Oud 11-07-2003, 21:39
niceman1984
niceman1984 is offline
Bush bezoekt momenteel AFrika en belooft miljarden aan AIDS bestrijding ik hoop dat hij aan zijn beloofte houdt als ik in AFghanistan zie dan zeg ik NEE ik vertrouw hem niet, en dat Irak massavernietingswapens hadden... nouja hetzijdt zo maar komt Bush ook voor nog iets anders naar AFrika?

Amerikanen 'ontdekken' Afrika

(door W. van der Klift)

Nog niet zo lang geleden voer een groot deel van de olietankers op de wereld onder de (voor de reders goedkope) Liberiaanse vlag. Duizenden tonnen olie werden over de wereld vervoerd door schepen die geregistreerd stonden in Monrovia. Nu Bush Afrika heeft ontdekt staat Liberia weer in de belangstelling. Net als Saddam moet nu Charles Taylor, wegens oorlogsmisdaden aangeklaagd, het veld ruimen. De VS staan uiteraard weer klaar om in te grijpen om deze crimineel te verwijderen. Maar gaat het ook deze keer niet weer om iets anders?

Bush heeft net een rondreis in Afrika afgesloten. Senegal, Zuid-Afrika, Botswana, Oeganda en Nigeria waren zijn doel, nadat Collin Powell al eerder Gabon en Angola heeft bezocht. De strijd tussen de VS en Frankrijk om Congo is nog in volle gang. In Soedan onderhandelen de VS met het fundamentalistisch islamitische regime, dat ze eerder veroordeelden en met bommen bestookten. Wat die landen gemeen hebben is dat er grote voorraden olie gevonden zijn. Gabon en Angola zijn beide belangrijke exporteurs van olie naar de VS. Afrika wordt strategisch steeds belangrijker voor de VS.

Olie, olie en nog eens olie
De Amerikaanse oliereserves zijn niet onuitputtelijk. De strijd om deze grondstof is de komende jaren zeer bepalend voor vrede en oorlog en voor de onderlinge politieke verhoudingen op onze aardbol. De VS willen ongehinderde toegang tot de olie- en gasvelden overal op de wereld, ook ten koste van hun westerse 'bondgenoten', en zullen die toegang ook militair veiligstellen. De VS overwegen een militaire basis op te richten op Sao Tome in de Golf van Guinee in het hart van het West-Afrikaanse oliegebied. Met hun pogingen om de Afrikaanse olie te bemachtigen hebben ze een aantal doelen voor ogen. De afstand tussen West-Afrika en de VS is relatief kort en makkelijk te overbruggen. De VS raken op die manier minder afhankelijk van de olie uit het Midden-Oosten en ze kunnen er ook de OPEC mee onder druk zetten.
In landen als Angola, Chad, Congo, Gabon, Kameroen, Nigeria, Senegal en Soedan wordt al op ruime schaal olie gewonnen. Zo'n 15 procent van de ruwe olie die de VS invoeren, komt al uit Afrika. Bekend is Nigeria, het enige Afrikaanse OPEC-lid, waar de oliewinning, onder meer door Shell, ten koste ging en gaat van een heel volk (de Ogoni's). De armoede nam er dramatisch toe, omgekeerd evenredig met de groei van de olieproductie! De problemen in Liberia worden in de burgerlijke pers afgeschilderd als binnenlandse vraagstukken die veroorzaakt worden door rivaliserende groepen. Het is de bekende volksverlakkerij. Er wordt een klimaat mee geschapen voor acceptatie van interventies door het Westen. Die arme slachtoffers moeten toch immers geholpen worden? Daar zijn 'onze' 'vredestroepen' toch voor?

Bezettingsmachten
Net als in Joegoslavië, Afghanistan en Irak (maar ook elders in de wereld) gaat het echter niet om het brengen van vrede, maar om permanente bezettingslegers. Het aantal Amerikaanse basissen in de wereld groeit gestaag. Andere westerse (kapitalistische) landen proberen op hun beurt de beste graantjes mee te pikken.
...en Liberia dan?
In het rijtje namen van (West-)Afrikaanse namen kwam Liberia niet voor.Waarom dan dat verhaal over olie? Nog afgezien van het feit dat Liberia aan de kust ligt en dus ook geschikt is voor doorvoer van olie uit het binnenland naar havens aan de Atlantische Oceaan, had Liberia in het verleden al een bescheiden eigen olie-industrie (zeven bronnen tussen 1970 en 1985). De oorlogen in Sierra Leone en Liberia stonden noodzakelijke investeringen in de weg. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat er voor de kust van Liberia "levensvatbare hoeveelheden gas en olie" voorkomen. Nu zijn vooral Australische bedrijven actief in Liberia, maar dat zal spoedig veranderen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2003, 23:49
Dvalin
Dvalin is offline
ik ben in elk geval blij dat Mandela weigerde Bush te ontvangen;

vooral omdat Mandela veel aanzien heeft bij de zwarte bevolking in Afrika
Met citaat reageren
Oud 12-07-2003, 20:28
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Dvalin schreef op 12-07-2003 @ 00:49:

vooral omdat Mandela veel aanzien heeft bij de zwarte bevolking in Afrika
is dat zo? dat wist ik helemaal niet? of staat dat in dat artikel? (die heb ik nl. niet gelezen)
Oud 12-07-2003, 20:54
Verwijderd
@Niceman: lees eens wat artikelen over Ken Saro-Wiwa, jouw verhaal in de praktijk. Erg schokkend trouwens.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 00:42
Dvalin
Dvalin is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 12-07-2003 @ 21:28:
is dat zo? dat wist ik helemaal niet? of staat dat in dat artikel? (die heb ik nl. niet gelezen)
ik heb het vorige week in het AD gelezen
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 01:09
Verwijderd
Ach,Bush wil overal macht.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 10:16
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Dvalin schreef op 12-07-2003 @ 00:49:
Volgens mij is het andersom dat Bush Mandela wil ontlopen.

Verder vertrouw ik Bush voor geen haartje (en waar halen ze die miljarden vandaan tegen AIDS bestrijding en zullen ze de beloofte miljarden geven Afghanistan zou ook enorm veel geld ontvangen voor wederopbouw maar heeft nog niet eens eenvijfde gekregen en de toestand is daar rampzalig).

OFFTOPIC: Ohja ze hebben nog steeds geen massavernietigingswapens gevonden in Irak

Neen Bush is niet te vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 21:00
Gothic Queen
Gothic Queen is offline
Kunnen ze Bush niet ergens in de Bush van Afrika dumpen waar hij wordt opgevreten door de leeuwen,zijn we daar ook weer van af.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 21:56
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Gothic Queen schreef op 13-07-2003 @ 22:00:
Kunnen ze Bush niet ergens in de Bush van Afrika dumpen waar hij wordt opgevreten door de leeuwen,zijn we daar ook weer van af.
Ja idd, of kunnen we Volkert niet op proef verlof naar Whasington sturen ofzo
Oud 13-07-2003, 23:35
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Nee niet dat of Volkert met de kogel, langzaam martelen hij verdient een langzame maar pijnlijke dood

andere kant past ie wel in Afrika mooi op zijn plek kan ie mooi met zijn soortgenoten spelen; de chimpasees.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 23:55
Vaag mannetje
Vaag mannetje is offline
Is grappig..

bush had geen tijd om een aidskliniek te bezoeken maar wel tijd om op safari te gaan...
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Vaag mannetje schreef op 14-07-2003 @ 00:55:
Is grappig..

bush had geen tijd om een aidskliniek te bezoeken maar wel tijd om op safari te gaan...
Bush is nu eenmaal een dierenliefhebber.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2003, 11:15
thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
jawel, alleen niemand die dat wil doen

Oud 14-07-2003, 13:04
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
thugz-angel schreef op 14-07-2003 @ 12:15:
jawel, alleen niemand die dat wil doen

Met alle plezier hoor.

Ik weet trouwens niet wat zijn bedoeling hiervan is, ik denk dat hij met deze actie zijn gezicht weer probeerd te redden ofzo als "goede man".
Oud 14-07-2003, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Tweety2k schreef op 14-07-2003 @ 14:04:
Met alle plezier hoor.

Ik weet trouwens niet wat zijn bedoeling hiervan is, ik denk dat hij met deze actie zijn gezicht weer probeerd te redden ofzo als "goede man".
Ik zie dit niet direct als een negatieve actie. Het wordt nu hoog tijd dat men meer aandacht besteedt aan Afrika, hoewel ik de drijfveren van de VS wel wantrouw (zoals altijd ).
Met citaat reageren
Oud 15-07-2003, 09:12
little nemo
little nemo is offline
en over dat AIDS-program van m: de VS zijn idd bereid om ongeveer $5 miljard daaraan uit te geven; 4 miljard daarvan moet wel nog ff van andere landen komen, eentje betalen ze zelf...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2003, 13:12
Bananeneter
Bananeneter is offline
als ze nu eens op zoek gingen naar alternatieve brandstoffen , en daar eens zo veel tijd en geld instoken dan in het voeren van oorlog omwille van de veiligstelling van olie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten