Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-06-2003, 00:04
Shade
Shade is offline
zijn er nog mensen die geloven in bepaalde effecten op mens of dier 's nachts of bij volle maan?

M'n neef van 15 gelooft in weerwolven

maar ik denk dat niemand hierin gelooft maar het was op advies van mutant dus dan kan ik altijd haar nog de schuld geven

Iemand?
Oud 19-06-2003, 00:08
Verwijderd
En gewoon mijn idee jatten denk ik... hoe ist nou...

Anyway

Als je rondkijkt waar die maan allemaal effect op heeft (bv al eb en vloed), vind ik het niet meer dan normaal dat dat ook zijn weerslag heeft op de mens. En nu niet in de zin van weerwolven, maar gewoon, qua gedrag: erotisch, agressief, vriendelijk,...
Nu vind ik dat het agressieve en gekke toch wel meer naar boven komt in de mens dan. Ik weet niet, maar als het volle maan is, zie je opeens veel meer gekken op de weg, of gewoon op straat, mensen zijn agressiever en lichtgeraakt.

Het kan ook aan mij liggen, maar elke keer als ik weer zo'n overvloed merk en ik kijk dan op de kalender, zie ik dat het volle maan is .
Oud 19-06-2003, 00:19
Shade
Shade is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-06-2003 @ 01:08:
En gewoon mijn idee jatten denk ik... hoe ist nou...

Anyway

Als je rondkijkt waar die maan allemaal effect op heeft (bv al eb en vloed), vind ik het niet meer dan normaal dat dat ook zijn weerslag heeft op de mens. En nu niet in de zin van weerwolven, maar gewoon, qua gedrag: erotisch, agressief, vriendelijk,...
Nu vind ik dat het agressieve en gekke toch wel meer naar boven komt in de mens dan. Ik weet niet, maar als het volle maan is, zie je opeens veel meer gekken op de weg, of gewoon op straat, mensen zijn agressiever en lichtgeraakt.

Het kan ook aan mij liggen, maar elke keer als ik weer zo'n overvloed merk en ik kijk dan op de kalender, zie ik dat het volle maan is .
Je had 5 min om je eigen idee te posten, toen deed ik et maar

het kan idd aan jou liggen
Maar ik heb dat eigenlijk nog nooit opgemerkt....
Eb en vloed komt door de zwaartekracht van de maan en niet de uitstraling of dat ie vol is of niet....
En de zwaartekracht van de maan heeft iig geen effect op de mens. Tenminste....volgens mij niet

mischien dat sommige mensen volle maan mooi/romantisch/erotisch vinden ja maar dat komt meer door de lichtval en vorm denk ik. Niks mystieks eigenlijk toch?

en dat agressiever....nooit echt gemerkt eigenlijk....voorbeelden?
Oud 19-06-2003, 00:27
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 19-06-2003 @ 01:19:
Je had 5 min om je eigen idee te posten, toen deed ik et maar

het kan idd aan jou liggen
Maar ik heb dat eigenlijk nog nooit opgemerkt....
Eb en vloed komt door de zwaartekracht van de maan en niet de uitstraling of dat ie vol is of niet....
En de zwaartekracht van de maan heeft iig geen effect op de mens. Tenminste....volgens mij niet

mischien dat sommige mensen volle maan mooi/romantisch/erotisch vinden ja maar dat komt meer door de lichtval en vorm denk ik. Niks mystieks eigenlijk toch?

en dat agressiever....nooit echt gemerkt eigenlijk....voorbeelden?
aantrekkingskracht maan.

Ja misschien zit t wel in de mensen hun kopjes .
Maar gewoon, in de winkel, de mensen kunnen nix velen, je wordt met 120 ingehaald waar je 50 mag, gesneden en alles... En net op dat moment, kom je er zo 5 tegen waar je er anders op dat stuk nog niet 1 tegenkomt. Elke keer.
Oud 19-06-2003, 00:32
Shade
Shade is offline
met volle maan?
D'r reed vanmiddag hier een mongool met 80 door een 30km/u zone....
Tis niet volle maan meer
Oud 19-06-2003, 00:36
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 19-06-2003 @ 01:32:
met volle maan?
Tis niet volle maan meer
ik zeg niet dat je die anders niet tegenkomt, ik kom ze dan gewoon meer tegen.
Rij ik met iemand mee ofzo, en na een stuk of 5 gekken te zijn tegengekomen, zeggen we tegen elkaar eiglijk om te lachen, het is weer volle maan zeker, en dat blijkt het dan achteraf ook te zijn. En zo gaat dat altijd, ik weet niet eens wanneer het volle maan is, maar als ik dat dan zeg, door het gedrag van de mensen, blijkt het wel zo te zijn

Maar zoals ik zei, t zit misschien gewoon in de kopjes van de mensen.
Oud 19-06-2003, 01:02
Shade
Shade is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-06-2003 @ 01:36:
Maar zoals ik zei, t zit misschien gewoon in de kopjes van de mensen.
'k denk et....
ik denk toch toeval hoor (je kent me )
Oud 19-06-2003, 07:18
Riconoscente
Riconoscente is offline
Ja. Maar ik weet niet welke...

Oud 19-06-2003, 10:13
lune
lune is offline
nee, niet op een slechte manier in iedergeval
ik voel me juist beter bij volle maan en ik wil dan naar buiten ernaar kijken, daarom zou k niet snappen dat iets slechts van komt
Oud 19-06-2003, 10:24
Shade
Shade is offline
Citaat:
lune schreef op 19-06-2003 @ 11:13:
nee, niet op een slechte manier in iedergeval
ik voel me juist beter bij volle maan en ik wil dan naar buiten ernaar kijken, daarom zou k niet snappen dat iets slechts van komt
ja idd...het is alleen maar mooi
Oud 19-06-2003, 12:09
lune
lune is offline
maar dat kon je al merken aan mijn naam
Oud 19-06-2003, 19:50
Shade
Shade is offline
lundi = maandag in het frans...
lun zal wel maan zijn
lune = latijn voor maan?
of toch iets met frans?

wel een beetje offtopic maar ik wil het ff weten
Oud 19-06-2003, 20:16
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 19-06-2003 @ 20:50:
lundi = maandag in het frans...
lun zal wel maan zijn
lune = latijn voor maan?
of toch iets met frans?

wel een beetje offtopic maar ik wil het ff weten
Luna = latijn
Lune=Frans
Oud 19-06-2003, 20:35
Koning
Koning is offline
Citaat:
M'n neef van 15 gelooft in weerwolven, HAHAHAHHAHAHAHAHAHHA

LOL (ja echt)
Oud 19-06-2003, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Sync schreef op 19-06-2003 @ 21:35:
LOL (ja echt)
ik had nix willen zeggen, maar na de zoveelste nutteloze post, wil ik je vragen of te stoppen met posten of te starten met posts die ook echt iets in de discussie inbrengen.
Oud 20-06-2003, 00:37
Shade
Shade is offline
Dat HAHAHAHAHA heb je er zelf bij getypt quote-*censored*
Oud 20-06-2003, 00:39
Shade
Shade is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-06-2003 @ 21:41:
ik had nix willen zeggen, maar na de zoveelste nutteloze post, wil ik je vragen of te stoppen met posten of te starten met posts die ook echt iets in de discussie inbrengen.
tsja had gekund als de mensen af en toe wat serieuzer op dit forum zouden zijn...(en actiever)
maar ik heb toch weer wat geleerd met deze topic
lune
Oud 20-06-2003, 14:24
Firefly182
Firefly182 is offline
een maatje van mij gelooft ook in die onzin dat mensen zich vreemder gaan gedragen als het volle maan is. Ik geloof er geen reet van. Ik heb het echt nog nooit gemerkt dat ik me anders ga gedragen.

Tzal wel in z'n hoofd zitten. En in die van Mutant
Oud 20-06-2003, 15:25
Verwijderd
Citaat:
miss_corleone0 schreef op 20-06-2003 @ 15:24:
een maatje van mij gelooft ook in die onzin dat mensen zich vreemder gaan gedragen als het volle maan is. Ik geloof er geen reet van. Ik heb het echt nog nooit gemerkt dat ik me anders ga gedragen.

Tzal wel in z'n hoofd zitten. En in die van Mutant
Ik heb al gezegd dat ik niet weet wanneer het volle maan is... en dat het gewoon wel elke keer toevallig is dat we een groter aantal gekken dan anders tegenkomen en we thuis op de kalender kijken, het volle maan blijkt te zijn (zelfs zo erg dat het al een vaste uitspraak is geworden Het zal wel weer volle maan zijn als iemand echt onverklaarbaar vreemd doet ). Dan ligt t toch niet aan mij .
Oud 21-06-2003, 12:26
Firefly182
Firefly182 is offline
ja maar ik en x2_Shade bijvoorbeeld merken dat niet. Terwijl ik er echt wel een keer op heb gelet na zo'n uitspraak dat mensen zich vreemder gaan gedragen.
Dus hoe zit het dan? Je kan dan gewoon niet zeggen dat jij gelijk hebt. En dat is met alle dingen eigenlijk. Bijvoorbeeld over dat geesten zien . Voor mij heb ik gelijk en voor degenen die er wel in geloven hebben zij gelijk. Dus eigenlijk hebben geen van beiden gelijk....
Oud 21-06-2003, 13:34
Koning
Koning is offline
Citaat:
Mutant schreef op 19-06-2003 @ 21:41:
oke is goed,

ontopic; wat ik wel weet is dat je met volle maan niet moet vissen, ik vvang nooit wat maar dan zeker niet..
Oud 21-06-2003, 14:07
Verwijderd
Citaat:
miss_corleone0 schreef op 21-06-2003 @ 13:26:
ja maar ik en x2_Shade bijvoorbeeld merken dat niet. Terwijl ik er echt wel een keer op heb gelet na zo'n uitspraak dat mensen zich vreemder gaan gedragen.
Dus hoe zit het dan? Je kan dan gewoon niet zeggen dat jij gelijk hebt. En dat is met alle dingen eigenlijk. Bijvoorbeeld over dat geesten zien . Voor mij heb ik gelijk en voor degenen die er wel in geloven hebben zij gelijk. Dus eigenlijk hebben geen van beiden gelijk....
Heb ik ergens gezegd dan dat ik gelijk heb? Ik heb vermeld dat het ook aan mij kan liggen. Mij valt het gewoon op. Dat het jullie niet opvalt of dat jullie het niet meemaken, daar kan ik nix aan doen. Ik heb dat gevoel, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo is.
Oud 21-06-2003, 22:26
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Ik geloof dat mensen met volle maan vrolijker zijn, eerder verliefd worden enz... misschien niet het antwoord dat jullie op dit forum willen krijgen, maar het is echt onzin als er andere soorten dingen zouden gebeuren
Oud 21-06-2003, 22:59
pe51
pe51 is offline
Dat vrolijke, dat kan wel kloppen volgens mij, en dat eerder verliefd worden ook. Als je van het zonnetje vrolijk wordt, waarom dan ook niet van de volle maan? Ook geloof ik wel in wat Mutant schrijft. Eb en vloed op aarde worden door de zwaartekracht van de maan veroorzaakt, maar voor de rest zijn er ook nog psychische invloeden van de maan. Wat in de astrologie trouwens al eeuwenlang een heel gewone gedachte is.

Mijn mening kun je lezen op mijn site, op deze pagina:

de maan: invloeden van de maan.

Het was te lang om hier te posten, daarom maar op mijn site gezet.

Komt erop neer, dat de volle maan een apart effect heeft op mensen, dieren, enz. Net als de middagzon (‘volle zon’) dus. Je bewustzijn ‘vol’ laat werken, waardoor er ook minder leuke neigingen opgewekt worden, die normaal onbewust blijven. Vandaar ook de verhalen over de weerwolven, die ik in dit artikel verklaar als seksuele verlangens in de mens. Die verlangens worden dan op een symbolische manier als weerwolf uitgebeeld. En er is volgens ook mij een verliefdheids- of erotisch en zwangerschapseffect wat van de volle maan af komt.

peter.
Oud 22-06-2003, 15:45
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik heb ergens gelezen dat volle maan bij mensen een bepaalde energie opwekt. maar veel weet ik er ook niet van.
Advertentie
Oud 23-06-2003, 10:02
Agnès
Agnès is offline
Ik heb gehoord dat als het volle maan is, er meer zelfmoorden worden gepleegd? meer baby's worden geboren? en dat mensen slechter slapen dan anders?
Oud 23-06-2003, 10:59
poesiefox
poesiefox is offline
Het is licht dan, en als je daar gevoelig voor bent, slaap je slechter dan wanneer het donker is. Maar als je in een grote stad woont met veel lichtvervuiling, maakt die maan ook niks meer uit.

Het lijkt alleen maar erg licht, al eens geprobeerd om er een boek bij te lezen? Dat lukt dus niet.

Nachtdieren maakt het niet uit of er volle maan is of niet, hun ogen zijn er op aangepast. Een nachtdier ziet bij bijna geen maan evenveel als wij overdag. Dat wij nou zo nachtblind zijn...en dan rottigheid gaan uithalen omdat we dan in ieder geval niet meer overal tegenaan stoten...

Volle maan zorgt wel voor extra aantrekkingskracht, water trekt er dan naar toe, getuige de normale eb en vloed beweging die dan nog sterker is. Misschien dat sommige organismen daar gevoelig voor zijn.
Oud 23-06-2003, 12:04
pe51
pe51 is offline
Hallo Poesiefox,

Net als bij astrologie gaat het om invloeden die zelf onzichtbaar zijn. Maar die wel werken. Van een vrolijk zonnetje kun je zelf ook vrolijk worden. Die invloed is niet te zien, het is het licht zelf niet, maar het is, wat méé-komt met de zonneschijn. Je kunt er ook vrolijk van worden, als de zon achter de wolken begint te schijnen. Het hangt niet echt van de lichtsterkt (lumen) af.

Net zo komen deze invloeden van de maan niet af van het licht zélf, maar komen met het licht mee. Het gaat dus niet om hoeveel je met je ogen kunt zien van dit maanlicht, maar om andere dingen. Sommige mensen kunnen het verschil in maanlicht voelen.

Op het ogenblik staat de zon in het sterrenbeeld kreeft. Dat geeft dus een kreeft-achtige invloed, die het zonlicht meebrengt. De maneschijn die van deze kreeft-zon afkomt, is dus ook kreeftachtig, vergeleken met de maneschijn in andere maanden. Heel anders schijnt de zon in het begin van de winter, eind december. Dan is het een steenbok-winterzonnetje. De ochtendzon, middagzon en avondzon geven ook hun eigen sfeer mee: bijv. de frisse ochtend, waarin je wakker wordt, en de gevoelige avondstemming, waar rust en bijv. muziek (en een zonsondergang) bij past. In het artikel van de link hierboven ga ik er dieper op in.

Nu is dit alles natuurlijk niet te bewijzen, en je hoeft het dan ook niet te geloven. De avondstemming hoeft niet van het soort licht (avondlicht, vanuit het westen) af te komen, logischerwijs gezien.
Niet iedereen gelooft in astrologie of in de invloed van zon en maan. Sommige mensen kiezen voor nuchterheid, en dat kan heel gezond zijn soms. In de astrologie denkt men er trouwens ook iets anders over dan ik. Gelukkig is het wel of niet geloven van deze dingen een zaak, die je zelf moet bekijken. Ieder zijn eigen mening, vrijheid blijheid. Maar de invloed van de zon en maan wordt al eeuwenlang vanuit dit soort ideeen gezien, volgens mij.

groeten, peter.
Oud 24-06-2003, 13:45
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
Mutant schreef op 21-06-2003 @ 15:07:
Heb ik ergens gezegd dan dat ik gelijk heb? Ik heb vermeld dat het ook aan mij kan liggen. Mij valt het gewoon op. Dat het jullie niet opvalt of dat jullie het niet meemaken, daar kan ik nix aan doen. Ik heb dat gevoel, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo is.
oooh, dat zeg ik niet, maar je kan er niet vanuit gaan dat het klopt. Of je nou denkt dat je gelijk hebt of dat je nou geen gelijk hebt.
Oud 25-06-2003, 17:40
Orion2003
Orion2003 is offline
Er was eerst een programma op tv die ging over de invloed van de maan op de mens. Daarin was een onderzoek gedaan naar die invloed en bleek de politie 2 keer zoveel meldingen te krijgen in een nacht met volle maan, dan een gemiddelde andere nacht zonder vole maan. Er is dus wel degelijk een invloed maar hoe op welke manier precies is nog niet echt duidelijk. Overigens geloof ik niet in weerwolven enz. Die zijn naar mijn mening gewoon verzonnen.
Oud 25-06-2003, 20:40
Shade
Shade is offline

Ik vraag toch ook niet of iedereen BEHALVE Mutant mening wil geven.....
Ik vraag gewoon van iedereen dus ook van haar....
Oud 25-06-2003, 22:30
Verwijderd
het is gewoon een mythe rond dat volle maan gedoe, het is al best oud want daar stamt ook lunatic vanaf luna
en in t nederlands was er ook nmog 1 dacht ik, ik geloof er niet in, maar een volle maan heeft wel wat
Oud 26-06-2003, 15:22
AngelLena
AngelLena is offline
De dagen rond volle maan wordt ik altijd een beetje hyperactief om het zo maar te zeggen... Ik slaap dan ook moeilijk, maar als ik dan gewoon even naar de volle maan lig te kijken, ben ik zo in dromenland...
Dus ik denk zeker dat volle maan efeect heeft op mensen en dieren, maar wat voor effect precies, dat zal per individu verschillend zijn en bij sommigen zelfs niet.
Oud 26-06-2003, 15:53
pe51
pe51 is offline
Persoonlijk denk ik dat je niet kunt zeggen, dat de maan geen effect heeft op mensen, wanneer er niets van te zien is, en wanneer ze het zelf niet zo beleven, of onzin vinden. De invloed van de maan is meer verborgen, kan dus heel goed onbewust zijn voor de meeste mensen.

De invloed van de zon is makkelijker te zien, en werkt aan de buitenkant. Maakt je vrolijk, geeft soms voelbare energie. De maan werkt meer aan de binnenkant, en dat is moeilijker te voelen.

De zon is mannelijk (yang) en de maan. vergeleken daarmee vrouwelijk (yin). Een vrouwelijke invloed is zachtaardiger, subtieler, niet opvallend, in het verborgene. Daarom dénk ik (maar zie het niet), dat de maan wel invloed heeft, ook al is ze er niet.

In oude tijden had je op sommige plaatsen in de wereld zonnekalenders, en in andere delen maankalenders. Voordat de oude Babyloniërs met de zonne-astrologie begonnen (dat is de astrologie die wij nu hebben), hadden ze een maan-astrologie, heb ik gelezen. De huidige astrologie gaat van het zonneteken uit, je "bent" een ram als je tussen 21 maart en 21 april geboren bent. En de cirkel van 12 tekens wordt ook gezien in het zónne-jaar. In een maan-astrologie zou men uitgaan van een tijd, die met de positie van de maan te maken heeft, of precies het aantal volle manen zou een jaar vormen.

De maan heeft nu minder betekenis voor de astrologen. Maar het kan dus wél, andersom. Ik denk dat het te moeilijk is, om je aandacht op allebei te concentreren, om het vanuit de zon én de maan te bekijken.

We zijn dus helemaal gewend om het vanuit de zon te bekijken, vanuit het mannelijke gezichtspunt. Pas de laatste jaren (sinds de 60er jaren) komt de maan weer meer in the picture. Bijvoorbeeld in de hekserij is ie belangrijk.

peter.
Oud 29-06-2003, 19:20
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
pe51 schreef op 26-06-2003 @ 16:53:
De invloed van de zon is makkelijker te zien, en werkt aan de buitenkant. Maakt je vrolijk, geeft soms voelbare energie. De maan werkt meer aan de binnenkant, en dat is moeilijker te voelen.
Uhm... ik denk dat dit meer een verobjectieve mening is geworden, van wie dan ook. Goed, de zon maakt je vrolijk, maar ik denk niet, en ik zie ook niet waarom dit zou zijn, dat de maan meer aan de binnenkant werkt. De zon had dat net zo goed kunnen doen. Het is maar net wat voor betekenis je er aan geeft.

Citaat:
De zon is mannelijk (yang) en de maan. vergeleken daarmee vrouwelijk (yin). Een vrouwelijke invloed is zachtaardiger, subtieler, niet opvallend, in het verborgene. Daarom dénk ik (maar zie het niet), dat de maan wel invloed heeft, ook al is ze er niet.
Op het vetgedrukte stukje woorden wil ik ff op reageren. Ik vind het net zo iets als dat met de maan. Mening die volgens iemand omgezet is in een feit. Hoe weet de bedenker van dit 'feit' dat de maan vrouwelijk is en zo dus subtiel, onopvallend en verborgen? Hoe komt hij/zij daar op???
Oud 30-06-2003, 11:42
The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Ik denk dat ik dan actief word met volle maan.
Is raar.
Oud 30-06-2003, 12:58
Shade
Shade is offline
volle maan is gewoon nog steeds dezelfde maan als bij halve maan maar nu weerkaatst ie al het zonlicht over het hele oppervlak. Er is niets mystieks aan de maan.....en het licht is gewoon zonlicht.

Ik merk nooit verschillen tussen volle maan of niet. Niet bij mezelf en ook niet bij anderen.
Dus ik denk niet echt dat volle maan effect heeft....
Oud 30-06-2003, 13:25
pe51
pe51 is offline
Citaat:
miss_corleone0 schreef op 29-06-2003 @ 20:20:
Citaat:
pe51 schreef op 26-06-2003 @ 16:53:
Uhm... ik denk dat dit meer een verobjectieve mening is geworden, van wie dan ook. Goed, de zon maakt je vrolijk, maar ik denk niet, en ik zie ook niet waarom dit zou zijn, dat de maan meer aan de binnenkant werkt. De zon had dat net zo goed kunnen doen. Het is maar net wat voor betekenis je er aan geeft.
Citaat:
Op het vetgedrukte stukje woorden wil ik ff op reageren. Ik vind het net zo iets als dat met de maan. Mening die volgens iemand omgezet is in een feit. Hoe weet de bedenker van dit 'feit' dat de maan vrouwelijk is en zo dus subtiel, onopvallend en verborgen? Hoe komt hij/zij daar op???
Hoe ik of iemand anders daarop komt? Dit is de kennis van eeuwen geleden. Tenminste, zoals ik die persoonlijk begrijp. De kennis die de oude volken hadden: de (priesters van de) oude Babyloniërs, oude Egyptenaren, Grieken, enz. Het is geen wetenschappelijke kennis, maar godsdienstige kennis. Heeft te maken met dromen, astrologie, tarot, numerologie enz. De mystieke kennis, kun je ook zeggen.

In die kennis is alles wat op aarde is, verdeeld in mannelijk en vrouwelijk. De 4 elementen, de sterrenbeelden, de lichtgevers aan de hemel (zon en maan), de getallen zelf (oneven = mnl en even = vrl). Ook de planten, dieren en mensen. Maar ook karaktereigenschappen (moed is een typisch mannelijke eigenschap en invoelingsvermogen een typisch vrouwelijke). In oude culturen was “de (echte) man” iemand met veel mannelijke eigenschappen en ‘de (echte) vrouw’ iemand met veel typisch vrouwelijke eigenschappen; in deze tijd mag een man ook vrouwelijke eigenschappen hebben en andersom. De psycholoog Carl G. Jung bijv. heeft zijn ideeën van dit weten overgenomen. Bijv. de extraverte (naar buiten gerichte) en introverte (naar binnen gerichte) persoonlijkheidstypen. (spreken = mnl en zwijgen = vrl).

In deze mystieke kennis maakt men dus bij alles onderscheid tussen mannelijk en vrouwelijk.
Eigenschappen van mnl-vrl zijn bijv: naar buiten gericht – naar binnen gericht; actief – passief; zich uiten – binnenhouden; buitenkant – binnenkant; licht – donker; warm – koud; boven – onder; voor – achter; rechts –links; hard – zacht; vrolijk – ingetogen. En ook: opvallend – onopvallend; van nature openlijk zijn - van nature de gevoelens verbergen, onopvallend zijn; één zijn, jezelf zijn – veelvormig zijn, veel kanten op kunnen. Het vrouwelijke is als het ware de spiegel van het mannelijke. Mannelijk is: jezelf duidelijk maken. Vrouwelijk is: als reactie hierop iemand de spiegel voorhouden.
In China kent men dit mannelijk vrouwelijk onder het idee: yin-yang. Via deze link kun je lezen over de chinese yangkalender (zonnekalender) en yinkalender (maankalender).

De zon hoort bij de dag en de maan bij de nacht. De dag is mannelijk (yang) omdat het dan licht is, en wij mensen in de buitenwereld leven. De nacht is vrouwelijk (yin) omdat het dan donker is en wij mensen in onze binnenwereld leven (wij slapen, dromen enz.). Als de zon (dag) komt, worden de mensen actief (typisch mnl), als de maan (nacht) komt, worden ze passief (typisch vrl). Het zonlicht zelf is ook openlijk, het vertoont zichzelf, valt echt op (mnl), vergeleken met het meer onopvallende (vrl) maanlicht. Als de maan er overdag is, dan kun je het licht van de maan niet eens zien. Het eigenlijke licht komt van de zon, en het maanlicht is de spiegel van de zon. (het zonlicht weerkaatst via de maan en komt dan bij ons op aarde als ‘maanlicht’ aan. De zon is dus van zichzelf licht (mnl) en de maan is van zichzelf donker (vrl). De zon heeft één ronde verschijningsvorm (mnl) en de maan is veelvormig (vrl): heeft de verschilende maanfasen.

Conclusie: de zon heeft allerlei mannelijke eigenschappen en de maan allerlei vrouwelijke. Een mannelijke zon spreekt het mannelijke deel van de mensen aan (vrolijk) en een vrouwelijke maan het vrouwelijke deel (ingetogenheid, binnenkant). Dit is het antwoord op je vraag dan.

Dit zit er eigenlijk achter, achter deze ideeën. Dit is de onderverdeling van de wereld in telkens 2 delen. Je kunt ook in 3 delen verdelen (hoofd, vast, beweeglijk in de astrologie) in bijv. in vieren (de 4 elementen); of in 12 delen (12 sterrenbeelden). Dit is dus meer een geestelijke dan een materiële kennis. Een meer intuitieve, gevoelsmatige kennis, een andere manier van begrijpen. Deze kennis gebruikt men bijv. bij tarot lezen, dromen uitleggen, het begrijpen van paranormale symbolen, bijv. meditatiebeelden, astrologie, en getallen begrijpen (soort numerologie). De wetenschap, zoals we die nu hebben, is pas van de laatste paar honderd jaar, deze kennis is al van lang vóór deze periode. Deze kennis bestaat naast de wetenschappelijke.

Het is natuurlijk maar de vraag of je in deze kennis wel of niet moet gaan geloven. Dat is je eigen vrijheid. De één spreekt het aan, de ander niet. De één zijn/haar gevoel zegt: ja, en de ander zijn/haar gevoel: nee. Net als bij muziek. Als je het zelf anders aanvoelt, zou ik mijn eigen gevoel blijven geloven, en hier geen waarde aan hechten, dit zijn dan ideeën van andere mensen.

peter.
Oud 01-07-2003, 18:15
Verwijderd
Citaat:
beesje schreef op 01-07-2003 @ 14:41:
hahaha, sorry hoor FB, ik wist niet dat ik abnormaal reageerde maar gelukkig heb jij mn ogen geopend weet ik weer waar ik aan toe ben...dankjeweeeeeell...
Laatste waarschuwing beesje, ik ben het echt zat! En volgens mij ik niet alleen.
Oud 01-07-2003, 18:24
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-07-2003 @ 19:15:
Laatste waarschuwing beesje, ik ben het echt zat! En volgens mij ik niet alleen.
I 2nd that motion!

Al de reply's van beestje en omtrend beestje zijn verwijderd (tenzij ik er 1 of 2 overgeslagen heb)... Als er niet serieus gereageerd kan worden, dan wordt er maar helemaal niet gereageerd. Laatste waarschuwing is gegeven, en laatste waarschuwing is ook definitief...
Oud 02-07-2003, 14:54
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
pe51 schreef op 30-06-2003 @ 14:25:
[BHet is geen wetenschappelijke kennis, maar godsdienstige kennis. Heeft te maken met dromen, astrologie, tarot, numerologie enz. De mystieke kennis, kun je ook zeggen.
Ach, daar heb je het al, het is mystieke kennis. En helaas moet ik mededelen dat dit geen feitenkennis is voor mij, het is een gevoelskennis en iedereen heeft hier een andere mening over. Vandaar dat ik het eigenlijk meer een soort 'zweverig' verhaal vind, niet beledigend bedoeld, want het steekt opzich logisch in elkaar. Maar ik geloof in wat ik kan zien en opmerken. Nuchtere Hollander he?

Citaat:
Conclusie: de zon heeft allerlei mannelijke eigenschappen en de maan allerlei vrouwelijke. Een mannelijke zon spreekt het mannelijke deel van de mensen aan (vrolijk) en een vrouwelijke maan het vrouwelijke deel (ingetogenheid, binnenkant). Dit is het antwoord op je vraag dan.

Het is natuurlijk maar de vraag of je in deze kennis wel of niet moet gaan geloven. Dat is je eigen vrijheid. De één spreekt het aan, de ander niet. De één zijn/haar gevoel zegt: ja, en de ander zijn/haar gevoel: nee. Net als bij muziek. Als je het zelf anders aanvoelt, zou ik mijn eigen gevoel blijven geloven, en hier geen waarde aan hechten, dit zijn dan ideeën van andere mensen.
Dank je, ik geloof dat ik snap wat je bedoeld, da's mooi toch? Maar inderdaad, ik geloof hier niet echt in. Ik zie niet in hoe we eigenschappen van de man en de vrouw kunnen koppelen aan de natuur, ofwel dingen die niet ons gevoel delen zoals wij dat doen(ik zeg het maar even zo, anders ontketen ik misschien een kettingreactie om het feit dat 'dieren ook gevoel hebben'). Het is echt een gevoelswaarde die je er bij hebt. Of niet, in mijn geval.

Maar toch: top dat je het uitgelegd hebt.
Oud 07-07-2003, 22:48
Severus
Severus is offline
Ik heb wel eens gehoord dat mensen die bij volle maan geboren zijn, speciale eigenschappen hebben. Zou dat kunnen?

Ripper
Oud 08-07-2003, 20:07
REIE
REIE is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 19-06-2003 @ 01:32:
met volle maan?
Tis niet volle maan meer
Al blijft tachtig echter elke dag weer prachtig...
Oud 08-07-2003, 21:27
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
x2_Shade schreef op 19-06-2003 @ 01:04:
zijn er nog mensen die geloven in bepaalde effecten op mens of dier 's nachts of bij volle maan?

M'n neef van 15 gelooft in weerwolven

maar ik denk dat niemand hierin gelooft maar het was op advies van mutant dus dan kan ik altijd haar nog de schuld geven

Iemand?
Ik geloof wel dat volle maan effect heeft op menselijk gedrag. Maar ik weet niet precies wat en hoe enzo. Maar ik geloof het wel

.... eh juist....
Oud 09-07-2003, 11:36
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Volgende week of as zondag dacht ik weer volle maan...let's test it zou ik zeggen!
Oud 10-07-2003, 20:57
Firefly182
Firefly182 is offline
precies ja! ff opletten of iemand zich anders gedraagd.
Oud 10-07-2003, 21:21
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 09-07-2003 @ 12:36:
Volgende week of as zondag dacht ik weer volle maan...let's test it zou ik zeggen!
Ja, de volgende volle maan is op zondagavond 13 juli om 19:22 uur.
Oud 10-07-2003, 21:58
Shade
Shade is offline
Citaat:
pe51 schreef op 10-07-2003 @ 22:21:
Ja, de volgende volle maan is op zondagavond 13 juli om 19:22 uur.
mooi ik zal es opletten als ik mn hond 's avonds uitlaat
Oud 11-07-2003, 12:50
Verwijderd
Citaat:
x2_Shade schreef op 10-07-2003 @ 22:58:
mooi ik zal es opletten als ik mn hond 's avonds uitlaat
Pas maar op voor weerwolven dan
Oud 12-07-2003, 12:52
Shade
Shade is offline
Citaat:
Mutant schreef op 11-07-2003 @ 13:50:
Pas maar op voor weerwolven dan

Nou durf ik niet meer....

M'n vader zei trouwens dat statistisch meer kinderen bij volle maan worden geboren als op andere dagen....
Toch wel raar...

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten