Oud 04-07-2003, 15:47
Lyra
Lyra is offline
de oorsprong, waar we vandaan komen. Wat in ons is zo nieuwsgierig?
En wat als je weet waar je vandaan komt, hoe alles ontstaan is, wat ben je er dan mee?

Laatst gewijzigd op 04-07-2003 om 16:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2003, 16:11
Verwijderd
De mens moet toch iets te doen hebben?
Interesse is gewoon toevallig een potentiele eigenschap van de mens, en vanuit dat oogpunt onderzoekt men alle dingen om ons heen: onze oorsprong, onze geschiedenis, onze leefomgeving etc.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:20
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
Lyra schreef op 04-07-2003 @ 16:47:
En wat als je weet waar je vandaan komt, hoe alles ontstaan is, wat ben je er dan mee?
Dan ben je gelukkig. Die drang komt uiteraard voort uit het grote hersenvermogen van de mens, waarmee we ons eigen bestaan ahw kunnen bevatten.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 17:21
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 04-07-2003 @ 17:20:
Dan ben je gelukkig. Die drang komt uiteraard voort uit het grote hersenvermogen van de mens, waarmee we ons eigen bestaan ahw kunnen bevatten.
Zelfbewustzijn en het kunnen bevatten van abstracties, dat is het wat mensen onderscheid van andere wezens. We hebben gewoon veel te veel hersencapaciteit. En daar moet je toch wat mee. Wie zijn we, waar komen we vandaan, waar gaan we naartoe en waarom toch? Ik denk dat de gemiddelde hond het zich niet afvraagt...
Oud 04-07-2003, 17:26
MickeyV
MickeyV is offline
Je moet het ook niet altijd over honden hebben, pusseee. Chimps kunnen het cijfer 0 bevatten.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 17:28
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 04-07-2003 @ 18:21:
Zelfbewustzijn en het kunnen bevatten van abstracties, dat is het wat mensen onderscheid van andere wezens. We hebben gewoon veel te veel hersencapaciteit. En daar moet je toch wat mee. Wie zijn we, waar komen we vandaan, waar gaan we naartoe en waarom toch? Ik denk dat de gemiddelde hond het zich niet afvraagt...
Onderscheidt

Ik denk trouwens dat vooral de dood de voedingsbodem van de menselijke filosofie en het menselijk nadenken is, en dat we misschien ook wel de ziel als indirecte reden daarvoor moeten noemen. Of de ziel ook de directe reden is achter onze drang naar filosofie, weet ik trouwens niet. Ik denk dat onze hersenen er toch wel aan ten grondslag liggen. Alhoewel, zonder ziel geen bewustzijn, zonder bewustzijn geen existentie. Zonder bestaan geen levensvragen. Maar zonder hersenen ook niet, aangezien je je dan moeilijk concrete gedachten kunt vormen. Bij nader inzien denk ik dus dat het door onze ziel komt die het Goddelijk bewustzijn met zich meebrengt.

Een computer zou je intelligent kunnen noemen, maar ik denk niet dat hij zich ooit kan afvragen waar hij vandaan komt.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 17:57
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 04-07-2003 @ 18:28:
Onderscheidt

Ik denk trouwens dat vooral de dood de voedingsbodem van de menselijke filosofie en het menselijk nadenken is, en dat we misschien ook wel de ziel als indirecte reden daarvoor moeten noemen. Of de ziel ook de directe reden is achter onze drang naar filosofie, weet ik trouwens niet. Ik denk dat onze hersenen er toch wel aan ten grondslag liggen. Alhoewel, zonder ziel geen bewustzijn, zonder bewustzijn geen existentie. Zonder bestaan geen levensvragen. Maar zonder hersenen ook niet, aangezien je je dan moeilijk concrete gedachten kunt vormen. Bij nader inzien denk ik dus dat het door onze ziel komt die het Goddelijk bewustzijn met zich meebrengt.

Een computer zou je intelligent kunnen noemen, maar ik denk niet dat hij zich ooit kan afvragen waar hij vandaan komt.
Zeikstier

Wij mensen zijn de enige wezens die zich vragen stellen omtrent de dood. Hebben dieren dus geen ziel?
Oud 04-07-2003, 18:08
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 04-07-2003 @ 18:57:
Zeikstier

Wij mensen zijn de enige wezens die zich vragen stellen omtrent de dood. Hebben dieren dus geen ziel?
Zij kunnen het niet gericht vanwege hun hersenen, vermoed ik
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 18:20
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Riconoscente schreef op 04-07-2003 @ 19:08:
Zij kunnen het niet gericht vanwege hun hersenen, vermoed ik

Ik denk ook dat er weinig wetenschappelijks omgaat in het hoofd van een herkauwende koe.

Of in de kat, die zojuist met haar gat op mijn muis kwam zitten. Die wil aandacht en brokken.

Maar heeft Klittie een kattezieltje?
Oud 04-07-2003, 20:31
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Mensen zijn intelligente wezens met een flink vermogen om dingen te doorgronden en te begrijpen. Daaruit komt gewoon voort dat we alles willen weten.

sapere aude: durf te weten
Oud 04-07-2003, 21:49
Verwijderd
Tis hierboven al zo ongeveer gezegd: door de grote hersenomvang van de menselijke soort zijn we 'gezegend' met een besef van de wereld om ons heen. Uit dat besef vloeit voort de gedachte dat er iets moet zijn waaróm we hier allemaal zijn. Waarom dát zo is...sja
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 22:09
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Misschien zullen we nooit alles kunnen weten. Maar misschien ook wel, en als we eindelijk weten hoe alles in elkaar zit wacht er misschien wel een verassing aan het einde van de wetenschap..
Oud 04-07-2003, 22:38
pe51
pe51 is offline
Citaat:
Lyra schreef op 04-07-2003 @ 16:47:
Ik vraag me af, of je het wel niewsgierigheid moet noemen. Het kan ook het zoeken zijn naar een band met het mystieke. Die voelt alsof ie echt is, en hersteld zou moeten worden. Of met het filosofische (filosofisch = houdend van wijsheid: philo en sophia). Je verbinding met wijsheid herstellen.

peter.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten