Oud 27-07-2003, 12:53
NL
NL is offline
is aspartaam nou echt zo gevaarlijk of valt dat wel mee?
anders drink ik geen cola light meer
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 12:56
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ze dachten een tijdje dat het in je lichaam werd omgezet in zenuwgif, maar een paar maanden geleden is bewezen dat dit vals alarm was. Zuip dus maar lekker door
Oud 27-07-2003, 12:59
Riconoscente
Riconoscente is offline
Volgens mij is het wél slecht, ook al is het geen zenuwgif. Je zou sowieso geen Cola moeten drinken.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 13:10
Verwijderd
't is echt zo gevaarlijk...kleine hoeveelheden kan je lichaam wel tegen (al is het niet gezond, maar ja, suiker enz. is ook niet gezond), grote hoeveelheden is iig gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 13:12
NL
NL is offline
ja als je al die klachten leest van iedereen... zou je idd wel zeggen dat het ECHT zo gevaarlijk is, en het zit bijna overal in
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 13:13
NL
NL is offline
www.aspartaam.nl
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 14:35
SuperSanne
SuperSanne is offline
crossposten is ook erg gevaarlijk (eten & drinken)
Oud 27-07-2003, 14:44
ekki
ekki is offline
ondanks crosspost laat ik 'm hier toch staan... ik vind het wel een boeiend onderwerp.
Oud 27-07-2003, 14:50
NL
NL is offline
Ik ken iemand die drinkt 2 liter cola light per dag ik zal hem dit eens laten lezen : "Onlangs las ik het artikel "De Natuur Uw Arts, 24e jaargang, Nr. 143". Ik schrok me een ongeluk. Nu geloof ik niet direct alles wat ik lees, dus zocht ik op het net nog even verder naar "Aspartaam". Dat had ik beter niet kunnen doen. Wat een smerig goedje is dat."

En ik maar denken dat Pepsimax NO SUGAR beter is dan een frisdrank met suiker. Ook dacht ik dat een Candarel zoetje in de koffie beter was dan suiker. Niks is minder waar.
In Candarel, Natrena en Pepsimax en nog veel meer produkten zit Aspertaam. Hier een paar zorgwekkende kwalen:

· Geboorteafwijkingen.
· Kanker (hersenkanker)
· Suikerziekte.
· Emotionele afwijkingen.
· Epilepsie / aanvallen
· Multiple Sclerose
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 15:10
Verwijderd
http://forum.scholieren.com/showthre...ight=aspartaam

Wat ik al zei: suiker is ook niet gezond. Net als een hele zooi andere stoffen die je dagelijks (soms met bergen tegelijk) binnen krijgt.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 15:16
Qamra
Qamra is offline
Ìk kan er niet tegen, krijg er maagkramp van, misselijkheid, soms koppijn..

Maar goed, als jij er geen last van hebt, dan zou ik me maar niet zoveel zorgen maken..
Oud 27-07-2003, 15:21
NL
NL is offline
Ow er was al een topic over dus
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 15:33
Somebody Special
Somebody Special is offline
Aspartaam is erg slecht voor je lichaam. Niet als je het met mate binnen krijgt maar wel als je meerdere malen per dag een hoeveelheid aspartaam binnen krijgt.
Het schijnt zo te zijn dat er 1000den mensen met vermoeidheidsklachten naar de huisarts gaan waar zij te horen krijgen dat het door een teveel aan aspartaam komt.

Ik heb een maand of 3 geleden en aspartaam vergifiging opgelopen door het drinken van meer dan een liter Gazeuse (dat roze drankje) per dag te drinken en dat een paar dagen lang.
Ik kan je vertellen, dat is géén pretje!
Ik heb me een week lang helemaal ziek lopen krabben en kon er niet van slapen!

Dus, zolang je het met mate binnen krijgt (bv. 2 glazen per dag) is er niets aan de hand maar pas op dat het niet te veel wordt.
Oud 27-07-2003, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 27-07-2003 @ 14:10:
't is echt zo gevaarlijk...kleine hoeveelheden kan je lichaam wel tegen (al is het niet gezond, maar ja, suiker enz. is ook niet gezond), grote hoeveelheden is iig gevaarlijk.
Maar dat is met alles zo. Uiteindelijk kan je van teveel water drinken zelfs dood gaan, dus eigenlijk gaat dit niet op. Het gaat niet om het giftigheidsgehalte, het gaat om de dosis.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 16:56
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik heb toevallig vandaag een artikel van 3 A4'tjes erover gezien. Conclusie->het is slecht voor je.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2003, 17:16
Qimm
Qimm is offline
cola is gewoon slecht voor je... klaar.
Als je dorst hebt drink water of een sapje, helpt ook nog beter ook
Oud 27-07-2003, 17:26
p-chez
p-chez is offline
Zeker naar aanleiding van die berichten over aspartaam op tv ergens laatst?

Ach, ik weet niet of het ongezond is. De ene partij beweert dat er niks mis mee is, en de andere partij meent van wel.

Ik persoonlijk sta niet echt te springen op zulke suiker-vervangers. Ik drink liever een drankje waar suiker in zit. Ookal is dat ook niet gezond, het is tenminste een iets natuurlijker stof.
Chemicaliën in voedingsmiddelen vind ik niks. Maar tegenwoordig kun je daar niet meer omheen.
Oud 18-08-2003, 13:23
emoe
emoe is offline
Ik ben 25 en ben sinds drie jaar ms-patient. (NL heeft het er even over gehad). Enkele weken geleden ben ik bij een arts geweest (homeopaat-osteopaat en nog wat) en die was de week voordien op een speciaal congres in Londen geweest waar werd gezegd (en bewezen) dat je om de vuiligheid van een glas cola uit je lijf te spoelen 8 liter water moet drinken. En voor cola light zou dat nog iets meer zijn. Ik dronk al weinig cola (zeker geen light; dat smaakt naar gewone cola zonder prik), dus het was niet moeilijk om dat af te leren...
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 15:52
pyres74
pyres74 is offline
ok

volgens mij is het echt bullshit
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 15:55
Verwijderd
Citaat:
pyres74 schreef op 18-08-2003 @ 16:52:
Volgens mij is het door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld...

Ik weet iig dat het iig voor mij waar is.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 17:33
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-08-2003 @ 16:55:
Ik weet iig dat het iig voor mij waar is.
Same here..
Oud 18-08-2003, 17:38
emoe
emoe is offline
Citaat:
pyres74 schreef op 18-08-2003 @ 16:52:
ok

Ik weet niet wat je bedoelt met 'bullshit'... Dat ik ms zou hebben?
(als je wil stuur ik de laatste verslagen van de mri-scans wel eens door)
Of dat cola rommel zou zijn?
(ik ben eerder geneigd een arts te geloven...)
Oud 18-08-2003, 17:41
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
emoe schreef op 18-08-2003 @ 18:38:
Ik weet niet wat je bedoelt met 'bullshit'... Dat ik ms zou hebben?
(als je wil stuur ik de laatste verslagen van de mri-scans wel eens door)
Rustig, ze bedoelt de aspartaam.. Misschien een beetje ongelukkig geplaatst zo zonder quote..
Oud 21-08-2003, 13:56
spunky
spunky is offline
Het is bewezen dat apsartaam gevaarlijk is, in sommige (EU) landen zijn producten met aspartaam dan ook verboden zoals in Italië. Bij sommige mensen treedt namelijk een heel vervelend iets op als ze aspartaam binnenkrijgen. De bepaalde moleculen die in spartaam(varianten) zitten hechten zich aan de moleculen van bepaalde stoffen in je spijsvertering. Op die manier onstaat methanol (juist ja... het nog gevaarlijkere zusje van ethanol (oftewel alcohol)). Methanol is ook de reden waarom je geen spiritus moet drinken (afgezienvan het feit dat het me ontzettend ranzig lijkt smaken), in spiritus zit namelijk een flinke dosis methanol. Methanol kan er voor zorgen dat de zenuwen in je ogen afsterven en in in sommige gevallen kun je er zelfs aan dood gaan. Het is heel verschillend hoe gevoelig je voor dit alles bent, de een heeft er meer last van dan de ander, maar bangmakerij is het zeker niet...

Aspartaam bestaat uit twee aminozuren, 1 van de twee aminozuren is fenylalanine. De ander is asparaginezuur. Aspartaam is bij toeval ontdekt 35 jaar geleden bij het maken van een medicijn tegen maagzweren. Het gaat om het aminozuur fenylalanine, dat is een aminozuur dat in een grotere dosis dan ADI giftig is voor het menselijk lichaam. Het komt echter wel gewoon voor in ons lichaam, dus we kunnen er wel tegen. Dat is ook de voorwaarde waarop het is toegelaten als voedingsadditief.
Het zou echter wel vermeld moeten worden op de verpakking.
Op zich zelf is fenylalanine niet schadelijk voor het lichaam. Er is nog steeds geen wetenschappelijk verband gelegd tussen de eventuele symtoenen en het gebruik van aspartaam.

Op 1 uitzondering na en dat is bij mensen die phelylketonurie (PKU), een erfelijke afwijking, waarbij een teveel aan fenylalanine niet door het lichaam kan worden uitgescheiden. Het teveel wordt omgezet giftige verbindingen door de lever. Mensen met PKU die een teveel aan aspartaam (fenylalanine) binnenkrijgen hebben dus last van allerlei vergiftigingsverschijnselen.

Omdat ik een tijd lang absoluut geen suiker at (vanwege een allergie), kreeg op één dag ontzettend veel aspartaam binnen:

- boterham met suikervrije jam
- boterham met suikervrije chocolade pasta
- boterham met suikervrije chocolade hagelslag
- suikervrije dropjes
- suikervrije koekjes (vooral stroopwafels)
- suikervrije toffee's
- suikervrije ranja
- suikervrije ijsjes
- light frisdranken en vruchtendranken met zoetstoffen
- zoetjes in de thee
- suikervrije kauwgom

En zo kan ik nog wel even door gaan... ik denk dat het bij mij dan ook niet vreemd was dat ik er heftige reacties op kreeg, vooral niet als je in acht neemt dat ik deze producten zeker 2 jaar lang heb gegeten.

Daarnaast ben ik voor belachelijk veel dingen allergisch, dus is het enigzins logisch dat ik heftig zou reageren op veel aspartaam. Ik weet niet hoe het met de schadelijkheid zit met 'regulier' gebruik maar ik realiseer me nu dat ik toen absoluut niet goed bezig was...

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten