met zijn lichaam en er is totaal geen besef meer, geen leven, geen gedachtes.
Het is een mooie gedachte waarin je gelooft en wat surrealistisch maar daar geloof ik helemaal niet in.
Misschien zou het beter zijn moest ik zeggen dat we als 'kracht' in het universum vergaan maar dat lijkt me allemaal veel te ingewikkeld.
Maar we zullen het nooit weten, op dat vlak zijn we onwetend.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 21:12
KELLY777
KELLY777 is offline
Maar je geest kan je toch wel scheiden van je lichaam! Dat is gewoon zo! dat is bewezen ook! een uittreding! dan splitst je geest je van je lichaam... Dus waarom zou dat niet gebeuren na de dood???
Oud 21-06-2003, 21:19
Verwijderd
Mij lijkt het dat je ziel onstaat als onderdeel van je lichaam (namelijk 'in' je hersenen). Wanneer je doodgaat, en dus je hersenen ophouden te functioneren, zal ook de ziel ophouden te functioneren. Met andere woorden: je ziel vergaat, net als je lichaam.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 21:20
Liesje2
Liesje2 is offline
Voor mij is er niks meer na het leven.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2003, 21:22
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
KELLY777 schreef op 21-06-2003 @ 22:12:
Maar je geest kan je toch wel scheiden van je lichaam! Dat is gewoon zo! dat is bewezen ook! een uittreding! dan splitst je geest je van je lichaam... Dus waarom zou dat niet gebeuren na de dood???
hoezo dat is bewezen ook? Volgens mij is dat niet te bewijzen.

Maar ik denk wel dat er na de dood iets is. Reincarnatie spreekt me het meeste aan. Het idee dat je na de dood opnieuw geboren wordt in een totaal ander lichaam. Maar dan wel als mens, nie als dier. Ik denk dat de intelligente zielen van mensen niet in dieren passen.
Oud 21-06-2003, 21:29
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
KELLY777 schreef op 21-06-2003 @ 22:12:
Maar je geest kan je toch wel scheiden van je lichaam! Dat is gewoon zo! dat is bewezen ook!
Bewijs eerst maar dat er wel sprake is van een ziel.
Oud 21-06-2003, 21:41
punkyfun
punkyfun is offline
ik geloof dat als je dood bent je naar de hemel of hel gaat..dat klinkt heel hard want wanneer ga je nou naar de hel of naar de hemel..dat weet ik ook niet helemaal precies want dat heb ik zelf natuurlijk niet gezien of meejgemaakt..Maar het gaat er dus niet om of je veel fouten hebt gemaakt of dat je veel goede dingen hebt gedaan,maar of je gelooft dat God jou fouten vergeeft..

Ik vind dat wel moeilijk want er sterven ook bekenden waarvan je weet dat als dit waar is zij niet naar de hemel gaan...dat is niet egt fijn natuurlijk...iemand van wie je hebt gehouden waarvan jij vind dat die nooit een vlieg kwaad heeft gedaan naar de hel...maar aan de andere kant..iedereen heeft in zijn leven de kans gehad om in God te geloven of niet..en als je voor niet kiest dan moet je ook de gevolgen dragen natuurlijk...

dit is mijn mening hoor je hoeft het er niet mee eens te zijn
Oud 21-06-2003, 21:41
punkyfun
punkyfun is offline
sorry ik vergat je nog sterkte te wensen!
Oud 22-06-2003, 02:29
McCaine
McCaine is offline
Horror vacui.
Oud 22-06-2003, 02:40
Verwijderd
Ik heb eens een theorie in school gezien die gaat als volgt:

Een mens kent drie geboortes.
Uw eerste geboorte is wanneer de eicel en de zaadcel samensmelten. Negen maanden later sterf je uw eerste dood.
Je wordt nu geboren op aarde (de geboorte die wij dus kennen).
Dan sterf je weer (tweede dood).
Je wordt nu herboren voor de derde keer, maar je lichaam is reeds afgestorven tijdens je tweede dood, dus leef je enkel verder met je ziel en dat in de hemel.

Eerlijk gezegd, ik geloof er niet veel van.

Ik denk dat we allemaal een eeuwig levende ziel hebben.
Je krijgt meerdere malen een lichaam waarin je je leven leidt.
Elke keer wordt je een beter mens en elke keer heb je de kans om uw fouten of minpunten te beteren.
Op een gegeven moment ben je perfect naar de zielenwerelds normen en mag je daar verderleven.
Daar is alles aanwezig wat je graag deed, zag, hoorde...en ken je enkel geluk.
Alhoewel ik zou het niet kunnen beschrijven als de hemel, aangezien ik denk dat het gewoon in een andere dimensie is op de aarde.

I know, heb 'n beetje een afwijkende mening erover.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 09:06
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
McCaine schreef op 22-06-2003 @ 03:29:
Horror vacui.
. Ken je Jacques Hamelink?
Oud 22-06-2003, 09:28
fil
fil is offline
WE WETEN HET GEWOON NIET!!!!!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 12:41
leonkorn
leonkorn is offline
God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon (Jezus). Wie de Zoon heeft, heeft het leven en wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet .
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:23
squat
squat is offline
Citaat:
Hahaha! Tuurlijk meisje. Laat jij maar even zien waar dat bewezen is.

Ik zie geen reden om iets anders dan wetenschap te geloven. Waneer je dood gaat ben je dood. Het is hetzelfde als voor je geboorte.

De enige reden waarom mensen geloven dat er nog iets is omdat ze het niet kunnen geloven dat er niets is. Misschien als ze logisch nadenken denken ze dat er niets is maar dan willen ze het simpelweg niet geloven. Dan gaan ze maar nadenken over wat ze zouden willen na de dood. Iedereen gaat ervan uit dat ze een goed mens zijn en dat ze ervoor worden beloond.

Reïncarnatie is ook zo iets prachtigs. Hoe kan je er in geloven? Kan jij je iets herineren van een ander leven? Dacht 't niet.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 14:55
KELLY777
KELLY777 is offline
Er zijn mensen die wel wat kunnen herinnerren van hun vorige leven... Dus ja, daar geloof ik in.... Je hebt ook zoiets als regressietherapie, dan wordt je zeg maar gehypnotiseerd en dan kun je dingen herinneren uit je vorige leven.... Dat kan toch ook niet verzonnen zijn? Er zijn veel mensen die dat hebben meegemaakt...
Oud 22-06-2003, 15:01
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Ziel, geest,... die toestanden, tja,zitten in je hersenen... je hersenen besturen het grootste deel (of zelfs helemaal?) van je lichaam, maar ook je karakter,je pshyche...
Wanneer je hersenen afsterven, kan het lichaam niet meer functioneren, maar ook de pshyche niet...
Dat is nu eenmaal de dood.

Ik vind het wel mooi dat zoveel mensen in "iets na de dood" geloven,ondanks de logica van de waarheid.
Mij persoonlijk schrikt de dood, helemaal niets meer zijn, niets voelen,niets denken,... me wel wat af. Misschien daardoor dat mensen in zo'n dingen geloven, puur uit angst of ongeloof voor wat er komen zal, en zoekend naar een mooiere,maar veel minder logische theorie.

Langs de andere kant; ik heb een tijdje in geesten geloofd, en daar bestaat ook geen wetenschappelijke verklaring voor.
Nu geloof ik er niet meer in; eerst zien,dan geloven!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 15:03
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
KELLY777 schreef op 22-06-2003 @ 15:55:
Er zijn mensen die wel wat kunnen herinnerren van hun vorige leven... Dus ja, daar geloof ik in.... Je hebt ook zoiets als regressietherapie, dan wordt je zeg maar gehypnotiseerd en dan kun je dingen herinneren uit je vorige leven.... Dat kan toch ook niet verzonnen zijn? Er zijn veel mensen die dat hebben meegemaakt...
Wie kan bewijzen dat hypnotisatie echte gebeurtenissen naar boven haalt?
Het kunnen evengoed beelden zijn die in de persoon zijn onderbewuste zitten, die nooit echt zijn gebeurd.
Het onderbewuste is iets vreemds, maar het kan veel verklaren.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 16:31
morlock
morlock is offline
Wat ik nooit begrijp is dat mensen zo nodig op zoek moeten naar 'iets' na de dood.
Als er iets is, da's da mooi...
Maar het is niet zo dat als er niets is, dat je eeuwig in het 'niets' zit te knarsetanden, denkend aan hoe mooi het leven was.
Alles houdt gewoon op. punt.
Heerlijk idee toch?

En bovendien... eeuwigheid zou ik na een jaartje of 5000 toch goed zat worden

"Heav'n hath no rage like love to hatred turn'd, Nor Hell a fury, like a woman scorn'd."
- William Congreve (1670-1729)
Oud 22-06-2003, 16:47
posthuman
posthuman is offline
ik denk dat ik eerst in een tussenstadium van leven en mn volgende leven kom. om vervolgens te reincarneren.
dat hoop ik tenminste.
maar ik kan me er nu niet echt druk om gaan maken. ik merk het allemaal wel als het zover is.
Oud 23-06-2003, 00:15
squat
squat is offline
Ja, of niet.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 14:28
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
KELLY777 schreef op 22-06-2003 @ 15:55:
Eerst kan mijn geest zich scheiden van zijn lichaam en nu dit . Veel zeggen en weinig bewijs.

Wat betreft de vraag wat er na de dood is, ik weet het niet. Dus ik maak er ook geen woorden aan vuil.
Oud 23-06-2003, 14:32
niceman1984
niceman1984 is offline
Er bestaat niets na de dood... het is heel simpel je moet het zo maar bekijken als je dood gaat is net alsof je in slaap valt alleen wordt je dan nooit meer wakker.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 20:45
no pain n death
no pain n death is offline
Citaat:
phensic schreef op 22-06-2003 @ 03:40:
Ik heb eens een theorie in school gezien die gaat als volgt:

Een mens kent drie geboortes.
Uw eerste geboorte is wanneer de eicel en de zaadcel samensmelten. Negen maanden later sterf je uw eerste dood.
Je wordt nu geboren op aarde (de geboorte die wij dus kennen).
Dan sterf je weer (tweede dood).
Je wordt nu herboren voor de derde keer, maar je lichaam is reeds afgestorven tijdens je tweede dood, dus leef je enkel verder met je ziel en dat in de hemel.

Eerlijk gezegd, ik geloof er niet veel van.

Ik denk dat we allemaal een eeuwig levende ziel hebben.
Je krijgt meerdere malen een lichaam waarin je je leven leidt.
Elke keer wordt je een beter mens en elke keer heb je de kans om uw fouten of minpunten te beteren.
Op een gegeven moment ben je perfect naar de zielenwerelds normen en mag je daar verderleven.
Daar is alles aanwezig wat je graag deed, zag, hoorde...en ken je enkel geluk.
Alhoewel ik zou het niet kunnen beschrijven als de hemel, aangezien ik denk dat het gewoon in een andere dimensie is op de aarde.

I know, heb 'n beetje een afwijkende mening erover.
Ik ben het ongeveer met je eens, alleen denk ik dat je ziel een iets is wat bestaat uit energie. En energie verdwijnt nooit. Als je een bal duwt (met energie uit je lichaam) gaat die energie over op de bal, die bal stopt uiteindelijk wel met rollen, maar tijdens die beweging is er sprake van wrijving. (zodat de bal afremt: dit kan d.m.v. lucht, de grond een muur etc) die energie gaat dus langzaam over naar de lucht, die ademen wij weer in en zo verkrijgen wij weer de innerlijke energie. (dus niet de energie uit voedsel, die gebruiken wij alleen bij het stimuleren van de organen, waarna de innerlijke energie, oftewel chi een beweging of ander iets voortbrengt) de energie die over gaat in de grond wordt uiteindelijk weer opgenomen door planten bacterien en kleine ondergrondse dieren, die dieren worden opgegeten of sterven, waardoor de energie overgaat in het volgende dier of in de lucht, die wij dus weer inademen. Sorry ben een beetje van het onderwerp afgedwaald: je ziel kan dus nooit sterven of verdwijnen want het bestaat uit energie. Die energie moet altijd weer terechtkomen in een levend organisme (het blijft nooit lang in de lucht of in de grond). en omdat je ziel bestaat uit "intelligente energie" zal het idd waarschijnlijk een nieuw lichaam overnemen, wat plaatsvind tijdens de bevruchting van de zaadcel met de eicel.
Oud 23-06-2003, 22:48
Verwijderd
ik denk dat er niks is na de dood, gewoon omdat t lichaam zelf alles regelt, gevoel ect.ect.

maar aan de andere kant wil ik wel geloven dat er iets is als volgend leven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2003, 23:12
Verwijderd
Citaat:
KELLY777 schreef op 21-06-2003 @ 21:24:
Ik weet zeker dat deze vraag als eens is behandeld, maar ik wil het toch nog graag weten... Ik heb een vraag waarop ik graag jullie mening zou willen weten... In de afgelopen 2 jaar heb ik veel mensen verloren, voornamelijk familieleden. Ik ben toen eigenlijk na gaan denken over de vraag: wat is er na de dood?

Ik heb al veel verschillende antwoorden gehoord die allemaal wel wat hebben. Ik denk dat als je dood gaat je samen met je gids (een soort engel die je je hele leven beschermt) naar de "overzijde" gaat en dat je daar je hele leven door neemt. Je keert daarna weer terug op aarde om je foute te verbeteren. Op gegeven moment heb je geen fouten meer en wordt je zelf een gids....

Ik denk dat er zoiets gaat gebeuren. Maar wat denken jullie? Ik ben erg geïntereseerd dus alstjelbieft geef je mening...

Bedankt
Kijk, misschien heeft dat alles je aan het denken gezet over de dood, maar wat voor zin heeft het? Niemand zal je ooit het exacte antwoord kunnen geven en zelf zul je het ook een keer ervaren, dus wat voor zin heeft het om je daar druk over te maken? En luisteren naar de voorstelling van anderen zegt je in feite meer over Hun toestant in het leven dan de eingelijke waarheid, so have a nice life zou ik zeggen..............
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 23:19
Verwijderd
Citaat:
beesje schreef op 24-06-2003 @ 00:12:
Kijk, misschien heeft dat alles je aan het denken gezet over de dood, maar wat voor zin heeft het? Niemand zal je ooit het exacte antwoord kunnen geven en zelf zul je het ook een keer ervaren, dus wat voor zin heeft het om je daar druk over te maken? En luisteren naar de voorstelling van anderen zegt je in feite meer over Hun toestant in het leven dan de eingelijke waarheid, so have a nice life zou ik zeggen..............
Voor sommigen onder ons is het een geruststelling te weten wat er rondom ons gebeurt. Ik heb namelijk ook de behoefte dingen te kunnen verklaren, vanuit mijn eigen perspectief, of het nu klopt of niet, dat maakt me niets uit. Zolang het me geruststeld.

Wie zegt dat de topicstarter zich daar druk in maakt?
Dit kan ook zoeken naar bevestiging zijn of pure interesse, dat weet je gewoon niet.
Het enige wat jij nu toegevoegd hebt is kritiek op haar vraag, was dat dan zo nuttig??
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 23:22
Verwijderd
Citaat:
no pain n death schreef op 23-06-2003 @ 21:45:
Ik ben het ongeveer met je eens, alleen denk ik dat je ziel een iets is wat bestaat uit energie. En energie verdwijnt nooit. Als je een bal duwt (met energie uit je lichaam) gaat die energie over op de bal, die bal stopt uiteindelijk wel met rollen, maar tijdens die beweging is er sprake van wrijving. (zodat de bal afremt: dit kan d.m.v. lucht, de grond een muur etc) die energie gaat dus langzaam over naar de lucht, die ademen wij weer in en zo verkrijgen wij weer de innerlijke energie. (dus niet de energie uit voedsel, die gebruiken wij alleen bij het stimuleren van de organen, waarna de innerlijke energie, oftewel chi een beweging of ander iets voortbrengt) de energie die over gaat in de grond wordt uiteindelijk weer opgenomen door planten bacterien en kleine ondergrondse dieren, die dieren worden opgegeten of sterven, waardoor de energie overgaat in het volgende dier of in de lucht, die wij dus weer inademen. Sorry ben een beetje van het onderwerp afgedwaald: je ziel kan dus nooit sterven of verdwijnen want het bestaat uit energie. Die energie moet altijd weer terechtkomen in een levend organisme (het blijft nooit lang in de lucht of in de grond). en omdat je ziel bestaat uit "intelligente energie" zal het idd waarschijnlijk een nieuw lichaam overnemen, wat plaatsvind tijdens de bevruchting van de zaadcel met de eicel.
Ik hou wel van je idee.

Eén iets wat dan nog niet klopt (niet met mijn, noch jouw idee):
Hoe verklaar je dan mensen met een mentale handicap? Zijn die mensen dan nog in een beginstadium en moeten ze nog evolueren?

Want ik bedoelde met beter ook qua intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 13:39
machtigespa
machtigespa is offline
onze kat is napoleon heeft die mij verteld.

maar ff serieus, dr is niks na de dood. als t wel zo is trakteer ik op een rondje hoegaarde.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 15:10
L1
L1 is offline
Ik denk wel dat er een hemel en een hel is. Maar ik denk eigenlijk niet dat alleen christenen er inkomen. Er zijn genoeg andere mensen die ook goed geleefd hebben en er niet komen. Ik verwacht niet dat het afgelopen is als je dood gaat.
Oud 24-06-2003, 15:12
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
L1 schreef op 24-06-2003 @ 16:10:
Ik denk wel dat er een hemel en een hel is. Maar ik denk eigenlijk niet dat alleen christenen er inkomen. Er zijn genoeg andere mensen die ook goed geleefd hebben en er niet komen. Ik verwacht niet dat het afgelopen is als je dood gaat.
Toch heeft Jezus gezegt dat niemand tot de Vader kan komen dan via Hem.. God is RECHTVAARDIG !!!
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 15:19
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 24-06-2003 @ 16:12:
Toch heeft Jezus gezegt dat niemand tot de Vader kan komen dan via Hem.. God is RECHTVAARDIG !!!
Rechtvaardig volgens zijn normen dan...

Open-minded moet ie nog worden zeker?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 19:44
L1
L1 is offline
Citaat:
Je hoeft mij nix te vertellen wat in de bijbel staat. Ik kom uit Urk, dan heb je dat. Maar het gaat er bij mij moeilijk in dat alleen christenen er komen.
Oud 26-06-2003, 18:46
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
dood is voor eeuwig in coma.

Dus nu tijd voor een Bavaria
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 08:25
Yohst
Yohst is offline
Citaat:
Hee Kay schreef op 22-06-2003 @ 15:23:
Hahaha! Tuurlijk meisje. Laat jij maar even zien waar dat bewezen is.

Ik zie geen reden om iets anders dan wetenschap te geloven. Waneer je dood gaat ben je dood. Het is hetzelfde als voor je geboorte.
Bewijs jij maar dat er niets voor de dood is. Alleen maar omdat de mens zich daar niets van kan herinneren is er niets?
Oud 27-06-2003, 08:26
Yohst
Yohst is offline
Verder, als je ziel in je hersens zit, en die afsterft als je hersens doodgaan.. wie zegt dat daarmee automatisch alles ophoudt? Een ziel dat is ook maar iets wat wij hebben bedacht, wie zegt dat je die nodig hebt om gelukkig te zijn?
Oud 27-06-2003, 19:05
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Volgens de bijbel heeft hij wél gezegd, dat niemand tot de Vader kan komen dan via Hem ... Maar niet, dat je hem daarvoor ook zou moeten aanbidden. Misschien helpt die geest, die jij Jezus noemt, iedereen wel, inclusief de Chinees aan de andere kant van de wereld, die nog nooit van hem gehoord heeft, en zijn naam niet eens kan uitspreken. Misschien helpt die geest hem óók wel, zonder dat die Chinees daar bewust iets van hoeft te weten. Omdat die Chinees goed leeft, of goed geleefd heeft. Alleen zal die Chinees het dan niet Jesus, Christus of Vader noemen. En misschien doet die geest, die jij Jesus noemt, dat wel, omdat het rechtvaardig is, op deze manier. Je zegt toch zelf: "God is RECHTVAARDIG !!!"?

Ergens anders in de bijbel staat iets van: 'niet hij die zegt: "heer! heer!'' zal in het koninkrijk of bij de vader komen, maar hij die zijn wil doet'. Het gaat dus misschien niet om welke woorden, ideeën je in je hoofd hebt, maar om of je van anderen houdt. Liefde is een gevoel, niet: woorden. Dus de taal maakt niets uit, het heilige boek (bijbel, koran, confucius, boeddhistische heilige boeken) wat je gebruikt, hoeft ook niets uit te maken (dat valt onder de manier van bidden: "heer! heer!"). De kern waar het om gaat is liefde, en dat is een gevoel, en een inspanning.

Jesus heeft daarmee misschien te kennen gegeven dat zijn geest zo hoog was, dat hij alleen mensen zo ver kon brengen. Maar hij zei er toch niet bij, dat ze alleen geholpen zouden worden, als ze in zijn persoon zouden geloven, en het christelijk geloof zouden aannemen? Is dat niet, wat mensen ervan gemaakt hebben?

(ben zelf geen christen trouwens, ken de bijbel vanwege opvoeding. maar zie elk geloof als een poort naar boven, een taal tussen boven en beneden. En zie het humanisme en het atheisme van mensen die niet kunnen geloven, als zo'n zelfde poort. iedere stroming is een andere taal, volgens mij.).

peter.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 21:19
l00k At Me
l00k At Me is offline
Het meest logisch lijkt mij dat als je gewoon dood gaat je ook helemaal niks meer bent.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 00:06
fil
fil is offline
Citaat:
KELLY777 schreef op 21-06-2003 @ 21:24:
wat is er na de dood?
Dat is dezelfde vraag die ik mezelf heb gesteld over de peramides...hahaha
Fysiek gezien is er na (en voor) de dood leven. Wanneer er om de 1 of andere reden ineens een hoop diersoorten uitsterven, biedt dit de beste kans voor nieuwe diersoorten om te ontstaan.
Geestelijk gezien weten we het gewoon niet.......................... Dat neemt overigens niet weg dat mensen graag iets menen te weten...Anyway -> je moet gewoon leren leven met de dood.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 00:28
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Jij gaat niet deze thread hijacken in een christendom-discussie, of je krijgt een ban aan je broek.
Oud 29-06-2003, 11:25
pe51
pe51 is offline
Citaat:
McCaine schreef op 29-06-2003 @ 01:28:
Jij gaat niet deze thread hijacken in een christendom-discussie, of je krijgt een ban aan je broek.
O, in dat geval mag je mijn antwoord hierboven aan hem weghalen. Dat lukt me zelf niet meer. Ik heb het al gekopieerd in de topic: "geloof als vereiste", een topic van Leonkorn zelf, waar het ook beter thuis hoort, omdat die over hetzelfde onderwerp gaat:

http://forum.scholieren.com/showthre...97#post6099897

peter.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 09:11
leonkorn
leonkorn is offline
Ging deze forum niet over de dood ??? Als ik als Christen DAAR een antwoord op geef lijkt het mij LOGISCH dat ik dan vertel over Jezus, dat heeft dus nix met kapen te maken, maar goed het geeft wel aan dat jij McCain daar totaal GEEN oren meer naar hebt, hetgeen jij dan ook laat blijken middels jouw "macht" als forumbaas..
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 10:51
fil
fil is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 30-06-2003 @ 10:11:
Als ik als Christen DAAR een antwoord op geef lijkt het mij LOGISCH dat ik dan vertel over Jezus
Iets als gelovige* antwoorden is vaak moeilijk verenigbaar met de wetten der logica. En nu kun je aanvoeren dat de keuze voor rationeel (logisch) denken boven de keuze om niet rationeel (niet logisch) te denken op geen enkele manier rationeel te verantwoorden is, maar mochten de wetten der logica niet enigszins in overeenstemming zijn met de wereld om ons heen, dan zouden wij een paradoxaalgewijs niet zijn! (Hier zit wel een addertje onder het gras, maar dat benodigt weer een hele nieuwe discussie)

natuur -> logica -> wiskunde -> alg. wetenschap -> natuur, een leuk cirkeltje!

*definitie van gelovige: iemand die iets (blind) voor waarheid aanneemt/afwijst
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 22:33
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
Citaat:
duyvel schreef op 21-06-2003 @ 22:22:
hoezo dat is bewezen ook? Volgens mij is dat niet te bewijzen.

Maar ik denk wel dat er na de dood iets is. Reincarnatie spreekt me het meeste aan. Het idee dat je na de dood opnieuw geboren wordt in een totaal ander lichaam. Maar dan wel als mens, nie als dier. Ik denk dat de intelligente zielen van mensen niet in dieren passen.
Tja niks is bewezen, ik ben het wel met duyvel eens, maar het enigste wat er na de dood is, is een eigen mening , (naar mijn mening)
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 00:31
vrijgezel
vrijgezel is offline
ik denk dat als je doodgaat je uit je lichaam gaat en dan jezelf ziet liggen.
Dat je naar een soort "hemel" gaat, waar je je hele leven terug kan zien en iedereen die jij pijn gedaan hebt dat je hun pijn 10keer zo hard voelt zoals hun die pijn toen hebben gevoeld.
Daarna word je weer gereïncaneerd en beleef je alles weer opnieuw maar de dingen die je in je vorige leven fout gedaan hebt zal je nu verstandiger over na denken.
dat zou weer verklaren dat de ene mens veel verstandiger is dan een ander, ik ben bijvoorbeeld heel wijs voor mijn leeftijd ook altijd al geweest.
maar dat reïncaneren herhaalt zich dus net zolang tot je een leven hebt gehad waarin je geen foute dingen hebt gedaan en dan kom je in het "eeuwige land"

nou had ik laatst een gesprek met mijn buurvrouw die stervende is en ik heb het toen met haar over de dood gehad en verteld hoe ik erover dacht en dit heb ik haar dus verteld.

maar ja we zullen het pas weten als we zelf gaan.
Oud 01-07-2003, 00:56
Kirk22
Kirk22 is offline
eigenlijk denk ik dat er niets is na de dood. Je bent dood, klaar, een herinnering.
Ik geloof niet in verhaaltjes over paradijsen, terugkeer of wat dan ook.
Oud 01-07-2003, 01:03
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
God is RECHTVAARDIG !!!
Dan zal de goede man ook wel weten dat mensen er weinig aan kunnen doen dat kinderen het geloof overnemen van hun ouders en op die manier jood, hindoe, islamiet of atheist of whatever worden. Denk je niet?

Citaat:
McCaine schreef op 29-06-2003 @ 01:28:
je mening over de dood hangt erg samen met je geloof, dus ik snap haar wel, en jou niet.
Oud 01-07-2003, 11:28
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Kirk22 schreef op 01-07-2003 @ 02:03:
1. Dan zal de goede man ook wel weten dat mensen er weinig aan kunnen doen dat kinderen het geloof overnemen van hun ouders en op die manier jood, hindoe, islamiet of atheist of whatever worden. Denk je niet?

2. je mening over de dood hangt erg samen met je geloof, dus ik snap haar wel, en jou niet.
1. Daar hoef ik gelukkig niet over te oordelen, het is menselijk gezien een groot dilemma, bij God is alles mogelijk.

2. Ieders mening over de dood hangt samen met een geloof of ongeloof...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Tof Dat is een hele geruststelling. Dan weet ik dat alle kleine kindertjes die in het verkeer doodgereden worden, alle kindertjes die in oorlogsgebieden bruut worden kapotgeschoten en alle mensen die verder vermoord worden in ieder geval rechtvaardig dood zijn gegaan.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 11:50
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 12:30:
Tof Dat is een hele geruststelling. Dan weet ik dat alle kleine kindertjes die in het verkeer doodgereden worden, alle kindertjes die in oorlogsgebieden bruut worden kapotgeschoten en alle mensen die verder vermoord worden in ieder geval rechtvaardig dood zijn gegaan.
Denk jij dat dat Gods wil is dan ??? Ik denk dat dat het gevolg is van het kwaad dat in de wereld is gekomen.. En de meeste pijn die wij hebben, doen we die niet elkaar aan, als mensen..
Die rechtvaardigheid van God is in Jezus en in het komende oordeel en in zijn Koninkrijk... Het lijden van deze wereld is inderdaad best moeilijk te begrijpen, maar ik weet wel dat God het nooit zo bedoelt heeft, maar dat het veel te maken heeft met onze eigen keuzes en dat God het soms ook gebruikt om een goed doel tot stand te brengen !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten