Oud 04-08-2003, 07:56
Optima
Optima is offline
romantiek is dood, zo lijkt het wel. Hoe nuchterder de relatie hoe beter. Romantische zielen worden afgestraft en promiscuiteit wordt verwelkomd.Hoe meer blasé mensen zijn met relaties, des te beter. Wachten is uitgesloten, de traditionele weg van het liefdesspel wordt niet meer bewandeld. de 24-uurs economie sijpelt ook door in de liefde: snel snel snel. Dan is er nog de wegwerpliefde, de 1-minuutsliefde ( als dat liefde genoemd mag worden).

gelooft er dan niemand meer in pure romantiek, waarin de emoties hoog op kunnen lopen, zowel tot een hoogte- als dieptepunt....

of droom ik en lees ik teveel boeken
Oud 04-08-2003, 08:24
Tahvall
Tahvall is offline
oh jawel hoor.. maar zoals je zegt: het word afgestraft..
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 09:18
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Citaat:
Optima schreef op 04-08-2003 @ 08:56:
romantiek is dood, zo lijkt het wel. Hoe nuchterder de relatie hoe beter. Romantische zielen worden afgestraft en promiscuiteit wordt verwelkomd.Hoe meer blasé mensen zijn met relaties, des te beter. Wachten is uitgesloten, de traditionele weg van het liefdesspel wordt niet meer bewandeld. de 24-uurs economie sijpelt ook door in de liefde: snel snel snel. Dan is er nog de wegwerpliefde, de 1-minuutsliefde ( als dat liefde genoemd mag worden).

gelooft er dan niemand meer in pure romantiek, waarin de emoties hoog op kunnen lopen, zowel tot een hoogte- als dieptepunt....

Als het je niet bevalt kan je er toch ook zelf wat aan doen?..... Liefde tussen twee personen gaat zo snel als de langzaamste.... Als jij meer romantiek wilt kan je natuurlijk ipv afwachten ook zelf iets gaan ondernemen.....
Oud 04-08-2003, 09:31
Rubke18
Rubke18 is offline
Het is maar net waar jij de grens legt

Maar idd het wordt steeds minder
Oud 04-08-2003, 09:41
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Rubke18 schreef op 04-08-2003 @ 10:31:
Het is maar net waar jij de grens legt

Maar idd het wordt steeds minder
ik denk dat het op zich wel meevalt.
Natuurlijk zie je geen duels meer om de hand van een jonkvrouwe, of een serenade aan 't balkon.
Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit de soort romantiek is waarop de mensen tegenwoordig zitten te wachten.
Maar wie zegt dat deze 'romantiek' wel echt heeft bestaan? Volgens mij was deze altijd al zwaar overdreven, en bestond deze vaak alleen op papier.
Volgens mij wordt er in iedere (beetje) serieuze relatie wel vaker iets kleins gedaan wat best als romantisch opgevat kan worden.

Tegenwoordig is er een ander soort romantiek, maar 't blijft romantiek (imho)
Oud 04-08-2003, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 04-08-2003 @ 08:56:

Oh daar ben ik het wel mee eens. Ik krijg regelmatig te horen "waar maak je je druk om", hij slaapt net zo lief in een van der Valk hotel langs de weg, hij zal nix leuks of speciaals regelen.
En als ik emotioneel ben krijg ik te horen dat ik me gedraag als een 14-jarig pubertje.
Het schijnt leuk te zijn om 1 of andere oppervlakkige relatie te hebben ofzo.
Maar dan moet je niet bij mij wezen. Ik wil nog steeds een soort soulmate. Ik wil alles met iemand delen. Over alles kunnen praten. Heel veel voelen en dat ook uiten. Allerlei lieve, spontane dingen doen.. Niet dat koude, afstandelijke iedere keer.

Maarjah.. dat moet ik nog meemaken.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 10:13
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Ik denk zeker dat ik persoonlijk wel van romantiek etc. hou. Gewoon wat lieve dingen doen die niet verwacht worden en er een leuke sfeer rond creeeren (mits dat gepast is). Ik doe dus zeg maar wel m'n best, of ik daar dan in slaag is een tweede.

Maar ik weet niet of je jaren lang elke week iets nieuws kan verzinnen. Is het tenslotte niet zo dat wanneer je wekelijks een zelfde atentie geeft bv een roos, dat het dan geen romantiek meer is.
Oud 04-08-2003, 10:16
lieve
lieve is offline
Ik geloof er wel in. En ik zou zelfs willen dat me zoiets later ook overkomt.
Maar ik moet de persoon die me dit weekend nog 'onromantisch' genoemd heeft... gelijk geven.
Ik hou van romantiek in boeken en films, tv-series,...
Maar zelf heb ik geen idee precies HOE ik ermee moet omgaan.
En ben ik steeds veel te nuchter om te aanvaarden dat zoiets ook bij mij zou kunnen gebeuren!!
Oud 04-08-2003, 10:33
Woestijnpinguin
Woestijnpinguin is offline
Ben ik niet helemaal mee eens! Ik heb net een relatie van anderhalf jaar gehad en die was wel degelijk romaties en met veel gevoel... en nogsteeds is het zo!

BTW ik ben ook weer terug hiero
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 10:45
Optima
Optima is offline
Citaat:
barkrukkie:

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat dit de soort romantiek is waarop de mensen tegenwoordig zitten te wachten.
Nee inderdaad, mensen zijn veel eerder te vangen voor een
snelle hap die niet veel moeite kost. Dat is toch ZONDE.

Citaat:
Alicia silverstone

En als ik emotioneel ben krijg ik te horen dat ik me gedraag als een 14-jarig pubertje.
Als ik emotioneel ben noemt hij me een drama-queen. Terwijl ik dat juist zo fijngevoelig ben en romantisch wil doen L

Citaat:
teddybeer 1983

Maar ik weet niet of je jaren lang elke week iets nieuws kan verzinnen. Is het tenslotte niet zo dat wanneer je wekelijks een zelfde attentie geeft bv een roos, dat het dan geen romantiek meer is.
Nee maar romantiek is dat je op ieder moment van de dag je pen ter hand kan pakken en een liefdesgedicht voor je geliefde kan schrijven, omdat het vanuit je HART komt

Citaat:
lieve

En ben ik steeds veel te nuchter om te aanvaarden dat zoiets ook bij mij zou kunnen gebeuren!!
Maar dat is zonde?!!!!!!!!! Ik denk dat ware liefde juist bestaat en dat DIE het meest romantisch is. Misschien lees ik wel teveel Shakespeare, maar dat soort denkbeelden moeten toch ERGENS op gebaseerd zijn? Het moet mogelijk zijn om een romantische relatie te hebben tot het einde….( of misschien moet je gewoon vroeg sterven)
Oud 04-08-2003, 11:00
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Optima schreef op 04-08-2003 @ 11:45:
Nee maar romantiek is dat je op ieder moment van de dag je pen ter hand kan pakken en een liefdesgedicht voor je geliefde kan schrijven, omdat het vanuit je HART komt
Ik neem aan dat dit bij wijze van spreke is, want sommige mensen hebben nou eenmaal niet het vermogen om zich te uiten via gedichten. Maar goed het is idd wel zo dat je moet laten blijken dat je van de ander houd. En natuurlijk komen die gevoelens dan uit je hart. Ik vind t ook onzin wanneer iemand alleen maar nare opmerkingen maakt die niet echt ergens op gebasseerd zijn.

zoals Alicia Silverstone aangeeft:
Citaat:
Emoties mogen best geuit worden in een relatie, dat zijn namelijk idd de gevoelens die uit je hart komen.Maar het is dus niet de bedoeling dat je een vage oppervlakkige relatie krijgt, waarin je niet weet wat je aan de ander hebt. Die ontstaat door opmerkingen als hierboven.

Maar ik zie romantiek meer als je gevoelens uiten door het doen van romantische dingen (etentje bij kaarslicht, ontbijt op bed, attenties). Het uiten van gevoelens heeft echter niet per se iets te maken met romantiek. Het is belangrijk dat je al je gevoelens kwijt kan, maar daarom is dat nog niet meteen romantisch.

Laatst gewijzigd op 04-08-2003 om 11:02.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 11:22
Thomas
Thomas is offline
Emoties worden nog zeker getolereerd in een gemiddelde relatie, maar je hebt wel enigszins gelijk als je zegt dat romantiek in zekere mate niet meer bestaat.

Toch ben ik wel van mening dat iedereen een eigen betekenis kan geven aan het begrip romantiek, het is dus maar net hoe jij het zelf invult. Een avond samen voor de TV hangen met een zak chips en een buil chips kan IMHO ook behoorlijk romantisch zijn. Wat ik dus probeer te zeggen is het volgende: romantiek is dus vooral de sfeer die er heerst wanneer je samen met je partner bent.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 12:03
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Ik ben een hopeloze romanticus...niet in de zin van candle light dinners en kadootjes kopen/willen enzo (dus niet de amerikaanse film-romantiek), maar het is wel zo dat ik de liefde een beetje idealiseer. Ik wil er veel over praten, ik laat herinneringen aan wat we samen doen soms honderden keren door m'n hoofd tollen, gewoon omdat ik dan weer zo dramatisch verliefd word.
En soms vraag ik me zelfs af of ik niet eerder verliefd ben op de liefde.

Het is wel een beetje zo dat de moderne mens doorgaans niet meer zo romantisch denkt..alles moet snel en smooth gaan, dus ook relaties. Waarom werken aan een relatie als je een dag later iemand anders kunt ontmoeten?
En zo krijg je relaties waarin 2 personen eenzaam zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 12:16
In_stilte
In_stilte is offline
Ik denk niet dat de romantiek dood is, wel denk ik dat zij aan het sterven is. Toch zolang jezelf de kans geeft romantisch te zijn en je een vriend/ vriendin hebt en deze houdt hier ook van... Dan moet er geen probleem zijn.

Zelf denk ik dat je romantiek best in een relatie kan brengen...
Zolang je beide wilt. Maar vergeet niet dat in alle films boeken je alleen het buitenste plaatje ziet, dit plaatje kan heel romantisch zijn, maar als je zelf in een relatie zit moet je alles zelf afwegen samen beslissen en dan zie je dus ook de minpunten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 12:27
Verwijderd
Oh, dit land ging al naar de klote, en nu raken we Ware Romantiek en Liefde ook nog kwijt! The horror!

Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 12:34
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Optima schreef op 04-08-2003 @ 11:45:
Nee inderdaad, mensen zijn veel eerder te vangen voor een
snelle hap die niet veel moeite kost. Dat is toch ZONDE.
Valt wel mee. Ik heb liever een klein knuffeltje met een lief kaartje dan een serenade van m'n vriendin. Toch is dat eerste meer een snelle hap.
Oud 04-08-2003, 13:23
Verwijderd
Ohja en wat ik laatst toch weer hoorde: "waarom zou ik zeggen dat ik je zou gaan missen. Dat is toch vanzelfsprekend?"

Dat woord alleen al. Vanzelfsprekend.

Ja, waarom zou je nog zeggen dat je van elkaar houdt, waarom zou je nog zeggen dat je de ander er leuk uit vindt zien, waarom zou je nog lieve dingen doen voor iemand.. het is toch allemaal niet nodig.. je hebt elkaar toch, het is toch vanzelfsprekend?!

Wat heb ik daar een hekel aan zeg. Ja, leuk dat je weet wat je aan elkaar hebt als je een jaar of 80 bent.
Maar ik ben 18, ik wil een heftige relatie, veel emoties, veel passionele sex, elkaar laten merken dat je gek op elkaar bent op diverse manieren. En ja, ook romantiek. Zwijmelen als je aan elkaar denkt. Je gevoelens uiten. Tuurlijk zeg je het als je de ander zal missen en knuffel je diegene nog ff extra veel.
Veel contact, veel lieve smsjes.. weten dat de ander aan je denkt.
Niet "ik zie haar in het weekend wel weer en de dagen dat ik haar niet zie laat ik nix van me horen."
Dan is het toch net alsof er niet aan je gedacht wordt. Als iemand je mist dan zoekt ie toch contact..

En bovendien: het lijkt net alsof de ander dan denkt "ik heb haar toch al, dus ik hoef m'n best niet meer te doen."
Dat is toch hartstikke fout. Een relatie moet toch ook spannend blijven. Er moeten toch af en toe lieve, spontane acties tussen zitten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 13:33
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 04-08-2003 @ 14:23:
En bovendien: het lijkt net alsof de ander dan denkt "ik heb haar toch al, dus ik hoef m'n best niet meer te doen."
Dat is toch hartstikke fout. Een relatie moet toch ook spannend blijven. Er moeten toch af en toe lieve, spontane acties tussen zitten.
Een relatie moet idd levendig blijven, een lief woordje moet er altijd vanaf kunnen, maar waarom neem je een relatie met iemand die dit niet voor jou overheeft?
Oud 04-08-2003, 22:24
Verwijderd
Zoals al gezegd: 'dood' is een beetje overdreven . Romantiek zoals in Shakespeare, dat gebeurde toen natuurlijk ook nauwelijks, want dat is juist een kenmerk van beroemde verhalen: ze gaan doorgaans niet over het echte leven. Zeker in die tijd, toen was het echte leven 'uit de mode'.

Maargoed, je hebt altijd mensen die romantiek niet waarderen. Op valentijnsdag 2002 gaf ik mijn toenmalige vriend een boekje met zelfgeschreven liefdesgedichten (omdat hij zei dat hij graag aan valentijnscadeautjes deed vanwege de romantiek; nu vind ik valentijn meer iets vanwege de commercie, maar goed, voor hem had ik dat best over). Ik kreeg van hem een lamp. Vanwege de romantiek, ofzo? nog niet eens een mooie lamp trouwens
Aan de andere kant, zelfde ex-vriend had de neiging om, als we ergens naartoe liepen en ik keek even ongemakkelijk, aan te bieden of hij me moest dragen en, na mijn 'ach, nee joh, dat hoeft niet hoor' me gewoon op te pakken en lekker toch te dragen (als ik zei 'ik loop liever zelf' dan liet hij me zelf lopen, natuurlijk).

Misschien ligt het er gewoon aan of je het wíl zien
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 22:31
Verwijderd
Je zou kunnen zeggen dat romantiek niet is afgestorven, maar eerder dat het wordt vergeleken met 'slijmen'.

Als je een meisje een handkusje wil geven, wordt dat meteen 'klef' genoemd... onzin natuurlijk, ik hou wel een beetje van dat romantische

Als ik alleen ben met een meisje, probeer ik het haar wel helemaal naar haar zin te maken. Vragen van tevoren wat voor drinken ze wil, zorgen dat ze lekker kan liggen (op bed/op de bank) En ook voor onder de seks kan het heel romantisch zijn, maar dat is weer een ander verhaal...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 17:35
Andora
Andora is offline
ik geloof nog wel in romantiek.Je moet er alleen zelf ook een beetje ervoor zorgen. (zo had ik eens voor een bad met rozenblaadjes en kaarsjes er omheen gezorgt)
Ik denk dat als je zelf bijv. eerst t initatief neemt en laat merken dat je daarvan houd, je t ook wel terug krijgt.*zwijmel *
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 17:42
Verwijderd
Romantiek is in mijn ogen niets anders dan het uiten van je gevoel betreffende liefde... Dat hoeft dus niet met rozenblaadjes in een bad met geurende heerlijke olieën en kaarsjes eromheen... of met een diner bij kaarslicht aan de kust.
Romantiek was ook de tijd waarin het gevoel en de liefde meer op de voorgrond kwamen, men trouwde omdat me van elkaar hield, niet omdat het gunstig was voor de familie vanwege het geld.
In dat opzicht is romantiek echt absoluut niet dood
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 17:54
herz
herz is offline
teveel boeken, duidelijk teveel boeken...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 18:14
Verwijderd
Citaat:
herz schreef op 05-08-2003 @ 18:54:
teveel boeken, duidelijk teveel boeken...
que?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 18:51
Squid
Squid is offline
Ik zou niet durven zeggen dat romantiek dood is. Het is maar wat je zelf romantisch vindt.
Ik zou het bvb niet leuk vinden om mijn vriend op een wit paard aan te zien komen of dat hij een serenade voor me zingt. (Ik kan zijn zangtalent niet zo appreciëren )
Maar ik vind het wel romantisch als hij me staat uit te zwaaien tot ik uit het zicht verdwenen ben.
Of als hij me instopt voor hij weggaat 's nachts.
En hij vindt het ook wel leuk om 's morgens door mij gewekt te worden. Met seks als gevolg .
Er zijn wel gewoon van die kleine romantische dingen in veel relaties denk ik.

Ik betwijfel of er vroeger wel zoveel meer romantiek was.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten