Oud 05-09-2003, 15:26
Philemon
Philemon is offline
Laatst had ik het met een vriend over een jongen die volgens ons nogal onvolwassen was... Wij dus eens ff verder praten over wat nou de eigenlijke betekenis van volwassen is...
Duz.. aan jullie.. wanneer is voor jullie nou eigenlijk iemand volwassen.. waaruit concludeer je dat?? Wat is dus het "begrip"volwassen in jullie ogen??

-xxx-
Oud 05-09-2003, 15:33
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
ik had het er laatst met mn vader over en hij zei dat het is dat je je eigen keuzes kunt maken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:39
Verwijderd
Voor mij is volwassenheid het vermogen om een beslissing te maken na alle verschillende belangen en mogelijkheden te hebben afgewogen. Niet zomaar impulsief iets doen, eerst nadenken.

Een klein kind of een puber overziet vaak niet de conseqenties van zijn daden, of hij maakt wel een afweging maar die is veel te grof en ongenuanceerd. Geestelijke volwassenheid houdt in dat je in staat bent alle aspecten van een probleem of beslissing in je overweging mee te nemen en zodoende nooit zomaar iets te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:44
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
wat ik zei dus, maar dan uitgebreid
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:47
Isa
Isa is offline
zelfstandigheid.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:53
UnderCover101
UnderCover101 is offline
Je moet dan inderdaad je eigen keuzes kunnen maken, maar ik vind ook dat je je er wel naar moet gedragen. Dat houdt dus in niet als een idioot naar elkaar schreeuwen of door de gangen rennen, dingen onderkalken of iemand belachelijk maken etc....
Als je zoiets nog een keer doet a la, maar als het vaak gebeurt vind ik dat wel weer naar het kinderachtige neigen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:54
little nemo
little nemo is offline
volwassenheid = onzin
volwassenen zijn te dom, de meeste dan, dus je kan wel een mooie definitie gaan geven, maar die gaat dan alleen maar voor een minderheid op, wat een beetje raar is; je geeft dan een definitie voor iets wat veel mensen zijn maar wat maar voor weinig mensen geldt
dus: volwassenheid = 18 of ouder zijn, verder nix
Oud 05-09-2003, 16:06
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
zijn de mensen die jij volwassen noemt dan wel volwassen? volgens mij ben je niet persee volwassen als je dertig bent. ik denk dat volwassen meer iets met wijsheid te maken heeft. en sommige kinderen van 9 zijn al volwassener (en wijzer) dan anderen van bijvoorbeeld 16.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 22:38
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Citaat:
Laura1988 schreef op 05-09-2003 @ 16:26:
Laatst had ik het met een vriend over een jongen die volgens ons nogal onvolwassen was... Wij dus eens ff verder praten over wat nou de eigenlijke betekenis van volwassen is...
Duz.. aan jullie.. wanneer is voor jullie nou eigenlijk iemand volwassen.. waaruit concludeer je dat?? Wat is dus het "begrip"volwassen in jullie ogen??

-xxx-
Ik denk dat echt volwassen niet bestaat. Je leert toch altijd door, maar als je dan toch echt een grens tussen jeugd en volwassen moet trekken dan zal het ergens liggen bij het inzien van bepaalde aspecten van het leven. Bijvoorbeeld dat leven niet alleen lolmaken is. Of dat je voor leven meer nodig hebt dan een goede studie en een baan. (en over biologische volwassenheid hoef ik het niet te hebben lijkt me...)
Oud 06-09-2003, 21:32
Philemon
Philemon is offline
Maar vinden jullie de aspecten hoe iemand er uit ziet ook nie bij volwassenheid horen dan??? Met die zelfstandigheid en het af-en aanwegen van dingen ben ik het ook eens.. maar ik dacht dat bij volwassenheid misschien ook wel hoorde dat je serieus gesprekken met mensen kunt voeren.. ook al gaat het over moeilijke onderwerpen.. en dat dan niet ineens een of andere malloot een vage opmerking gaat maken.. zodat het hele verhaal verkracht is...
Oud 06-09-2003, 22:49
Kazanka
Kazanka is offline
Onafhankelijk zijn, alles zelf kunnen regelen indien dat nodig mocht zijn.
Oud 07-09-2003, 10:56
hajo
hajo is offline
Ik denk inderdaad dat "volwassen" als los begrip niet bestaat. Ik denk dat je dat "volwassen gedrag" moet zeggen. Want zelfs zogenaamd volwassenen (18+ofzo) kunnen zich heel onvolwassen gedragen.
Ik denk dat volwassen gedrag er uit bestaat dat je in staat bent zelf verantwoording te nemen voor de dingen die je doet, en het met respect behandelen van andere mensen en de eigendommen van deze mensen.
Dus op het moment dat je je op zaterdagavond vol giet in de kroeg, en daarna op de weg naar huis vuilnisbakken omtrapt, valt dat niet onder volwassen gedrag. En op het moment dat als je leraar een leerling afzijjkt, valt dat ook niet onder volwassen gedrag.
Oud 07-09-2003, 15:33
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
hajo schreef op 07-09-2003 @ 11:56:
Ik denk inderdaad dat "volwassen" als los begrip niet bestaat. Ik denk dat je dat "volwassen gedrag" moet zeggen. Want zelfs zogenaamd volwassenen (18+ofzo) kunnen zich heel onvolwassen gedragen.
Ik denk dat volwassen gedrag er uit bestaat dat je in staat bent zelf verantwoording te nemen voor de dingen die je doet, en het met respect behandelen van andere mensen en de eigendommen van deze mensen.
Dus op het moment dat je je op zaterdagavond vol giet in de kroeg, en daarna op de weg naar huis vuilnisbakken omtrapt, valt dat niet onder volwassen gedrag. En op het moment dat als je leraar een leerling afzijjkt, valt dat ook niet onder volwassen gedrag.
Ik ben het totaal met je eens
Oud 07-09-2003, 15:56
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 05-09-2003 @ 16:54:
volwassenheid = onzin
volwassenen zijn te dom, de meeste dan, dus je kan wel een mooie definitie gaan geven, maar die gaat dan alleen maar voor een minderheid op, wat een beetje raar is; je geeft dan een definitie voor iets wat veel mensen zijn maar wat maar voor weinig mensen geldt
dus: volwassenheid = 18 of ouder zijn, verder nix
Well spoken

Inderdaad zijn de meeste plebejers eigenlijk gewoon grote kinderen, dus die zijn hooguit lichamelijk volwassen../.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 21:27
AJKwak
AJKwak is offline
Je bent volwassen zodra je uit jezelf naar bed gaat en niet meer door je ouders gestuurd hoeft te worden...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 06:20
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
AJKwak schreef op 07-09-2003 @ 22:27:
Je bent volwassen zodra je uit jezelf naar bed gaat en niet meer door je ouders gestuurd hoeft te worden...
haha dan was ik op mn tiende ofzo al volwassen
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 11:02
Mask
Mask is offline
als je voor jezelf kan zorgen, lichamelijk en geestelijk. dat je de juiste beslissingen kan nemen op het juiste tijdstip en daarvan de gevolgen kan inschatten en ook handelen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 13:26
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Als je goed met je verantwoordelijkheden kunt omgaan
Oud 17-09-2003, 21:34
Verwijderd
Neej Volwassen ''gedrag'' is niet vuilnisbakken omgooien nadat je uit de kroeg komt.. Volwassen is toch meer dat je lichamelijk en geestelijk goed voor je zelf kan zorgen en opkomen, dat je ook een plaatsje hebt in de maatschapij.. Dat je kan zeggen, ik ben ook op deze planeet. Voor je zelf dus opkomen om je eigen hagje te beschermen hoort daar ook bij. Volwasen gedrag is dus ook belangrijk,, dat je ook opkomt voor je mede mens. Maar zo denk ik dat volwassen ongeveer een beetje (boel)is.. Ik weet het dus ook nog niet met mijn leeftijd... Zeg het maar .. Ik lees wel..
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 21:40
Kazanka
Kazanka is offline
Wat zijn er weinig volwassenen tegenwoordig...
Oud 18-09-2003, 16:12
Verwijderd
Naar mijn mening is volwassen gedrag dat je op een ''normale'' manier met mensen kunt omgaan. Ze niet onnodig kwetst.
Op een verantwoordelijke manier keuzes kunt maken.
Dat je niet bij elk puntje kritiek begint te krijsen. Dat je voor jezelf kunt zorgen. De gevolgen van je daden kunnen beredeneren.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 11:52
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
vol·was·sen (bn.)
1 geestelijk en lichamelijk volgroeid, met kenmerken daarvan => adult, groot; <=> onvolwassen

bron: www.vandale.nl
Oud 22-09-2003, 14:00
Philemon
Philemon is offline
En wat vinden jullie van mensen die zichzelf volwassen voordoen..maar ondertussen gewoon nog super kinderlijk zijn...
Zoals bijvoorbeeld heel jonge kinderen die gaan roken.. ik heb meestal het idee dat ze nog niet eens weten wat een sigaret nou eigenlijk is en dat ze gewoon voor 'kijk mij eens'roken..maar ja..

-xxx- Laura
Oud 22-09-2003, 16:53
Fleur
Fleur is offline
Nou je hebt sowieso 3 vormen van volwassenheid.

Lichamelijke volwassenheid, de naam zegt het al.
Maatschappelijke volwassenheid, voor de wet meerderjarig, in Nederland dus vanaf je 18e jaar.
En geestelijke volwassenheid, die bereik je als je zelf een bepaalde weg hebt gekozen en de fase van het experimenteren hebt afgesloten.

Onder volwassen gedrag wordt bijv. verstaan het zelfstandig zijn, verantwoordelijkheid kunnen dragan, normen en waarden bezitten en er naar handelen uiteraard, betrokken zijn bij de maatschappij of cultuur, relaties kunnen onderhouden (persoonlijk & functioneel), jezelf kunnen accepteren, kunnen zelfreflecteren en zin geven aan je leven.

Flink eisenpakket dus, vraag me af voor hoeveel "volwassenen" dit ook echt allemaal geldt
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten